Tapaamissopimusasioita / oikeuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Olen ollut aktiivinen osapuoli lapsen ja isän välisen tapaamissopimuksen solmimisessa. Olen laatinut ehdotuksia ja käynyt niitä läpi lastenvalvojan luona. Isä ei ole kutsuista huolimatta saapunut paikalle, mutta ilmoittanut puhelimitse l.valvojalle, ettei ehdotuksia hyväksy. Olen tullut vastaan jo monessa seikassa, mutta siinä en, että haku ja palautus on oltava päiväkodissa, koska isä ei pysty pitämään kiinni aikatauluista minun kanssani ja koska koen hänen taholtaan aina hirveää henkistä väkivaltaa.

Mies haluaa nyt oikeuteen siksi, että haluaa tapaamiset pe-su, eikä pe-ma. Lisäksi hän aikoo riitauttaa huoltajuusasian. Minä olen ollut yksinhuoltaja lapsen syntymästä lähtien.

Lastenvalvoja oli tukemassa sopimusta pe-ma ja nimenomaan päiväkotia normaalina välikätenä. Hän oli sitä mieltä, että oikeus saattaa jopa vähentää tapaamisia, koska isä haluaa vähemmän kuin mitä äiti ehdottaa. Huoltajuusasiaan ei ottanut kantaa, koska siitä sain uhkaustekstiviestin vasta viimeisen käyntini jälkeen.

Onko kenelläkään kokemusta, miten asia mahtaa edetä? Entä minkälaisilla aikatauluilla tällaissa tapauksissa päästään päätöksiin? Ensi kuun alkuun sain itselleni ajan oikeusaputoimistoon.

Etenemisvauhti tuskin on kovin ripeä, valitettavasti.
Lastenvalvoja varmaan osaa kertoa enemmän siitä kuinka homma etenee. Tai jos ei osaa niin oikeusaputoimistossa ainakin osaavat. TUle kertomaan sitten miten tässä käy.

Olet erittäin vahvoilla. Jos menette oikeuteen, todennäköisesti voitat. En ehdi nyt kertoa tarkemmin, mutta oikeus ei näe syytä muuttaa toimivaa huoltajuutta eduksi isälle, joka ei edes tule lastenvalvojalle keskustelemaan. Lastenvalvojahan puoltaa sinua, eli tulee oikeuteen todistamaan puolestasi, jos sinne päädytte. Huoltajuudesta ei kannata stressata, sitä ei sinulta oteta.

Ehdottomasti vaadit vaihdot päiväkotiin. Tämän saat varmasti myös oikeuden päätösenä jos isä ei muuten suostu. Kannattaisi suostua, kosla häviäjä maksaa oikeuskulut.

Ja totta, että oikeudessa isä saattaa menettää jopa nämä vähäiset tapaamiset. Oikeuden päätökset ovat välillä aika rajuja. Isähän ei edes lastenvalvojan tapaamisissa, ei suostu yhteistyöhön. Lastenvalvoja puoltaa sinua. anna viedä oikeuteen vain. Luulenpåa että hän vain koittaa pelotella sinua, eikä tosi asiassa edes vie asiaa oikeuteen. Ei ainakaan, jos yhtään ottaa oikeuksistasi selvää.

Kiitos viesteistä.

Olen voinut suhteen aikana todella huonosti, mutta hain apua jo varhaisessa vaiheessa, enkä ole esim.tarvinnut lääkitystä, enkä ole käyttänyt päihteitä missään vaiheessa. Miehen tarkoitus on ollut
jo suhteen aikana murskata itsetuntoni ja pahan olon tuottamiseen hän pyrkii edelleenkin. Mikäli käsitin
oikein, niin lastenvalvoja meinasi, että olen yllättävän joustava kaiken kaikkiaan, koska voisin tilanteessamme olla täysin tapaamisia vastaan, koska olisi syytä kokea ja ajatella, etteivät tapaamiset
ole lapsen edun mukaisia. Isä harjoittaa henkistä väkivaltaa, eikä pysty sitoutumaan rutiineihin. Olen silti
halunnut uskoa, että isällä ja pojalla voisi olla hienoja hetkiä yhdessä. Toisaalta en itse haluaisi lapsesta
olla erossa, enkä yhdessäolomme aikana koskaan ollutkaan. Minulla ei moneen vuoteen ollut yhtäkään lapsivapaata hetkeä ammattiauttajakäyntejä lukuun ottamatta. Mies ei halunnut minun koskaan olevan lapsetta, koska hän oli sen verran mustasukkainen.

Tuleeko lastenvalvoja oikeuteen mukaan, vaikka hän onkin puolueeton?

Vastaan sulle tarkemmin myöhemmin, nyt en ehdi.

Mutta lastenvalvoja ei ole teidän tilanteessa ns puolueeton, koska hän on aina lapsen edun puolella, eikä siksi puolla nyt isää, koska isän tapaamiset ei välttämättä lapsen eduksi. Oikeus päättää mikä lpasen etu on. Koska sossu puoltaa sinua, oikeus aivan varmasti myös.

Minun mielestäni ei kuulosta hyvältä että mies ylipäätään tapaa lasta, kirjoituksesi perusteella.. Et kai halua että lapsesi kokee henkistä väkivaltaa?
Minkä ikäinen lapsi on?
Kehottaisin harkitsemaan ns tukiperhettä, joka voisi ottaa lasta välillä viikonloppuisin, jos haluat omaa aikaa.

[QUOTE="Neljän Äiti";25425400]Minun mielestäni ei kuulosta hyvältä että mies ylipäätään tapaa lasta, kirjoituksesi perusteella.. Et kai halua että lapsesi kokee henkistä väkivaltaa?
Minkä ikäinen lapsi on?
Kehottaisin harkitsemaan ns tukiperhettä, joka voisi ottaa lasta välillä viikonloppuisin, jos haluat omaa aikaa.[/QUOTE]

En minä kaipaa omaa aikaa ollenkaan. Kaikki on meillä oikein hyvin nyt, kun olemme eronneet, enkä enää joudu elämään jatkuvassa pelossa. Toisaalta kuvaan on astunut uusi pelko eli jokaiseen tapaamiseen liittyvät miehen uhkailut siitä, että hän järjestää viranomaiset kimppuuni ja että menetän vielä huoltajuuden. Mies tietää, että lapsi on minulle kaikki kaikessa.

Olen vain suostunut tapaamisiin, koska olen ajatellut, että ehkä se on lapsen etu ja koska en ole halunnut suututtaa miestä, vaikka hän tosin suuttuu aina ja kaikesta joka tapauksessa.

Ihan oikeesti, älä suostu tapaamisiin, mikäli yhtään uskot että mies käyttäisi henkistä väkivaltaa lapseen, tai häntä ylipäätään koston välineenä!
Ymmärrän että mies saa sinut pelkäämään kaikkea, mutta lasta ei todellakaan sinulta viedä, jos kerran olet ollut lastenvalvojan kanssa tekemisissä ja hän vähän ihmettelee että antaist edes tavata.
Kysy vielä lastenvalvojalta miten sinun kannattaisi toimia. Älä suostu enää exäsi uhriksi! Sinun ei tarvitse miellyttää häntä, vaan suojella ja kasvattaa lastasi!
Onko sinulla perhettä tai ystäviä?
Minkä ikäinen lapsesi on?

Lastenvalvoja on yrittänyt saada sopimusta aikaan ja on siis ilmaissut mielipiteensä siitä, että miehen pitäisi arvostaa sitä, kuinka ylipäätään suostun tapaamisiin ja niin pitkälti miehen toiveiden mukaan. L.valvoja oli varma, että viimeisin sopimusehdotus kyllä miehelle käy, eikä uskonut, että mies sen epäisi, koska se ei olisi isän eikä lapsenkaan etu. Lastenvalvoja ei antanut minun ymmärtää, että kannattaisi lähteä sille tielle, ettei
tapaamisia olisi lainkaan.

Päiväkotia vaadin vaihtopaikaksi juuri siksi, ettei minun ja sitä kautta pienen perheeni tarvitsisi kärsiä henkisestä väkivallasta tai mahdollisimman vähän. Uskoisin ja toivoisin, että oikeus tämän ymmärtäisi. Miehen mielestä mitään syytä millekään pelolle ei ole, niin palautus sunnuntaisin täytyisi olla mahdollista ja luontevaakin.

Lapsi on 3v.

Itse asiassa lastenvalvoja kyllä viittasi myös valvottuihin tapaamisiin, mutta meinasi, etteivät ne tällä hetkellä ole mahdollisia. Itse en tähän aiheeseen tarttunut, koska en ole nähnyt sitä vaihtoehtona, enkä olisi uskaltanut niitä edes ehdottaa vastapuolelle.

Jos oikeadsti tunnet vieläkin pelkoa vastapuolta kohtaan, kuuntele hyvä ihminen lastenvalvojaa. Harvoin he voivat ottaa noin selkeän kannan toista vanhempaa vastaan. Ajattele, pääset jatkuvasta pelosta ja henkinen väkivalta ainakin vähenee ellei lopu, kun se suurin keino hallita sinua, on viranomaisilla.

Ehdottomasti valvotut tapaamiset.

"Valitettavasti" edes jonkunlainen suhde isään on aina lapsen etu, vaikka isä istuisi vankilassa. Tämä on oikeusvaltio Suomen kanta, ei minun. Eli valvotut tapaamiset oikeus määräisi teille, olen asiasta ihan varma, vaikka isä mitä uhkailisi.

Sain lastenvalvojalta kirjeen. Siinä kerrottiin, että hän on ollut yhteydessä isään, joka ei pysty allekirjoittamaan toistakaan sopimusehdotusta. Hänen mielestään ehdotus maanantaipalautuksista päiväkotiin ei ole lapsen edun mukainen eikä hän myöskään pysty siihen sitoutumaan työnsä puolesta. Kirjeessä lukee, että mikäli vanhemmat eivät pääse sopimukseen lastenvalvojan välityksellä, voivat he viedä asian käräjäoikeuden päätettäväksi.

Mies laittoi tänään viestiä, että menee lakimiehen juttusille ja että oikeudessa tavataan. Siinä luki myös, että mikä on se syy, jonka vuoksi yritän piilotella.

Juttelin lastenvalvojan kanssa. Hän sanoi, että ei ole välttämättä huono asia mennä oikeuteen. Se vain tuntuu niin rankalta. Mies on aikanaan kovastikin julistanut, kuinka hän ristii kätensä ja on maailman onnellisin päästessään minusta, naispirusta. Miksei hän nyt sitten voi olla tyytyväinen sellaiseen tapaamissopimukseen, jossa me emme tapaisi? Olenko minä vaikea, kun yritän mahdollistaa tapaamiset, mutta en kestä kohtaamisiamme ja niiden mahdollistamia tekstiviestien pommituksia? Onko maanantaipalautus ja päiväkoti jotakin aivan ennenkuulumatonta? Miehen mielestä estän tapaamiset vaatimalla mahdottomuuksia häneltä.

Paska tilanne. Mutta miestä ei voi pakottaa millään siihen maanantaipalautukseen, edes käräjillä. En millään usko moista. Sen takia on turha oikeuteen mennä, mutta jos muita asioita sinne on, niin ei kuin menoksi.

Etkö sais jotain immeistä hankittua niihin palautushetkiin? Että palauttaa vaikka jollekin sukulaiselle kaverille yms. Tai olisi edes sun mukana, kun äijä palauttaa mukelon? Ja palautus tapahtuis niin pikaseen, että kun saat lapsen niin lähet kuuntelematta käpöttelemään pois.

Mies ei ole ollut tapaamissopimuksessa sovittuna ajankohtana palauttamassa lasta kertaakaan. Jokainen tapaamissunnuntai on mennyt siihen, että joudun olemaan varuillani koko päivän.

Eikö olisi isältäkin ihan suotavaa, että järjestäisi työnsä (suurella todennäköisyydellä on työtön) niin, että pystyy palauttamaan lapsen päiväkotiin, vaikka se sitten olisi harvemmin? Kertooko se siitä, että isä todella haluaa tavata lasta, jos sanoo töiden estävän palautuksen? Lastenvalvoja ihmetteli isän käytöstä, koska yleensä etävanhempi "taistelee" jokaisesta ylimääräisestä yöstä lapsen kanssa, nyt on toisinpäin.

Jos työ estää, työ estää. En jaksaisi mennä oikeuteen, ymmärtäisin että työt estää.
Miksi ihmeessä miehen olisi suostuttava. Ja mulle ei nyt kuulu, lue: sinänsä kiinnosta, teidän menneen suhteenne tila eli siihen en ota kantaa.

Olen itse juuri saman läpi käynyt ja meidän tapauksessa tuomari kehoitti miestä olemaan tyytyväinen kun äiti tarjoaa laajempia tapaamisoikeuksia kuin on tarpeen. Mies joutui suostumaan koska nämä olivat ehdot tapaamisille. Ex-miehesi virheitä ovat olleet perutut lv tapaamiset ja yhteistyö haluttomuus...ei osoita kiinnostusta...Tapaamisia ei voida sopia niin että tapaatte jos et itse voi tai halua olla välikätenä...anna mennä oikeuteen, koska mies maksaa joka tapauksessa kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja MYÖS ERONNUT;25463889:
Olen itse juuri saman läpi käynyt ja meidän tapauksessa tuomari kehoitti miestä olemaan tyytyväinen kun äiti tarjoaa laajempia tapaamisoikeuksia kuin on tarpeen. Mies joutui suostumaan koska nämä olivat ehdot tapaamisille. Ex-miehesi virheitä ovat olleet perutut lv tapaamiset ja yhteistyö haluttomuus...ei osoita kiinnostusta...Tapaamisia ei voida sopia niin että tapaatte jos et itse voi tai halua olla välikätenä...anna mennä oikeuteen, koska mies maksaa joka tapauksessa kulut.

Miehellä on kymmeniä tuhansia ulosotossa. Hän saa varmastikin oikeusaputoimistosta maksuttoman avun. Käsittääkseni näissä molemmat maksavat omat kulunsa, vai kuinka?

Miten tämä prosessi menee nyt eteenpäin? Ottaako miehen lakimies minuun yhteyttä kirjeitse, tuleeko minulle kutsu oikeuteen tms.? Entä tuleeko tapaamiskuvioissakin eteen olosuhdeselvitykset 4-6kk prosessinkestoineen?

Olen myöntynyt jo miehen moniin vaatimuksiin, hän saa haluamansa hiihtolomaviikon (ei lapsen omaa, kun ei halua ja lapsi joutuu varahoitoon), pääsiäisen, vapun ja juhannuksen, mutta tapaamaan häntä en pysty, enkä kestä sitä tekstiviestirumbaa, joka jokaisesta kohtaamisesta seuraa.

Samaa läpikäynyt viimeiset 3 vuotta joten osanottoni. Enempää et voi tarjota tai tehdä kuin olet jo tehnyt. Sinulla ei ole hätää mutta ota selvää kuluista ettei tule ikäviä yllätyksiä. Oma ex-mieheni ei ollut varaton joten joutui maksamaan oikeudenkäyntikulujani 50,000eur...nyt vihdoin välit hyvät

Miten 3 vuoden aikana tapaamiset järjestyivät? Käräjäoikeuden väliaikainen päätös tapaamisista?

Kävin vajaa vuosi sitten ensimmäisen kerran poliisilaitoksella juttelemassa, mutta en hakenut lähestymiskieltoa silloin, en uskaltanut, en jaksanutkaan. Nyt mietin sitä kovasti. Asumme maalla ja harvoin ajaa autoja ohi. Tänään kääntyi pimeässä auto pihatiellämme ja säikähdin todella. Mies kävi täällä aina ilmoittamatta, muttei ole onneksi käynyt kuukausiin. Ei kuitenkaan voi olla oikein, että joutuu pelkäämään kotonaan.

selvittiin tapaamisista kun mies tuli vastaan myös..Heti jos pelkäät niin soita poliisille, jopa tossa tilanteesa menisin ja kertoisin ja pyytäisin numeroa johin soittaa jos jotain tapahtuu...kotonaan ei pitäisi pelätä. Meidän tapauksessa sain yksinhuoltajuuden ja mahtavat elatusmaksut. Yli 600eur per lapsi ja nyt on välit oikeastaan tosi hyvät ja molemmat ihan tyytyväisiä

Minulla on yksinhuoltajuus jo valmiiksi. Mies ei maksa elatusmaksuja, vaan ne tulevat miniminä Kelasta, joka perii niitä mieheltä, jolla ne menevät suoraan ulosottoon. Lapselle hän ei koskaan ole ostanut kuin yhden helistimen. Nyt hän vetoaa työseikkoihin, ettei voisi palauttaa maanantaisin, mutta elatusmaksuihin tämä yllättävä työllistyminen ei ole vaikuttanut mitenkään.

Todella käy puhumassa oikeusavussa ja kysy mitä voit tehdä...Ihan uskomatonta kiusaa. Oikeuteen ei kannata lähteä jos joudut maksu mieheksi. Harmi et suomessa on uhkasakko sitä ei aina pitäisi olla kaikissa tilanteissa. Tiedän todella miten kurjaa voi olla. Itse kävin oikeusprosessin läpi ulkomailla, ilman tukiverkkoja ja elin 3 vuotta ihan minimi tuloilla...Muutto suomeen edessä ja uusi elämä lasten kanssa joten valoa tunnelin päässä.