Tapaamisoikeus/yhteydenpito-oikeus.. auttakaa kenellä tietoa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
:D En osaa muodostaa lausetta. Tilanne on siis se, että lapsien isä haluaa alkaa tapaamaan lapsiaan ja ainakin pitämään yhteyttä heihin. Sosiaalitoimen päätöksellä hänellä on oikeus valvottuihin tapaamisiin, ja näitä on yritetty minun ja lasten sosiaalityöntekijän toimesta järjestää, mutta nämä tilaisuudet hän jätti käyttämättä. Viimeisimmästä tällaisesta tapauksesta taitaa olla 10-11kk aikaa.

No, nyt ne isän tunteet on siellä heränneet, ja hän haluaisi alkaa pitämään yhteyttä. On lähetellyt kortteja ja kirjeitä. Kortit (2kpl, 1/lapsi) ja synttärilahjat olen antanut. Yhden kirjeen on myös lähettänyt lapsille yhteiseksi. Sen luin siltä osin kuin se mielestäni sopi lasten korville. Lisäksi mies on lähettänyt minulle 2 kirjettä.

Kerran mies soitti, vastasin, ja kun tajusin, että se on hän, puhelu loppui muutaman lauseenvaihdon jälkeen lyhyeen. Pari tekstiviestiä hän on lähettänyt ja toivonut että minä soittaisin hänelle. Numero ei kuitenkaan ole hänen omansa vaan "jonkun kaverin", joten ei kiitos.

Tässä nyt mietinkin, että miten näissä tilanteissa voidaan järjestää lasten ja isän yhteydenpito kun MINULLA ei ole siis aikomustakaan olla tyypin kanssa enää missään tekemisissä. Minä en hänen kanssaan halua enkä aio puhelimessa jutella enkä hänen kanssaan ryhtyä kirjeevaihtoon. Lasten taas on hankalampi esim. kirjeitä kirjoitella kun vanhemmallakin on ikää vasta 4v.

Ideoita, mielipiteitä?

Eikös tapaamiset voida edelleen järjestää valvotusti ja tietääkseni on mahdollista, että joku muu kun sinä hakee lapset tapaamiseen ja tuo takaisin. Ja lastenvalvojalla jos voisitte käydä erikseen sopimassa ne tapaamispäivät? Hankala tilanne :(

Alkuperäinen kirjoittaja isäkin on tärkeä:
Isälläkin on OIKEUS lapsiin ja jotakin kautta ne pitää järjestää ja myös lapsilla oikeus isään

No mutta mitä kautta, sitähän mä tässä ihmettelen. Ikävä kyllä mun lapsilla ei selkeästikään ollut mitään OIKEUTTA isänsä tapaamiseen, kun hän vuosi sitten päätti lopettaa yhteydenpidon yhtäkkiä. Kolmevuotiaalle lupasi huhtikuussa puhelimessa, että isi tulee kesällä käymään ja leikitään, ja isi soittaa huomenna. Kuukauden verran sain lapsille selittää, että isiin ei nyt saa yhteyttä ja isi ei ole tulossa. Sitten ne lakkasivat kyselemästä. :/

Ensi- ja turvakotienliitolla on ainaki valvottuja tapaamisia useilla paikkakunnilla. Voisko tällainen taho järkätä noita puheluasioita myös? Tai ls-sossu? Mut toki tosi hankalaa jos ei isä halua sitoutua soittamaan johonki tiettyyn aikaan tms. mut voisko tuota kirjeenvaihtoa ajatella jonkun viranomaistahon avulla?

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Eikös tapaamiset voida edelleen järjestää valvotusti ja tietääkseni on mahdollista, että joku muu kun sinä hakee lapset tapaamiseen ja tuo takaisin. Ja lastenvalvojalla jos voisitte käydä erikseen sopimassa ne tapaamispäivät? Hankala tilanne :(

Juu tai siis on sovittu niin, että minä vien lapset tiettyyn paikkaan, jossa tapaaminen on, lähden pois, ja isä sen jälkeen tulee sinne tapaamaan lapsia. Ja valvotusti tosiaan koko ajan. Isä oleskelee toisella paikkakunnalla, että käyntejä samalle lastenvalvojalle ei taida edes tulla, hän asioi sosiaalitoimistossa omassa päässään, minä omassani.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Tässä nyt mietinkin, että miten näissä tilanteissa voidaan järjestää lasten ja isän yhteydenpito kun MINULLA ei ole siis aikomustakaan olla tyypin kanssa enää missään tekemisissä. Minä en hänen kanssaan halua enkä aio puhelimessa jutella enkä hänen kanssaan ryhtyä kirjeevaihtoon. Lasten taas on hankalampi esim. kirjeitä kirjoitella kun vanhemmallakin on ikää vasta 4v.

Ideoita, mielipiteitä?

No mun mielestä sä et äitinä voi ajatella noin.

Isälläkin on OIKEUS lapsiin ja jotakin kautta ne pitää järjestää ja myös lapsilla oikeus isään

Laki lapsenhuollosta ja tapaamisesta lähtee perusajatuksesta, että LAPSELLA on oikeus vanhempaan siis tässä tapauksessa isään.

en osaa auttaa mutta uskon että on veemäinen tilanne :/ mikähän on kun on ykskaks isän velvollisuuet ruvenneet kiinnostamaan... jottain on taustalla aivan varmasti. ole varovainen :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja i o t :
Aikuisten tehtävä järjestää nämä jotta lapsi saisi kokea myös sen toisen vanhemman

Mun mielestä siinä on epäreilua se, että esim. viime kesänä minä tein kaikkeni, jotta lapset saisivat kokea myös sen toisen ongelman. Ainoa vaan, että toista vanhempaa ei tippaakaan kiinnostanut, ja hän kaikki tapaamiset torpedoi. Nyt kun häntä sitten kiinnostaa, niin mun ja lapsien pitäisi olla ihan kympilla innoissaan vai? :o Tosi kivaa. Yksi ihminen edelleen vaan pompottelee muita ihan miten sattuu.

Hankala tilanne... Mulla on muuten sellainen käsitys, että valvotut tapaamiset ovat maksullisia, onko sulla tietoa tästä? Olisiko isä valmis maksamaan kustannukset? Onkohan tässä taustalla nyt se, että isällä on edelleen tunteita sua kohtaan, vai onko oikeasti halukas tapaamaan lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

No mun mielestä mä voin kun kyse on äärimmäisen väkivaltaisesta ja manipuloivasta ihmisestä, jonka kanssa tekemisissä oleminen saa mut voimaan henkisesti pahoin. Onko se sitten lapsien etu, että mulle tulee paniikkihäiriöt, pelkotilat ja masennus siksi että mun täytyy sen miehen kanssa olla tekemisissä? Tuskin.

Ideoita, mielipiteitä?

Kyllä mun mielestä voi. Jos puoliso on vaikkapa pahoinpidellyt ja kiusannut henkisesti ja tehny vaikka mitä. Se ei poista vanhemmuutta mutta takuulla poistaa velvollisuuden olla missään tekemisissä eron jälkeen sellaisen kanssa. Ja jos on (ja usein on) narsistinen persoonallisuushäiriö sillä ex-puolisolla siis pahoinpitely yms. tapauksissa niin sellainen käyttää mielellään mitä vaan tilannetta hyväksi, et pääsee vielä eron jälkeenki kiduttamaan. Ja mikäpä sen otollisempi juttu ex-puolison nöyryyttämiseen kuin lapset tai lasten kautta tapahtuvat jutut.

Lapset voi piirtää kuvia / piirroksia, jotka postitatte tai antavat ne kun näkevät. Ei sinun tarvitse alkaa kirjeenvaihtoon. Ei tarvitse myöskään vastata puheluihin. Lastenvalvojan kautta kaikki virallinen.

totta, mutta aiemmin tarjotut tilaisuudet isä on jättänyt käyttämättä. Ikävää lapsillekin jos järjestetään tapaamisia ja odottavat isää sinne saapuvaksi, mutta toistuvasti jättää tulematta. Ei tee lapsillekaan hyvää pidemmän päälle.

Onko joku syy ettet halua antaa lapsia isälle? vai etkö vain halua itse olla tekemisissä exn kanssa? jos ei ole suurempaa syytä, niin tapaamisista voisi varmaan sopia lastenvalvojan kautta ja tarvittaessa järjestää tapaamiset alkuun vaikka valvottuna, jolloin lapsilla olisi joku tutumpi aikuinen turvana, kun isä taitaa olla lapsille jo aika vieras jos lapset eivät ole pitkään aikaan kiinnostaneet.

Minusta tuossa tilanteessa isä voi syyttää ihan itseään jos tapaamiset ei lapsia ja sinua pahemmin kiinnosta. Olisi pitänyt yhteyttä erosta asti :kieh:

No mun mielestä mä voin kun kyse on äärimmäisen väkivaltaisesta ja manipuloivasta ihmisestä, jonka kanssa tekemisissä oleminen saa mut voimaan henkisesti pahoin. Onko se sitten lapsien etu, että mulle tulee paniikkihäiriöt, pelkotilat ja masennus siksi että mun täytyy sen miehen kanssa olla tekemisissä? Tuskin.

Kas kun oot pystynyt ne lapset sen kanssa vääntämään kuitenkin...

Ideoita, mielipiteitä?

noh, jonku verran taustoja muistelleena voisin sanoa että aivan varmasti voi. on se saatana kumma että äidin pitää jonku perkeleen luuserin takia mennä vaikka mimmoselle mutkalle.

mie olen sitä mieltä että ei todellakaan äidin tarvi tehä yhtikäs enempää kun on jo tehny. eiköhän ne lapsetki sekasin mene ku isällä pälkähtää päähän joskus ja jouluna, jos silloinkaan. parempi ilman isää ku niin että lapset jatkuvasti pettyy. :kieh:

otappa lastenvalvojaan yhteyttä,he osaavat neuvoa parhaiten.
ymmärrän hyvin ettet enää itse halua exään olla yhteydessä,jossainvaiheessa se vaan riittää.
eikä sitä ymmärrä ne joiden exät sattuu oleen järkeviä ja haluaa lasta tavata..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hankala tilanne... Mulla on muuten sellainen käsitys, että valvotut tapaamiset ovat maksullisia, onko sulla tietoa tästä? Olisiko isä valmis maksamaan kustannukset? Onkohan tässä taustalla nyt se, että isällä on edelleen tunteita sua kohtaan, vai onko oikeasti halukas tapaamaan lapsia?

No mä kyllä jotenkin pelkään sitä, että nyt kun se selvä elämä taas on hetken aikaa päällä, niin alkaa palaamaan mieleen, että josko meidän suhde olis pelastettavissa. Lisäksi mä en pidä siitä, että hän soittelee jonkun hetki sitten tapaamansa linnakundin puhelimesta mun puhelimeeni. :o Joku ihan vieras rikollinen ihminen on nyt saanut mun puhelinnumeroni. Great. Kun lasten isä on ihan kykenemätön ylläpitämään esim. sellaisia yksinkertaisia asioita kuin puhelin ja puhelinliittymä, asunnosta nyt puhumattakaan. Muistaakseni hänellä on kolme vuotta sitten ollut oma asunto viimeksi.
On mulla tieto juu että ne on maksullisia ne tapaamiset, meidän sosiaalitoimi on sitoutunut maksamaan ne.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:

Juu tai siis on sovittu niin, että minä vien lapset tiettyyn paikkaan, jossa tapaaminen on, lähden pois, ja isä sen jälkeen tulee sinne tapaamaan lapsia. Ja valvotusti tosiaan koko ajan. Isä oleskelee toisella paikkakunnalla, että käyntejä samalle lastenvalvojalle ei taida edes tulla, hän asioi sosiaalitoimistossa omassa päässään, minä omassani.

Niin te asutte eri paikkakunnalla, se hankaloittaa :( No onnistuisiko jos sopisitte ne tapaamispäivät, veisit lapset sinne ja lähtisit ennen kun ex tulee ja hakisit sitten niin että ette joudu näkemään. Ja jos päivät olisi ennalta sovitut, teidän ei keskenään tarvitsisi olla tekemisissä. Ja ymmärrän hyvin sua, narsistin kanssa 7,5v eläneenä olen täysin samaa mieltä, että sun ei tartte kärsiä tollasen ihmisen kanssa. Ja ei myöskään lasten, mikäli hän koittaa manipuloida ym. lapsiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Tietääkö sun exä että sä seurustelet nykyään? Tuli vaan mieleen onko tossa taustalla jotain sellasta... Kuulostaa kyllä älyttömältä kuviolta.

aivan joo... pelko iski persiiseen kun ap onki löytäny rakkauden.... kuullostaapa niin tutulta, niin tutulta!

ap, miepä laittelen yyveetä.

Kas kun oot pystynyt ne lapset sen kanssa vääntämään kuitenkin...

No kaikki ei kuule tuo sitä oikeaa minäänsä julki heti..Ongelmia voi tulla vuosien jälkeenkin.

Yhteistyössä