Tapaamisoikeudet, etävanhempi ja peruutukset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miksi tähän ei tehdä muutosta tai lakia?
Etävanhempi saa perua tapaamisia miten huvittaa ja lähivanhempi taas ei saa perua tapaamisia, koska etävanhemmalla on oikeus tavata lapsia. Jos näin ei tapahdu, lähivanhempi saa siitä sakkouhan ja miksi etävanhempi ei joutuisi korvaamaan näitä tapaamisia?
Jos lähivanhempi joutuu peruu omia menoja(töitä yms.) tai hankkimaan hoitajan lapsilleen siksi, että etä ei vain ota lapsia.
Miksi näin saa tapahtua? Onnistuisiko tapaamiset paremmin, jos tästä etäkin saisi sanktiota ja korvaa nämä päivät??

On niin väärin lapsien kannalta tämä asia ja myös lähivanhemmalle myös raskasta, koska näkee lapsien ikävän/odotuksen/pettymyksen...

Miksi tähän ei puututa? Ex alussa piti tapaamisista, uusi kumppani kuvioihin ja tapaamiset alkoi vähentyä. Vuoden tässä vähentyneet paljon ja peruutuksia tulee s.postiin jatkuvasti. Parhaimmillaan lapsien tapaamisia peruttu 10 viikolta eteenpäin ja myös yllättäviä peruutuksia tapahtuu.

Kyllä mulla ainakin lähivanhempana on ollut monesti epäreilu olo, kun tuntuu, että lähivanhemmalla ei ole mitään oikeuksia, etävanhemmalla sitäkin enemmän. Olen tästä sanonut lastenvalvojille (meillä on ollut neljän vuoden aikana kolme eri valvojaa), että etä tekee mitä haluaa, silti sillä on oikeuksia ja laki puolellaan. Lähivanhemmalla on vaan velvollisuuksia ja sakkouhat ym.

Viimeaikoina olen miettinyt, että millä sen yksinhuoltajuuden saa, riittääkö perusteeksi se, että etä ei pidä omaa osaansa tapaamissopimuksesta eli liian harvoin tapaamiset tapahtuu, mulle ei tule mitään ilmoitusta peruuntumisista. Onko siitä yksinhuoltajuudesta sitten mitäänn apua? No ei sinällään, ei se ainakaan niitä tapaamisia saa sen paremmin sujumaan, mutta jos se etä on muutenkin pääsääntöisesti pois lasten elämästä, mikä oikeus sillä on sitten lasten asioista päättää? Näin mä olen ainakin asian pohtinut ja ensimmäisen lapsen kanssa kokenut. Helpompaa olla sitten yh myös papereissa, sujuu kaikki koulu-, pankki-, passi- ym asiat helpommin.

Meillä uusi sopimus tapaamisista tehtiin ja se lähti käyntiin maaliskuussa. Joka toinen vkl isällä ja yksi ilta tapaaminen toisella viikolla.
Nyt on peruutuksia tullut loppuvuoteen(ja näitä voi tulla vielä lisää!!!) ja niistä ilmoittanut minulle.
Näinä 10kk aikaina on vkl tapaamisia peruttu yht.11kpl ja yksittäisiä päiviä 9kpl. On kuukausia, kun ei ota ollenkaan tai saattaa vain käydä muutaman tunnin olemassa(17-20)... ja joskus tämä 3 tunnin tapaaminen voi olla vain tunnin mittainen ja tuokin aikaisemmin lapset. Niin väärin tälläinen käytös!!

Miten helposti tuon yksinhuoltajuuden saa tai mitkä riittää perusteeksi?

Lapsien isä ei vastaa minulle laisinkaan puheluihin,s.postiin yms. vaikka otan häneen vain yhteyttä lapsien asioissa ja yrittänyt saada yhteyttä nykyisin niin "xxx sairaala asioista asiaa, ottaisitko yhteyttä"..
Hän ei siis vastaa,soita ja vaikka toisella lapsella on käynnissä sairaala tutkimuksia. Olen ilmoittanut päivät milloin ne on ja sanonut että voi tulla mukaan. Ei mitään kiinnostusta.

En siis saa häneen yhteyttä lapsien asioissa, ei osallistu mihinkään lapsien juttuihin ja peruutuksia tapaamisissa on paljon.

Silloin kun hakee lapsia.. ei puhu minulle ollenkaan, ei kerro miten tapaaminen on mennyt ja hänestä minulle ei kuulu silloin mitä hänen tapaamisilla tapahtuu. Aikaisemmin saattoi laittaa lapset ulkopuolisella hoitajalle ja tähän puututtiin. Nyt hänen mielestä saa laittaa jonkun vain lapset tuomaa takaisin kotiin ja minulle ei kuulu asia. Vaikka sopimus on, että isä tuo ja hakee.

[QUOTE="harmaa";28906604]Ja taas sekoitetaan huoltajuus muoto tapaamisoikeuksiin, huoltajuus muodolla ja tapaamisilla ei ole mitään yhteistä![/QUOTE]

Itse en ainakaan näitä sekoita. Tiedän että isällä on oikeus aina tavata lapsia, ellei niitä tapaamisia olla evätty ja jos olisi vaarallinen lapsille.
Kyselin muuten tuosta yksinhuoltajuudestakin, koska yhteishuolto ei toimi ja monet asiat vain mutkistuu, kun isää ei saa yhteyttä.

Ja olisin tahtonut tietää tuosta etän peruutuksista. Onko tai voiko miten helposti vaikka hakea käytäntöön panoon näitä? Niin, että isä velvoitetaan noudottamaan tapaamisia ja jos ei noudata oikeuden määräyksestä, niin ne joko evätää tai jotain? Onko kellään kokemuksia?

Yhteistyössä