Tännehän mä voinkin valittaa... (oma vika kun suksi ei luista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt vierailija

Vieras
Ihan itse olen ongelmani aiheuttanut, mutta joskus pitää valittaa. Valittamisen ilosta. En halua perheenjäseniä rasittaa.

Idioottina kouluttauduin ammattiin, jossa ei ole vakipaikkoja juurikaan tarjolla, ja kun on, niin hakijoiksi ilmestyy väh. 10 maisteria. Yli 8 vuoden osa-aikatöiden jälkeen (ja kun lapset sain kouluun) päätin yrittää itsekin maisteriksi, että joskus elämässä vielä voisin aikuisten palkkaakin saada.

No nyt sit väsyttää, yllätysyllätys. Osa-aikatyöt jatkuvat yliopiston rinnalla ja ne lapsetkin täytyy yrittää hoitaa. Mies on niin uskomaton aarre, ettei mitään rajaa, mutta väsyyhän se sekin kohta. Niin kauan hommat sujuu jotenkuten kun kaikki ovat terveitä, mutta nyt on lapsilla (ja itsellä) ollut kuukauden flunssaputki ja kouluhommat jääneet rästiin. Itkettää vaan kun yrittää niitä toisensa perään nakutella ja kaikki on myöhässä. Ja olen vielä sellainen, jonka on vaikea saada hommia aloitettua ja ajoissa tehtyä muutenkin. Eli kyllä ihan omaa syytänikin on se, että on töitä rästissä. Nytkin sitäpaitsi vain täällä valitan. Kun tuntuu, että pää välillä räjähtää tätä kaikkea...

Opintotukikuukaudet on kaikki käytetty, opintolainaakaan ei siis saa. Aikuiskoulutustukea annetaan niille, jotka jäävät opiskelemaan vakituisista työpaikoistaan ja ovat kerryttäneet tarpeeksi työkokemusta, ei niille, jotka eivät ole saaneet kunnon töitä ja kunnon palkkaa koskaan ja siksi haluavat opiskella toisen ammatin. Töissä on siis käytävä ja samalla mielellään mahdollisimman nopsaan taottava kurssit läpi, että joskus siihen rahaankin pääsisi kiinni.

Ja toki just sen jälkeen kun yliopistoon pääsin, niin todettiin pitkittynyt keskivaikea masennus. Lääkitys on parin vuoden jälkeen saatu kohdilleen, mutta kuka sen osaa sanoa, onko hommia vaikea saada aikaan siksi, että on masentunut vai siksi, että on umpisurkea patalaiska p*ska vai siksi, että on vielä add-taipumusta. Niin ja kärsinhän mä vielä kroonisesta unettomuudestakin. Siitäkään ei osata sanoa, onko se syy vai seuraus. Mutta ei helpota tätä tilannetta.

Onneksi rakastanrakastanrakastan opiskelemista.

Siisteyttä rakastava mies on hermona, kun joulu on kohta eikä lipaston päälliset ole siistejä. Hänenkin täytyy työnsä tehdä, ja niitä pyykinpesuja, ruoanlaittoja, kaupassakäymisiä, mitkä multa nyt jää kun sairaana yritän kouluhommia nakuttaa.

Ei kai tässä muuta. Sainpahan vähän murheita ulos itsestäni. Vedän henkeä ja jatkan yliopistollista nakuttamista. Eiku ensin käytän lapsen taas lääkärissä. Siellä istumiseen onkin viime aikoina kaikki vapaapäivät menneet.

Entäpä jos valittamisen sijaan tuntisitkin kiitollisuutta siitä mitä sinulla on: lapsia, ihana aviomies, opiskelupaikka. Monella ei ole mitään näistä. Kaikilla on joskus hankalaa, sinun huolesi ovat kuitenkin pieniä.

Hyvä kun purat mieltäsi kirjoittamalla, se yleensä auttaa edes vähän, ja ei tarvi säästellä mietteitä, kun kirjoittaa tuntemattomille. Eikä tosiaan tarvi niille läheisilleen "valittaa" Tosin voi saada kurjiakin kommentteja, mutta jätä ne omaan arvoonsa ❤ Itse usein koitan väsyneenä tsempata itseäni miettimällä, että asiat voisi olla niin paljon huonomminkin. Oon kyllä kokenut senkin, kun lapsi vakavasti sairas ja pitkät hoidot sairaalassa, mutta kyllä normaali arkikin voi joskus väsyttää, vaikka kiitollinen onkin kaikesta hyvästä, ja mielestäni parasta sillon on saada purkaa mieltään jollekin. Tsemppiä sulle, ja pikaista paranemista teille!

Hyvä kun purat mieltäsi kirjoittamalla, se yleensä auttaa edes vähän, ja ei tarvi säästellä mietteitä, kun kirjoittaa tuntemattomille. Eikä tosiaan tarvi niille läheisilleen "valittaa" Tosin voi saada kurjiakin kommentteja, mutta jätä ne omaan arvoonsa ❤ Itse usein koitan väsyneenä tsempata itseäni miettimällä, että asiat voisi olla niin paljon huonomminkin. Oon kyllä kokenut senkin, kun lapsi vakavasti sairas ja pitkät hoidot sairaalassa, mutta kyllä normaali arkikin voi joskus väsyttää, vaikka kiitollinen onkin kaikesta hyvästä, ja mielestäni parasta sillon on saada purkaa mieltään jollekin. Tsemppiä sulle, ja pikaista paranemista teille!

Tulipa pitkä virke tuonne väliin

Joskus tekee hyvää kun valittaa. ;)

Mitä noihin flunssiin tulee niin kannattaa yrittää ehkäistä etukäteen: koko perheelle paljon c-vitamiinia, sinkkiä, valkosipulia ja inkivääriä. (Mikäli valkosipulia ja inkivääriä ei pysty syömään tuoreena niin sitten purkista.)

Tsemppiä sinulle! Joulu tulee, huolimatta siitä, onko nurkat puhtaat vai ei. :)

Entäpä jos valittamisen sijaan tuntisitkin kiitollisuutta siitä mitä sinulla on: lapsia, ihana aviomies, opiskelupaikka. Monella ei ole mitään näistä. Kaikilla on joskus hankalaa, sinun huolesi ovat kuitenkin pieniä.

Ootko joku vajaa?
Tyyppi nimenomaan HALUAA NYT VALITTAA asoista tässä ketjussa.

"olisit kiitollinen" Luuletko ettei hän ole?
Luuletko ettei ihmisillä koskaan ole tarvettaa valittaa jotta voi päästää turhaa höyryä?

Tää oo mikään positiivisuusketju vaan VALITUSKETJU.

Mene pätemään elämän suolojasi muualle jossa sitä kaivataan.

Ap:lle tsemppiä. Hyvä välillä purkaa vaikka asiat ulospäin näyttäisivät kuinka hyviltä :)

En yhtään ihmettele, että väsyttää. Onneksi sinulla on noin ihana mies. Älä turhaan pode huonoa omatuntoa sotkuisen kodin takia. Sinun aikasi menee nyt tärkeämpiin asioihin kuin siivoamiseen. Luot itsellesi parempaa tulevaisuutta. Kuuntele itseäsi, ja teen sen verran kuin jaksat. Pienikin eteneminen on parempi kuin ei mitään. Koulun kanssa voi yleensä neuvotella, jos ei saa ajoissa kaikkea valmiiksi.

Itse olen täysin uupunut oltuani työelämässä 25 vuotta ja pyöritettyäni perhearkea 12 vuotta. Mies ei alkuun juuri osallistunut. Nykyään osallistuu enemmän, mutta minä en jaksa enää tehdä muuta kuin ihan pakolliset, väsymykseni on päässyt liian pahaksi. Varmaan saisin myös jonkun masennusdiagnoosin, mutta kynnyt mennä lääkäriin on liian kova. En halua sellaista merkintää papereihini, enkä mitään leimaa, varsinkaan nyt, kun jäät työttömäksi.

Minua ottaamyös päähän tämä epäreiluus, josta mainitsit. Vakitöissä ollessa on helppo ottaa pariksi vuodeksi opintovapaata ja siitä saa vielä hyvän korvauksenkin. Nyt, kun jään työttömäksi, niin taloudellinen tilanne tulee esteeksi opiskelulle, ellei TE-keskus suostu armollisesti hyväksymään opiskelua työttömyysetuudella. Se on täysin arpapeliä. Ihan nurinkurista, sillä työtönhän juuri hyötyisi alanvaihdosta tai lisäopiskelusta ja työttömälle opiskelut on tehty kovin hankalaksi. Nykysysteemi ei oikeasti aktivoi, vaan passivoi ihmisiä, kun kaikesta omasta aktiivisuudesta rangaistaan. Pitäisi kuitenkin käydä tuhlaamassa aikaa välistävetäjäfirmojen huuhaakursseilla, joista ei ole mitään hyötyä oikeaa työelämää varten.

Yhteistyössä