Tänne kaikki -pienimmätkin- vinkit, kuinka kotiäitiyden saa maistumaan mansikalta!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Niksejä, jotka helpottavat arkea?
Kuinka oppia näkemään lapset, mies ja koti niin ihanana ja rakkaana, että joka päivä ahertaa ilolla heidän vuokseen??

Tyyliin "pyykinpesu on ihanaa", "kiva kun saan tiskata"...jne.
Tiedän, että tämä VOI olla mahdollista, sillä koen tätä silloin tällöin.
Mutta mielelläni kokisin näin päivittäin.
Asenteessani on parantamisen varaa.
Koen herkästi lasten kanssa -yksin- olemisen ahdistavaksi, koska olen ilman aikuista seuraa...ja tämäkin on taatusti vaan asenteestani kiinni...heti jos seuranani on lisäksi joku aikuinen, nautin lapsistakin satakympillä.

KUINKA TEHDÄ ARJESTA IHANA?!

Mites olisi äiti-lapsipiirit tms? Siellä ainakin näkisit toisia aikuisia myös. Ja muista ottaa tarpeeksi omaa aikaa itsellesi, sopikaa miehen kanssa tarkalleen valmiiksi päivät/illat milloin vietät omaa aikaa esim. tunti päivässä lenkillä tms. Aloita vaikka joku uusi harrastus? Mä itse nautin kun saan tunnin päivässä treenata ihan yksin rauhassa kun muksu päikkäreillä, ja saan tehdä manikyyrejä ja kasvohoitoja kun mies menee muksun kanssa vaikka ulos siksi aikaa. Se on ihanaa ylellisyyttä arjessa :)

onpas tuttua tekstiä. mulla se oli kyllä ihan pakkimieli että koti on siisti ja puhdas, MUTTA, kun aloin nyt odottamaan toista lasta niin se ilo katosi. Entäpäs jos kokeilisi sellaista että hemmottelisi joka päivä itseensä kun on tehnyt kaikki askareet, vois melkein itse kokeilla jos taas saisi innostuksen tässä väsymyksen keskeltä :laugh:

No, se on juuri se asenne =) Olin 7v kotiäitinä, ja kyllähän asenne oli mullakin silloin useasti hukassa, mutta kun vain lähtee sieltä kotoa pihalle, puistoihin, kerhoihin, niin aikuistakin seuraa löytyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mene töihin. Ei kenelläkään ole ihanaa pelkästän kotona lusmuilemalla.

En tässä vaiheessa ole menossa töihin missään nimessä, paikkani on nyt kotona -ja tämä nyt on kaikkea muuta kuin lusmuilemista. =)

lähde lastesi kanssa liikkeelle sielta kotoa. kerhoihin tai mihin vaan sopivaan, missä on kaikille juttuseuraa. mitä niitä kotitöitä murhtimaan, ei ne häviä minnekään silläaikaa! pitää tehdä selaista mistä itse tykkää. ei kai kukaan jaksa pelkkänä kotityökoneena olla.

Onkohan se pelkästään siitä asenteesta kiinni? Mietitäänpä siltä kannalta, että laitetaan ihminen YKSIN tekemään jotakin työtä, joka ei tunnu mielenkiintoiselta: kyllä sitä työtä tekee ja sen kestää, mutta ei siitä nauti kuin ehkä hetkittäin. Miksi kotiäiteys olisi eri juttu? Tiskaamisesta ja pyykkäämisestä on äärimmäisen vaikea nauttia, ainakin miun. Lapsen kanssa olemisesta iloitsen, mutta kyllä se aikuiskontaktin puute syö naista täälläkin.

Älä ressa kotitöiden kanssa. Jos pyykit seisoo päivän pitempää, se ei maailmaa kaada. Jos joskus syö helpommin valmistuvaa ruokaa, siihenkään ei kukaan kuole. Nauti lasten kanssa olemisesta, mene vaikka perhekahvilaan, hakemaan juttu seuraa samalla lapset saa leikkiä muiden lasten kanssa. Järjestä pieniä yllätyksiä miehellesi pitääksesi jännitystä yllä parisuhteessa. Ja huolehdi itsestäsi. Pahoinvoiva äiti ei ole hyväksi itselleen, lapselleen eikä miehelleen!

mä olin nyt tän kesän iltatöissä ja taas jaksaa olla kotona.. en osaa muuta sanoa kuin että pakko päästä pois kotoa tekee aikuisten juttuja että jaksa olla kotona..

Täällä ei ole äiti-lapsi-kerhoja, eikä minulla ole päivisin autoa käytössä. Ulkona olen lasten kanssa päivittäin, mikäli ei olla kipeinä. Omaa aikaa mies antaa minulle aina halutessani, olen vain hidas sitä pyytämään. Siinä voisin vähän petrata! Ois ihana jos ois lähellä muita äitejä, joista saisi ystäviä...se on haaveeni. Vois tavata näitä sitten päivisinkin, se olisi mielettömän piristävä asia! =) Muuttakaas kaikki tänne, jooks?

Tehkää lasten kanssa retkiä, metsään, ulos eväiden kanssa. Ajattele kotiäitiyttä aikakautena joka päättyy tiettynä päivänä. Tai projektina. Lasten kanssa oleminen on tulevaisuuteen panostaminen. Lapset eivät aikuisena muista millä leluilla leikkivät, tai miten hienot merkkivaatteet olivat päällä vaan yhdessä tekemisen ja yhdessä vietetyn ajan.
Ota lapset mukaan tekemisiin; siivoamiseen, tiskaamiseen.
Pidä myös omaa aikaa, lenkkeile, ulkoile välillä myös yksin. Käy uimassa jne. Tee vaikka lukujärjestys arjestanne.
Maanantaina: kerho, jee aikuistaseuraa
Tiistai: Uimahalliin, ihanaa näkee ihmisiä
Keskiviikko: Kauppapäivä lasten kanssa
Torstai: Leipomispäivä ja illalla oma harrastus
Perjantai: Ihanaa lapsenvahti tulee illalla ja pääsetti miehen kanssa kahdestaan leffaan tms.
Lauantai: perhepäivä ja siivouspäivä. Isä vie lapset ulos äiti siivoa tai toisinpäin
Sunnuntai: nautitaan vielä isän vapaapäivästä ja ollaan yhdessä. Ja isä teke ruuat koko perheelle! Äidinkin täytyy levätä!

Auttoiko :)

Jokainen kotiäiti joka tuntee alemmuutta pääsee siitä kun heittäytyy sairaaksi ja seuraa sängystä, miten aviomies selviää taloudenhoidosta ja lapsista.

-Eleanor Field

Mä nautin käydä kirjastossa, luin paljon lapsille sekä itsekseni. Pieniä arjen seikkailuja ja simppeliä ruokaa, vähemmän siivousta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ykkösmartta:
Älä ressa kotitöiden kanssa. Jos pyykit seisoo päivän pitempää, se ei maailmaa kaada. Jos joskus syö helpommin valmistuvaa ruokaa, siihenkään ei kukaan kuole. Nauti lasten kanssa olemisesta, mene vaikka perhekahvilaan, hakemaan juttu seuraa samalla lapset saa leikkiä muiden lasten kanssa. Järjestä pieniä yllätyksiä miehellesi pitääksesi jännitystä yllä parisuhteessa. Ja huolehdi itsestäsi. Pahoinvoiva äiti ei ole hyväksi itselleen, lapselleen eikä miehelleen!

Täytyy vielä sanoa, että kotiäitiys on ollut haaveeni lapsesta asti ja olen edelleen sitä mieltä, että tämä on jonkin sortin "kutsumus" minulle. Nautin tästä loppujelopuks varmaan sitten keskivertoa enemmän...ken ties. Sillä kykenen nauttimaan pyykkäämisestä ja tiskaamisestakin. ;) (joku siitä mainitsi) Parisuhde miehen kanssa on kunnossa, olemme lähes kymmenenkin vuoden jälkeen ihan rakastuneita ja mikäs sen mukavampaa...tosin kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa on aivan liian vähän! Ehkä kerran vuodessa ja se ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Tehkää lasten kanssa retkiä, metsään, ulos eväiden kanssa. Ajattele kotiäitiyttä aikakautena joka päättyy tiettynä päivänä. Tai projektina. Lasten kanssa oleminen on tulevaisuuteen panostaminen. Lapset eivät aikuisena muista millä leluilla leikkivät, tai miten hienot merkkivaatteet olivat päällä vaan yhdessä tekemisen ja yhdessä vietetyn ajan.
Ota lapset mukaan tekemisiin; siivoamiseen, tiskaamiseen.
Pidä myös omaa aikaa, lenkkeile, ulkoile välillä myös yksin. Käy uimassa jne. Tee vaikka lukujärjestys arjestanne.
Maanantaina: kerho, jee aikuistaseuraa
Tiistai: Uimahalliin, ihanaa näkee ihmisiä
Keskiviikko: Kauppapäivä lasten kanssa
Torstai: Leipomispäivä ja illalla oma harrastus
Perjantai: Ihanaa lapsenvahti tulee illalla ja pääsetti miehen kanssa kahdestaan leffaan tms.
Lauantai: perhepäivä ja siivouspäivä. Isä vie lapset ulos äiti siivoa tai toisinpäin
Sunnuntai: nautitaan vielä isän vapaapäivästä ja ollaan yhdessä. Ja isä teke ruuat koko perheelle! Äidinkin täytyy levätä!

Auttoiko :)

Tämä oli ihana!! Kiitos. :hug:

Yhteistyössä