Tankkaaminen- miksi se on niin vaikeaa??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"xyz"
Itseasiassa ne jotka täällä naureskelee eivät taida olla ikinä tankanneet vaikeasti tankattavaa autoa. Tietyillä automerkeillä/malleilla se bensa/diisseli kun ei vaan niin sujuvasti sinne tankkiin mene. Esim meillä tankkauksessa kestää ja on houkuttelua välillä. Kerran sattui samanmallinen auto jonoon taakse ja naureskelivat vaan että sama ongelma.
 
"Anne"
[QUOTE="xyz";24243318]Itseasiassa ne jotka täällä naureskelee eivät taida olla ikinä tankanneet vaikeasti tankattavaa autoa. Tietyillä automerkeillä/malleilla se bensa/diisseli kun ei vaan niin sujuvasti sinne tankkiin mene. Esim meillä tankkauksessa kestää ja on houkuttelua välillä. Kerran sattui samanmallinen auto jonoon taakse ja naureskelivat vaan että sama ongelma.[/QUOTE]

Olen tankannut aika paljon erilaisia autoja. mm. volvo 142 joka poikkeaa "normaalista" mutta ei muodostunut ongelmaksi sekään. Jos ei voi tankata liipasin pohjassa (vanhassa 200sarjan volvossani en jaksanut perehtyä, liruttelin vähän hiljempaa sitten) niin ei voi, ei se ole ongelma, se on ominaisuus.
 
^vierailija^
[QUOTE="xyz";24243318]Tietyillä automerkeillä/malleilla se bensa/diisseli kun ei vaan niin sujuvasti sinne tankkiin mene.[/QUOTE]

No näinpä. Ja tää minun autoni kyllä v*ttuili ihan kaikille, myös niille jotka rakentaa ja korjaa autoja, eli jotka todellakin osasivat käsitellä sitä. Ei auttanut vaikka miten yritti pistoolia pitää eri asennoissa. Enkä usko että syynä oli se että omistaja sattui olemaan 18-vuotias tyttö. Onneks se tankki ei nyt muutenkaan vetäny ku varmaan 30litraa, niin ei montaakymmentä minuuttia joutunu venaa sen täyttymistä :D
 
plm
Mikähän on sellainen "vaikeasti tankattava" auto?
Mä olen ajanut autolla 18-vuotiaasta eli nyt 18 vuotta ja valehtelematta ainakin 15 erilaista autoa tankannut, omien lisäksi avomiehen autoja enkä ole törmännyt mihinkään ongelmiin.
 
Mä en ensimmäiseen kolmeen vuoteen IKINÄ tankannut itse,kortin saamisen jälkeen.
En tiedä mikä siinä pelotti...
Silloinen mieheni kyllätyi lopulta ja ilmoitti,että jos en tankkaa en varmaankaan ajakkaan.. :D
Kävin sitten ilta myöhään harjottelemassa kylmäasemalla yksinäni :D
Onneksi huomasin,että ihan turhaan pelkäsin asiaa :D
 
"shihtzu"
Silloin kun ajokortin sain, niin autokoulussa käytiin kerran tankkaamassa auto, niin että minä sen jouduin tankkaamaan. Tuota tankkaamista kammoksuin myös etukäteen, mutta ihan turhaan, ihan helppoahan se on, kerran on ainoastaan ollut ongelmia kun ei meinannut tankkaus onnistua millään yhdellä asemalla, mutta siinä taisi olla vika siinä koneessa eikä minussa, kun olin kuitenkin kyseistä autoa monta kertaa tankannut, mutta sillä kerralla ei meinannut millään lähteä onnistua.
 
"poikia3"
Mulla on nyt neljäs autoni, ja vasta tässä tankkaaminen tökkii, eli bensavirta katkeilee välillä. Mutta en silti ikinä ole ajatellut, että tankkaaminen olisi vaikeaa. Kun tökkii, niin pistoolista tosiaan painetaan vaan uudestaan.
 
tankkaaja vuodesta 1993
Mä olen 18 vuotiaasta tankannut autoa, eka vanhempien autoja ja 23v ostin ekan oman auton. Eli nyt 18v olen autoja tankannut, enkä koskaan ole kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Ja tankattavia autoja on tässä vuosien varrella ollut varmaan 10-15. Onhan ne vähän erilaisia ne tankit ja se pitää vaan oppia millasessa asennossa pistoolin sinne laittaa.
Yks auto oli joka helposti pätki bensan tuloa, mut se oli sit siitä pistoolin asennosta kiiinni. Ja huomasin että oli eroa myös siinä missä tankkas, joku asema pätki helpommin kun toinen.
Ja aina olen kyllä auton saanut ajettua niin että bensatankki on siinä letkujen vieressä, mikä siinä voi olla vaikeaa???
Edellisen auton kanssa oli kyllä alkuun ongelmia kun siinä oli tosi hankala aukaista bensakorkkia (avattiin avaimella), siinä meni pari kuukautta ennekuin opin sen aukaisemaan ekalla avaimen väännöllä.

Naiset, ryhdistäytykää!
 
"vieras"
Meillä ei autokoulussa opetettu tankkaamista, vaikka olisi ollut aiheellista. Eihän sitä voi mitenkään tietää, miten homma toimii jos ei kukaan kerro? Onneksi kaveri oli jo saanut oman auton, joten hän sitten opetti, eikä tankkaamisessa ole koskaan ollut mitään ongelmia. Jaa niin joo, oli mulla yksi auto jossa piti vähän asetella pistoolia ettei heti naksahtanut, mutta en ottanut siitä paineita.

Toinen mitä autokouluopetuksesta uupui, oli "miten ajetaan vanhalla autolla". Esim. ryyppy oli aivan tuntematon juttu kun omassa ekassa autossa oli sellainen, mutta onneksi tuli taas kaveri hätiin ja kertoi mikä sen tarkoitus on, miten sitä käytetään jne. Autokoulussa (v. 1990) vissiin kuvittelivat, että kaikki lähtevät ajamaan heti markkinoiden uusimalla autolla, kun sellainen perusasia jätettiin kertomatta. Mahtaako nykyään olla sama käytäntö?
 
^vierailija^
[QUOTE="vieras";24243460]Toinen mitä autokouluopetuksesta uupui, oli "miten ajetaan vanhalla autolla". Esim. ryyppy oli aivan tuntematon juttu kun omassa ekassa autossa oli sellainen,[/QUOTE]

Samoin kerran jouduin sellasen pakettiauton kuskiksi jossa piti ensin pistää virta päälle ja antaa jonkun jutun lämmetä (joku valo sytty palamaan kun oli valmis). Onneksi oli muitakin mukana, sillä ei ois auto käynnistyny kyllä muuten. En oikeastaan vieläkään tiedä mitä ihmettä siinä oikein tapahtui. Oli kylläkin diisseli, mutta ei nää muut dieselautot ole tuota lämmittelyä kaivannut...
 
Minulla on Toyota Carina E, ja pistoolin asento on todella tarkka ettei pistooli katko koko ajan bensantuloa. Sama juttu oli kun minulla oli Carina II. Välissä ajoin Saabilla, ja sen tankkaaminen oli paljon helpompaa - senkun vain losotti bensaa täysillä tankkiin.

Tankkaaminen on vaikeaa siksi, että bensa on törkeän kallista. Ihan itkettää joka kerta.
 
Mulla ei ole vaikeuksia itse tankkauksen kanssa, mutta epäilyttää että onko se tankki täynnä. Mulla on siis vanha romu paska auto, jossa ei toimi bensamittari ja tankkaan aina sillon kun tuntuu siltä. Bensaa menee aina jonkun verran, esim. 9 litraa, mut sitten stoppaa. Vaikka olisin ajanut jotain 200km edellisen tankkauksen jälkeen. Voiko muka olla että tankki on täynnä!?
 
"Anne"
Samoin kerran jouduin sellasen pakettiauton kuskiksi jossa piti ensin pistää virta päälle ja antaa jonkun jutun lämmetä (joku valo sytty palamaan kun oli valmis). Onneksi oli muitakin mukana, sillä ei ois auto käynnistyny kyllä muuten. En oikeastaan vieläkään tiedä mitä ihmettä siinä oikein tapahtui. Oli kylläkin diisseli, mutta ei nää muut dieselautot ole tuota lämmittelyä kaivannut...
Vanha dieselmoottori, tartti sen hehkutuksen. Hehkut kuumentaa sylinterien ilman jotta diesel syttyy käynnistyksessä itsekseen. Ymmärtääkseni kyllä uudemmatkin dieselmosat sen vaatii mutta aika on niin lyhyt ja riippuvainen koneen koosta ja ulkolämpötilasta ja ties mistä, ettei sitä edes huomaa jos avaimen kääntäminen käynnistykseen asti riittää. Vanhemmiten ne uudemmatkin alkaa sitä pidempää hehkutusta kaipaamaan.
 
Ai autosta se johtuu...mä kun luulin että ne pistoolit on ihan romuja :ashamed:
Tai siis kyllä ne välillä onkin. Joskus kestää paljon kauemmin kuin yleensä. Joka kerta oon saanu tankin täyteen, mutta kironnut että miks mä aina satun väärälle tankille. Mun omassa autossa ei ole tuota ongelmaa, mutta toi millä mä ajelen... Ja joka kerta survon sen pistoolin takuulla tappiin asti :D
 
plm
[QUOTE="vieras";24243460]Meillä ei autokoulussa opetettu tankkaamista, vaikka olisi ollut aiheellista. Eihän sitä voi mitenkään tietää, miten homma toimii jos ei kukaan kerro? Onneksi kaveri oli jo saanut oman auton, joten hän sitten opetti, eikä tankkaamisessa ole koskaan ollut mitään ongelmia. Jaa niin joo, oli mulla yksi auto jossa piti vähän asetella pistoolia ettei heti naksahtanut, mutta en ottanut siitä paineita.

Toinen mitä autokouluopetuksesta uupui, oli "miten ajetaan vanhalla autolla". Esim. ryyppy oli aivan tuntematon juttu kun omassa ekassa autossa oli sellainen, mutta onneksi tuli taas kaveri hätiin ja kertoi mikä sen tarkoitus on, miten sitä käytetään jne. Autokoulussa (v. 1990) vissiin kuvittelivat, että kaikki lähtevät ajamaan heti markkinoiden uusimalla autolla, kun sellainen perusasia jätettiin kertomatta. Mahtaako nykyään olla sama käytäntö?[/QUOTE]

Ei meilläkään autokoulussa opetettu tankkaamaan mutta pyysin yhden sukulaismieheni avuksi ekalla kerralla.
 
"joh"
Monessa paikassa on uusittu automaatit sellaisiksi, että niihin pitää etukäteen valita joku summa millä tankkaa, eli käytännössä koskaan ei saa tankkia täyteen, ellei tee niinkuin monet papat: Valitaan 10 e aina uudelleen ja uudelleen, että tankki saadaan täyteen, rahaa jää automaattiin ja saadaan kunnon jonot taakse... Vai onko noihin joku kiertosysteemi, jota en ole huomannut ? Meidän lähellä on kylmäasemia, joten henkilökunnalta ei voi kysyä.
 
[QUOTE="joh";24243821]Monessa paikassa on uusittu automaatit sellaisiksi, että niihin pitää etukäteen valita joku summa millä tankkaa, eli käytännössä koskaan ei saa tankkia täyteen, ellei tee niinkuin monet papat: Valitaan 10 e aina uudelleen ja uudelleen, että tankki saadaan täyteen, rahaa jää automaattiin ja saadaan kunnon jonot taakse... Vai onko noihin joku kiertosysteemi, jota en ole huomannut ? Meidän lähellä on kylmäasemia, joten henkilökunnalta ei voi kysyä.[/QUOTE]

Monet asemat veloittaa vain toteutuneen summan, vaikka olisitkin valinnut yläkanttiin. Näin ollen tankin saa täyteen.

muok* Tämä siis kortilla maksettaessa. Eriasia sitten tuo käteinen...
 
[QUOTE="joh";24243821]Monessa paikassa on uusittu automaatit sellaisiksi, että niihin pitää etukäteen valita joku summa millä tankkaa, eli käytännössä koskaan ei saa tankkia täyteen, ellei tee niinkuin monet papat: Valitaan 10 e aina uudelleen ja uudelleen, että tankki saadaan täyteen, rahaa jää automaattiin ja saadaan kunnon jonot taakse... Vai onko noihin joku kiertosysteemi, jota en ole huomannut ? Meidän lähellä on kylmäasemia, joten henkilökunnalta ei voi kysyä.[/QUOTE]

Anteeksi, kuinka niin ei saa tankkia täyteen? Laittaa tarpeeksi ison summan siihen esivalintaan, maksu menee sitten sen lopullisen summan mukaan. Vai kuinka blondi minä nyt olenkaan?
 
nyt menee ihan hyvin
muillakin siis autokoulussa ongelmia opetuksen suhteen. Mie kävin autokoulussa kerran tankilla, ja ope sanoi että hän tankkaa, mie voi katsella vierestä.

just, se olikin tosi tasokasta opetusta. Mie olin vielä silloin 18veenä tosi ujo ja arka ja hädintuskin uskalsin käydä koko autokoulua. Opetteja oli vielä oikein naiset asenteella oleva kusipää.

jollainilveellä onnistuin sen kortin kuitenkin saamaan. Miehen muutamaa vuotta vanhempi isoveli miut sitten oikeasti opetti ajamaan ja käymään tankilla yms.
 
[QUOTE="joh";24243852]Kuinka se antaa setelistä takaisin ?[/QUOTE]

No en kyllä ajatellut tuossa tarkoitettavan setelitankkausta, sehän ei ole muuttunut miksikään, ainahan on pitänyt osata arvioida, että tankkiin mahtuu se minkä edestä rahaa automaattiin laittaa.
 
Mikähän on sellainen "vaikeasti tankattava" auto?
Mä olen ajanut autolla 18-vuotiaasta eli nyt 18 vuotta ja valehtelematta ainakin 15 erilaista autoa tankannut, omien lisäksi avomiehen autoja enkä ole törmännyt mihinkään ongelmiin.
Se auto varmaan hyppii karkuun ja sulkee bensatankin luukkua just ku oot lähestymässä pistoolin kanssa sitä.

Voi jestas, ilman kaksplussaa mä en ois ikinä voinut kuvitellakaan, että auton tankkaaminen voi olla vaikeaa. Kaikkea täältä oppiikin.
 

Yhteistyössä