Tänään tunsin itteni niiiin avuttomaksi,miten auttaa kehitysvammaista ihmistä??!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
apua,tuntin itteni niin pineksi,voimattomaksi..ja tyhmäksi!
oltiin ystävän kanssa kahvilla ja kahvilan terassin vieressä istui "sähkö"pyörätuolissaan päälle parikymppinen kehitysvammainen mies..AIVAN YKSIN!
siis tämä mies sai jonkin kohtauksen siiinä ja alkoi hakkaamaan itteensä siinä tuolissa selkänojaan..siis heivas siinä niin että melkein koko tuoli kaatui.
Itse sitten sanoin kaverille että pitäiskö häntä mennä auttamaan ja kaveri sitten meni koska itellä tämä jumbo maha,eikä musta olis paljoa apua ollut.

kaveri meni sitten pitämään tuolista kiinni siksi aikaa kunnes kohtaus loppui.
sitten kaveri käveli kahvilaan sisälle ja kysyi että onko sillä miehellä ketään hoitajaa,eipä ollut!
mies puhui todella epäselvästi,oli siis selvästi jotenkin kehitysvammainen (älkää riemastuko nyt,en tiedä minkäateisia ja minkälaisia kehitysvammoja on olemassa),ainakin niin pahasti ettei yksin pärjäisi.

Mies pyysi istten meitä soittamaan omalla kännykällään johonkin numeroon ja sanomaan että tulee sinne missä olimme mahdollisimman nopeasti.
Kaveri sitten soitti ja selitti tilanteen.Numero meni johonkin taksifirmaan..no,sieltä tulisitten mies ja kärräsi tän pyörätuolissa istuneen pois.

nyt jäätiinkin sitten miettimään että mistä tämä mies oli tullut?lähellä ei ole mitään hoitokotia,ei siis lähelläkään.eikä miehellä ollut hoitajaa.
en ole koskaan törmännyt vaikeasti kehitysvammaiseen ihmiseen ilman että hänellä olisi joku hoitaja joka huolehtisi ettei mitään käy.

ja tämä mies oli selvästikkin todella sairas.ei saanut muuta sanottua kun että "soita" "numero" (luetteli numerot) "tulee".

menin ihan lukkoon kun tää mies rupesi pakko oireilemaan,en osannut tehdä mitäään! :o

Jos mies oli vaikka cp-vammainen, niin periaatteessapärjää itsenäisesti, koska älyssä ei oo vikaa...ymmärrettävää on että tällänen henkilö haluaa yrittää elää itsenäisesti.
Mies oli varmaankin tullut sillä samaisella taksilla jostain.

Siis onko vammaishoito mennyt mihin?
Mielestäni vammaisella ihmisellä on ihan samat yksilön oikeudet kuin muillakin ja niihin kuuluu kyllä itsenäisyys. Ei kaikki vammaiset tarvitse valvontaa ja hoitoa 24/7... Koitappa miettiä, miltä tuntuu olla aina toisesta riippuvainen verrattuna vaikkakin osittaiseen itsenäiseen selviytymiseen.
Kyseessä ollut ilmeisesti cp-vammainen, eli älyllisesti normaali, mutta liikkumisen ja puheen alueella kehityshäiriöitä.
Ja mielestäni toimitte ihan oikein, 10 pistettä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja stranger:
Mielestäni vammaisella ihmisellä on ihan samat yksilön oikeudet kuin muillakin ja niihin kuuluu kyllä itsenäisyys. Ei kaikki vammaiset tarvitse valvontaa ja hoitoa 24/7... Koitappa miettiä, miltä tuntuu olla aina toisesta riippuvainen verrattuna vaikkakin osittaiseen itsenäiseen selviytymiseen.
Kyseessä ollut ilmeisesti cp-vammainen, eli älyllisesti normaali, mutta liikkumisen ja puheen alueella kehityshäiriöitä.

ei mutta siis meinasin että kun tää mies sai ihan hirveitä niitä kohtauskia!
olis kaatunut ym. jos ei kukaan olis puuttunut..sitä vaan meinasin että onhan se vaarallista myös ihmiselle itelleen..??
ei siis tottakai,vammainen tai ei..ihan samat oikeudet on ja täytyykin olla.
mutta kun siinä heilui niin rajusti,eikä osannut itse apua pyytää,ei soittaa tai mitään niin mulla tuli ensimmäisenä mieleen että missä on hoitaja..sitä meinasin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

olis kaatunut ym. jos ei kukaan olis puuttunut..sitä vaan meinasin että onhan se vaarallista myös ihmiselle itelleen..??
mutta kun siinä heilui niin rajusti,eikä osannut itse apua pyytää,ei soittaa tai mitään niin mulla tuli ensimmäisenä mieleen että missä on hoitaja..sitä meinasin :ashamed:

Voihan olla että kyseessä oli ihan tavallinen epilepsiakohtaus. Ei siihen varsinaisesti mitään hoitajaa tarvitse eikä selllaisen kohtauksen aikana muuten terve henkilökään hirveästi mitään sano tai itseään auta. Ei silti jokaisella epilepsiaa sairastavalla kulje hoitaja mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

Voihan olla että kyseessä oli ihan tavallinen epilepsiakohtaus. Ei siihen varsinaisesti mitään hoitajaa tarvitse eikä selllaisen kohtauksen aikana muuten terve henkilökään hirveästi mitään sano tai itseään auta. Ei silti jokaisella epilepsiaa sairastavalla kulje hoitaja mukana.

niin ei tietenkään..ootte ihan oikeessa.
mutta tuntee ittensä jotenkin njin avuttomaksi kun ei tiedä miten suhtautua ja auttaa jos toisella selvästikkin on asiat huonosti..niin vieras on tuo asia kuitenkin.ja kun ei pysty ite auttamaan niin rupee miettimään että kuka sitten auttaa jos en minä..

oli tod. näköisesti cp- vamma mahd. myös kehitysvamma mutta "vaikeasti" kehitysvammainen hän ei ollut koska pystyi sanomaan numeron johon pitää soittaa. Kohtaus oli todennäköisesti epilepsiakohtaus joihin yleensä ihmisillä lääkkeet, mutta silti niitä saattaa tulla yllättäen (myös muilla epileptikoilla kuin kehitysvammaisilla). Kaikki kehitysvammaiset ei asu hoitokodeissa, paljon on ihmisiä jotka asuu asuntoloissa ja tuettuna omissa asunnoissaan ja täten liikkuvatkin ihan itsenäisesti omien kykyjensä mukaan.
Epileptinen kohtaus tietysti saattaa pelästyttää ihmisen joka ei koskaan ole sellaista nähnyt, mutta silti, epilepsia ja varsinkaan kehitysvammaisuus ei saa olla esteenä sille, että ihminen haluaa liikkua ja elää mahdollisimman itsenäisesti "normi yhteiskunnassa"

Luulen, että kyseessä ei ole ollut kehitysvammainen (siinä mielessä kuin termiä yleensä käytetään) vaan cp-vammainen. Tällöin kyse on siitä, että henkilö on älyllisesti normaalisti kehittynyt, mutta aivojen ja lihasten yhteistyö ei suju: liikkeet ovat hallitsemattomia, on pakkoliikkeitä, spastisuutta jne. CP-vammojakin on hyvin monen asteisia. Kohtaus on voinut olla epileptinen tai sitten kyseessä on ollut ehkä pakkoliikkeiden sarja, jolle henkilö ei voi mitään. Todennäköisesti pyörätuolivarusteltu taksi oli tuonut hänet kaupungille kuten myös vei kotiin.

Hyvä kuitenkin, että autoitte häntä!

eikö ihmisellä ole oikeus itsenäiseen elämään (eli saa kulkea ilman hoitajaa) vaikka hän olisi vammainen.meidän muiden vaan pitää oppi ymmärtämään että on erilaisia elämiä ja upeita ihmisiä vammasta huolimatta.minä kannatan että kaikki vammaiset,vanhukset ym kaduille kahvilaan,jos kohtauksia tms. heidän elämään liittyvää tulee yhteiskuntamme sisällä siitä vaan.elämää sekin on. mutta se että joku täytyisi olla sidoksisa aina hoitajaan tai sisäilmaan vammansa takia olisi väärin.sietäkää, oppikaa ja tajutkaa että ei se ole ihmeellistä.

Ymmärrän ap avuttomuuden tunteesi.Itse työssäni kohtaan paljon vammaisia ihmisiä ja vieläkin huomaan että jokainen päivä todellakin on erilainen ja opettaa uusia juttuja.Muistan itse ensimmäisen kerran kun eräs asukas sai epilepsia-kohtauksen ja löi pahasti päänsä..Tilanne näytti TODELLA pahalta ja verta valui mittapuuni mukaan ihan liikaakin, mutta onneksi harvoin kohtauksissa käy ns. todella huonosti.
Toimit ihan oikein auttaessasi , näin kuuluukin toimia.Liian usein ihmiset ns.pelkää kehitysvammaisten kohtaamista!Kyseinen taksi varmaan on toiminut tämän henkilön kuskina ennenkin ja tietää kuinka toimia...

Yhteistyössä