Tänään pääsin seuraamaan tarhapäivää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidillä sydän sykkyrällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Miksi taapero oli rattaissa päiväkodin pihassa? Ei täällä ainakaan rattaita käytetä ellei mennä jonnekin retkelle.

Niitä konttaavia tai hoippuen käveleviä pidetään osa ajasta rattaissa istumassa, koska eivät jaksa liikkua niin pitkiä aikoja ulkona täysvarustuksessa. Kengät vielä hankalat, mahdollisesti haalari tms.

No sitten ulkoiluaika on niin lyhyt että pääsevät sisälle liikkumaan! Siinähän sitä kylmä tuleekin jos rattaissa istutetaan, tylsääkin vielä. Kyllä voi vaatia yhtä hoitajaa menemään sisälle pienimpien kanssa hiukan aikaisemmin.

Ööh, ja sitten kun se yksi istuisi siellä sisällä sen yhden pienen kanssa ja pihalla olisi 2 hoitajaa 11 alle 3-vuotiaan kanssa, niin sitten olisi täällä palstalla taas mammat taivastelemassa tätä. Että on liian vähän hoitajia lasten kanssa, kun yks vaan istuu kahvilla, tms... En oo ainakaan tuollaista erityiskohtelua omalle lapselleni vaatinut. Pian se ratasaika ohi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Niin sitä luulee. Mutta sillä hetkellä kun lapsista osa menee ulos, ja osaa puetaan, ei hoitajat repeä kaikkialle. Meidän tarhassa on 0-2 ja 3-4 -vuotiaiden ryhmät samalla pihalla. Usein molemmista ryhmistä yksi hoitaja pihalla. Pieniä saattaa olla esim. 8 ja isoja 14 lasta. Isojen toinen hoitaja tulee sitten, kun kaikki on puettu.

Isompien ryhmässä lapset istuvat oven ulkopuolella penkillä rivissä kunnes kaikki ovat pukeneet, leikkimään ei saa mennä. Pienten ryhmässä menevät sitä tahtia ulos kun on neljä puettu, yksi hoitaja menee ulos heidän kanssaan.

Ööh, ja sitten kun se yksi istuisi siellä sisällä sen yhden pienen kanssa ja pihalla olisi 2 hoitajaa 11 alle 3-vuotiaan kanssa, niin sitten olisi täällä palstalla taas mammat taivastelemassa tätä. Että on liian vähän hoitajia lasten kanssa, kun yks vaan istuu kahvilla, tms... En oo ainakaan tuollaista erityiskohtelua omalle lapselleni vaatinut. Pian se ratasaika ohi menee.

:headwall: Pitääkö asioista tehdä niin vaikeita? Voihan sinne sisälle ottaa yhteensä neljä lasta.

:headwall: Pitääkö asioista tehdä niin vaikeita? Voihan sinne sisälle ottaa yhteensä neljä lasta.

Joo, ja sitten mammat valittaisivat, että minun kultamussukka ei ulkoillut tänään päiväkodissa vaikka oli niin ihana ulkoiluilma. Miten minun mussukkaani voidaan kohdella näin. Ja nyt minun kultamussukkani vaan kiukuttelee, kun ei ole annettu ulkoilla riittävästi.

Isompien ryhmässä lapset istuvat oven ulkopuolella penkillä rivissä kunnes kaikki ovat pukeneet, leikkimään ei saa mennä. Pienten ryhmässä menevät sitä tahtia ulos kun on neljä puettu, yksi hoitaja menee ulos heidän kanssaan.

Meillä ei onneksi joudu odottamaan että kaikki 20 on puettu.

Meillä ei joudu odottamaan että kaikki 20 on puettu.

Eihän siihen isojen ryhmässä kauan mene, lapset pukevat jo pääosin itse. Hoitajat auttavat vetoketjuissa, hanskoissa ja lahkeiden laittamisessa kenkien päälle.

Meillä ei joudu odottamaan että kaikki 20 on puettu.
Eihän siihen isojen ryhmässä kauan mene, lapset pukevat jo pääosin itse. Hoitajat auttavat vetoketjuissa, hanskoissa ja lahkeiden laittamisessa kenkien päälle.
Meillä isojen ryhmä on 3-4-vuotiaita, ryhmässä 20 lasta (ei onneksi kaikki aina paikalla). Ja se pukeminen todellakin kestää...

Mä olen iloinen siitä että mun kohdalla on noi ajat lopullisesti ohi kun piti lapsia viedä hoitoon.
Ne vähäiset kokemukset mitä mulla oli perhepäivähoidosta:
joka päivä ruokana makaronia jossain muodossa (lapseni oli silloin vajaa puolitoistavuotias)
Muksun naama hakattu kuulakärkikynällä reikiä täyteen,haavoille (oli toinen hakannut kun hoitaja ei ehtinyt vahtia)
Viisivuotias karkas hoitajalta kun hoitaja jutteli naapurintädin kanssa (poliisit avuksi että lapsi löytyi)
Meninkin yllättäen aikaisemmin hakemaan lastani kun tulin kipeäksi kesken työpäivän (ulkona pakkasta 10 astetta,mun lapsi seisoi pelkässä vaipassa ovensuussa,ovi selkosen selällään,muut lapset toppahaalareissa kun oli puettu ja mun lapsi vasta heräs)
Päiväkodista taas se että joka kerta kun lapsen haki,ulkohaalaria myöden muksu kusessa kunnei oltu vaihdettu vaippaa.Siitä huolimatta vaippoja piti viedä usein päiväkotiin ja kas kummaa kun silloin harvoin kun vaippa oli vaihdettu,se oli eri merkkiä mitä olin sinne ostanut.
Ja poika istuu syksyn kylmyydessä kuralammikossa kun menen hakemaan kotiin,yltäpäältä märkänä.(ai mitähän varten mä ne kurahousut sinne päiväkotiin raahasin)

Yhteistyössä