Tänään opetin lapsille...(ja koirakin pääsi töihin!) (*KUVA*)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oukei... Mua on aina kiinnostanut yksi asia luonnonvaraisten eläinten eritoten lintujen käytössä ruuaksi. Eikö niissä ole isompi vaara saada esim. salmonellaa tms. ? Pystyykö sen jotenkin estämään esim. kunnon kypsennyksellä vai voiko siitä huolimatta saada taudin? Entä tossa suolistusvaiheessa?

Meillä (onneksi) sorsa ja lapset ovat erillään toisistaan, eli yksi sorsa tulossa kotiinpäin, ehkä lisääkin jos miehellä käy tuuri B) Eli sorsaa on tiedossa meidänkin ruokapöytään, jos mies sitä sitten osaa laittaa, minä en :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Oukei... Mua on aina kiinnostanut yksi asia luonnonvaraisten eläinten eritoten lintujen käytössä ruuaksi. Eikö niissä ole isompi vaara saada esim. salmonellaa tms. ? Pystyykö sen jotenkin estämään esim. kunnon kypsennyksellä vai voiko siitä huolimatta saada taudin? Entä tossa suolistusvaiheessa?

Tietenkin kunnon kypsennys tappaa salmonellan. Ja suolistusvaiheessa ei tietenkään kannata nuoleskella sormia. Tuosta tautiriskin suuruudesta ei kyllä ole mitään tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja btw:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Tuosta tautiriskin suuruudesta ei kyllä ole mitään tietoa.

Kannattaisko ottaa selvää...??

Pitääkö salmonella ottaa huomioon sorsan valmistuksessa?
Selvitysten mukaan sorsilla esiintyy salmonellaa vain hyvin harvoin. Sorsan kunnollinen kypsentäminen riittävällä lämmöllä yli 70 asteen lämpötilaan (läpikypsäksi) on kuitenkin tarpeen tartuntariskin poistamiseksi.

Miksi? Mitä minä olen metsästystä harrastanut ja porukoissa pyörinyt niin en ole kuullut yhdenkään ihmisen saaneen salmonellan riistasta. Tehotuotetusta ruoasta kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:

Tietenkin kunnon kypsennys tappaa salmonellan. Ja suolistusvaiheessa ei tietenkään kannata nuoleskella sormia. Tuosta tautiriskin suuruudesta ei kyllä ole mitään tietoa.

okei. Kiitos :) Oletan, ettette ole teidän perheessä koskaan metsän antimista sairastuneet. Tiiätkö mahdollisista muista taudeista?

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:

Pitääkö salmonella ottaa huomioon sorsan valmistuksessa?
Selvitysten mukaan sorsilla esiintyy salmonellaa vain hyvin harvoin. Sorsan kunnollinen kypsentäminen riittävällä lämmöllä yli 70 asteen lämpötilaan (läpikypsäksi) on kuitenkin tarpeen tartuntariskin poistamiseksi.

Kiitos myös tästä! Mä taidan muistella kyyhkysiä tai jotain mitä ne tapaa vierailla mailla syödä...

Miks Timpan pitäis avata sateenvarjo tän aloituksen takia? Siksikö kun kaupungissa asuvat urbaanit äidit huutaa "yök!"????

Mun käsittääkseni Timppa on metsästäjä ja siirtää tietojaan ja taitojaan lapsilleen, kuinka moni toimistorotta-isä jaksaa tehdä saman???????

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootko timppa kokki? ootk eräs kokki jonka tunsin, joka oli syönyt tyttärensä lemmikkikanin? ällöä, tiedän mut kysyn ihan tosissani että ootko sama timppa?

En ole sama Timppa enkä ole kokki.

no hyvä ettet ole sama :) tuo kokkitimppa oli mun opettaja kokkikoulussa ja hän ihan oikeasti oli syönyt tyttärensä kanin :O

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Enemmän minäkin olen huolissani tehotuoteusta 'valvotusta' lihasta kuin riistasta.

Ja toisekseen- meillähän ei raakana syödä mitään ja keittiössä noudatetaan hyvää hygieniaa vaikka mitä valmistettais.

Ei meilläkään raakana paljoa syödä, mitä nyt vähän nautaa tai karitsaa maistellaan... :p

Yhteistyössä