Tänään bussissa kuultua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satutar

Vieras
Sain tuossa päivällä päähäni että lähden käymään tuolla naapurikaupungissa. No, autottomana ihmisen turvaudui bussii.

Alkumatka sujui ihan kivasti, toisen matkustaja kanssa siinä jotain puheltiin ja taisipa kuskikin muutaman sanan sanoa.
Sitten yhdeltä pysäkiltä kyytiin tuli sellanen vanha papparainen, epäilin että oisko ollut vähän maistissa tiiä häntä. Istui sitten mun taakse, ensin pari kertaa potki sitä selkänojaa (oli kait edellinen matkustaja laittanut penkkiä vähän kallelleen, pitkänmatkan autossa oltiin siis). Sitten kohtalaisen suureen ääneen sano että: "ON SE PERKELE KUN LEHMÄN PITÄÄ MAATA TUOSSA" ja vaihtoi paikkaa.
Mä olin ensin :o :kieh: |O |O :kieh: :o

Sanoin sitten myös kohtalaisen kuuluvasti että kaikkea sitä kuuleekin että vielä lehmä oon.... Mulla hiukkas niinku keitti...

Onneks tyttö ei ollut mukana kuulemassa tuota kuinka ventovieras voi tuollai käydä toista haukkumaan.

Tytön mukana ollessa olisin selittää tytölle kovaan ääneen, että tiedäthän ettei toisia saa nimitellä, on varsin rumaa ja epäkohteliasta. Ja ei näemmä kaikille ole hyviä tapoja opettu.

Aina vaan nuoria haukutaan epäkohteliaiksi tämän päiväinen todisti taas avain jotain muuta.... :kieh: :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Minuu ärsyttää mummelit, mitkä tukkii kauppojen käytävät ja mulkoilee nuivasti kun suunnilleen jyrään ne kauppakärryjen alle, kun ei tajua muuten väistyä :D

no niinpä! Luulevat että saavat olla miten sattuu vaan sen takia että ovat eläkeläisiä :kieh:

Tuli noista tukkijamummoista mieleen eräs mies, jonka näin joku vuos sitten Prismassa. Siis tämä n. 50v ukko käveli tosi nopeesti, tökki ihmisiä kyynerpäillä ja hoki kokoajan, että "pois tieltä". Siis ihan jatkuvalla syötöllä.:D Täyty kyllä ukolla olla joku muukin ongelma kuin kiire..

mitenkäs olisko mahdotonta sanoa kuuluvaan äänenen käytävää tukkiville vanhoille ihmisille esim näin: anteeksi, väistäisittekö, että mahdun kärryjen kanssa kulkemman

Alkuperäinen kirjoittaja kirsicca:
Minuu ärsyttää mummelit, mitkä tukkii kauppojen käytävät ja mulkoilee nuivasti kun suunnilleen jyrään ne kauppakärryjen alle, kun ei tajua muuten väistyä :D

no niinpä! Luulevat että saavat olla miten sattuu vaan sen takia että ovat eläkeläisiä :kieh:

Aivan oikeassa olette!
Hemmeti vieköön.

Joo-o, monesti tullut näitä huonotapaisia vanhuksia vastaan

Minut on kasvatettu kunnioittamaan vanhuksia, enkä ole ikinä heitä huonosti kohdellut.

Eräs kerta tarjouduin avaamaan kaupan oven eräälle vanhalle rouvalle ja sain palkaksi sadattelua, että kuvittelen että olisi avuton ym. ja tuuppi minua ovelta keppinsä kanssa.

Toinen kerta oli, kun olin vauvan kanssa kaupassa ja en mahtunut rattaiden kanssa ohi, kun mummo oli kärryt poikittain tukkinut koko käytävän ja ystävällisesti pyysin, josko pääsisin ohi. Taas kauheaa kielenkäyttöä ja taivastelua siitä, että minä nuorempana pyydän vanhusta väistämään, kun varmasti voisin kiertää hyllyt toisaalta.

Ja kerran ruuhkabussissa viimeisimmilläni raskaana, silloin todella kipeänä joka paikka ja hyvä kun pysyin tajuissani hellepäivänä istuin vanhuksille ja raskaana oleville tarkoitetulla paikalla.
Mummo tuli, varsin rempseä sellainen, että ei paljoa näyttänyt kolottavan ja helle vaivaavan, tuli siihen viereeni ja alkoi hätyyttämään minua pois.
En suostunut ja sanoin, että en pysty seisomaan koko matkaa mitenkään ja tämä paikka on ihan yhtälailla minulle oikeutettu kuin rouvallekkin ja siitähän syntyi kamala sanasota, lopulta kuski onneksi puuttui tilanteeseen ja uhkasi jättää rouvan seuraavalle pysäkille, jos ei anna minun olla rauhassa.

On totta, että hyvin moni nuori käyttäytyy epäkohteliaasti ja joskus jopa todella törkeästi vanhuksia kohtaan, mutta ihan yhtälailla vanhuksetkin käyttäytyvät nuoria kohtaan epäkunnioittavasti, aivan kuin nuorilla ei olisi mitään arvoa.

Vanhukset käyttäytyy kipeänä kuinka vaan. Kokeile itse supistuskivuissa kävellä kaupan kassalle, jossa nuorisolauma estää kulkemisen...ihan vaan miettimisen aihetta!!

Mulle kävi raskaanaollessa niin, että olin kassajonossa ja takanani oli eläkeläispariskunta kärryjen kanssa. Odottelin vuoroani enkä ryysinyt edellisen niskaan kiinni kun toinen oli maksamassa. Ilmeisesti pariskunnalla oli kiire, jatkuvasti tökkivät kärryillä mua selkään. En sanonut mtn, kunnes tönäisivät vähän lujempaa kärryllä ja lensin kumoon. Lattianrajasta totesin että ei tarvitse päälle tulla, mene eteenpäin kun on mun vuoro johon pappa sanoi: nää nykyajan nuoret on niin sokerista. Nousin ylös edellisen asiakkaan avustamana ja totesin että ensinnäkin nykyajan nuoret on usein paljon vanhempia ihmisiä kohteliaampia, sekä sanoin että mua oikeesti sattui. Lopuksi totesin vielä että eipä tässä mtn mutta hyvä etten mahalleni lentänyt, onneksi. Mulkaisivat mahaani ja tunkivat vielä ohitseni, ei anteeksipyyntöä. Taisin olla jtn RV 26.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Mulle kävi raskaanaollessa niin, että olin kassajonossa ja takanani oli eläkeläispariskunta kärryjen kanssa. Odottelin vuoroani enkä ryysinyt edellisen niskaan kiinni kun toinen oli maksamassa. Ilmeisesti pariskunnalla oli kiire, jatkuvasti tökkivät kärryillä mua selkään. En sanonut mtn, kunnes tönäisivät vähän lujempaa kärryllä ja lensin kumoon. Lattianrajasta totesin että ei tarvitse päälle tulla, mene eteenpäin kun on mun vuoro johon pappa sanoi: nää nykyajan nuoret on niin sokerista. Nousin ylös edellisen asiakkaan avustamana ja totesin että ensinnäkin nykyajan nuoret on usein paljon vanhempia ihmisiä kohteliaampia, sekä sanoin että mua oikeesti sattui. Lopuksi totesin vielä että eipä tässä mtn mutta hyvä etten mahalleni lentänyt, onneksi. Mulkaisivat mahaani ja tunkivat vielä ohitseni, ei anteeksipyyntöä. Taisin olla jtn RV 26.

Voi ei :o :/

Alkuperäinen kirjoittaja auts:

Voi ei :o :/
juu kyllä. oli mun työpaikka vieläpä, työpäivän jälkeen olin ostoksilla. meinasin sanoa et soitan kohta vartijat paikalle prkl. vähän aikaa oli tippa linssissä.

Minä sain todella makeat naurut kerran yhden vanhan pariskunnan toimesta.
En mielestäni mitenkään etuillut auton kanssa liikenteessä, mutta käännyin kuitenkin risteyksestä eteen, koska siinä oli reilusti tilaa.

Kohta tämä jäärä pariskunta kaahaa hirveää vauhtia ohi ja papparainen repsikan paikalta huitoo kansainvälistä käsimerkkiä ihan raivona. :D

Alkuperäinen kirjoittaja de:
mitenkäs olisko mahdotonta sanoa kuuluvaan äänenen käytävää tukkiville vanhoille ihmisille esim näin: anteeksi, väistäisittekö, että mahdun kärryjen kanssa kulkemman

arvaappa vaan et tehoaako aina? EI!...
saat vaan kahta kauheamman mulkoilun ja jäpätyksen perään kun erehtyy näille hienohelmoille puhumaan.

Ymmärrän toki että kipujen yms. takia ikäihmiset saattaa käytäytyä kiukkisesti ja olla epäkohteliaita ja muuta sellaista, mutta itekin nyt tässä reilun 2 kk lähes jatkuvaa särkyä tunteneena olen pysynyt kutakuikin järjissäni ja ihan kohteliaana.
Toki lääkkeetkinhän saattaa muuttaa ihmisen käytöstä sekä alkava dementia, eivät edes tajua tekevänsä jotain väärin.
Kirjoituksen pointtina oli vaan se että ei se nuoriso ole aina sitä huonosti käyttäytyvää sakkia.

Nii ja kait mun piti vähän päästä avautumaan sen verran pisti vihaksi....

(ja tosiaan aloitus oli mun, jostain syystä kesken kirjoituksen mut oli heitetty pihalle... :o )

Olipas kamala papparainen bussissa. J atuo sotoskärryillä kumoon kaataminen olisi liki poliisiasia.

Mutta yleisesti vanhuksilla on motoriikka ja aistit heikentyneet ja lisäksi niitä siarauksiakin löytyy, joten kyllä nuorempien tulee ymmärtää, ettei se mummeli aina kovin ketterästi käytävältä väistä.