Tänään A-talk 21.00 suosittelen katsomaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plurri

Vieras
Tänään tällaista

A-talk | A-tuubi

"
Eri puolilta Suomea kantautuu viestejä siitä, kuinka vaikeaa nuoren on saada apua mielenterveysongelmiin. Psykiatrille päästäkseen on syötävä ensin kuukausikaupalla masennuslääkkeitä, viranomaisten kanssa taistelu vie loputkin voimat, osaavaan henkilökuntaan ei säästöpaineissa ole varaa, tai psykiatreja ei löydy edes rahalla.

Sekä Jokelan että Kauhajoen koulusurmien tutkintalautakunnat vaativat jo aikaa sitten panostuksia nuorten mielenterveyspalveluihin. Onko mitään tehty?"

Jossakin mättää ja pahasti, kun nuorisolla on paljon mielenterveysongelmia. Eniten minua suututtaa se, että "ensiavuksi" nuori duupataan lääkkeillä pilalle ja paluuta ei välttämättä lääkkeettömään elämään enää ole. Ja kun se nuori tarvitsisi ensisijaisesti terapiaa selviytyäkseen takaisin elämään, mutta halvemmaksi katsotaan syöttää mömmöjä. Tuleeko se sitten halvemmaksi kun nuori saa työkyvyttömyyspaperit 25 v kouraansa?

[QUOTE="niin";22233402]Jossakin mättää ja pahasti, kun nuorisolla on paljon mielenterveysongelmia. Eniten minua suututtaa se, että "ensiavuksi" nuori duupataan lääkkeillä pilalle ja paluuta ei välttämättä lääkkeettömään elämään enää ole. Ja kun se nuori tarvitsisi ensisijaisesti terapiaa selviytyäkseen takaisin elämään, mutta halvemmaksi katsotaan syöttää mömmöjä. Tuleeko se sitten halvemmaksi kun nuori saa työkyvyttömyyspaperit 25 v kouraansa?[/QUOTE]

Nuoriso tarvitsee tekemistä eli töitä tai opiskelua. Nyt vain lorvitaan ja mietitään elämän tarkoitusta ja sit pieni pää menee sekaisin.

Taitaa perimmaiset syyt olla suomalaisessa perhemallissa ja kulttuurissa. Ikava sanoa mutta nain ajattelen. Kylla me ihmiset - lapset ja aikuiset - tarvitaan hellyytta ja yhteisollisyytta ja perhetta seka lapset ja NUORETKIN selvia rajoja jotka todella tuo turvallisuuden tunteen. Se ei ole toki "terveellista" etta aikuiset lapset eivat irtaudu vanhemmistaan ja lapsuudenkodistaan, mutta ei sekaan etta jo pienen lapsen odotetaan olevan itsenainen ja annetaan tehda mita "haluaa" (tai mita luulee haluavansa). Toki taalla Etela-Euroopassakin on masennusta ja ongelmia, mutta ei tulisi kuulonkaan etta reilu 10-vuotiaat kukkuu yolla kaveriporukalla kaupungilla ja jopa humalassa (jota - turha sanoakaan - olen nahnyt Suomessa). Kylla vanhempien pitaisi voida vaikuttaa lastensa ja jopa teiniensa elamaan sen verran ettei ihan mika tahansa ole sallittua. Olen vakuuttunut siita etta kunnon evaat elamaan on loppujen lopuksi aika pienesta kiinni. Valittaminen pitaa vain kuvastua myos vanhempien tekojen kautta, ei vaan sanojen!

Mä olen vähän sitä mieltä,että juu kyllä,apua on vaikea saada,mutta ei syytä voi kokonaan yhteiskunnan harteille sysätä.Lähtökohtaisesti mun mielestä nykyään vanhemmat lakkaavat olemasta lapsilleen läsnä kun lapset menevät kouluun.Ajatellaan,että heillä on jo niin paljon niitä omia juttuja ja varhaismurrosikää yms niin katsotaan,että lapselle on annettava yksityisyys omissa asioissaan.Ei oteta puheeksi asioita tarpeeksi ja mitä lähemmäs murrosikää lapsi tulee sitä vähemmän tapahtuu perheen sisäistä kommunikointia.Ei tunneta sitä omaa lasta enää niin hyvin eikä tiedetä mitä hänen elämässään tapahtuu.Tämä taas aiheuttaa lapselle tunteen,että hän tosiaan on yksin.Nykyään puhutaan paljon siitä,kuinka lapset "aikuistuvat" aikaisemmin kuin ennen.Syy on mun mielestä ihan tässä ja se tietenkin aiheuttaa mielenterveysongelmia.En sano,että näin on jokaikisessä tapauksessa ja kodissa,mutta tältä se meno monissa kohdin tuntuu.Mun mielestä lapsia kuuluu pitää lapsina mahdollisimman pitkään.Huolehtia ja hoivata,olla tukena ja turvana hyvissä ja pahoissa asioissa.Ei saa jättää lasta tai muitakaan ihmisiä yksin.

Miksi aina huudetaan apua jälkikäteen. Menisivät vanhemmat itseensä ja kertoisivat lapsillee elämän tosiasioita noiden tosi-tv ohjelmien ja viihdemaailman illuusioiden tilalle. Silloin loppuisi nuorten mielenterveysongelmat. Uskon, että työttömyys ei ole kovinkaan suuri syy mielenterveysongelmiin, vaan samat tyypit, jotka sairastuvat ovat myös alusta saakka työnvieroksujia ja työnteko ei maita, kun se ei ole aina kivaa.

Yhteistyössä