Tamponi yöksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unknown
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unknown

Vieras
Sellaista mietin kun kuukautiset ovat nyt tuossa tosiaan olleet kiusana jo monen monta vuotta mutta noin puolet ajasta olen häpeillyt ja vältellyt mahdollista kuukautisten aikaista yöllä "sotkemista". Käytän siis tamponia öisinkin ja tahtoisin tietää mitä vaikutuksia tällaisella tavalla on ja mitä vaihtoehtoisia tapoja tälle voisin keksiä? Tiedän ettei näin saisi tehdä (olen ainakin kuullut ettei ole turvallista/terveellistä), ja tahtoisin löytää vaihtoehtoisen keinon mutta olen aina pelannut varman päälle varsinkin tuttavan luona yöpyessä sillä aamulla punaisen tahran päältä herääminen olisi pahin painajaiseni.. Normaalia juu, kyllähän ihmiset tuon varmasti ymmärtäisi mutta oman häpeänpelkoni takia tahtoisin vain löytää jonkun keinon. Neuvoja, kiitos! :)

Voi tamponia käyttää yölläkin. Se neuvo, että yöaikaan ei suositella käytettäväksi johtunee siitä, että saatat nukkua yli 8tuntia. Tamponin maksimi sisällä oloaika on se kahdeksan tuntia.

Itse olen testannut kuukupin, mutta se on niin epäkäytännöllinen henkilökohtaisesti, etten sitä voi kertakaikkiana käyttää. Ja testikertoja oli monet kerrat ja sitkeästi yritin. Ei vaan kertakaikkiaan toiminut minulla. Siteitä en käytä koskaan, en edes päivällä koska tulen hulluksi siitä hiostavasta tunteesta, lisäksi jos nukun siteellä niin on ihan varma, että herään lakanat likaisina.

Olen jo vuosia (10vuotta) siis käyttänyt tamponeita yöllä. Jos yöllä herään vessaan, vaihdan sen. Jos en niin vaihdan aamulla herättyäni.

Jos sinulla ei ole mitään ongelmaa käytön kanssa, niin ei sinun tarvitse alkaa keksimällä keksimään jotain muuta suojaa. Jos on taas esim. hiivatulehduksia, emättimen kuivuutta, huomattavaa pitkäunisuutta yms niin sitten voipi olla parempi käyttää muita keinoja. :)

Olen käyttänyt tamponeja yöaikaan lähemmäs 20 vuotta lukuunottamatta niitä jaksoja, jolloin kuukautisia ei ole ollut (raskaus, kierukan käyttö). Itse nukun sikeästi enkä yleensä herää ikinä yöllä käymään vessassa, vaan tamponi on ollut sisällä 7,5 - 9 tuntia. Tosin käytän sitä vain silloin, kun vuoto on runsainta (1-2 päivää).

Vierasvinkki: Pistä allesi iso kylpypyyhe tai vielä parempaa on sellainen muovitettu frotee, jota käytetään esim. pinnasängyissä ja vauvanrattaissa estämään sitä, että pissa- tai kakkavahingot eivät sotke patjaa. Sitä myydään metritavarana Etolan tyyppisissä kaupoissa, joten ostin sitä lapsille niin isot palat, että se peitti koko patjan, jolloin esim. oksennustaudissa, kuolatessa jne ei patja likaantunut lainkaan. Kun lapset oppivat kuivaksi, siirsin muovitetun froteen omaan käyttööni eli jos menee yökylään kuukautisten aikaan tai esim. harrastaa seksiä kk:n aikana, niin tuo muovitettu frotee on helppo sujauttaa sänkyyn (voi laittaa myös lakanan alle, jolloin se ei tunnu niin hiostavalta/kovalta.

Yhteistyössä