Tamponeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kääk!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kääk!

Vieras
Tällaista kyselisin, eli synnytyksestä on viisi viikkoa ja nyt luulen, että minulla on jo ekat kuukautiset. Saako tamponia jo käyttää, kun paikat ovat ihan kunnossa? Lopputarkastus on viikon päästä. Tai voiko jo lähes loppunut jälkivuoto muuttua yhtäkkiä taas veriseksi, kun on ollut rusehtavaa pitkään ja sitä on tullut tippa päivässä pikkuhousunsuojiin.

Jälkivuoto muuttuu usein runsaammaksi kun lähtee synnytyksen jälkeen enempi liikkumaan. Itselläni ainakin näin kävi, kun aloin muutama viikko synnytyksestä tehdä pidempiä kävelylenkkejä reippaasti. On siis neuvolankin mukaan normaalia. jos imetät on erittäin epätodennäköistä, että näin varhain kuukautisesi alkaisivat. Sinuna en laittaisi tamponia.

Voi kun olisikin vaan jälkivuotoa, mutta maha on nyt sellainen kuin normaalisti kuukautisten aikaan eli luulen sen sitä olevan. Kyllä täysimetän joten itsekin ihmettelen hiukan. Olisivat saaneet pysyä poissa vielä pitkään..

Minulla oli myös kuukautisepäily noin 4-5vkoa synnytyksestä (sektio). Jälkivuoto oli jo käytännössä loppunut, ruskeita tippoja enää silloin tällöin, kunnes se yhtäkkiä taas alkoi runsaana ja verisenä. Kesti muutaman päivän. Vatsa oli menkkamainen mutta kyse oli kyllä kuitenkin jälkivuodosta. En enää muista miten siitä sit lopulta varmistuin. Mutta onhan se tietty periaatteessa mahdollista että sulla ois menkatkin, vaikka epätodennäköistä.

Eniten siinä harmittaa, että jos nää on nyt ihan oikeet kuukautiset, niin se ettei lääkkeitä voi niiden aikaan käyttää. Mulla kun on usein silloin tosi kovat kivut tai jopa migreeni. Nyt ei onneksi ollut. Niitä lääkkeitä ei paljon imettäessä syödä. Olis saaneet tulla vasta täysimetyksen loppumisen jälkeen.

Parasetamoliahan saa käyttää ja jos tarvitset jotain vahvempaa niin pumppaa ensin maitoa varastoon ja otat lääkkeen pidät 8h tauon ja sitten pumppaat vielä ennen imetystä niin vauva ei saa lääkettä äidinmaidosta. Neuvottele lääkärisi kanssa.
Itselläni alkoi menkat 2kk synnytyksestä, vaikka täysimetin 5kk.

Uusimmat

Yhteistyössä