Tampereella koululaisten vanhemmat närkästyivät uskonnonopetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikään ei kaduta niin paljon kun se ettei silloin kun kävin riparin puhuttakaan että olis mahdollisuus prometeus leireihin.. Ei sillä etten uskoisi, uskon vain eri tavalla..
Mielestäni uskontoa voi ja saa olla mutta elämänkatsomustieto pitäisi mielestäni myös suoda ehdottomasti kaikille. Valinnan tekee nuori itse sitten kun siihen itse valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Ongelma taitaakin olla nyt se leirin puute? Jos toiset lapset pääsevät leirille, minunkin lapseni täytyy päästä? Entä kun muut menevät esim. kirkkoon? Nostavatko vanhemmat metelin siitä minne heidän lapsensa pääsevät silloin? Silloinkin muut pääsevät jonnekin, pois koulusta.
.
Mä tulkitsin tuosta lehtiartikkelista ongelman olleen juuri tämä. Siksi herääkin kysymys, miksi et-oppilaiden vanhemmat eivät ole yhdessä Tampereen Vapaa-ajattelijat ry:n kanssa järjestäneet mitään vastaavaa toimintaa et-oppilaille? Kun kerran yhdistyksen tavoite heidän omien sanojensa mukaan on "Vapaa-ajattelijoiden aatteellinen tavoite on levittää uskonnoista vapaata maailmankatsomusta.", niin eikö uskonnottomat leirit koululaisille istuisi kuin nenä päähän yhdistyksen toimintaan?

ET-väki on ottanut etäisyyttä vapaa-ajattelijoihin. He katsovat olevansa pikemminkin humanisteja. Heillä on oma yhdistyksensäkin, joka järjestää aikuistumisleirejä rippileirien vaihtoehtona, Prometheus-leirien Tuki ry. Heille tuo juttu olisi pikemminkin kuulunut.

Tarinan taustat tietävänä närkästymisen syy on siis muun muassa tämä, jota ei valitettavasti nettisivuilla ole luettavissa: uskonnonopetukseen osallistuneille järjestetään siis leiri, jossa on ohjelmassa hartausta jne. Et- opetukseen osallistuvien lapsien pitäisi sen sijaan istua hipihiljaa koko päivä luokassa matematiikan tehtäviä tehden.

Ei ihan tasavertaista kohtelua. Ei vaikka omat lapseni kuuluvat kirkkoon ja osallistuvat kyllä sen mukaisesti kirkonkin järjestämään toimintaan.

Yhteistyössä