***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Täällä kärvistellään myös. Tuntuu, ette jaksaisi enä hetkeäkään. Otta päähän ravata neuvolassa viikottain nyt loppuraskauden ajan, koska matkaa tulee yht. 70km, ja mulla on jo tosi kivuliasta ja tukalaa istua autossa. Käynnistystä en millään tahtoisi, se oli niin kivulias viimeksi.

Nyt ei ole supistellut, mutta alapäätä vihloo kipeästi.

Kenellä oli pelko sairaalaan ehtimisestä?
Mua ainakin pelottaa, että ehdinhän varmasti. Viimeksi olin lääkärinlassa (36+5) 3cm auki, kanavaa 2cm jäljellä, ja sen jälkeen on supistellut paljon.
Neuvolassa ei kuitenkaan ole tutkittu mun tilannetta, vaan sitä varten pitäisi ajaa liki 100km sairaalaan. Eilen kyllä käytiin Oulussa asioilla, mutta koska ei just silloin olult supistuksia tms. syytä käydä oysissa näytillä, niin en nyt sentään huvikseni viitsinyt mennä sinne.

Huomenna olisi taas neuvola, en kyllä tiedä, jaksanko/pystynkö mennä sinne. Tuon eilisen Oulun reissun jäljiltä on ihan hirveät kivut, koko takapuoli on tosi kipeä, samoin nivuset ja lantio, en voi oikein kävellä, olla jalkeilla tai ylipäänsä mitään.

Mulla on raskaudet mennyt 40 viikon yli, enkä jaksa uskoa, että tämäkään tulee aiemmin, joten vielä pitäisi muutama viikko jaksaa.

Liityn siis minäkin elokuisiin...

jotenkin niin masentaa ja on tosi surkea olo ja olen aika allapäin koko ajan, niinkuin kyllä kok raskauden ajan olen ollut. Olisi ihanaa, jos vauva jo syntyisi, mutta toistaalta en yhtään kaipaa synnytyskipuja, saati yövalvomisia itkevän vauvan kanssa... (edellinenl apsi oli tosi itkuinen ja "vaativa" vauva.)

t. Huiskahäntä rv 38+3 (VASTA!!! |O )
 
Neuvolalääkäri ohi. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää, kummallista. Auki edestä sentin, takaa kiinni ( mitähän toi meinaa) ?????? Eilen vihloi selkää julmetun paljon, tänä aamuna oli niin hyvä olo et oisin voinu juoksulenkin tehdä :D

Onnea jakautuneille :flower:

Terkuin Suviliini81+ Nuppu 37+2
 
Onnea Hentsu84,minävaa ja rhea :flower: :flower: :flower:

Pörri Mulla oli sf-mitta viimeks viikko sitten 37 =) mitäs me isomahaiset :D

Niinuskalle voimia huomiselle :hug: raskasta se on muutenkin ni saati sit ku on viimeisillään raskaana.

Tääl on viime yö menny närästäessä ja tuntui ettei rennieistäkään paljon apua ollut :/ hetken helpotus ja pissallakin sai ravata monesti :kieh: sen siitä saa ku kerranki menee ajoissa nukkumaan ni sit menee yö ravatessa milloin missäkin :headwall:

Piiuli ja toukka 37+5
 
täällä kans kärvistellään :| Suppareita tulee välillä pitkän aikaa säännöllisesti ja sit loppuu ku seinään. Olen yrittänyt ajatella et kyl se sieltä tulee sit ku tulee, menkööt vaikka elokuulle ;)

Nukkuminen meinaa olla vaan tosi hankalaa, viime yönä vasta klo 04 aikoihin sain nukuttua (supistelee muttei tarpeeksi..)

Tsemppiä kaikille :hug: ja onnittelut kaikille vauvansa saaneille :heart:

imppuli ja vilho 40+2
 
No niin, jos ehtis sairaalakertomusta näpytellä tähän väliin.

ei pelkosynnyttäjille...
Eli 1.1 illalla meni osa limatulppaa, 3.1 illalla/yöllä luulin että valuu lapsivettä kun oli niin kirkasta ja runsasta v.vuotoa. 4.1 aamulla sitten äippäpolille aamulla tarkastettavaksi. Kaikki oli kunnossa, ei lapsivettä ja kohdunsuu sama kun aiemmin 2,5cm auki ulompi ja pituutta 1-2 cm. Kun pääsin kotiin alkoi tosiaan se verenvuoto ja soitin sairaalaan ja sanoivat että ei hätää, jos ei aamulla lopu niin sit voi alkaa miettimään. No kateltiin siinä esikoisen kanssa leffaa ja supisteli tavallisen tapaansa silloin tällöin. Sit kuitenkin 21.30 aloin kellottamaan (huvikseen) kun niitä tuli enempi ja oli napakoita (niin ku ennenki). Väliä oli n. 7,10 min vaihtelevasti, välillä 4-6 min. Sit soittelin taas sairaalaan ja käskivät sinne kun joku 5 min väliä ku asun lähellä. Soitin äidilleni ja vietiin esikoinen hoitoon. Tässä välissä tuli 2-3min välein ja olin vähän että voi räkä, tulee kiire. No kun päästiin sairaalaan niin tuli taas 7 min välein. Sairaalalla oltiin 23.55 ja p.ruiskeen laittoi ja jonku kipupiikin, olin 2,5cm auki. Siinä sit köllöttelin tikutaku-fiiliksissä 3 saakka, jolloin olin 4cm auki ja kalvorakkula tuntui. Sen alatutkimuksen jälkeen sit supistukset nopeutu ja 3.10 oltiin salissa ja pyysin epiduraalia taikka spinaalia. Siinä vaihtu sit vuoro kätilöillä ja sain sellaisen Ihmemaa Oz linnunpelättimen näköisen n. 60v. rastatukkakätilön. Sillon aattelin et nyt mennään ja rytisten.. no se teki uuden tutkimuksen ja väitti et oon vasta 3 cm auki ja ettei vielä voi antaa niitä puudutteita. Minä siinä jo kitisin ihan tosissaan ku sattu ja soitin kelloa n. vartin päästä. No se tuli sieltä taas ja tarkasti et oon 6 cm auki, ihmetteli että tämäpä "salama-avautuminen". Väitti edelleen että ehkä kohdunsuun puudutteen voisi laittaa ja minä vaadin noita ed.mainittuja puudutteita. No se lähti niitä tilaamaan ja n. vartin päästä soitin taas kelloa kun huusin siellä ja kätilö sitten ilmoitti etten saa mitään puudutteita kun hätäsektio oli tullut samaan aikaan ja molemmat lääkäri sekä anestesial. olivat siellä. Sanoin että sattuu ja ponnistuttaa. Se sit sanoi, et ei muuta kuin ponnistamaan. Minä kieltäydyin ja sanoin et en varmana! Ajattelin että nyt kuuluu huuto. No mun äiti joka oli mukana sit sanoi myös ettei ole vaihtoehtoa ja kätilö intti myös. No eihän siinä sitten muu auttanut kun alkaa ponnistaa ja voin sanoa etten suosittele luomusynnytystä. 5.1 klo.04.07 syntyi sitten 3880g poikavauva. Sen verran teki kippeetä. No.. ei se ponnitusvaihe kestänyt kuin 17 min ja eihän se nyt niiin kauheeta ollut. :) Toisaalta ihan kiva kokea vähän toisenlainenkin synnytys, kun esikoinen tuli epiduraalin kanssa naureskellen pihalle. B) Arvostaa luomusynnyttäjiä ihan erilailla. 4 tikkiä tuli "pintanaarmuihin" ja kätilö tikkas sit ilman puudutteita.. sanoi että saman verran sattuu kuin itse puudutus. Voin sanoa että prkl jos 8 neulanpistoa alapäässä tuntuu samalta kuin 1 niin haistakoon huilun. Ei mennyt synnytys ihan toiveiden mukaan ja kätilö vihas mua varmaan ihan yhtä paljon kun minä sitä. Mutta aina ei mee kaikki niin kuin olisi suunnitellut.

Siitä sit toivuin aika nopsaan ja 2 pv oli esikoisella sivuääniä lääkärin tarkastuksesta. Ekg ja verenpaineet oli normaalit ja 3 pv ei sit kuulunut mitään ylimääräistä. Bil.rub.arvot (keltaisuus) olivat hieman koholla ja sitä seurailtiin ja se nous ja nous, mut pysyi nippanappa alle valohoitorajan. Päästiin kotiin 10 päivä ja ehdittiin nukkua yö kotona ja aamulla käytiin labrakontrollissa. Iltapäivällä sit soittivat meidät takas osastolle. Siellä sit oltiin yksi yö ja eilen illalla 20.00 päästiin vihdoin kotiin. Keskiviikkona on vielä kontrolli ja pitäkää peukkuja että vauva olis jo kunnossa. :)

Minävaa ja pikku poju 7 päivää

 
mulish niinpä.. jos se on hänen mielipiteensä että mitä luomumpi sen parempi, niin minun mielestä jos minä haluan puudutteen niin sit mun pitää se saada. Ymmärtäisin jos todella olis joku este, mutta täytyy sanoa että jos olis ollut eka synnytys nii olis saattanut jäädä viimeiseksi. Suurimmaksi osaksi tuon kätilön takia. Kaikki muut kätilöt ja hoitajat oli aivan ihania, joten vähän korvasi tuota kurjaa ihmistä. Olihan se ammattitaitoinen, mutta en vaan ollut oikeen mistään sen kanssa samaa mieltä. Miksi pitää täyttä synnytystoiveet paperille ajoissa ennen synnytystä, jos pitää sitten mennä täysin toisen mukaan.
 
Voi kökkö kun tämä tyttö ei suostu ottamaan tuttia :kieh: Meillä ei kukaan lapsi oo sitä huolinu ja kun imemistarve ois niin valtava tälläkin, että melkeinpä sen ois pakko se tutti vaan huolia :/ Maitoa tulee niin paljo, ettei tissilläkään voi pitää kun syö ittensä niin ähkyyn, että huutaa sitten kippurassa mahavaivoja....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Voi kökkö kun tämä tyttö ei suostu ottamaan tuttia :kieh:
Oletko jo kokeillut erilaisia ja luonnonkumi ja silikonitutit läpi. Meill tyttö ei huoli tuttia, kun kaikki on liian isoja hälle :| poika huolii luonnonkumisen tosi pienen. Löysin sattumalta kaupasta koon 0 tutin, on suunniteltu nimenomaan pienille vauvoille ja keskosille. Ne 0-2kk tutitkin on meillä liian isoja.
sitäkin voit kokeilla, että kastat tutin ensin maitoon ja annat sitten vasta suuhun. 'Tikkari' kelpaa ainakin hetken :D

 
Suoraan sanottuna voisin oikeasti yrittää unohtaa sen synnytyksen ja yrittää keskittyä siihen että torstaina sitten viimeistään vaadin sitä käynnistystä kun olo alkaa olla aika tukala ja ISO!!

Päikkärit takana,ja häntäluun päälle vihloi aikas ikävästi koko ajan. Vauva on myös ollut hiljakseen jo jonkin aikaa..Nyt kun aloin miettiä niin olenko edes aamulla tuntenut potkuja..!?! :| Täytyy yrittää saada tuntumaan se 10 liikettä tunnissa..!

Nyt tekemään sitä liikelaskentaa..!

 
Hipukka joo aika monenlaisia tutteja ollaan kokeiltu :headwall: Muutama roponen on niihin siis uponnu :LOL: Tilasin nyt semmosen kuin TommeeTippee tutin, saa nähdä kelpaako se. Se on viimeinen jota yritän ja jos ei kelpaa niin olkoot sitten. Nuo TommeeTippee tutit on vähän muuttunu, niillä oli vuosi sitte aivan huippu tutti joka oli todella suosittu mutta jostain syystä sen valmistus lopetettiin ja tilalle tuli uusi erilainen malli :/ En tiedä sitte onko yhtä hyvä.

muoks. katoin muuten, että just noita tutteja on lahjoitettu keskosvauvoille sairaaloihin mutta onkohan nekin teille liian isoja? Noissa kuvissa näkyy se vanha malli.
 
Tervehdys!

Täälläkin vielä ODOTELLAAN, ODOTELLAAN. Mulla ei mitään kipeitä supistuksia ole lainkaan. Ensimmäistäkin odottaessa ne alkoivat vasta silloin, kun oli tosi kyseessä. Toivottavasti niin käy taas, koska ei se varmaan kivaa ole, kun ei tiedä, milloin se synnytys alkaa.

Tosi hitaasti menee aika - huomenna mullakin vasta 38 vkoa täynnä...

Minävaa: missä sairaalassa olit? Musta on ihan kauheaa, jos en saisi puudutteita, jos ja KUN niitä haluan! Sehän on ihan ihmisen kärsittämistä. Mä kirjoittaisin valituksen kyseisestä henkilöstä, jotta seur. äidit eivät joudu samanlaisen kohtelun kohteeksi. Onnea vauvasta!
 
Kätilöistä

Esikoista synnyttäessä paikalle tuli iso täti, oikea kaappi..mielessäni ajattelin että voi ei :whistle: No osoittautui kuitenkin ihanaksi kätilöksi.

Ensimmäistä poikaa saadessa sisään otti tosi tyly kätilö, murahteli vaan mennessään eikä ollut uskoa että synnytys on edes alkanut. Onneksi vuoro vaihtui ja kätilö myös, joka oli tosi vihainen kun verikokeitakaan ei ollut ottanut. Oli nuori ja tosi taitava kätilö.

Toista poikaa saadessa sain kätilön joka kotiutti minut edellisellä kerralla, nuori ja mukava. Hoiti synnytyksen lähes loppuun kunnes vuoro vaihtui ja tilalle tuli vanha totinen kätilö. Oli kuitenkin ihan mukava.

Saa nähdä millainen nyt tulee :D
 
Pikaisesti ilmoittelen, että meille syntyi tyttö 10.01.10 3660g ja 51cm. Tänään kotiuduttiin. Se, mitä lauantaina alkoi valua, oli lapsivettä ja synnytys käynnistyi spontaanisti 23.30.

Lueskelen teidän juttuja ja kirjoittelen enemmän, kun pääsen taas "kotiutumaan"
 
Kätilön voi vaihtaa jos sattuu joku kammotus. Tietenkään ne ei siellä synnärillä onnesta hihku, jos vaihtoa vaadit, mutta ainakin aina puhutaan, että jos ei kertakaikkiaan kemiat passaa yksiin, niin vaihtoa voi vaatia. Luulisi, että se olisi kätilöllekin mukavampaa.

Tosin tuohon Minävaan kertomukseen täytyy sanoa, jos nyt oikein käsitin, että et vain kertakaikkiaan ehtinyt saamaan selkäpuudutuksia, sehän ei ole kätilön vika, jos anestesialääkäri ei pääse puuduttamaan, vaan on kiireellisemmässä hommassa juuri. Kun kyllähän hätäsectio menee puudutusten edelle.

Samoin kohdunkaulanpuudutteen yms. laittaa lääkäri, ja jos ei ole sitä lääkäriäkään saatavilla, niin eipä se kätilö siinä mitään voi. Tietenkään vittumainen ja tyly ei tarvitse kätilönkään olla.

Mulla ainakin on ollut synnytyksissä tilanne, että anestesialääkäriä ja sitä puudutetta on joutunut odottamaan. Samoin jouduin ihan tavislääkäriä piikkeineen odottamaan. Riippuu ihan siitä, kuinka kiire siellä synnärillä just sattuu olemaan. Eli ylipäänsäkään en luota siihen, että haluamani puudutteet saisin. Viime synnytyksessä olin sairaalaan päästessäni 6cm auki joten haaveet epiduraalista sain unohtaa. -Onneksi en sitä kaivannutkaan.

Mulla oli siinä synnytyksessä vain tuo kohhdunkaulanpuudute, ja tikata piti aika paljon, tikkaamiseen laitettiin semmoista puuduttavaa suihketta, joka siis puudutti vain ihon pinnan, eli oli aika höpöhöpöä, ja taidettiin laittaa johonkin kohtaan myös puudutuspiikki. Nuo piikit vain ovat niin paikallisia, että helposti tulee puudutuspiikeistä pistoja samanverran, kuin itse tikeistä... Niinpä mää makoilin lehteä lukien ja odottelin, että kätilö saa tikit ommeltua. Kätilö oli aika vasta valmistunut, ja todella hidas (tai huolellinen) ompelija.

Tosin mulla kakkosen synnytys oli niin horror-kokemus, että tuo kolmas meni ihan naureskellen läpi. VAIKKAKIN silloin ja sillä hetkellä tuntuu, että siihen kipuun kuolee. Ja sitten pelkää, ettei kuolekaan.

Mitä synnytystoiveita teillä on?
Minä toivon vain nopeaa synnytystä (mahdollisimman pian ja kivuttomana, kiitos) mutta että ehtisin sairaalaan kuitenkin kunnialla. Ja olisi hienoa, jos mieskin pääsisi mukaan.
Repeämiä en välittäisi tällä kertaa saada, ainakaan paljoa, ja viime synnytyksessä tulleet vaivat voisivat loppua tähän synnytykseen :D
Aika mahdottomia toiveita siis.

Kivunlievitykseltä en odota liikoja, sairaalaan päästyäni en enää ole halunnut suihkuun/ammeeseen, ilokaasua en saata ottaa, se maski on kamala :x
Inhoan niitä vatsan ympäri laitettavia vöitä, jotka mittaavat sikiön sykettä ym, ja mieluiten olisin ilman. En myöskään tahdo olla missään piuhassa kiinni, vaan liikkua vapaasti. Noita kumpaakaan toivetta tuskin voi toteuttaa, koska vauvan vointia luonnollisesti halutaan seurata. Täytyy siis liikkua niiden piuhojen jatkona sen, minkä siinä metrin alueella voi.

Jos joudun käynnistykseen, toivoisin, että kokeiltaisiin käynnistää kalvot puhkaisemalla, eikä sillä kamalalla oksitosiinitipalla, josta tulee järkyttävät kivut |O
3 vuotta sitten Oysissa ei kalvojen puhkaisua suositeltu, koska on riskinä, ettei supistukset alakaan sillä, ja jos oksitosiinikaan ei toimi, niin synnytyksen käynnistymistä ei (kalvojen puhjettua) voida joputtomiin odottaa. Eli koitetaan välttää sektiota tuolla tavoin.
Tällä kertaa tosin en aio suostu tuohon tippaan, jos käynnistykseen asti menee.

Kestovaippoja käytetään meilläkin. Osa on ollut jo kolmella lapsella (vauva siis neljäs käyttäjä) mutta paljon olen ommellut vauvalle (ja muillekin lapsille) ihan uusiakin vaippoja.
Meillä on kohta taas 3 vaipatettavaa, ellei kakkonen opi kuivaksi nyt yhtäkkiä, mihin en kyllä usko. Vähän rasittaa ajatuskin, mutta oma moka :kieh:
 
Minävaa :hug: Kylläpä oli inhottava kätilö :hug:

Täällä tänään neuvola. Kaikki hyvin. En vaan saanut enään uutta aikaa. Perjantaina pitää kuulemma sairaalaan soitella. Ja jos en alkuviikoksi saa aikaa sinne, pitää maanantaina soitella neuvolaan. Silti puhui, että rupeavat käynnistelemään vasta 42+ jotain..
Miten tuo vaihtelee noin. Siis että joillain käynnistetään aikaisemmin.
Kiva kun mun äitinikin sanoi tänään, että "miksi mä en saa mun lapsia syntyään ajoissa" tai jotain sinnepäin :'( Just. Mut on käynnistetty yliaikaisuuden takia, ja mun sisko syntynyt päivää ennen kun oltais käynnistetty, että hyvä on mun äidin noin sanoa :headwall: Enemmän sillä on mennyt yli, kun mulla. Ihan kun mussa olisi joku vika, kun ei masuasukki halua syntyä :'(

Hyviä vointeja kaikille! :hug: :flower:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 40+5 :heart:
 
Heipsan. Tulen vierailemaan tuolta monikko-odottajien pinosta. Pitäisi pikkuhiljaa vaunuja etsiä, ja mieltä himottaisi Emmaljungat Dark Beige-kankaalla. Onko joku ostanut sillä kankaalla? Kuin vaalea se luonnossa on, ts. näkyykö töppösten kurajäljet miten herkästi?

Onnittelut uusille äideille ja lopuille tsemppiä loppurutistukseen =)
 
mulla menee kans sinne tammi vauvat elokuussa osioon miehen kans just päätettii ettei synnytetä tätä lasta ollenkaa. kun tänää sain taas käydä kokeilee et josko syntys ku monta tuntii kuuntelin poltteluu ja suppareita jostka taas loppu. kohdun suulle ei tapahtunu mittää
 

Yhteistyössä