tammikuun veroprosentti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kokeilin laskuria omilla tiedoillani ja se antoi mulle 15 000 euron palkkatulolla 9 % ja 20 000 euroan palkkatulolla 13,5 % ja nämä siis vuoden alusta eli 12 kk tulot. Onhan tuossa aikamoinen ero, enkä mä ainakaan antaisi pidättää lisäprosentilla joka kuukausi

Ei kai sitä joka kuukausi lisäprosentilla meniskään, vaan vasta ylimenevältä osalta. Kai sitä halutessaan voi rukata prosentteja niin, että saa tasaisesti tuloja vuoden ajalta, eikä niin, että vuoden alussa maksaa pienempää prosenttia ja sitten loppuvuodesta isolla prosentilla.

Toisaalta voisiko ajatella niin, että alkuvuonna suurempi käteenjäävä osuus hyödyttäisi korkojen suhteen enemmän. Hieman sitä logiikkaa, että onko järkeä pelata prosentit niin, että saa aina veronpalautuksia sievoisen summan, kun voisi saman rahan ottaa aiemmin käyttöön ja näin mahdollistaisi sen, että summa voisi kasvaa korkoa.

tietysti tulorajan (15000 euroa) täytyttyä sulta pidätetään veroa esim. 39% mutta onko siinä mitään järkeä, jos palkastasi menee kuukausittain noin hirveä määrä veroa?! eikö kannata nostaa sekä veroprosenttia että tulorajaa, jotta kuukausittain saisit edes vähän enemmän palkkaa käteen?

Leikitään, että palkkasi olisi 2000 euroa. Tuo 15 000 euron tuloraja siis täyttyy joskus heinä-elokuussa. Syys-, loka-, marras- ja joulukuussa 2000 euron palkastasi menisi veroa 39% ja näinä kuukausina saisit palkkaa vain 1220 euroa.
Mieluummin tuolla palkalla kannattaisi nostaa tuloraja esim. 26 000 euroon, jolloin palkastasi menisi ilmeisesti kuukausittain n.19-20% veroa (arvio), käteen jäisikin jokaisena kuukautena 1600 euroa.

Verokortissa palkansaaja voi valita vaihtoehdot A tai B. Toinen ottaa veron juuri yllämainitusti. Toisessa vaihtoehdossa vuosipalkka jaetaan joka kuukaudelle, ja joka kk osa palkasta menee perusprosentilla ja loput lisäprosentilla koko vuoden. Näin käteen jää joka kk sama summa.

Muistaakseni tuo jälkimmäinen malli oli vaihtoehdossa A. Jos palkansaaja ei ole valinnut itse kumpaakaan vaihtoehtoa, työnantaja perii veron vaihtoehdon A mukaan. Näin ei käy, että loppuvuonna koko palkasta menisi vero lisäprosentilla.

Jos arviosi tämän vuoden tuloista poikkeaa paljon verokortista, kannattaa tilata uusi. Veroprosenttilaskuri on hyvä apu vertailussa. Lomarahan määrä kannattaa myös huomioida vuosituloihin.

Yhteistyössä