Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

Seulontoihin osallistutaan
Juuri sen takia että osaa varautua etukäteen jos jotain sellaista on odotettavissa mikä vaatii esim. leikkausta synnytyksen jälkeen tmv. tai on jotain niin pahasti vialla että keskeytystä pitäisi miettiä.

Sukupuolen kysyminen ultrassa on vähän siinä ja siinä. Hankintojen takia olis kiva tietää, mutta edelliset 2 lasta on pysynyt salassa synnytykseen asti ja se se vasta kivaa olikin jännittää sitä sukupuolta.

Ja oliko se Peikko89 joka ihmetteli että sukupuolta ei välttämättä ultrassa kerrota. Voin kertoa että 10 vuotta taaksepäin taisi olla koko Suomessa yleinen linjaus ettei sukupuolta näissä seulonta ultrissa kerrottu "koska se ei ole sen tarkoitus" ja kait senkinkin takia että sukupuolta ei voitu varmaksi sanoa (silloin oli ehkä huonommat ultrausvälineetkin). Minä siis olen synnyttänyt esikoiseni sellaiseen aikaan, jolloin piti mennä yksityiselle ultraan jos sukupuolen halusi tietää ja tosiaan vielä tänä päivänäkin on paikkoja joissa sitä ei kerrota.

Adora 7+2 Päivä huvipuistossa lasten kanssa, nyt sopivasti alkaakin pahoinvointi nostaa päätään. Mutta ostinpa tänään Rennietä, katsotaan auttaako närästykseen ja sitä kautta myös pahoinvointiin :)
 
Kaikki viestit olen lukenut ja kaikkien iloissa ja suruissa elänyt mukana. Mutta luen puhelimella, kun olen saanut pojan nukahtamaan unille ja usein sitten olen niin väsynyt viestit kahlattuani, etten enää jaksa vastailla...

Eilen oli ensimmäinen neuvola ja viikot 9+0. Kysyin, että voitaisko yrittää löytää sydänäänet. No th sanoi, että heidän laitteensa on todella huono, etten saa pelästyä jos sydänääniä ei vielä näin aikaisin löydy. Mutta... saatiin kuin saatiinkin äänet kuuluviin! :heart: Nyt on hieman huojentuneempi olo. Seuraavan kerran kuullaan ja nähdään pikkuinen nt-ultrassa. Tosin saatetaan saada piakkoin jo kotidoppleri lainaan kaverilta. :)

Tää puhelin sekoilee jotain, joten lähetän pikaisesti nämä omanapaiset kuulumiset, ennen kuin puhelin kadottaa koko viestin...

Keltakaneli 9+1
 
Ei oo todellista, en vaan saa unta niinku yhtään, vaikka kuinka väsyttäis. Eilen heräsin pikkusen yli seittemän ja tänään viideltä. astianpesu-ja pyykinpesukone jo pyörii kovaa vauhtia. Ei viittis ruveta ihan vielä imuroimaan, herää tuo poika pian :D

Fossiili ja Perillinen 7+1
 
Fossiili, samoissa tunnelmissa täällä :D Nousen joka aamu seitsemän jälkeen, vaikka eilenkin valvottiin leffaa katsoen yömyöhään, en saa nukuttua pitempään. Tänään on mullakin pyykkirumba, sadepäivän kunniaksi.

Eilen kerrottiin lapsille raskaudesta, ultrakuvien siivittämänä. Koin reiluksi kertoa nyt, kun pahoinvointini on aika kovaa ja ilapäivästä-iltaan makoilen vain sohvalla ja näytän nyrpeää naamaa. Esikoinen (11v) sanoikin "Mikä sua äiti nykyään vaivaa, sää oot ihan laiska etkä tee mitään!" Ehkä siis parempi että tietävät nyt mistä äidin olo johtuu. Lapset alkoivat jo suunnittelemaan nimiä ja kovasti kuuntelvivat mahaa ym. oikein rasittavuuteen asti höösäsivät ;)
Anopillekkin kerrottiin tällä viikolla.

Adora 7+3
 
Adora: mukava kuulla, että olette lapsille kertoneet, kerta he vaistoavat, että jotain on äidissä outoa. Lapset ymmärtävät, että äitiä väsyttää, kun on niin tärkeää kasvatettavaa masussa <3

Aikaisia aamuja myös täällä.. tänään seitsemältä ylös ja eilen viideltä... hohhoi.. väsymystä on, mutta unettomuutta myös! Vaikka kuinka väsyttäisi, en saa nukuttua kuin viisi-kuusi tuntia. Sen jälkeen on jo niin huutava nälkä, että on pakko nousta syömään ja sitten ei enää unta saakaan. Päikkäreitäkään en ole oppinut nukkumaan, enkä toisaalta ehtisikään: 10 päivän työputki takana!! :S Tänään vihdoin vapaapäivä, mutta huomenna taas uuteen työviikkoon.......

Onneksi juhannukseksi sain sitten neljän päivän vapaan hyvityksenä tästä työputkesta. Suunnitelmissa on lähteä miehen perheen (eli vanhemmat ja sisarukset puolisoineen) kanssa Lappiin kalaan. Joka vuotinen perinne kyseessä. Henk.koht. jäisin mieluummin omien vanhempieni mökille, sillä matkaa Lappiin kertyy kuitenkin satoja kilometrejä, enkä odota sitä autossa istumista yhtään innolla. Kaiken huipuksi mies osti viime viikonloppuna uuden auton ja vasta kotiin tullessa hoksasi, että autossahan on poltettu sisällä! Haju oli koitettu peittää jolloin toisella voimakkaalla tuoksulla. En voi sietää tupakan hajua normaalistikaan, mutta nyt vielä vähemmän! Saapa nähdä hyppäänkö sitten anopin ja appiukon kyytiin :D

Viikon päästä maanantaina on sitten nt-ultra ja ajattelin, että sen jälkeen voisimme kertoa sisaruksille sitten juhannuksena.. itse en haluaisi vielä kertoa, sillä vaarana on, että tieto lähtee sen jälkeen leviämään, mutta anoppi ei jaksa enää pysyä hiljaa! Koko ajan vinkuu, että ei kestä, kun ei saa kertoa kenellekään :mad:

Vielä sen verran omaa napaa, että olo on onneksi jo parempi :) Viime sunnuntaina sanoin samaa ja maanantai olikin sitten aivan jäätävä! Noh, katsotaan.. juuri nyt aion olla onnellinen hyvästä olosta! :)

Toivottavasti te muutkin voitte hyvin / alatte voimaan paremmin ja päästään kaikki nauttimaan kesästä!

minimee & auneosmo 10+5? (edelleen hukassa päivien kanssa)

Suerten kuulumisia huhuilisin? Toivottavasti kaikki on hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Mä en oikein tiiä millon mun pojalle kerrottaisiin tulevasta vauvasta. Menee nt-ultran jälkeen kertominen kyllä. Vähän jännittää että miten se sen ottaa. On aina ollu mun vauva :D. Velipuoli sillä on, mutta en tiiä kuinka paljon ne nykyään näkee, kun isänsä ei ole enää parisuhteessa. Sen mitä poika on kertonu, nii velipuoli on hälle tosi tärkeä. Mutta harmittelee sitä kun ei tarpeeksi näe. Syytä en siihen tiedä miksi näin on. Tän velipuolen äiti ei mun sydänystävä enää ole :)
 
Minimee Kannattaa tehdä autollenne ionisointi! Me vaihdettiin autoa viime kesänä ja siellä oli myös poltettu, yritetty myös piilottaa haju hajusteilla. Ostettiin liikkeestä auto ja ne ihan liikkeestä meidän pyynnöstä laittoi auto inonisointiin, heidän kustantamana tietysti. Mutta katsottiin hintoja netistä ja muistaakseen ei paria kymppiä enempää maksanu. Suosittelen, sillä lähtee kaikki hajut :)
 
Huomaa kyllä että oon hieman väsyny... Aikasemmin piti siis tulla kyselemään teiltä, että kuinka teidän koirat reagoi teihin nykyään (siis tietty kenellä on koira :)) Meillä on mun siskon koira ollu jo jonkun aikaa hoidossa, ja se on ruvennu ärhentelee mulle kun komennan sitä. Näyttää hampaat ja murisee, mutta päälle se ei uskalla käydä. Tietää meinaa saavansa siinä vaiheessa lähöt. Jos mies komentaa sen esim. omalle paikalle, nii eipä se mittään murise. Korvat luimussa loukkaantuneena menee paikalleen ja pysyy siellä kunnes saapi luvan tulla pois... Jostain luin (kenties tästä ketjusta :D), että koirat vaistoo raskauden ja saattaa ruveta käyttäytymään eri lailla. Pitäneekin kysyä systeriltä, että miten se siellä oikein meni kun lapsiaan odotti...
Eipä mulla muuta...
 
Me ei kyllä kerrota lapsille missään tapauksessa ennen np-ultraa. Lähimmille sukulaisille varmaan pakko kertoa etteivät itse huomaa ennen sitä. Viimeksi taidettiin lapsille kertoa rv13-14 kun oltiin kyllän menossa jossa varmasti isäntä väki huomaa tilan ;) Meidän lapset kun ovat 7v ja 6v niin eivät ihan heti tajua. Neuvolassa toivoin np-ultraa tietylle päivälle, sillä silloin mulla on eka lomapäivä ja seuraavana päivänä lähdetään kahdeksi viikoksi reissuun. Menisi muuten ultra+veriseula aika ohitse. Katotaan mitä posti tuo tullessaa, toivottavasti jo ensi viikolla :)

S ja :heart: 7+5
 
N80
Heipat kaikille tasapuolisesti. Kaikki jutut olen jälleen päivittäin lukenut, mutta tää mieletön väsymys ja jatkuva ällötys taaperon hoitamisen rinnalla vie multa voimat. Oltiin äsken aamukävelyllä metsässä/purtsilla ja useamman kerran meinas tulla aamupala ylös, kun vaikka millaisia hajuja tunkin nenään :/
Vasta 19 pv meillä neuvola ja jännityksellä odotankin, että kuinkakohan neuvolatädin silloin laittama lähete nt-ultraan mahtaa ehtiä niin, että ehtisin vielä oikeilla viikoilla tuohon ultraankin.... Meinaan sanoa, että jos yhtään menee tiukille, niin saavat tarjota sen ekan ultran jossain toisessa laitoksessa kuin Kättärillä. Syy siihen et miksi tää eka neuvola menee niinkin pitkälle kuin 9+3 (?) oli vaan se että kesälomien takia ei aikoja ollut tarjolla aiemmin. Onneksi olen pikkuisen kanssa kotona ja mieskin ultran aikaan kotosalla jotta voin mennä melkein mihin aikaan vaan ja minne vaan :)
Kerrottiin meidän isommalle lapsukaiselle (10 v) raskausesta viime viikolla, koska lapsi selkeästi kummasteli et mitä vitamiineja äiti yhtäkkiä syö (Multivita raskaus ja imetys) ja miksi äitillä tulee autossa paha olo ja ilmastointi melkein koko ajan päällä... Ja helpompi puhua kotona asiasta avoimesti miehenkin kanssa, kun isompi lapsi tietää. Tuo 1-v ei asiaa ymmärrä ymmärrettävästi ;) Kerrottiin lapselle, että tämä on vielä salaisuus, josta ei muille saa puhua ja toki sanoin, että vasta ultran (puhuin valokuvauksesta ja näytin 1vuotiaan ultrakuvat)) jälkeen tiedetään, voiko vauva masussa hyvin jne. Lapsi ymmärsi sen, että vaikka pikkuinen ei jaksaisi kasvaa, niin pikkuinen voi tulla masuun taas sitten joskus myöhemmin uudelleen...

Sain taaperon päikkäreille ja isompi lapsi isän kanssa autoilemassa, joten nyt käytän tilaisuuden hyväkseni ja menen itsekin nukkumaan =D

Meille kaikille mammoille oikein ihanaa kesää ja jaksamista pahan olon keskelle! Syksyllä (elo-syyskuussa) on se raskauden paras aika, kun olo hyvä eikä mahakaan vielä pahasti paina---sitä odotellessa...

N80 rv 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
onneksi ei ole nyt vähään aikaan tullut kelleen huonoja uutisia. Osaan otot kuitenkin kaikille niille joita suru on kohdannut.

Itse tuosta sukupuolesta olen ajatellut että en haluaisi tietää. Ihan sen takia, että ultrassa epäilty sukupuoli ei koskaan ole varma. Kiva kun osta kaapin täyteen mekkoja ja sitten tuleekin poika, tai toisin päin. Itse kuitenkin tykkäisin lapselle pukea selkeästi oman sukupuolen vaatteita. Meidän vauva saa siis ekat viikot pitää sukupuolineutraaleja vaatteita, kunnes kerkeään kauppaan ekan kerran :p Toinen syy on se, että jos ultrassa luvataan poika tai tyttö. Alan suunnitella kaikkea sen mukaan että teidän sukupuolen, ja tottakai se oman tulevan vauvan sukupuoli alkaa tuntua siltä oikealta. Siksi pelkään että synnytyksessä jos selviää että sukupuoli onki eri pettyisin. Taitaa olla typerä pelko, tuskin sillä oikeasti siinä tilanteessa olisi väliä. Mutta jotenkin en halua ottaa riskiä. Miehen kanssa ei olla kylläkään keskusteltu että miten tehdään, mies toivoisi kyllä enemmän poikaa. Itse alunperin enemmän tyttöä, mutta enää sillä ei tunnu olevan merkitystä että kumpi tulee.


Eilen oltiin miehen äidin synttäreillä. Päivällä oli ruoka ja kahvi vahmemmalle porukalle, illalla boolia ym. Kovasti anoppi tyrkytti että miksi ette ota boolia. Äitikin yritti pariin kertaan että ottaisin puoliksi yhden siiderin, kun ei halunnut juoda kokonaista yksin. Saa nähdä että heräsikö epäilyt. Muutenkin oli ristiriitaiset fiilikset, kun tarjolla oli kalakeittoa ja iltapalana lohileipiä. En ole oikein sisäistänyt että mitä kalaa saa syödä ja mitä ei. Söin sitten molempia kun oli nälkä. En tiedä olisiko saanut. En sitten viittinyt alkaa anopilta tenttaamaan kalan alkuperää, sepä vasta läpinäkyvää olisi ollutkin.
 
Heippa kaikille!

Täälläkin etoo ja ällöttelee, mutta vielä ei ole tarvinnut oksentaa.. Ollaan ensi viikolla lähdössä ulkomaille, ja toivotaan ettei tarvi siellä olla pahoinvoivana. Ei olla ikuisuuksiin käyty miehen kanssa yhtään missään, ja varattiin matka jo keväällä, ennen kuin olin raskaana. Mutta eipä sille sitten voi mitään, jos voin huonosti. Mennään voinnin mukaan.

millamau mullakin huomenna eka neuvola ja siellä ultrataan :)! Jännittää tietysti kovasti, onko kaikki hyvin. Mies lähtee mukaan myös :).

Sataa kaatamalla. Ei sillä että olisin jaksanut tehdäkään tänään mitään, mutta silti.

Mimmilii 8+2
 
Heippa myös minun puolesta kaikille!

En ole aktiivisesti nyt kirjoitellu tai käynyt paljoa kun täällä sama vika kuin monella muulla, etoo, ällöttää ja oksennus lentää. Järkyttävä väsymys on lannistanut ihan täysin myös. Esikoiselta ei ollut läheskään näin huonot olot. Päivät menee kärvistellessä ja oikeastaan pakko syödessä kun se halpottaa pahaan oloon. Paino onkin noussut nyt jo 2kg. Tiedän taas saavani järkyttävät valitukset painonnoususta, en vaan keksi mitään muutakaan mikä hetkellisesti auttaisi pahaan oloon muuta kuin syöminen.

Nuista seulonnoista, aion ehdottamisti osallistua veriseulaan ja Nt-ultraan. Jos jotakin vakavaa löytyisi olemme keskustelleet miehen kanssa asian jo esikoisen osaltakin, että raskaus tultaisiin keskeyttämään. Nyt olemme samaa mieltä myös. Vakavan synnytysmasennuksen sairastettua en usko jaksavani vakavasti sairasta lasta, kuinka pahalta se tuntuukaan ajatella niin. Ulkona ihan auringon paiste mutta ei taida pystyä tänään ulos, piirrettyjen katselu päivä :). Ensimmäistä neuvola aikaa odotellaan jännityksellä ja siihen olisi vielä reilu viikko.

Hyviä vointeja kaikille :).

Aliisa10 8+2
 
HV
Hei taas pitkästä aikaa. Varoitus kaikille, luvassa runsaasti omaa napaa ja vuodatusta. 8 rv alkanut ja väsymys jatkuu. Olen kateellisena seurannut teidän juttuja sivusta ja muistellut omia edellisiä raskauksia. Tää väymyksen määrä on jotain kamalaa yöunet 12h siihen päälle sitten parit mukavat päiväunet. Tänään en ole jaksanut edes päälle pukea. En ymmärrä mitä tää on, kerrassaan epätoivoinen olo :(
Aloitin jo omatoimiesesti rautalääkkeet, syön monivitamiinia ja b vita lisää. Näistäkään ei ole apua. Syön siis koko ajan hoitaakseni pahaaoloa ja makaan sängyssä. Kirjoitan tän kamalan valitusvirren tänne, jos jollakin olisi kokemusta/neuvoja tähän. Vasta reilun viikon päästä eka neuvola. Huohhh..
 
Heips! :wave:

nt-ultraan osallistutaan. Verikokeet otettiin jo viikolla neuvolan yhteydessä ja se itse ultra on mulla "vasta" juhannuksen jälkeen. Silloin siis viikkoja 12+5. Mutta voisi ajatella, että jos silloin on kaikki kunnossa, on jo riski siihen, että jokin menee pieleen, pienempi. Sen jälkeen sitten varmaan kerrotaan lapsillekin.

Sukupuolesta ja sen kysymisestä, niin ei olla vielä päätetty suuntaan tai toiseen. Toisaalta olisi kiva säilyttää "jännitys" synnytykseen saakka, kun molempia meiltä kotoa jo löytyy, niin senkään puolesta ei toivetta kummastakaan erityisesti ole. Mutta saa nähdä. Kaikista muista paitsi ekasta ollaan tiedetty etukäteen ja aina ne on oikein menneet. :)

Dopplerista mulla myös sellainen on ja kun tänään kokeilin niin löytyi syke. :heart: Löytyi tosi nopeasti ja ihan selkeä jumputus kuului. Viikkoja tänään 10+2. Neuvolassa viikolla ei vielä saatu kuulumaan, mutta nyt kyllä kuului jo kotonakin hienosti. :)

Lynette ja viides muru 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Me mennään kaikkiin seulontoihin, mutta kovin helposti en silti keskeytystä tekisi.

Vielä 8 päivää, että pääsee neuvolaan kurkkimaan, onko siellä ketään. En malttaisi odottaa. :)<3

Olo alkaa olla jo vähän parempi. Ei ole koko ajan niin huono olo, mutta sen sijaan alkaa sitten miettiä, että onhan siellä silti kaikki kotona. Mutta positiivisilla ajatuksilla eteenpäin. :)

Teddu ja pipana 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj

Yhteistyössä