TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

Heipsis pitkästä aikaa. Tässä on pari tuntia vierähtänyt näppärästi kun olen lueskellut uusia kirjoituksia.

Ihan ensimmäisenä: kirppunen, sinuna ottaisin yhteyttä neuvolaan jos supistuksia on paljon tai usein tai alkavat herkästi. Ihan vaan sillä että tarvittaessa katsoisivat kohdunsuun tilanteen jo aiemmin. Riski ennenaikaiseen syntymään on kuitenkin olemassa ja sen takia olis tilanne hyvä tarkistuttaa neuvolassa tai synnärillä jos paljon supistelee. Osaavat sit reagoida tarpeen ja tilanteen mukaan.

Johjo puhui aiemmin miehen syvästä unesta. Meillä kans on mies semmonen unikeko ettei ikinä oo heränny/reagoinu vauvan (tai isompienkaan lasten) yöheräilyihin. Mä oon sit tylysti tuuppinu miestä kylkeen jos olen kaivannut apua tai jos heräilykertoja on jo sinä yönä kertynyt useampia, välillä on miehenkin vuoro, vaikka olisikin töissä ja minä kotona.

Liivinsuojuksista kokeilin esikoisella kertakäyttöisiä, kun en ollu pestävistä kuullutkaan ja kun totesin että laatikollinen kertakäyttöisiä kesti 1-2 päivää niin aloin etsiä vaihtoehtoista ratkaisua. Sillon ostin sit marketista useat parit pestäviä suojia kohtuuhintaan ja ne ovatkin olleet paljon parempia.

Aminohappo: Hei mistä tilasit niitä nimitutteja? Täällä oli armaan joskus aiemmin joku linkki jollekin sivustolle, mutta en jaksaisi sit enää alkaa etsiä. Hyvän nimen olette muuten tytölle valinneet. *hymy* Meidän kuopus on Ava. Kannattaa varautua että oli kyse sitten lääkäristä tai msitä tahansa nimen saa aina tavata kirjainkirjaimelta ja varautua kannattaa myös siihen että vähänväliä nimi kirjoitetaan väärin. Meidän 3w neidin päiväkoti papereissa lukee usein Aava ja kutsukortit synttäreille tulee lähes poikkeuksetta Aavalle. Myös joidenkin sukulaisten kanssa nimenkirjoitusasun oppiminen on tuntunut olevan vaikeaa. Asiaa ehkä vaikeuttaa että lausumme nimen pitkällä alku-a:lla. Vähän harmittaa kun niin monesti nimi kirjoitetaan väärin, mutta se on pieni hinta kauniista nimestä.

(.) Lääkärineuvolassa käväisin 15.10. jatkuvien alavatsakipujen/supistelujen takia. Kohdunsuun tilanne oli hyvä: paikat edelleen kiinni, hiukan pehmenneet. Silti lääkäri käski lepoon. Nyt olen yrittänyt ottaa levon vakavasti, vaikka lasten päiväkotiin vienti ja haku matkat hoidan edelleen kävellen (matka suuntaansa n.150m). Mies koittaa hoitaa lapset toiseen suuntaan, kun molempien reissujen hoitaminen alkaa käydä minulle ylivoimaiseksi. Painoa oli tullut 15.10. mennessä yhteensä +3,9kg, vauvan sykkeet ja minun verenpaineet olivat ok, sf mittaa en ole neuvolakortista tarkastanut, kun lääkäri ei sitä ääneen sanonut. Vauva oli jo kääntynyt pää-alaspäin.

Tiistaina 21.10. kävin sokerirasituksessa, tulokset olivat erinomaiset. Jippii! Ei huolta syömisistä vaikka vähän täytyy toki katsoa ettei liiaksi pääsisi painoa kertymään, kun ei enää pysty juurikaan liikkumaan.

Nyt yritän kovasti totutella ajatukseen että pitäis pysyä paikallaan, mutta pakko sanoo että ottaa koville. Varsinkin jos joutuu tuottamaan pettymyksen lapsille. Kuopus haluaisi päviäkotipäivän jälkeen olla hetken pihassa kiikkumassa, mutta minä en voi antaa hänelle vauhtia. Esikoinen kyselee kovasti lenkin perään ja lenkille pitäisi päästä nimenomaan äidin ja siskon kanssa. En saa enkä voi, vaikka kuinka haluaisin. Eilen esikoinen kysyi: "Äiti voitko sä sit lähteä meidän kanssa lenkille kun vauva on tullu pois sun mahasta?" Toivottavasti voin.

Kaikesta tästä huolimatta toivon tietysti että vauva pysyisi mahassa vuodenvaihteen yli asti. Sitten hän alkaisikin jo pikkuhiljaa olla valmis tulemaan. Päivä kerrallaan, kun jokainen päivä on askel parempaan, mutta raskaaksihan tämä käy. Vauvalle on jo neulottu villatakki, tumput, töppöset ja 2 pipoa. Villapöksyt edistyvät hyvää kyytiä ja kunhan saan ne valmiiksi lupasin neuloa miehelle uudet villasukat. Kukahan hakisi kaupasta lisää lankaa? Kaikki mahdolliset ja mahdottomat tv-ohjelmat nauhoitan, jotta päivisin olis jotain katsottavaa ja kirjahyllyni sisältöä olen yrittänyt kahlata läpi, mies lupasi kantaa lisää kirjoja kirjastosta jos alkaa lukeminen loppua. *hymy*

Että tällaista


tulia & viljami 26+2
 
Terveiset sokerirasituksesta. Ihan turhaan sitä "jännitin" sillä homma oli ihan helppo nakki. Se litku oli toki vähän ällöä mutta kyllä sen ihan join. Huomenna saan tulokset.

Likalla alkoi eilen oksennustauti, joka kyllä nyt taitaa olla jo ohi. Mutta kyllä ottaa päähän tämä perheen jatkuva sairastelu...ja pianhan tässä on sitten yksi henkilö lisää, joka saattaa myös sairastella...jotta korvakierrettä odotellessa :kieh:

Olo on edelleen ähky, vauva on siis edelleen poikittain.

Sef 27+1
 
tulin just raitistavalta kävelylenkiltä, ilma mitä ihanin. Ei vaan enää tuo vauhti ollut kovin huimaa, en tiedä onko sit supisteluja vai mitä mut ei vaan pysty kovempaa menemään kun mahaan alkaa tuntumaan. No onneksi ei ollut mihinkään kiirus. Mieskin pihalla paiskii hommia viel ainakin pari tuntia, ja kotihommia ei tälle päivälle enää ole, joten loppuilta taitaa mennä television ja netin ääressä.

Tunteeko muut itsensä yksinäiseksi, itse kun en ole töissä, olosuhteiden takia. jotenkin nyt sitä kaipaisi ihmisiä ympärilleen.

emmy83 29+4
 
emmy83 jos mulla iskee yksinäisyys, niin soitan kaverit läpi ja mennään ulkoilemaan.. sunnuntaille olen järjestänyt isomman koiran ulkoilutus päivän tunturiin, sinne on jo tulossa viisi koiruusta..

Neuvolauutisia grrrr paino oli noussu kuukaudessa neljä kiloa!!! Neuvolantäti laski uudestaan ja uudestaan ennen kuin uskoi :D Painoa nyt tullut yhteensä 8 kiloa, ei mikään älytön vielä, mutta kävin kaupan kautta ja ostin säkillisen vihreää :whistle:
Hb 120 rautakuurin ansiosta, paineet 110/50, sf 24cm ja vauvelin sydän 140 :heart:
Lääkärini oli kuukausi sitten ottanut minulta hiivanäytteen, joka oli ollut positiivinen. Oli kirjoittanut reseptinkin, muttei ollut ottanut minuun yhteyttä...?! Pitäisikö minun nyt hakea se lääke, kun en tiedä? ei ole tietoa... ekaa kertaa nyt siis hiivatulehdus. Nyt ei mitään kirvelyä, mutta ihmeen arka, niin ettei seksi kyllä maistu.. viisaammat auttakaa

Anar ja Eemeli 27+2
 
Heissan!
Peesaan tuota saunakeskustelua, eli on kyllä kummallista jos ei saa mennä saunomaan tuttujen naisten kanssa. Omituista toden totta, Suomi on kuitenkin saunamaa ja saunassakäynti on mitä luonnollisin asia.

Mulla on töissä ollut kauheata kiirusta joten iltaisin olen ihan puhki. Jaksoin tänään sentään imuroida kun huomenna miehelle tulee kavereita saunomaan ja valmistelemaan synttäriylläriä yhdelle kavereistaaan, ja tietty kaljottelemaan sit samalla :LOL: Mä taidan hilpata karkuun illaksi kun ei jaksa äijämeininkiä, mutta katsotaan sitten menenkö kaverille kyläilemään.

Sashan opinnot on hienossa vaiheessa, on varmasti mahtava fiilis :p Mun pitäis joulukuussa kömpiä vielä koululle tekemään yhden kurssin joku opponointi, muttei ole hajuakaan vielä siitä enempää.. no, kerkee vielä. Alunperin mullakin oli tarkotus valmistua tässä vuodenvaihteessa mutta kesän kurssit kun ei menny miten suunnittelin (armoton väsymys ja sitten vielä se flunssa just kun piti opiskella loman aikana), niin valmistuminen siirtynee - jos hyvin käy ja vauva on hyväuninen niin valmistunen sitten ensi syksynä. Koitan tehdä lopputyötä tossa äitiyden lomassa, mutta toukan ehdoilla tietty mennään. Sen näkee sitten.

Anar, hae vain se kuuri koska hiiva vaikkei vaivaisikaan niin tuolla alhaalla ei ole hyväksi olla mitään tulehduksia nyt kun on raskaana. Tai näin mä ainakin tekisin.

Kirppunenkos se oli joka sanoi vihaavansa talvea.. mä vihaan näitä nykyisiä ei-kunnolla -mitään kelejä. Kesällä sataa ja on kylmää (yök) ja talvella on harmaata, sateista, sumuista ja pimeää.. kyllä kunnon talvi on siihen verrattuna mahtavaa, eikä lumenluontikaan ole hirveätä - vaikka sitten keväällä malttamattomana odotteleekin prätkäkauden alkua =)
Jotenkin vain ahdistaa että jos ensi talvi on samanlainen kuin viime vuonna niin voi rähmä.. täällä kotona ja pimeätä ja sateista, mitä sitä muuta tekee kuin tulee hulluksi..? Mulla kun ei ole autoakaan päivisin että pääsisin suhailemaan mihin vain ikinä haluan. Busseilla tietty pääsee mutta täällä bussit kulkee tunnin välein - eikä aina sillonkaan joten on sitten ajottaminen pienen vauvan kanssa kai hankalahkoa. En tiiä, mutta oletan näin... ja sit jos vaunupaikat on jo varattu niin pitää odottaa tunti seuraavaan bussiin, ja pysäkille on matkaa vajaa kilsa. No, jospa tulis kunnon talvi niin saisi ulkoilla - tai edes vähäsateinen.
Nyt mä menen vielä iltapalalle kun toukka potkiskelee kovasti, jospa silläkin on vähän nälkä :)

Runttis ja toukkelsson 27+2
 
Hei!

Sauna asiaa
ihmettelen suuresti miten tuo ex siippa viitsii edes tuollaista sanoa lapsille. Meillä ainakin käydään koko perhe saunassa, minun 8v poika ja miehen 6 v tyttö. Usein käyn lasten kanssa keskenään, kun mies on myöhään töissä. Voisiko tuo ex siippa olla vain mustis.

Tänään kävin hakemassa Suhmuran vaunut Lastentarvikkeesta kotiin ja kokosin ne. Kyllä ne on ainakin minusta tosi ihanat, Emaljungan harmaa limet. Samalla ostin myös rintapumpun, sitterin, hoitoalustan, tuttipullon ja kaikkea muuta pientä kivaa. Enää tarvitsee ostaa rottinki koppaan patja ja sittenpä kaikki alkaa olla valmista. Esikoinen oli ihan innoissaan, kun pääsi mukaan ostoksille. Minulla esikoinen on aina rakastanut shoppailua vaikka onkin poika, tykkää ostaa vaatteita ja odottaa innolla huomista IKEA.n pääsyä Ruotsin puolelle.

Ihan mielen kiinnosta kysyn, onko kukaan muu mitannut mahan ympärystä ja mitä se yleensä ruukaa olla? Minä mittasin tänään ja ympärysmitta oli 86 cm.

Suhmura on ollut tosi vilkkaana koko päivän ja välillä se on poikittain tuolla masussa ja voi taivas kun se käy kipeää. Neiti tykkää vielä kääntyillä kovasti, mutta jumittuu aina poikittain ja laskeutuu takaisin pyllylleen istumaan.

Onko muille sektio äideille vielä arvuuteltu sektio aikaa? Minulla se on näillä näkymin ennen joulua niin, että päästään Jouluksi kotiin.

Nyt alkaa olla jo välillä ihan malttamaton mieli ja haluaisi saada tuon pikku ihmisen tuolta omaan syliin tuhisemaan. Välillä iskee pelko, jos sillä onkin koliikki kuinka sitä sitten jaksaa. Minulla kun ei ole kokemusta yö valvomisesta esikoisen kohdalta, se nukkui kolmesta viikosta eteen päin ilta kymmenestä aamu kahdeksaan koko yön. Toisaalta ei kait se auta pelätä.

Huomenna tule täytee 30 rv, hurjaa vauhtia aika kuluu, kohta h-hetki on ihan ovella.

T: Hemuli ja Suhmura 29+6
 
Pikaiseen sellaista tulin kyselee kun mieleen juolahti, eli TAYSilaiset, jos teidän synnytykseen sattuis kameramiehet mukaan niin antaisitteko kuvata? Siis tuohon sairaala ohjelmaan. Saattaahan niinkin käydä :D

Yö meni hiton huonosti |O Menin aikaisin sänkyyn enkä saanu unta niinkun aina jos menen liian aikaisin nukkuu. Kummiski, klo oli 00.30 suunnilleen kun nukahdin, nukuin pari tuntia, heräsin vessaan, nukuin taas pari tuntia ja viiden aikaan taas vessaan. Viideltä kuopus heräsi ja tunnin pyörittiin yhdessä hereillä. Sit annoin periks ja noustiin ylös. Muuten ei haittais valvominen, kun miehellä on vapaa pvä, mutta kun tänään meen pojan kans Ouluun tietomaahan niin olis ollu kiva olla virkeenä reissussa!

Mrs O & Eelis 25+6
 
Kyllä on outoa köllötellä kotona tähän aikaan päivästä. Ihan on syyllinen olo :eek: No, onneksi ensi viikolla on eka kestovaippakurssin tunti, että jotain sentään. Saatiin toissapäivänä Helistimen dvd ja sitä ollaan töllötelty. DVD:llä oli joku Pampersin Pilates -ohjelma. Vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Jos sais vaikka itsensä kuntoon synnytyksen jälkeen :D

Runttipullalle tsemppiä opintoihin! Oman kunnon mukaan vaan menet. Toivottavasti saat tehtyä lopputyötä muun ohessa. Kunhan on vain hoitajia lapsoselle, niin saat pitempiä aikoja tehdä, jos vain jaksat.

Hemuli, meikäläisen ympärys on jopa 97cm. Lähdettiin jostain 75cm liikkeelle. Olen lyhyt, että maha on tullut heti tuohon eteen. Ei ole muksulla mahdollisuutta päästä enää ylemmäs :)
 
MrsO: Ei sitä varmaan ees huomais synnyttäessä sitä kameraa, mutta minä en kyllä halua että mun synnytys näytetään tv:stä kaikelle kansalle. Vaikka siististihän noi on kuvanneet että kriittisiä paikkoja ei näytetä ja silleen, mutta silti. En mä tykkäis olla silleen henkisesti paljaana kaikkien edessä. Ja sit ois inhottavaa jos tulis synnytyksen aikana semmonen olo että en nyt viiti huutaa tai valittaa tms. kun on noi kamerat tossa ja kaikki tutut ja tuntemattomat näkee tän. Vaikka pakko sanoo et jostain syystä ne jaksot joissa joku synnyttää on mun suosikkeja. Kai sitä omaa synnytystä vaan odottaa jo niin kovasti.

Nyt ois sit tuore masukuva profiilissa.


tulia & viljami 26+3
 
Taas alkaa uusi viikko :) Kyllä aika vaan rientää...

Viimeiset viikot ovat menneet yökukkumiseksi, illalla nukun muutaman tunnin. Viimeistään kolmelta herään enkä saa millään unta, sitten aamulla saakin torkkua pitkään. Olo on hieman hutera. Positiivistä tässä on vain se, että ei työnantajat pääse valittamaan.

Flunssa helpotti otteensa viimeinkin. Vain reilun kaksi viikkoa sain niistää nenää. Koskahan iskee seuraava tauti?

Kieltämättä kotosalla on välillä tylsää ja yksinäistäkin, mutta kissat pitävät onneksi seuraa :heart: Kivahan se olisi muita ihmisiäkin nähdä, mutta mahakivut pistävät kyllä pisteen sille asialle. Autossa istuminen on yhtä tuskaa... Mutta eiköhän tämän loppuajan selviä.

Janttu & toukka 30+0
 
terveiset hammaslääkäristä, oli taas tuskaa istua puoli tuntia siinä tuolissa, ja multa vaan poistettiin hammaskiviä, kun sanoi että loput jutut tehdään vasta synnytyksen jälkeen. Mutta rupesin miettimään, että miten kummassa mä lähden hammaslääkäriin pienen lapsen kanssa. no kai sitten joku hoitaja löytyy.
mä kärsin tästä väsymyksestä, ihan yhtäkkiä tulee sellainen olo, että ei pysy silmät enää auki. kai se on taas mentävä päikkäreille, vaikka nukkuminen onkin nykyään yhtä tuskaa, kun lonkat tulee nopeasti ihan älyttömän kipeiksi, ja sit asentoa saa vaihtaa puolen tunnin välein.

onko teil jotain erityisiä viikonlopun suunnitelmia, me lähdetään anoppilaan kylään.


emmy83 29+5
 
Potaskaa tulee niskaan nyt näköjään oikein kaatamalla...tänään sain sokerirasituksen tulokset ja ei varmaan ole kovinkaan vaikeata arvata tuloksia. Nyt tekis mieli jo muutama ärräpää päästää, sillä nyt ottaa jo niin rankasti nuppiin, ettei ole tosikaan.

Että siis edelleen menee meillä kaikki asiat terveyden suhteen päin honkia.

Sef 27+2
 
Minä kävin eilen hammaslääkärissä tarkistuttamassa hampaani ja ei onneksi reikiä ollut. Hammaskiveä sitäki enemmän, saivat melkein joka hampaasta poistaa sitä ja ei tuntunut kovin kivalta. Yllätyin kyllä hammaslääkäri käynnin hinnasta, 47 euroa, et ei se oo kunnallisellakaan kovin halpaa. No onpahan nyt tieto terveistä hampaista. Sitten kun vauva syntyy saa mennä poistattamaan viisaudenhampaat jotka on ikävästi jo puhjenneet mutta onneks ei oo vielä oireilleet eikä tulehtuneet. No se niistä hampaista.

Mulla ei oo nukkumisessa ollu vielä mitää ongelmaa ja onneks herään vielä vaan kerran yössä vessaan. Kaikki hyvin, haluttais vaan lenkille, mut vettä sataa..


Tammimasu 27+1
 
hammaslääkärillä muutkin käyneet. Mulla oli pari paikattavaa, toinen jätettiin lääkepaikalla väliaikaiseksi kun ois halunnu kuvata. Tehdään loppuun sitten synnytyksen jälkeen. Hammaskivi poistettiin maanantaina - ja voi järkky miten sattu |O Ikenet oli tosi tulehtuneet ja kun homma oli ohi, oli lääkärin hanskat kuin teurastuksen jäljiltä :kieh:

mimssu painoarvion teko on kai sekin kunnan resursseista kiinni. Meillä tehdään painoarvioultra joskus rv34:n tienoilla. Oysissa mulle tehtiin kohta kuukausi sitten ja nyt omassa tk:ssa tämänhetkisen painoarvion antoi myös. Ei kuitenkaan vielä näistä ole syntymäpainoa ennustettu. Oysista sain sellaisen kaavion, jonka mukaan käyrillä pysyessään olis syntymäpaino n.3200-3500g. En kuitenkaan usko näillä viikoilla tehtyihin arvioihin syntymäpainosta: kaks edellistä on olleet molemmat 28 viikolla 1000-1100g ja toinen painoi syntyessään 3800 ja toinen 2400, tosin kolmisen viikkoa aiemmin syntyi kevyempi, mutta ei ois noihin mittoihin ehtinyt. ;) Nytkin oli sama painoarvio viime viikolla...

hiivatulehdus vaivaa täälläkin, ja se on niin yleinen vaiva raskaana, että jos ei supisteluja tai kutinaa, taitaisin jättää hoitamatta :ashamed: Mutta nyt kun mulla kovasti supistelee, ajattelin hoitaa pois, vaikka tuskin se mun supisteluja aiheuttaa. Tää mun periaate perustuu ihan siihen, että luulen, että turhista lääkehoidoistakin voi olla vauvalle kuitenkin jotain haittaa...
 
Kylläpä oli tullu tekstiä kun en oo muutamaan päivään päässy/jaksanu käydä. Lapsilla syysloma ja ollaan käyty tietomaassa ja hommattu kaikkee. Oon sit kaiken touhuamisen takia ollu illat tosi väsyny ja nyt olin reissussa lasten kanssa keskiviikosta tähän päivään.

JennaKä: Uusioperheestä ei ole kokemusta, mutta jos meillä on tytön (7v.) kavereita yökylässä niin kyllä käydään koko perhe+vieras saunassa porukalla. Ja tyttö käy kaverinsa perheen kanssa. Minusta on ihan normaalia. Tässä teidän tapauksessa vielä kun on kyse vielä samasta sukupuolesta niin en ymmärrä ollenkaan miehesi exää. Käydäänhän sitä uimahallissakin tytöt ja naiset yhdessä saunassa. Ja meillä kävi poika vielä 8 vuotiaana mun kans uimahallissa naisten puolella jos isi ei ollu mukana. Ei mee mulla jakeluun mitä se on aatellu sillä ettei vois yhessä saunoa :/ .

Hemuli: Minäkin kävin Ikeassa Haaparannalla. Olin Torniossa reissussa ja sit samalla käytiin. Meillä nuo 7 ja 9v haluaa aina sinne "hoitoon" ku tykkäävät siitä kun on paljon kaikkea leikkijuttuja. Tympeetä vaan ku siellä ei voi olla tuntia pitempään niin pitää sit kesken kaiken käydä välissä hakeen lapset pois. Tosin en löytänyt mitään enkä oikein tarvinutkaan niin selvisin tunnissa kokonaan pois. Kivoja kuvioituja harsoja oli, mut eipä juuri muuta mukaan tarttunut. Pari muovista säilytyslaatikkoa ja hehkulamppuja siinä kaikki.

Hmmm pitää käydä laskurilla kattoon mikä viikko menossa :whistle:

Johjo & vesseli 27+4
 
tammimasu: Siihen rajanpintaan on avautumassa ainakin iso ostoskeskus (pohjoisen mittapuulla), mut se on suomenpuolella. Seinissä isot kyltit että avataan 30.10.

Ai niin ja TERVETULOA UUSILLE! :wave: Listaan lisätty. Puuttuvia tietoja voi ilmoitella jos haluaa. Listaan merkattavat/muutettavat asiat kannattaa tummentaa tekstiin niin huomaan ne siten paremmin.
 
Huh, koko päivän pihalla haravoinut, sen kyllä tuntee koko kropassa. Onneksi tuo vanhempi tyttö edes auttoi lehtien kompostiin viemisessä, kun ukko edelleen makaa myyräkuumeen kourissa :eek:
On se vaikeeta tuolle teinille tuo työnteko :headwall: En viitti, tylsää, mitä järkee haravoida, mitä järkee, että pihan pitää näyttää siistiltä... Pillihousut jalassa ja mp3 soitin korvilla naama mutrulla kottikärryjä sitten kuskas :D
Nyt lähden kauppaan ja palkitsen itseni suklaalevyllä :p :wave:
 
Heissan!

Kylläpäs osaa väsyttää - viime yön nukuin tosi huonosti (tulin kotiin puolen yön jälkeen kun mies piti saunailtaa kavereiden kanssa ja olin evakossa illan...) ja ne ukot kukkui neljään viiteen saakka - ja kaljoteltuaan desibelit nous luonnollisesti. Mä siis hereillä melkein koko yön ja aamulla könysin ylös jotta lähden kirjamessuille. En tiedä johtuko huonosti nukutusta yöstä vai mistä mutta mä ajoin täysin tuttuja reittejä tänään Helsingissä ja silti ajoin KOLMESTI harhaan :LOL: Hemmetti, pää taitaa pehmetä...
Enivei, messuilla oli niin kauhea tungos että ei mitään rajaa, tuli huono olokin kun en eilen oikein syöny kunnolla ja hirvittävä kuumuus oli siellä messukeskuksessa. Sain kuitenkin pari kirjaa pukinkonttiin (kummitytöille) ja kotiin ostin pari lastenkirjaa. Itselle en edes vaivautunu kattelemaan kun oli niin hirveä härdelli.
Sit mä kävin ostamassa auringonkukansiemeniä meidän pienille oravaisille, joita olen syöttäny monta vuotta. Ja arvatkaas mitä... kun ajoin kotipihaan niin yksi orava pomppasi puskasta ja osui autoon, ja kuoli :'( :'( :'( Ja mä kun niin niitä olen varonut.. oli vielä oikein iso ja kaunis, tuuheahäntäinen ja pullea orava. Onneksi sentään kuoli heti, ei sätkiny eikä kitunu kaiketi. Enkä onneks liiskannu sitä, se vaan oli törmänny autoon. No, jäljellä on vielä 3 isoa ja yksi poikanen ja pomppii puissa muitakin, mutta nämä veijarit on meidän vakiasukkeja. Ja ajavatte onneksi harakat pois (inhoan harakoita) pihalta, ne on semmosia kingejä. Mies sai sitten tehtäväksi haudata oravaisen, kun mä en siihen pystynyt.. aika kurja olo vieläkin. :(

Onko muilla jo turvotusta iltaisin? Mulla on nilkat ihan paksut. Sormusta voin vielä pitää mutta nilkkoihin kertyy jotenkin kauheasti nestettä. Pitää juoda vain vettä ja liikkua, onneks tänäänkin tuli sitä kävelyä - vaikka toisaalta tuntuu että just se turvottaa.

Sefille voimia sokereiden kanssa, jospa sitten sulla olis oikein helppoa vauva-aikaa kun raskausaikana on kaikennäköistä vastoinkäymistä :hug:

Muuten, oletteko te miten jaksaneet järjestellä yökyläläisiä ym tässä vaiheessa vielä? Alkoi ärsyttämään kun mies meinas että meille tulee taas kaukomatkalaisia (siis muutamien satojen kilometrien päästä) yökylään vkl ajaksi kun miehen kaveri järjestää isot synttäribileet. Grrh.. mä en jaksais nyt petivaatteita laittaa, pestä ja mankeloida + laittaa ruokia (no okei aamupaloja lähinnä) + krapulaisia ukkoja nurkissa lojumassa kun olen vielä töissä ja takki on ihan tyhjä duuniviikkojen jälkeen. Sanoin siitä ja mies oli vähän näreissään.. totesin vielä että kyllähän se joka bileet järjestää ja kutsuu pitkänmatkalaisia, saisi huolehtia vieraistaan, myös majoituksesta. Että mikäs majoituskoti me ollaan.. nämä bileet siis tulossa kk päästä ja tiedä sitten edes mikä vointi on silloin. Ja miehellä on vielä toiset kekkerit + pikkujoulut eli 3 vkl peräkkäin se käy juhlimassa, niin ei oikein huvittais toimia hyvänä emäntänä (kun kuskina olen sitten kuitenkin ainakin viemässä jokapaikkaan, kenties yöllä hakemassakin...). Ärh, no nyt olen väsyksissä ja huomenna pitäis tehdä vähän töitäkin niin ehkä tämä on vähän ylireagointia.. mutta siis miten teillä muilla - pidetäänkö vielä juhlia ja onko teillä vastaanottoa vieraille jotka ovat menossa muualle juhliin...?

Nyt saunanlämmitykseen, miehestä ei tänään ole mihinkään kun se vaan pötköttää sohvalla eilisestä juhlinnasta. Onneksi tuota hommaa on harvoin, ettei joka kk ole normaalisti juhlimassa :x
 
Heippa kaikille!

Yökyläläisiä en ole raskausaikana jaksanut, enkä kyllä kovin paljon mitään muitakaan kyläläisiä :p Musta on vissiin tullut jotenkin epäsosiaalinen raskausaikana, tai muuten vaan ei huvittais kotoa lähteä minnekään, tai nähdä ihmisiä, paitsi omia kavereita silloin tällöin... Mikä on mulle ollut outoa, kun ennen olin kova menemään ja en kotona kovinkaan paljon viihtynyt. Iltamyöhään en ole tykännyt vieraita kotiin viime aikoina kutsua, ja sen olen miehellekin ilmoittanut. Tosin tuollaisten illanviettojen kanssa ei ongelmaa ole ollutkaan, kun ei tuo mies missään välitä käydäkään kun on kuulemma liian vanha sellaiseen (35)... :D Kahvilla tai teellä hänen kaveritkin täällä vaan käy, eli ei heistä sinänsä mitään häiriötä ole, mutta turkkilaisten kulttuurissa taas on tapana, että vieraat istuvat usein yömyöhäänkin ja sellaista en ole enää jaksanut...

Turvotuksesta Mä olen huomannut, että sormukset on alkaneet kiristää ja niitä ei meinaa saada iltaisin sormesta pois..vaikka ennen ne oli niin löysät, että sai varoa ettei ne tipu sormesta. Ja jalatkin on kyllä kieltämättä iltaisin aika tasapaksun näköiset :D

Vyötärönympäryksestä Munkin oli pakko mielenkiinnosta mitata ja 96cm se näytti olevan. Neuvolakortista lunttasin, että ekassa neuvolassa mitta oli 66cm. Mullakin tuohon mittaan vaikuttaa se, että oon niin lyhyt ja kohtu kasvaa enemmän eteenpäin...

Fistik ja PikkuPrinssi 30+1
 
huh onpa ollut päivä, oli miehen poika meillä ja sillä pojal riittää virtaa ja sit oltiin anoppilas käymäs ja tuli taas ruotsin kielen opiskelua harjoiteltua. Vaaveli on mahassa potkinut taas kiitettävään malliin ja nyt se on löytänyt kantapäälleen oikein ihanan paikan(ainakin sen mielest) se pistää kantapään tohon kylkikaareen ja siellä painaa sitä sit, on niin lyhyt keskivartalo, että taitaa toisella käydä ahtaaksi,varsinkin kun mun kohtu on jotenkin oudon mallinen. No se tekee mun mielen rauhalliseksi kun se tuolla potkii. Välillä on iskenyt kauhea paniikki kun se on vähän kauemmin hiljaa. Sain taas lisää vauvan vaatteita, onneks niitä alkaa jo olemaan hyvin, mutta voisin ostella niitä koko ajan lisää, joku pakko mielle, eikä oikein tiedä kuin paljon niitä loppujen lopuksi tarvitsee.

nyt voi sit hyvällä mielein, mennä tonne miehen kainaloon sohvalle löhöilemään ja mies varmaan tulee taas kuuntelee tota pikkusta mahassa. paras hetki päivässä.

Huomen paikkuu rv 30, enää 10viikkoa laskettuun aikaan, hieman alkaa jännittämään.

Emmy83 29+6
 
Tervehdys :wave:
Yövieraista en todellakaan itse kaipaa yövieraita tällä hetkellä joten ymmärrän hyvin ettei runttipullan tee mieli kestitä yövieraita.
Turvotuksesta minulla jää sukista mukavat painaumat nilkkoihin joten turvotusta nilkoissa on. Sormissä ei turvotusta ole ollut eikä viime raskaudessakaan turvotusta ollut kuin nilkoissa.

Meillä on kuopuksella vauvarokko. Muutaman päivän oli korkeaa kuumetta ja nyt nousi näppylöitä rintaan, kasvoihin ja selkään.. Oma vointi ollut ihan hyvä viime päivinä ja tytsykkä jytää ihan kiitettävästi eli kaikki kunnossa. Tiistaina neuvola ja saan palautetta noista kotimittauksista, eipä niissä mitään ihmeitä ole ollut, mutta en koe pahana tuota mittailua kaiken varalta. Ja tuleepahan syötyä säännöllisemmin ja "terveellisemmin" :D

MaMa ja tytsykkä 29+2
 
Muokkailin vähän tuota meidän listaa. Huomasin samalla että listalla on paljon nimiä jotka ei ole kirjoittaneet kuukaisiin. Mitä mieltä olette, poistetaanko sellaiset jotka eivät ole aikoihin kirjoittaneet? Muutaman katsoin ketä en muista ollenkaan ja löytyi sellaisia jotka ovat kirjoittaneet esim. kesäkuussa eikä sen jälkeen mitään. Turhaa tuo lista noin pitkä ja sit kun alkaa vauvoja syntymään jää usean kohta todennäköisesti "odottavaksi". Kun tuskin tulevat vauvastakaan ilmoittamaan. Jos vaikka pari viikkoo odotettais ja sit poistelisin. Siinä ajassa ehtii nekin jotka lukee muttei kirjoita ilmoittaa itsestään ettei poisteta. Helppohan sitä on sit lisätä jos "vanhoja palaa".

Johjo 27+5
 
Kiitos Johjolle hienosta listasta! :)
Munkin mielestä sellaiset voisi kyllä poistaa, joista ei ole kuukausiin kuulunut mitään. Saahan niitä sitten tosiaan lisäiltyä uudestaan, jos ne jossain vaiheessa takaisin ilmestyvätkin.

Fistik ja PikkuPrinssi 30+2
 

Yhteistyössä