TAMMIKUUN TOIVOT elokuussa

Hemuli: nyt täytyy kyllä tunnustaa etten katellu enkä kyselly maalista. Ihan normaalia puolihimmeää sisämaalia ostin. Ajattelin ettei haittaa ku on niin pieni alue ku yks huone vaan ja iso tuuletusikkuna koko ajan auki. En oo kauheen tarkka yleensäkään. Älkää kukaan luulko ettei pienen terveys ole mulle tärkeää. Minusta vaan nykyään liikaa hössötetään kaikesta.

Veto on ollu kyllä nyt pari päivää pois kun rehki niin paljon sen huoneen kanssa ja sit siivous päälle. Minä oon semmonen että en anna miehen tehdä ku valitan vaan sit et on huonosti tehty. Se hoitaa mielellään lapsia ja tekee ruoat ja minä remontoin yms. Sen kaverit naljailee sille että se on perheen rouva ja minä herra :LOL: .

Tytön alapään kutinaan löytyi nyt sit vihdoin todellinen syy... kihomadot :x . Pari päivää nyt raapi pyllyä (aiemmin vain ja ainoastaan pimppiä ) ja nyt sit löysin madon. Pariksi päiväksi helpotti sillä hiivavoiteella mut tais auttaa vain siks että se auttoi kutinaan tai jotain. Oon kyllä ettiny niitä matoja useaan kertaan viikon sisällä, mut eipä oo aiemmin näkyny. Tänään sit otettiin koko perhe matokuuri. Aion huomenna vaihtaa lakanat ja puistella tyynyt ja peitot jne ja imuroida patjat. Saman toistan vielä varmuuden vuoksi ylihuomennakin. Ottaa päähän tällanen ku just sai rempattua ja siivottua niin taas pitää siivota. Tein suursiivouksen makkareihin niin eipä paljon huvittais kolme päivää myöhemmin alkaa taas vaihtaan lakanoita ja siivoomaan |O .

Johjo 17+0
 
Lueskelin juuri synnytystarinoita täällä... hurjia on ollut monella. Onneksi itsellä ei mitään kauheaa ole tapahtunut muuten olisi varmasti jäänyt kaikenmaailman kammot.
Esikoista kun lähdin tekemään olin sairaalassa viitisen tuntia ennenkuin syntyi alateitse. Sain epiduraalin (joka vaikutti kivasti) jalat puutui ei vessaan yksin voinut mennä kun ei tuntenut omia jalkojaan =) oli aika hurja tunne.. Kaikki muuten ihan ok.
Toista lasta kun sairaalaan lähdin tekemään pistivät perhehuoneeseen kun ei ollut tarpeeksi auki vielä saliin mennäksi. (mulla on ollut jokaisesta vain selkäpolttoja ei normaaleit suppareit ollenkaan ilmeisesti ne ei aukase nii hyvin ku normit) Otin perhehuonees ne aquarakkulat ja elämäni vimosiks sellasiks jäi.. Saliin siirtivät kalvojen puhkasua varten ja siellä kerkesin ilokaasua ottamaan muutaman kerran (jonka seurauksena ne pömpelit "kaatuivat" päälle) Kyllä miehellä oli hauskaa :D
Aukesin loput 6cm parissa minuutissa ja siitä kun katsoivat olevan täydet auki kun valittelin että työnnättää ni kätilö häippäs huoneesta ja lapsi meinas sitten väkisin pyrkiä ulos itekseen... Juosvat sieltä sitten saliin synnytystä valmistelemaan ja huomasvat et kiire on kun vihreää lapsivettä pulpahtelee eivät kerinny tavaroita asettelee kunnolla kun laps synty 2minuutissa :) nopeaa oli toisen kanssa. Joten nyt kolmannesta vaadin että jos meinaavat kalvot puhkasta niin ainutkaan kätilö ei jätä mua sinne yksin.

matsu83 15+4
 
surul-linen, luepas täältä tietoa:
http://www.verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/raskauden-seuranta/perustutkimukset-neuvolakaeynnillae/vasta-aine.html

Muista ennen kaikkea että ongelmat rh-:n takia ovat hyvin harvinaisia. Minulla myös veriryhmä A Rh - ja joka synnytyksen (2 kpl) ja keskenmenon (3 kpl) jälkeen on pistetty vasta-ainerokote. Va neg tarkoittaa että sinun veressäsi ei ole todettu sikiön anemiaa aiheuttavaa vasta-ainetta. Osaan itsekin tuon asian niin huonosti, että lue tuolta verneri-sivuilta ja kysy neuvolasta lisätietoa, mutta älä stressaa tuolla asialla, ongelmat ovat tosiaan tosi, tosi harvinaisia.

Johjo, minulla oli Oysissa toinen lapsi perätilassa ja lääkäri ei harkinnutkaan alatiesynnytystä vaan ohjasi heti sektioon. Tosin perätila huomattiin vasta synnytyksen ollessa käynnissä. Jos äiti pelkää ja kieltäytyy yhteistyöstä, eivät varmasti pakota synnyttämään alateitse perätilalasta. Tietty voi riippua lääkäristäkin.

Eipä muuta mielenpäällä tällä kertaa. =) Tsemppiä kaikille masunkasvattajille!

:heart: Tuuliska ja Pieni 17+1 :heart:
 
Huomenta kaikille :attn:
Pitäs jaksaa taas pakertaa töissä vaikka ajatukset pyörii jo häissä :D
Käytiin eilen Turussa teettämässä mun vihkisormus.
Titaania kuten kihlatkin mutta aika lailla leveämpi ja timantteja sekä vaal.pun. safiireja.
Tää mun vaal.pun.-hullutus ei tunnu loppuvan mihinkään ja kun kultaseppä esitteli eri kiviä,Juha huudahti ne safiirit nähdessään,että "näähän on meidän mussukalle in!" :LOL:
Tulee siitä aika hieno...

Täällä joku kirjotteli tunteneensa hikan vatsassa.
Täälläkin tuntuu jo ihan reippaasti!
Melkonen ahmatti tämä vesseli ;)

Ja kyllä niitä potkuja tuntuu jo ihan mukavasti.
Etenkin noita molempia kylkiä kylkiä tykkää tykitellä :LOL:

Käytiin eilen lastensuojelupuolella Juhan kanssa juttelemassa näistä mun lapsista ed. liitosta.
Olivat jututtaneet muksuja ja sen lausunnon oli tarkotus ratkasta,saanko lapset vai en...
NO EN SAA!!!!! :'( :'(
Ex-mies oli fiksuna ihmisenä NEUVONUT lapsille,mitä saa sanoa ja mitä ei.
Tytöt itse tämän myönsivät mulle.
Eivät myöskään olleet uskaltaneet kertoa kaikkia hirveyksiä,koska isä odotteli oven takana.
Siis voi prkl....
Noin se narsistiluonne ulottuu jo lapsiinkin :'(
Perhenenuvolaan siirtävät lasten "hoidon",pahoittelivat toki tilannettani,että kun isällä on näin vahvat otteet lapsiin.
Just joo.
Ja mitä nuo naperot uskaltaa siellä perheneuvolassa kertoa?!?
Mikään tuomari ei ota nyt sitten asiaani käsittelyyn,koska lapset kertoivat vain "ihania asioita" elämästään...
Juhalla meinas mennä hermot,etenkin kun on mun 5 v. pojan kanssa kuin isä ja poika.
"LOhduttivat" sitten vielä sillä,että vanhin tyttö(10 v.) saattaa lisätä raivareiden määrää,kun vauva syntyy ja lapset tod.näk. pahoittavat aina vko:nloppuisin mielensä,kun vauva saa jäädä äidin luo ja muiden lasten pitää palata isälleen.
Mitä me tuolla "neuvolla" tehdään?
Mihin tarkoitukseen lastensuojelu on oikein kehitetty??
Ei ymmärrä.... :ashamed:

Pikku Otus 19+1
 
Muffelolle voimia!
Tuulia78 onpa ikävä tilanne :hug:

Olipa vain monenlaisia synnytysjuttuja. Minä aoin kyllä ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset mitä saan. Viimeksihän epiduraali epäonnistui ja kivut sen mukaiset. Esikoisella solisluu murtui synnytyksessä, olikohan näin myös kirppusella. Ponnistusvaihe oli pitkä ja poika jumissa synnytyskanavassa ja niinpä vedettiin imukupilla ja siinä se solisluu sitten murtui.

Onko kukaan mennyt naimisiin ristiäisten yhteydessä? Muistelen että aiemmin on ollut puhetta ja joku oli. Olen miettinyt että pitäisikö miestä alkaa valmistelemaan sanomaan tahdon ristiäisissä. Maistraatissa en halua koska haluan papin vihkimään. Joko kahdestaan ja todistajat tai sitte ihan pienet häät. Tällaista mietintää täällä...
 
tek
Onko muilla ollut tässä vaiheessa raskautta ajoittain sellaista puristavaa tunnetta alavatsassa/paineen tuntua? Tunne menee hetken päästä ohitse. Minulla näitä tuntemuksia tulee toistakymmentä päivässä ja asia on alkanut huolestuttamaan. Ensisynnyttäjänä en myöskään osaa arvioida ovatko nämä supistuksia. Puristavaa tunnetta tulee sekä makuulla, istuessa että kävellessä, ei siis näytä erityisesti liittyvän rasitukseen. En myöskään ole tuntenu että koko maha kovettuisi näiden aikana mutta alavatsa on jotenkin paineluarka ja "täyden tuntuinen". Vai voivatko nuo tuntemukset johtua vauvan möyrimisestä? Neuvolasta vaan kyselevät että eihän ole supistellut (liittyy aiemmin kirjoittamaani pissanäytteen tulokseen) ja ei voi kun kohauttaa olkapäitä kun ei tiedä miltä ne tuntuu. Ei kai tässä vaiheessa pitäisi vielä supistella toistakymmentä kertaa päivässä?
 
Heipä hei ! Tuskailen täällä kun luen teidän "potku"tuntemuksia ja itellä se on vielä tosi vähäistä vaikka huomenna tulee puoliväli ! Toivottavasti kaikki olis kunnossa.. ultraan vielä noin pari viikkoa.Noista synnytys jutuista, itellä on 5 alatie ja yks sektio takana ja kova synnytyspelko aina heti alusta asti kun vain tiedän olevani raskaana :ashamed: Mutta silti sitä tässä vaan taas ollaan ;) Tosin ei ne omat synnytykset luultavasti niin kamalia ole olleet mutta se kipupelko ym. tekee sen !Kaikista on tähän asti selvitty hengissä onhan se lopputulos aina yhtä ihana =) Johjotiedän ton matojutun ollaan käyty myös läpi kerran noi siivous ja muut asiat ,on kyllä tosi kova homma ja sit tuntuu et siitä tekee ite vielä suuremman asian ku vaan ajatteleekin niitä luikeroita :x Nyt täytyy kattoa et lapset pääsee kouluun ..
 
Tuulia78:lle paljon tsemppiä! Perheneuvolan toiminta on aika kuralla. Eipä ne siellä oikein mitään saa aikaan, kun pitää niin huolehtia, että molemmat vanhemmat jaksavat. Lasten parasta ei tunnu aina löytyvän, riippuen tietenkin paikkakunnasta ja yksilöistä. Toivottavasti asiat selviävät parhaalla mahdollisella tavalla!

Mitään liikkeitä en vielä tunne. Rakkoa muksu on potkinut, mutta nyt hän on vissiin noussut ylöspäin, kun mitään tuntemuksia ei enää ole. Toivottavasti vaan kaikki on hyvin. Näin niin kauheaa untakin. Lapsivesi meni ja tiesin, että mitään ei ole tehtävissä, kun muksu on niin pieni. Hyi olkoon... Onneksi neuvola on ensi viikolla. :|
 
Huomenta kaikille!

Täällä Oulun lipeillä on tosi kurja ilma vaihteeksi, sataa sataa ja sataa. Esikoinen on lähdössä kuitenkin pyörällä kouluun, urheilija kun on henkeen ja vereen. Minulla on esikoinen ollut aina super helppo tapaus, kolmen viikon iässä nukkui jo 22-08 heräämättä ja on aina mennyt nukkumaan iltaisin klo 20 nyt isompana. Olen asennoitunut niin että tämä tuleva asukki sitten valvottaa minua ihan tosissaan :LOL: .

Tuulia 78
voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu tällä hetkellä. Kuten jo aiemmin kerroin minulla on exäni kanssa tosi sopuisat välit, mutta toisin on nykyisellä miehelläni. Hänellä on riitaa ex puolison kanssa joka asiasta ja exä käyttää tyttöä välikappaleena. Tyttö on asunut meillä 1½ vuotta ja nyt heinäkuussa äiti ilmoitti ottavansa tytön itselleen takaisin. Kehotin miestäni koko ajan tekemään viralliset paperit tytöstä, mutta ei halunnut saada riitaa aikaiseksi. Äidillä on ollut monenmoisia ongelmia ja meidän avioliitto ja uusi lapsi on hänelle liikaa. Minusta olisi hyväksi jos lapsi saisi mieheni tapauksessa asua molemmissa kodeissa, kun asutaan niin lähekkäin. Itse en vain halua osallistua kiistaan jo koulutuksenikin puolesta. Onko teilläkin tilanne se, että ex miehesi haluaa olla sinulle vain ilkeä ja kostaa lasten kautta?

Tek kysyit puristavasta tunteesta. Minulla on puristavaa tunnetta ja se johtuu supisteluun ja kohdun kasvuun kuulemma. Tunne on kyllä tosi epämiellyttävä.

Hei kaikki Oululaiset odottajat tai tapaamiseen tulevat laitoin ehdotuksen paikasta tuonne kokoontumis sivuille, käykää katsomassa ja kommentoimassa.

Nyt pitäisi lähteä varmaan itsekkin tuonne toimistolle valumaan edes muutamaksi tunniksi sairaslomasta huolimatta.


Hemuli ja masuasukki 19+3
 
Lara83
Muffelo :hug: voimia!

Hurjia synnytyskertomuksia ollut täällä! Esikoisen synnytys oli oikein mukava kokemus, enkä sitä kipua kuvailisi tuskaiseksi. Mulla toimi epiduraali ja ilokaasu oli aivan loistojuttu. Totaalisen positiivinen kokemus siis. Ainut miinus oli se, että epparihaava oli kipeä seuraavat pari viikkoa....Seuraavaan synnytyksen lähden avoimin mielin, mä luotan että siellä on ammattitaitoinen henkilökunta auttamassa mua sekä vauvaa, joten turhia en viitti etukäteen stressata.

Tuplavaunuja oon yrittänyt bongailla Huutonetistä...Onko tietoa onko Brion vai Emmaljungan vaunut näppärämmän kokoisia?

Nyt tuntuu täälläkin potkut! :heart:

Lara83 ja 17+6
 
Tuuliska ja Surul-linen. Minä olen sellaisen perheen tulos jossa oli toi Rh- ja Rh+ ongelma. Eli äidillä on Rh- ja isällä Rh+ (kaikilla "lapsilla" Rh+). Ihmisistä Rh- on 25% ja lopuilla Rh+. Ongelma tosiaankin tulee siis jos äidillä on Rh-....... (sekavasti tuli tää nyt)
Kuitenkin. Kun meistä vanhin syntyi 60-luvun puolessa välissä ei noita vasta-aineita ollut olemassa. Me kaksi nuorempaa jouduttiin synnyttämään sit muutaman viikon etuajassa ja meille tehtiin verensiirto. Tietty on ollut vaarallisempi tilanne kuin normaalissa raskaudessa, mutta jopa silloin homma hoidettiin kunnialla. Eli ei varmasti oo hätää, koska lääketiede on kehittynyt ja noi vasta-aineet nyt löytyy.
Tuulia78 Onpas sulla tilanne. :( Taitaa olla sun ex-mies tosi katkera kun noin käyttäytyy? Tuollaisissa taisteluissa on hankala kenenkään "voittaa". Lapset ainakin kärsivät manipuloinnista. :( Tuli mieleen entä jos pitäisit päiväkirjaa tapahtumista ja tunteistasi??? Niistä kun lapset eivät tiedä, eivätkä ymmärrä. Joskus tulevaisuudessa (jos tilanne on vielä sama) voit sit antaa sen luettavaksi et ne tajuaa ettei äiti halunnut niitä hyljätä.
Täällä on tainnut monilla tuntua jo liikkeitä, onneksi olkoon!!! Ja sellaisille joilla ei oo vielä tuntunut: pian ne tuntuu!!! =)

NullPoints +Tirri 19+5
 
Hei pitkästä aikaa. En oo ehtiny päivä kausiin koneelle, enkä nytkää ehtiny lukea kaikkia jutttuja. Mutta jotkut mietti noita vauvan liikkeitä... mullakin viikkoja 17+4 enkä oo tuntenu viel minkäänmoisia hipaisuja tai kuplintaa mahassa. Toisesta lapsesta tunsin jo ennen 17. viikkoa. Hieman huolestuttaa, vaikka viisaat sanovat ettei kantsi verrata omiin edellisiin eikä toisten äitien odotukseen. Meilläpäin onneksi ultrataan neuvolassa joka kerta ja nyt perjantaina pääsen näkemään onko kaikki hyvin.
Nyt pikku-ukko(1v) heräs, joten häntä paijaamaan
Hyvät päivänjatkot kaikille!!!
 
Kaikille tilannettani/tilannettamme kommentoinneille:
Juu,pväkirjaa pidän ja ex-mies tietää sen.
Sanoi kerran minulle,että jos sen lapsille näytän,molemmat mun polvilumpiot tulee tuntemaan sen.
Että näin ;)

Kyllähän joka paikassa on se jo myönnetty,että isä kosti,kun äiti uskalsi liitosta lähteä mutta siinä se.
Kehtasi nyt vielä ruveta epäilemään alkoholinkäyttöäni,vaikka minä olen aina ollut se absolutistein ja että hänen juomisensa on ollut runsaampaa meidän yhdessä ollessa MINUN TAKIANI!!
Voi elämä sitä miestä :LOL:
Eipä tuosta koko hommasta mitään hyötyä ollut.
Kunhan nyt mieheni kanssa saatiin taas taistella tuulimyllyjä vastaan muttaharrastuksensa kullakin :kieh:
Lastensuojelun lopputulos on se,että meillä on niin turvallista,että lapset voivat purkaa pahan olonsa meillä raivoamalla.
Minun mielestä sen raivoamisen syy pitäisi löytää???
Eli,me korjataan aina lasten psyykeä joka vko:nloppu,palautetaan rennot lapset isälle ja seur. vko:nloppuna taas sama...ARGH!!! :kieh:

Noh,mutta omaan napaan....parin tunnin päästä on 1. lääkärinla.
Lohjalla tosin on 2 lääkäriä,jotka näitä tutkimuksia tekee ja yksi kaasoistani tuntee molemmat työnsä kautta.
Pyöritteli vain osaaottavana päätänsä,mihinkä rääkkiin joudun.
Saas nähdä... :D
 
Muffelo
Kiitos kaikille tsempeistä! Olo on tosi sekava, toivon vaan, että ensi ultrassa kaikki olisikin kunnossa. Mutta tämä kaksi viikkoa on aika piinaavaa aikaa, kun päässä pyörii sitä sun tätä :'( ja epätietoisuus ahdistaa...

Liikkeitä mä tunnen aika heikosti, ultrassakin eilen lääkäri kysyi, että tunsinko liikkeet kun vauva viuhtoi, mutta enpä tuntenut. Hassua, sillä istukka oli takaseinässä ja aiemmissa raskauksissa olen tuntenut näillä viikoilla hyvin liikkeet. Mutta jotkut liikkeet tunnen kyllä, aika harvakseltaan vain.

Johjo: Hyvä, että syy selvisi, vaikka onkin kurjaakin kurjempi. :hug: Hyvä, jos nykyään raskaana olevatkin saa ottaa sen kuurin, ennen kun yhdellä tutulla oli ongelma, ettei saanut raskaana sitä ottaa. Onneksi lääkkeet kehittyy!! Jaksuja matojen hävitykseen!!

Tuulia78:
Voi ei, voin vain kuvitella sun ahdistusta :hug: Koita jaksaa, vaikka kamala tempun exä tekikin :'(

Synnytyksistä se verran, että eka ois leikattu mulla(runsaan verenvuodon takia ilm. istukan verisuonesta), mutta halusin viimeiseen asti alatiesynnytystä, joten se onistui sittenkin leikkausvalmiina koko ajan. Kakkonen taas oli ns. helppo ja nopea(2h) synnytys, ilman kipulääkkeitä, koska niitä ei ehditty antaa... Sektiosta ei siis ole (vielä ainakaan) kokemusta.

Mimosa ja pikkuinen 18+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muffelo:
Johjo: Hyvä, että syy selvisi, vaikka onkin kurjaakin kurjempi. :hug: Hyvä, jos nykyään raskaana olevatkin saa ottaa sen kuurin, ennen kun yhdellä tutulla oli ongelma, ettei saanut raskaana sitä ottaa. Onneksi lääkkeet kehittyy!! Jaksuja matojen hävitykseen!!
Huh huh. Just saatiin taas siivottua. Huomenna vielä imuroin patjat, vaihdan lakanat ja puistelen peitot sun muut. Paketin ohjeissa lukee "Pyrvinin käyttöä raskauden tai imetyksen aikana ei varmuuden vuoksi suositella, vaikka todennäköisesti on sikiölle ja imeväiselle vaaratonta." Minähän otin lääkkeet tästä huolimatta enkä kysynyt keltään "lupaa". Nää lääkkeethän otetaan painon mukaan ja kaikki yhdellä kertaa eikä muuta. En halua riskiä että mulle tulee kihomatoja. Ja eihän tuossa kiellettykkään vaan ei varmuuden vuoksi suositella :whistle: . Määräähän lääkärit buranaakin jos on pahat pääkivut vaikka sekin on "oikeasti" kielletty raskaana. Uskon ja toivon ettei vaikuta sikiöön mitenkään.

Ihanaa ku on jo tiistai. Me lähdetään miehen kanssa kahdestaan sunnuntaina Helsinki-Tukholma risteilylle. Sunnuntaina iltapäivällä lähtee laiva ja tiistaina aamulla on takas. Saa nähä kuinka usein automatkalla joutuu pysähtyyn pissalle ku normaalioloissakin saa ravata koko ajan. Tekee meidän parisuhteelle hyvää vaihteeks olla kahdestaan. Minä oon vielä ollu koko raskauden pahalla päällä tai oikeestaan mies ei tee mun mielestä mitään oikein :ashamed:. Kolme vuotta sitten häämatkalla ollaan viimeks oltu kaksistaan ja nyt ei taas ainakaan pariin vuoteen pääse ku vauva tulee. Buffet ruokailutki varattu etukäteen ja hytti jossa on parisänky ;) .

Johjo & pipana 17+1
 
tuulia78 inhottava tilanne sulla ja varmasti stressaava :hug:
muffelo toivotaan et kaikki menee hyvin :hug:
tek luulen kans että ne on supistuksia. mutta ei syytä huoleen kun ei ole kipeitä.
lara83 mulla on emmaljungan tuplat (tosin vuodelta 2004 tai 2005, en muista kumpi) mutta ihan tyytyväinen olen niihin, helppo ja kevyt työnnettävä. huonoin puoli on että ne on todella ahtaa, kyllä nyt kesällä ok mutta talvivaatteiden kanssa ovat ahtaa. viime kesänä ku kuopus oli kopassa vaunuissa niin esikoisella oli ahtaat oltavat. mutta tuntuu et kaikki vierekkäin istuttavat tuplat on tosi kapeita. mulla on myös peräkkäin istuttavat rattaat mutta niitä on huono työntää ja kääntää.

mulle ei mitää ihmeellistä. toinen vapaa päivä menossa, nyt on marjat poimitti ja perattu puskasta, onneksi mun äiti tuli tyhjään mustat viinimarjat, ite tyhjäsin vaan punasen ja pyysin vielä mummankin hakemaan itselleen marjoja jos haluaa. onneks ei oo puskia enempää. lapset onki just päikkäreillä niin on aikaa istuskella koneellaki, pienempi vaan kauheesti yskii tuola(on nyt muutaman päivän yskiny) toivottavasti ei tuu kipeeks, oli just kuumeessa viime viikolla, se kuume kyl varmasti johtu 1v piikistä. torstaina olis sit esikoisen kans 2v neuvolla(tosin vähä myöhässä kun en saanu neuvolaan yhteyttä ku aikaa yritin tilata aikasemmin). anoppi ja appiukko on tänään tulossa kyläilemään, ei olla vieläkää kerrottu heille tästä raskaudesta, pitäis vissiin pikku hiljaa kertoa. ei vaan huvita kertoa ku anoppi sanoi just vähä ennen ku plussasin että ettehän te ny tee pariin vuoteen lisää, antaa poikien kasvaa vähä ja sit vasta kolmas...noh,katotaan jos tulee sopiva rako sanoa niille. kiva kyllä lukee muidenki synnytyskertomuksia. onko teillä kokemusta spinaali puudutuksesta? kaverini sitä kehui hyväksi, sen kuulemma saa uudelleen synnyttäjät. kannattaisko sitä kokeilla? jos kerkee sen saamaan( jos yhtä nopeesti tulee ku kuopus niin turha edes kysyä sitä). synnytys kyllä vähä jännittää, ei muuten mutta se että kerkeenkö sairaalaan, viime raskaudessa sain tietää koko arviossa et on jo 5 cm auki, sit kävin ite seuraavana päivänä kattomas tilanteen ja oli auennu lisää, vaikka ei ainuttakaa supparia ollu tullu. noh sanoivat että tuu seuraavana päivänä sisään että käynnistetään ettei tartte jännittää ku kummiski aukeili lisää ja sanoivat myös että jos alkaa omilla supistuksilla niin samantien sairaalaan ja jos vedet menee niin vauva tulee perään, no menin sit käskystä seuraavana päivänä sisään sairaalaan, oli 8cm auki ilman supistuksia. no sairaalas alkas vähä tuntuun pientä supistusta mutta kätilö meinas et näillä supistuksilla lasta ei tehä, pisti sit lisä potkuu, tuli valehtelematta 5 oikeen kipeetä supistusta, sit meni vedet ja poika tuli perässä, et kyl helpolla pääsi. esikoinenki tuli 5 tunnissa että ei sekään kauaa kestäny eikä mitää traumoja ole jäänyt.
juup, mutta palaillaan taasen :D
 
Muffelo
Tek: Mulla on hiukan huonoja kokemuksia esikon ajalta siitä, kun suppareita oli paljon, vaikkakin olivat kivuttomia menin sitten lääkäriin, josta sainkin lähetteen synnytyssaliin... Ja viikkoja oli tuolloin 20 kasassa ja kohdunkaula oli pehmeä ja lyhentynyt, joten jouduin osastolle lääkitykseen loppuviimein ja vuodelepoon koko raskaudeksi. Eli vaikka yleensä kivuttomia sanotaan harmittomiksi, niin jos niitä on kovin paljon niin parempi katsoa kuin katua :attn: Mulla ne kivuliaat on tulleet vasta salissa ja silti on aina ollut paikat auki jo kivuttomilla...Mulla on ilmeisesti vain jotenkin supistusherkkä kohtu.

Johjo: Monissa lääkkeissä kuulemma on niin, että vaikka eivät olisi vaarallisia raskaanaolevalle, niitä ei ole voitu testata(kukapa haluaisi olla koekaniini), niin niissä vain täytyy lukea ne varoitukset. Ihanaa lomaa teille!!! Kelpais mullekin =)
 
Cruella minä sain viime synnytyksessä spinaalipuudutuksen ja oli toimiva :D Alunperin oli tarkoitus että olisi laitettu epiduraalipuudutus koska on pitempikestoinen ja uusittavissa (minulla nuo synnytykset on kestäneet aina tovin :whistle: ) mutta anestesialääkäri ei onnistunut sen laittamisessa. Yleensä spinaalipuudutusta ei uusita, mutta minä sain toisenkin tujauksen sitä (synnytyksen kesto 10,5h). Minulla se ainakin toimi ja vei kyllä hyvin kivun ja avitti avautumisessa, kun kipujen kanssa kärvistellessä ei tuo kohdunsuun avautuminen oikein tahtonut edistyä... Minulla tosiaan on nuo alatiesynnytykset vaatineet aina tuon oksitosiinitipan kyytipojaksi, kun ei nuo omat supparit tahdo riittää. Ja kun on sidottuna tippaletkuun niin eipä pääse suihkuun lotraamaan alkuvaiheessakaan :kieh: joten viimeksi piti kärvistellä lämpimien kauratyynyjen ja ilokaasun voimalla ennen puudutusta... Mutta onneksi tuo kaikki kärvistely unohtuu kun saa nyytin syliin :D
Supistelusta minulla supistelee jonkin verran kävelessä ja iltaisin jos makaan selällään, mutta kun ne eivät ole kivuliaita niin tuskin niistä mitään haittaa on (paitsi että tuntuu inhottavalle..) ja eikös niitä normalistikin ole jo näiltä viikoilta alkaen..
Vielä reilu viikko rakenneultraan ja vajaa kaksi neuvolakäyntiin. Täällä ensimmäinen lääkärineuvola on vasta rv 24-25 ja seuraava sitten rv 36. Maanantaina pitäisi käydä Savonlinnassa koululla tekemässä henk.koht opiskelusuunnitelma sitten selviää tuo syksyn ohjelma paremmin..
MaMa ja junnu 18+5
 
hellouta kaikille!

Miulla on niin lihava olo!!!! Äysyttää, kun on aina ollut urheilullinen ja hoikka, mutta nyt kun pahoinvointi esti kaksi kuukautta liikunnan on ihan kamala paksu ja tankki-olo. Painoakin on tullut sellainen 5 kg eli herra tietää mihin lukemiin vielä päästään. Ilmeisesti olen aika turvoksissa, kun nyt jo kiristää sormukset ja iltapainon ja aamupainon ero oli sitten 1,5 kg. Inhottaa, ällöttää ja itkettää :'( Vaikka toki ymmärrän, että tämä vähän niinkuin kuuluu asiaan, silti meinasin eilen ruveta itkemään kun yksi asiakas kävi toitotamassa että onpas rouvan posket pyöristyneet.

Melkein kaikilla tuntuu olevan kohta puoliin noita lääkärineuvoloita; Joensuussa on sellainen meininki, että jos on normaali raskaus ja terve äiti, niin lääkäriä ei välttämättä nää koko prosessin aikana ollenkaan. Terkkarit hoitaa hommat. Meillä tosin rakenneultran tekee nyt lääkäri kun istukka pihteinen on sopivasti lätkähtänyt kohdun suun päälle. Että sekin vielä.

Tänään on näköjään tällainen itku-potku-raivari-päivä. Toivottavasti se odottavan äidin seesteisyys iskee joskus lähiaikoina. :LOL:

PäivikkiV + pieni 17+0
 
Hei.

Aij jai.. Kävin sitten hammaslääkärillä. Nyt on oikein kivat kivut ikenissä kun täti siellä vähän otti hammaskiveä pois.. :D Sitten sain jotain lappusia mukaani jossa kerrotaan odotusajan hammashoidosta.

Cruella: Esikoisen synnytyksessä käytettiin minulle tuota spinaali puudutusta. Oli aika tujua ainetta nimittäin jalat ei toiminu sen jälkeen ollenkaan moneen tuntiin ja se totisesti vei kivun mennessään..Ei mitään tuntoa missään vaikka supistukset oli käyrässä tosi voimakkaita. :)

Täällä ei ole liikkeitä tuntunut kunnolla vielä.. pieniä hipaisuja vain mutta eiköhän ne kohta sieltä tunnu :)

Neuvolassa mainostettiin että tuossa meidän uimahallissa olisi alkamassa syyskuussa raskaanaoleville suunnattu vesijumppa. ..Onko jollain kokemuksia nuista vesijumpista? Mietiskelen tässä että voisin vaikka alottaa käymään siellä sitten jos uikkari vielä mahtuu päälle.. ;)



 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuliska:
Johjo, minulla oli Oysissa toinen lapsi perätilassa ja lääkäri ei harkinnutkaan alatiesynnytystä vaan ohjasi heti sektioon. Tosin perätila huomattiin vasta synnytyksen ollessa käynnissä. Jos äiti pelkää ja kieltäytyy yhteistyöstä, eivät varmasti pakota synnyttämään alateitse perätilalasta. Tietty voi riippua lääkäristäkin.
Unohdin aiemmin vastata.
Siitä mun tutun synnytyksestä on jo 9 vuotta, että varmaan on siitä noi asiat muuttuneet ja varmaan lääkäritkin osa ainakin vaihtunut. Ja se oli luottanut lääkäreihin eikä ollu tajunnu edes vaatia sektiota. Silloin ennen oli OYSin joku ylilääkäri tai vastaava sellainen vanhankansan nainen. Oli sitä mieltä, että aina synnytys alakautta jos ei ole henki uhattuna. Liekkö se enää siellä lääkärinä tai sit on asenne muuttunut ku nykyään saa sektion helpommalla. Yhellä toisella kaverilla oli sama vuonna vauva perätilassa (istui jalat ristissä kohdussa). Silti joutui vaatimalla vaatimaan sektiota ku olis kuulemma mahtunu tulee pylly edelläkin ku on niin pieni vauva tulossa. Pieni kyllä olikin kun vaan 2,5 kg ja sektio oli muistaakseni pari viikkoa ennen la. Ite en ikinä synnyttäis alakautta jos vauva olis perätilassa. Meillä onkin lapset ollu 3980-4230 joten olis iso riski.
 
Löytyy meikäläisestä näköjään se toinenkin puoli sen itkuisuuden/herkkyyden lisäksi.. Piti sitten ottaa hirveät kierrokset ukolle :whistle: pullotuttien pesemättömyydestä ja siitä että oli paikat hieman sekaisin.. Tuli sitten imuroitua ja pestyä lattiat sekä siivottua vessa ryyditettynä kasalla painokelvottomia sanoja ja jokunen tippa kyyneliä :ashamed: Ja nyt on sitten sellainen olo että voi kun voisi vajota maan alle :snotty: Onneksi tuo ukko ymmärsi eikä ole sanallakaan kommentoinut rouvan siivouspuuskaa :LOL: Tämä on sitä raskauden parasta antia kun hormonit heittelevät mielialoja puoleen jos toiseen :kieh: Onneksi sentään osaan käyttäytyä yleisillä paikoilla :D

MaMa ja junnu 18+5
 
Hemuli08: millaisia piikkejä olet selkääsi saanut ja onko ollut apua? Minulla on tosiaan välilevynpullistumia ja kovaa säteilyä jalkoihin.. auttaisikohan minua jotkut piikit? olen kuullut puudutteista, joita laitetaan hermojuureen/ kortisonista, mutta luulin, että se pitää laittaa jotenkin läpivalaistuna ja ajattelin, ettei nyt raskaana vois laittaa... mutta täytyy soittaa varmaan fysiatrille ja selvittää asia. jos välttelen istumista niin pärjään ilman jalkasäteilyä, mutta nyt sit olis alkamassa 1.9 yks harjoittelu, jossa tulee kyllä istuskelta... katsotaan pärjäänkö siellä... mulla kramppaa helposti selkälihakset ja jalat on kovat pönikät, jos paljon istuu.

voi olla, että mullakin selän takia päädytään selktioon.. kattoo nyt mitä lääkäri sanoo.. voisinhan tuota yrittääki alakautta, mutta jos ei mahdu ku häntäluu on vääntyny kummasti niin sitten ei mahdu. selkä voi vetää aika kovaan kramppiin synnytystilanteessa- tiedä sitten mitä siitä seuraa. tietty mahis saada epiduraalit tms. tuntuu et vois jo nyt ottaa vähän epiduraalia :whistle:

aminohappo: minäkin olen ilmoittautumassa erääseen mammajoogaan.. taitaapi olla sama kurssi, ku samalta paikkakunnalta ollaan =)
 
Haidi84 minun fysiatrini on pistänyt jo viimeiset 13 vuotta selkääni kortisooni piikkejä jotka ovat jossain kideaine muodossa. Noista piikeistä on apua, ne auttavat tulehdukseen. Esikoista odottaessani sain piikkejä aika usein selkäni oli silloin tosi huonossa kunnossa, nyt on onneksi päästy vähemmällä. Minulle on tehty se hermojuuri puudutus pari kertaa ja siitä ei ollut minun kohdalla mitään apua,, se tehdään varjoainetta ja röntgeniä käyttäen. Toisille tuosta toimenpiteestä on apua pitkäksi aikaa. Minulle tehtiin sektio esikoiselta kolme viikkoa etuajassa, kun selkä meni niin huonoon kuntoon, lapsi oli kuitenkin täysin valmis ja pääsi minun kanssa kotiin kolmessa päivässä.

Meillä alkaa täällä kans mammajooga johon olen ilmoittautunut, lisäksi voin suositella vesijuoksua kaikille masunkasvattajille.

Minulla on ensi viikolla rakenneultra, meille on nyt veikattu ultrissa että pienokainen olisi poika. Ensi viikolla sitten varmistellaan onko näin ja sen jälkeen päästään suunnittelemaan masuasukin huoneen sisustusta, toisaalta huoneesta tulee neutraali joka sopii molemmille.

Nyt taidan kömpiä uinumaan.

Hemuli ja masuasukki 19+3
 

Yhteistyössä