Kiitos onnitteluista ja onnea Rosinalle tyttövauvasta! Oliko muita jo synnyttäneitä? Oon vähän sekasin ku poika valvoo yöt ja nukkuu päivät. Itse en voi koko päivää koisaa ku esikoinenkin tarttis välillä äitiään..
Mun synnytys siis käynnistyi yllättäen uuden vuoden yönä klo 03 supistuksilla.tunnin päästä meni vedet.
Arvatkaa saako tohon aikaan taksia tollasena yönä!?
Isovanhemmat pääsi onneks paikalle ja päästiin sit miehen kans sairaalaan. Mulla oli streptokokki ja sen takia otti sisään, antibioottia suoneen. Oli ehkä 1cm auki ja supistukset väheni.
Kuulemma tulehdus voi käynnistää synnytyksen ja näin ne sanoin, että tod.näk siksi tämä lähti käyntiin. Ei mulla tietääkseni muuta tulehdusta ollut.
Päästiin saliin ku pyysin, jotta päästäis molemmat vähän nukkuu, tiesin et siellä on sänky myös tukihenkilöille .
Pari tuntia siinä lepäiltiin.
Supisteli mut ei kovasti, ehkä 7min välein.
Mä käytin TENS-laitetta läpi synnytyksen, vaikkei supparit varsinaisesti selän puolella ollutkaan. TENS oli hyvä ns”kivun siirtona”, Keskityin siihen.
Sain akupunktioneuloja, se joudutti vähän, mut ei riittävästi. 15.30 sit päätti laittaa oksitosiinia ja sit lähti supistukset kaakkoon !
Otin jonkun kipupiikin mut selvisin ilman epiä, Mä nimittäin pelkään sitä..
pari tuntia meni ihan sekaisessa tunnelmassa, huusin suoraa huutoa supistusten aikana ja luukutin sitä tens:iä.
Sit parin H päästä tuntu pää selvästi ja olinkin täysin auki. Ponnistus kesti 10min eikä ollut niin paha ku pelkäsin. Ekan kanssa mulla oli pudendal-puudutus jonka takia en tuntenut mitään. Siks ehkä se ponnistuskin tuntui vaikealta. Nyt oli helpompi ja kylkiasento hyvä.
Terve poika syntyi 17.45
Istukka aiheutti taas kerran ongelman, ei irronnut. Tällä kertaa kätilö lääkitsi mua ja yritti tunnin ajan sitä irrottaa. Välillä repi sitä niin että sattui enemmän kuin itse synnytys, oli ihan kamalaa! Lopputuloksena kuitenkin leikkurin kautta, käsin irrotus nukutuksessa. Verta meni 1,8 litraa joten vähän oli heikko happi.
Poika syntyi siis 36+4 viikoilla, joten tyypillisesti alkoi kellastaa ja 1vrk oltiin sinivalossa. Myös sokeriarvot oli matalalla joten lisämaitoa tarvii antaa. Onneks myös oma maito noussut mut ei sitä suihkuamalla tule. Ensi synnyttäjille vinkkinä, että älkää hermostuko jos maidonnousussa kestää 4:kin päivää. Juokaa paljon, siis PALJON!!! Mä join varmaan 4 litraa vettä päivässä+ alkoholitonta olutta, se auttaa en ole fani mutta mitäpä sitä ei äiti tekis.,
Tulipa pitkä sepustus., tsemppiä viime metreille teille kaikille!
T.hannele ja poika 12 päivää