Onnittelut kaikista uusista vauvoista! Niitä onkin tullut jo monta sen jälkeen kun viimeksi palstalla kirjoittelin.
Pahoittelut, että viimeiset odottajat joutuu juttelemaan täällä melkein keskenään.
Tarkoitus oli päivitellä tänne omia kuulumisia ahkerammin, mutta sitten katosin jonnekin imetyksen synkkään ja kipeään mustaan aukkoon.
Eli kivut jatkuivat. Kun yhdestä kivusta pääsi eroon, oli jo toisenlainen kipu vaanimassa nurkan takana.
Maanantaina oli aallonpohja, hiukan paremmin sujuneen viikonlopun jälkeen kivut tuli rytinällä takaisin ja osui samaan syssyyn valvomisväsymyksen kanssa -> itkua ja epätoivoa. Suretti esikoinen, jota selvästi jo pelotti, kun aloittelin imetystä. "Äiti ikkee, äiti sattuu, sairaalaan." Mutta sitten sain nukkua ja levätä seuraavan yön, kun mies hoiti yhden syötön pullosta ja seuraava päivä olikin jo paljon parempi. Esikoinen oli sen päivän hoidossa ja mä sain vaan maata sohvalla vauva sylissä ja keskittyä imettämiseen kaikessa rauhassa. Ei sattunut! Ja maitoakin riitti paremmin.
Enpä voi siis muuta kuin kannustaa muita imetysongelmien kanssa kamppailevia hakemaan jostain se
lepo ja rauha, jotta oikeat imetysotteet löytyy ja ilman stressiä maitoa heruu paremmin. Ei tää tietenkään kaikkiin ongelmiin tehoa, mutta haittaa siitä ei liene kenellekään. Toinen juttu sitten, mistä se rauha ja lepo otetaan. Onneksi mulla tuo yhdenkin yön vähän parempi lepo tuntuu auttavan pitkäksi aikaa (sen täytyy ehkä riittää useammaksi viikoksi...).
Vielä synnytystä odottavista nää aiheet tuntuu varmaan vielä aika kaukaisilta. Mullakin sairaala-aika alkaa jo unohtua. Toisaalta aika on mennyt ihan älyttömän nopeasti. Meilläkin vauva jo 4-viikkoinen. Uskomatonta, että oon onnistunut pitämään sen hengissä pääsääntöisesti omalla maidolla jo noin kauan!
Tarpeen tullen ollaan kyllä käytetty korviketta ja onneksi sekin on kelvannut. Mä en halua, että tää vauva-aika jää ihan sumuun, joten kirjoittelen semmoiseen pieneen kirjaan silloin tällöin pikku huomioita: milloin on tullut ekat hymynhäiveet ja miten vauva on syönyt tai miten kakkinut, kaikenlaista. Kirjoittelin esikoisestakin, joten nyt on ollut hauska lukea sitä kirjaa esikoisen vauvavuodesta.
Kusmalle kovasti tsemppiä. Kuulostaa kyllä raskaalta teilläkin tää eka kk, mutta hienoa, että jo valoa tunnelin päässä. Toivottavasti sulla on joku, jolle tilittää, kun tuntuu rankalta. Tai sitten tilität ainakin tänne! Meilläkin muuten todennäköisesti
refluksia, sen kanssa on aika epätoivoinen olo, kun toinen huutaa, eikä oikein mitään helpottavaa osaa tehdä, mitään mikä toimisi.
Vauvaansa vielä odottaville viime hetken tsempit sekä odotuksen vaivoihin että itse synnytykseen!
Tellu po ja tyttö 4 vk