Tammikuun tähtöset 2014 elokuussa

Äh noiden kaikkien hankintojen ja riepujen kanssa... :( Hermot menee, kun ei yhtään osaa arvioida paljonko noita vaatteita ym. pitäisi hankkia tulokkaalle, pitääkö olla erikseen ulkovaatetustakin vai riittääkö pelkkä lämmin haalari & makuupussi ulkoiluun jne. Olen tässä miettinyt, josko 5 kpl yhtä vaatekappaletta per koko olisi sopiva määrä ainakin alkuun? Osaisiko joku kokeneempi vähän neuvoa tumpeloa esikoisen odottajaa? Liikaa en missään nimessä halua vaatetta tai muutakaan tavaraa hankkia, mutta kuitenkin sen verran ettei iske paniikki heti ensimmäisellä viikolla...
 
Moi!

Enpä ole piiiitkään aikaan kirjoitellut, lueskellut olen kyllä. Vissiin odottanut jotain inspiraatiota tai mitä lie. Mutta, jospa sitä taas jotakin rustaisi.

Minullakin painonnousu hirvittää, vaikka viime neuvolakäynnillä olikin tasoittunut sitä edelliseen (700 g / vko) kertaan nähden ihan reilusti. Vatsa on aivan vaaaaaltava verrattuna esikoisen odotukseen ja se kyllä hieman käy omille hermoille. Olen myös viime aikoina saanut kuulla siitä ympäristöstä.. "Kylläpä sulla on maha kasvanut hirveästi!" "Olet sinä sitten loppuvaiheessa jo varmaan aika iso!" "Paljonko on paino noussut?" Noh, huumorilla koitan ottaa nuo kommentit, mutta kyllä tuo maha alkaa ärsyttää ja olemaan tiellä.. Ja pukeutuminen se vasta varsinkin ärsyttää - joulukuussa varmaan repeää jo maharesori ostamistani äitiysfarkuista!! Kotona nyt on ihan sama vaikka lakanaan kääriytyisi, mutta töissä pitäis kuitenkin suht siistiltä näyttää.. Olikin pakko viikonloppuna käydä pari uutta jättimäistä paitaa ostamassa, kun ei vaan menneet ne normaalikokoiset mutta väljät paidat ja tunikat enää, joita kuvittelin käyttäväni läpi raskauden. HUOH! :headwall:

Minulla ei tunnu kipua tai painetta kylkiluissa, mutta keuhkoja varmaan jotenkin alkaa painaa, kun välillä saa huokailla ja hengitellä melko syvään. Liitoskipuja alkaa myös olla kiitettävästi, tosin onneksi vielä hyvin vaihtelevasti eli joinakin päivinä enemmän, joinakin ei ollenkaan. Alaselkä oikuttelee myös aina välillä, mutta senkin kanssa pärjää vielä ihan ok.

Aloitin muutama viikko sitten äitiysjoogan ja se on oikein mukava rentoutumis- ja venyttelyhetki - saa hetken ihkaomaa aikaa kerran viikossa. Eli tykkään kovasti!

Alexandra, en nyt todellakaan ole mikään kokenein neuvoja (yhden lapsen kokemuksella, ja siitäkin suurimman osan jo unohtaneena.. :ashamed:), mutta minusta tuo 5 kpl / vaatekappale kuulostaa ihan hyvältä. Itse tykkäsin aivan alkuun käyttää erityisesti kietaistavia bodyja (helppo pukea pienelle ja hintelälle vauvalle) ja puolipotkuhousuja. Paidat jäivät vähemmälle käytölle kuin bodyt, kun sitä lasta kuitenkin pyöriteltiin alkuun niin, että koko ajan nousi se paita ylös.. Toki jokaisella varmaan omat mieltymyksensä. Ja tietysti vaatteiden määrä riippuu myös siitä, kuinka usein haluaa pyykkikonettaa laulattaa ;) Muistelen, että kutakuinkin parit bodyt ja housut piti vaihtaa päivittäin erilaisten puklaus- ynnä muiden eritteiden vuoksi. (Nam :D) No, esikoinen oli kyllä melko kova puklaamaan, että voi olla että toiset ovat selvinneet ihan yhdellä vaatekerrallakin per päivä!?? :)

Vaunuja ollaan koitettu nyt etsiä, vaan tuntuu nuo käytetyt olevan tällä seudulla suosittua tavaraa ja saa olla todella nopea, että ehtii ensimmäisenä ottaa yhteyttä ja päästä katsomaan. Tori.fi:n kautta olen nyt siis etsinyt. Onneksi noita näyttää olevan ihan hyvä määrä aina tarjolla, eikä me olla kovin nirsoja niitten suhteen (aivan perusvaunut kelpaa, eikä tarvi olla mitkään uudet), joten eiköhän ne vielä löydy. Esikoisen jäljiltä on melkeinpä kaikki muu tallella, taitaa amme olla toinen ainoa tarvittava hankinta. Onneksi, sillä en juuri nyt jaksaisi ollenkaan mitään ostosrumbaa!! ;) Ihan riittävästi on jo tuossa vaunumetsästyksessä (ehdimme luovuttaa esikoisen vaunut ennen kuin oli tietoa uudesta tulokkaasta).

Nytpä ei kai muuta. Hyviä vointeja kaikille, ja koitetaan jaksaa nauttia vatsan kasvamisesta (huoh, lähinnä itselle koitan tuota hokea..!! :D)!

Mountain 26+6
 
  • Tykkää
Reactions: Alexandra89
Vaatteiden hankinnasta minusta tuo 5kpl kuulostaa todella vähältä :D no itse kirppari friikkinä ja kierrätyksestä muutenkin pitävänä ei meillä nyt esikolle ollut mitään älyttömiä määriä vaatetta mutta tolla määrällä en olis pärjännyt. Esikko nukkui kyljellään ja öisin saattoi mennä kakskin yöpukua vaihtoon kun olivat kusessa ja paskassa. Vaipan reunoilta siis vuoti kun nukkui kyljellään. Päivällä ei sit hirveesti tarvinnut vaatteita vaihtaa kun kannoimme joka paikassa rättiä mukana. Mutta välillä oli niitä "zombi päiviä", jolloin yöpuku oli neidin päällä vielä päivänkin että sillon säästi pyykkäämistä. Rättejä meillä oli joku 7 kpl. Tosin keräsin iltasin kaikki rätit koneeseen pyörimään ja jätin Yöks kuivamaan, joten aamulla oli taas puhtaita rättejä. Näin jälkeenpäin mietin et miten ihmeessä sitä rumbaa on silloin jaksanut. Mut vielä oon hengissä :)

Iltalehdessähän oli juttua viimeviikolla, kuinka väsyneitä alle 1wee vanhemmat ovat. Esikko on nyt 1wee ja melko helpolla ollaan päästy vaikean alun jälkeen loppujen lopuksi. 6kk jätin yömaidon pois ja hyvin on neiti nukkunu läpi yöt. Kyllä työkaveri ihmetteli et miks ihmeessä jätin sillon yömaidon pois, mut eihän puolivuotias tarvi enää yöruokaa. Tai näin olen lukenut ja toimi ainakin meillä :)

Mites, kuinka vanhaks aijotte lasta imettää? Tai voiko tuota edes täysin suunnitella. Täällä imetin ekaa kolme kuukautta ja pullo oli mukana kokoajan. Öisin mentiin ainoastaan sillon täysimetyksellä. Aluks tuli paha mieli kun neiti ei enää halunnutkaan kolmen kuukauden kohalla syödä ja maidon tuotannossakin oli ongelmia, mut kyllä se helpotti kun pysty heräämään vuoron perään syöttämään öisin.

Tulee vaan niin hyvä olo kun neiti oppi viime viikolla kunnolla kävelemään ja se taapertaa perässä <3 ja tällä viikolla täyttää vuoden. Onneks reilun vuoden päästä saa kokea vielä saman tunteen :) ei siihen lapsen nauruun kyllästy koskaan.

Huomenna lääkäri. Katsotaan millasilta paikat näyttää :)

Kusma ja Robin 26+4
 
  • Tykkää
Reactions: sariza82
Mä sanoisin kanssa, että ainakin bodeissa/paidoissa 5 kpl voisi olla vähän. Meidän kakkonen oli vielä ihan hirveä kuolaamaan, ja sillä oli aina märkä lammikko bodyn edessä. Päivälläkin siis sai vaihtaa monta kertaa. Riippuu tietysti vähän kanssa kuinka usein pesee pyykkiä.

Mulla olisi (jälleen) tavoitteena täysimettää 6 kk ja sen jälkeen noin vuotiaaksi muun ohella. Ensimmäinen tosin jätti tissin kokonaan jo viisikuisena. Toisen kanssa oli kova tavoite täysimettää se 6 kk mutta täysimetin 4 kk ja aloitin antamaan lisänä kiinteitä koska neuvolasta painostettiin pienen koon takia. No, enää en siihenkään painostukseen taipuisi, meidän vauvat vaan on pienikokoisia ollut. Muuten kakkosta imetin muun ohella noin 9-kuiseksi.

Täällä en pääsytkään siihen äitiysjoogaan, johon olin ilmoittautunut. Liian vähän osallistujia joten kurssi peruttiin. Suuren suuri pettymys!

Klementiini ja papu 26+3
 
Lääkärikuulumisia

Kaikki paikat oli visusti kiinni ja hyvä niin supistuksista huolimatta. Naislääkäri oli itsekkin paksuna ja oli oikein mukava. Melkein toivoisin sen olevan kätilö kun oli niin rento. Lääkäri ultras tyypin jalkovälin kun oltiin saatu aijemmin varovainen tyttölupaus ja siellä jalkovälissä oli taas jotain ylimääräistä, mutta lääkäri sanoi sen olevan napanuora, koska se ei kuitenkaan kiinnittynyt suoraan haaroväliin. Luotan silti siihen että tyttö olis tulossa. Pään ympäryksen se mittas nopeesti, joka ei ollut täysin tarkka mitta, niin se oli tasan 2 viikkoa pienempi mitä olis pitänyt olla. Ja reisiluu oli noin viikon pienempi mitä olis pitänyt olla. 20 viikon ultrassa koko tyyppi oli myös viikon pienempi keskimääräisten mittojen mukaan. Taitaa olla pieni neiti tulossa? SF mitta kuitenkin normaali, joten ei kuulemma syytä huoleen. Painoa tullut alle vähän yli 5kg koko aikana. Noh, viikonloppuna söin yksin koko sacherkakun esikon synttäreiltä, kun kukaan ei ottanut sitä. Mutta olipas se hyvää :D että en mä ihan liian tarkka oo mitä suuhuni laitan.

Täällä liitoskivut alkaa olla ihan hirveitä :( käytin koiria pienellä iltalenkillä ja se tosiaan oli pieni lenkki, ni kävelin ihan vammasesti koko matkan. Nivusia särkee aivan tajuttomasti. Taitaa olla ekan jäljiltä löysät nivelet. Tätä tuskaa kun kestän seuraavat 3kk ni oon ihan kuollu.

Alkuviikosta pesin jo kaikki pienet vaatteet ja tänään laitoin ne kaappiin odottamaan. En jaksa enää stressata mistään kun itsessä on tarpeeks huolehtimista, ni ompahan kaikki jo valmiina odottamassa. Kaikki poikamaiset vaatteet laitan toriin myyntiin, ni pääsee niistäkin eroon.

Hyviä vointeja kaikille!

Kusma ja Robin 26+5
 
Heipähei!

Voisin vähän noita maanantain neuvolakuulumisia päivitellä! Painoa tullut 1077g/vko eli yhteensä se tekee 9,9kg. Hohhoi. No, yritän nyt olla stressaamatta tosta kun mun kohdallani kiloja tulee syönpä salaattia tai pullaa. Saapa nähdä, että meneekö tällä kertaa 20kg rikki.. viimeksi kun jäi parin kilon päähän. Toivon vaan, että nää lähtis yhtä nopeesti kuin viimeksi! :D Mut muuten oli neuvolassa siis kaikki jutut ok. Sokerirasitukseen meen ens kuussa, kun se kuulemma on meidän neuvolassa kaikille pakollinen.

Vauvan vaatteista joku täällä kyseli ja sanoisin, että kyllä niitä kannattaa hyvin varata ellei tahdo jatkuvasti pestä pyykkiä :D Sitten kun sitä puklua alkaa tulla niin saa vaatteita kyl olla vaihtamassa.. ja voihan vaippakin valskata. Meillä onneksi vain pissavaippa joskus valskannut, ettei oo tarvinnut pestä pientä kääröä kakasta. :D

Mä en tällä kertaa oo suunnitellut imetystä ollenkaan, kun viimeksi imetin vain muutaman päivän ja sit mentiin korvikkeella. Aion olla nyt tosta ottamatta hirveetä stressiä ja parhaassa tapauksessa imetys onnistuu tällä kertaa ja jos ei, niin en ala siitä itteeni piiskaamaan. Pääasia et muksu saa ruokaa, on tyytyväinen ja kasvaa :)

Nyt iltapalalle!

Valpuri rv23+2
 
Tuun tänne hehkuttamaan :p meidän neidin sylikummi on saanu pari tuntia sit pojan. Ja ne sai meidän neidin kans vielä saman synttäripäivän <3 haluisin niin itsekkin olla jo synnärillä :)

Tääl on koko päivän tullu hirveesti supistuksia. Pelkkiä kovettumia vain vaikka en oo tehny tänään mitään raskasta. Tai no ehkä imuroinut.

Öitä! Yritän saada nukuttua vaikka oma synnytyskokemus pyöriikin koko ajan päässä hyvällä tavalla :)

Kusma ja Robin 27+0
 
Mullaki on supistellu vaikken oo tehny oikeestaan mitään. Parina päivänä poljin pyörää ja ne tuli ehkä siitä, mut en tiä miks eilenki oli maha ihan kovana kokoajan ja se sattu aika lailla. Mutta ei kuitenkaan vihlonut tms. Hyvä kunnen paiskonu kaikkia astioita rikki, kun mies suunnitteli jotain osiaan tietokoneella ja kysyi että voisinko mä tehdä ruokaa. No, kun menin keittiöön, niin sehän oli yks hävityksen kauhistus sen eilisen ruoanlaiton jäljiltä edelleen, koko liesi oli sellasessa sentin lohirasvakuorrutteessa, hyi. Ja astiakone tyhjentämättä, joten jouduin eka tyhjentämään ja sit täyttämään sen että sain tarpeeks tilaa ees tiskipöydälle. Sen tiskikoneen etupaneeli jää välillä käteen jos sen avaa väärin, ja enkö mä nyt sit toinen käsi täynnä astioita saanu senki siit irti piuhojensa varaan roikkumaan ja itse luukku pysyy silti kiinni. Ja sit ku ite saa siit safkastaki niin vähän alas, niin ei oikein tekis mieli hyysätä pitkin keittiöö. Mua supisteli välillä niin kovaa että otin keittiöjakkaran alleni ja hämmentelin safkaa siinä, tuntui vaan ettei kertakaikkiaan jaksa enää seistä.

Oikeastaan voisin sanoa että mulla pysyy vähän enemmän ruokaa nyt mahassa. Oksennan edelleen ihan joka päivä aamusta iltaan. Jos ylitän sellaisen järkevän määrän niin sit ainakin tulee oksennus samantien, yleensä pyrin siihen että koitan ees pitää sitä ruokaa sisällä ja meen vaiks vähän kävelemään et saan raikasta ilmaa. Kyllä mä sen kestän et mua etoo ja tekee pahaa, mut se itse oksentelu on kyl hanurista, etenki jos vaiks kotiin polkiessa mun on pakko pysähtyy tien viereen tai josai kirjastossa joudun hylkäämään kirjani siihen paikkaan ja pinkasemaan vessaan. Mutta eilen illalla tein jääkaapin rääppeistä itelleni kaksi tacoa ja ne pysy molemmat mahassa. :rolleyes: Olin tosi tyytyväinen kun menin nukkumaan, se tuntui pieneltä henkilökohtaiselta voitolta tästä pahoinvoinnista. En anna silti itseni turhaan uskoa että se on ohi tai helpottais pitkään.

Millasta vauvakirjallisuutta teiltä löytyy kotoa? Luetteko te niitä vakio "Odotuksen 280 päivää"-opuksia vai jotain muuta? Vauvalehtiä? Mä selailin kyl kirjastossa kaiken näkösiä mut en oikein välittäny yhdestäkään, etenkään niist vanhanaikaisista. Pregnancy for dummies näytti ihan kivalta. :D Mulle on tullut melkein ihan pakkomielle tosta Minna Kiistalan Minä en sitten muutu-kirjasta, sillä samaistun Minnaan tosi helposti ja tunnen olevani monessa mielessä samanhenkinen. Tosin mun intohimo ei oo merkkilaukut, vaan konsolipelaaminen, mut kumminki. :p

Lisäks oon ny sit kumminki kattellu kaikkia ihania retrovaunuja sillä silmällä, vaikka oon melko varma että niiden työntäminen etenki josai lumessa ja loskassa on tosi raskasta. Mutta kun ne näyttää niin ihanilta! Ja jos meikäläinenkin on sellaissa lämpimänä ja hengissä pysyny, niin kai sitten niitä edelleen vois hyvällä omatunnolla käyttää..? Vai pitäiskö ne säästää kesään, ja hommata talveks kunnolliset ilmakumirenkailla.. Oon kuitenkin ajokortiton ja tulen työntämään TOSI paljon niitä vaunuja. Hitsi kun en muista ees omasta lapsuudestani millasta on vaunuileminen, sillä en juurikaan pikkusiskoani ulos ottanut talvella ja vähän vanhempana laitoin sen sit jo rattaisiin tai lampaantaljan kanssa pulkkaan/kelkkaan.

23+3 (luulisin.. :p)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Minä täysimetin esikoista 4 kuukautiseksi, jolloin aloimme maistattaa hitaalla tahdilla soseita, ja "osaimetin" 1-vuotiaaksi. Mentiin sekä lapsen että äidin ehdoilla, ja hyvin toimi. Nytkin aion katsoa tilannekohtaisesti miten imetyksen kanssa menee, enkä ottaa pultteja asiasta meni miten meni. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa ja kehittyy, tuli se mistä tahansa ;) En millään jaksa mitään "fanaatikkoja" puoleen enkä toiseen. :D

Mullakin supistelee melkein koko ajan kun on seisaallaan, ja iltaisin sitten jo makuullaankin. Tuskin kuitenkaan on mitään vaikutusta sen kummemmin. Koitan toki lepäillä iltaisin, mutta en kuitenkaan jätä tekemättä mitään noitten supistusten vuoksi, kun eivät ole kipeitä, niin terkkari sanoi ettei tarvi huolehtia. Tokihan näitä oli myös esikoista odottaessa, mutta alkoivat vasta paljon myöhemmin kuin nyt, eikä kyllä ollut ihan näin jatkuvasti.

Täällä ei juuri löydy raskaus- tai vauvakirjallisuutta. Joku esikoisen aikaan lahjaksi saatu kirja, jota silloin pari vuotta sitten silmäilin, on olemassa, mutta nimeä en muista. Lisäksi on "Unihiekkaa etsimässä", kirja vauvan ja lapsen nukkumisesta. Suosittelen tuota unikirjaa kyllä todella, mutta ei varmaan vielä odotusvaiheessa tarvitse/kannata lukea :) Meillä oli kirjan vinkeistä apua aikanaan kun esikoista vieroitettiin yösyönnistä.

Pitäisikö nyt jo tehdä uusi ketju näin lokakuulle? Kuka osaava tekisi? :)

Mountain 27+6
 

Yhteistyössä