tämäkin vielä! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katkera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katkera

Vieras
Tämäkin vielä. Tuntuu että kaikki on aina niin hankalaa ja aina löytyy uutta riesaa. :( Tähän saakka pojallani (nyt 4.5 kk) on ollut todella hyvä iho (tuntuu että tuo hyvä iho on ollut yksi niistä harvoista hyvistä ja helpoista asioista meillä), mutta viimeisen viikon aikana iho on kuivunut huomattavasti ja atooppista ihottumaahan se on. Ihottuma alkoi toisesta käsivarresta, siinä oli pieni kuiva pläntti, ei auttanut rasvailut ym. vaan kuivuminen ja punoitus siirtyi kasvoille ja jalka- ja käsivarretkin ovat tosi karheat nyt. Noin 3-4 kertaa päivässä olen ihoa nyt rasvaillut äitiyspakkauksen perus- ja/tai kosteusvoiteilla. Mutta eipä niistä tunnu olevan mitään apua. Mitä tehdä??

Pojallani on ollut nyt kuumetta parin päivän ajan, mutta en kyllä yhdistä tuota ihottumaa kuumeeseen, kun sitä alkoi olla jo ennen kuumeilua. Tiedän että iho pitäisi pitää puhtaana, mutta kuumeista lasta ei ole voinut viedä kylpyyn ja sitten taas tuntuu että vesihän se kuivattaa varmasti ihoa entisestään.

Itselläni on aina talviaikaan ja varsinkin kovimmilla pakkasilla todella kuivat ja verestävät kädet. Muuten ei ihottumaa minulla ole, mutta selkeä allerginen taipumus kyllä, nuorempana minulla oli todella paha siitepölyallergia. Ruoka-aineallergioita minulla ei ole. Eli tuo atooppisuus lienee perinnöllistä. :(

Kyllä masentaa ja kiukuttaa! Parhaani olen yrittänyt tehdä ja sitkeydellä imettänyt lastani aiemmin olleesta koliikista ja rintaraivareista ym. huolimatta. Tuntuu että imettäminenkin on mennyt aivan hukkaan ja nyt syyllistän itseäni siitä kun en ""ajatuksenakaan"" jaksanut täysimettää sitä ihannoitua kuutta kuukautta, josko se olisi estänyt tämän ongelman. Ajattelin että soseiden avulla saisin helpotusta rintaraivareihin ja pääsisin ehkä joskus käymään jossain lähikauppaa kauempana, poikani kun ei huoli pulloa ollenkaan. No anyway, alle 4 kk iässä aloin antaa soseita, mutta olen antanut niitä edelleen vain 1/3 purkillista ja vain perunaa, porkkanaa ja maissia. Ja nyt viikkoon poikani ei ole saanut soseita ollenkaan (joskus vain unohdan antaa sosetta ja nyt kuumeen aikana olen tarkoituksella jättänyt antamatta jotta joisi enemmän, soseen päälle kun ei ota tissiä välttämättä ollenkaan). Eli loppujen lopuksi tämä ongelma ei varmaan liity soseisiin tai imettämiseen ollenkaan, vai??

Olen katkera, kyllä. Miksi meille tulee kaikki koliikit, rintaraivarit, pullon hylkimiset, ihottumat ym. ja toisille ei mitään?? Kaverini taas ei halunnut imettää lastaan ollenkaan ja silti heillä ollut tosi aurinkoinen ja terve tyttö kaikin puolin koko ajan. Ja kyllä, tuntuu että imettämisen vaivakin on mennyt aivan hukkaan, niin raskasta kuin se on ollutkin kaikin puolin. Pitää varmaan seuraava lapsi jos sellaisen saan, opettaa heti suoraan pullolle niin jos vältyttäisiin koliikilta, minu ruokavalion kyttäämiseltä, rintaraivareilta ja tietty pullon hylkimiseltä ja voisin itse henkisesti paremmin kun pääsisin joskus jossain käymään ilman vauvaa (muuallakin kuin lähikaupassa!), ja atooppisuudenkin hyväksyisi ehkä paremmin kun ei olisi edes yrittänyt parastaan!!! Ja v...ttaa tuo em. kaverini joka on minulle jo aiemmin sitä sanonut että imettämisestä ei ole mitään hyötyä (pitänyt minua jokseenkin turhanpäiväisenä kun imetän), kuinka hänen lapsensa ovat olleet aina terveitä pulloruokinnasta huolimatta ja naapurin lapset sairastaneet kovasti imetyksestä huolimatta. Saapas nähdä mitä hän nyt minulle sanoo, kun kuulee meidän uudesta ongelmasta, vaikka tuo nyt kyllä on murheistani pienin eikä sillä OIKEASTI ole mitään väliä...

Tässä olikin sitten kunnon purkausta kerrakseen!!!!!!!!! Jonnekin piti saada purkaa tää v...tus! Tiedän että on olemassa paaaaljon paaaaljon suurempiakin ongelmia kuin nämä meidän jutut, esim. lapseni voisi olla vammainen tai vakavasti sairas. Mutta v...ttaa silti enkä voi sille mitään. Ja kun väkisinkin omia ongelmia vertaa aina muiden olemattomiin ongelmiin.

Voi että minua sitten ihan suomeksi sanottuna vituttaa tämän maan imetysterrorismi, mitä joka helvetin paikassa harrastetaan!
Mikä ihme siinä on, että nainen ei voi kokea olevansa hyvä äiti, jos ei täysimetä lasta armeijaan asti. Eikö voi vain ajatella, että sitä maitoa EI VÄLTTÄMÄTTÄ TULE TARPEEKSI vaikka kuinka yrittäisi ja vaikka kuinka neuvola sanoisi, että sitä tulee kunhan vaan tarpeeksi tissittelee.

Oletko ihan varma alkuperäinen, että teillä on ollut koliikkia? Minä uskallan väittää, että sinun lapsesi on ollut NÄLÄSSÄ ja itkenyt nälkäänsä eikä koliikkia. Uskallan sanoa, että rintaraivarit johtuvat NÄLÄSTÄ, kun lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa. Miettikää nyt väkisellä imettäjät, miltä tuntuisi itsestänne olla jatkuvasti ihan jumalattomassa nälässä ja saisitte ihan järjettömään nälkään yhden lusikallisen lautasellisen sijasta. Eikö alkaisi itselläkin raivo nousta pintaan?

On olemassa äitejä, joilla tulee maitoa ovista ja ikkunoista, mutta moni äiti pitää lastansa nälässä yrittäessään täysimettää lasta väkisin ollakseen hyvä äiti.

Minä kuitenkin väitän, että korviketta kokeileva äiti on sataverroin parempi äiti, kuin lastaan väkisellä huudattava tyhjien tissien imettäjä!

Moi!
Meillä tismalleen sama tilanne. Itelläni tosi paljon samoja tuntemuksia. Tytteli 4,5 kk ja nyt merkkejä kuivasta ihosta. Isoveli atoopikko, joka saanut joskus valohoitoakin. Meilläkään pullo ei kelpaa. Joskus tuntuu, et PLÄÄH! TULEN HULLUKSI! ITTEÄNIKÖ VAIN RÄÄKKÄÄN! Minustakin tuntuu, että pulloruokinnalla olevien lapsien äidit pääsevät vähemmällä. Ainakin voisi joskus nukkua edes melkein koko yön... Olenkohan minäkin itseäni säälivä???? Tuntuu vain, että helpommallakin olisin voinut päästä.
Neuvolasta kaiken lisäksi sanottiin, et suositellaan maissivellin antoa iltaisin! (Painoa olisi voinut tulla kuulemma enemmänkin!!!) Kerroin, että pullo ei kelpaa! Sanoivat, et voit antaa sitten lusikalla! No, huh, huh!!! Siitäkö vain lusikoimaan!!!

Hei,
Vähän kohtalotoveri täällä, meitäkin (siis miestäni ja minua) surettaa lapsen puolesta, kun isältään atooppisen ihon on perinyt; atooppinen iho on voimakkaasti periytyvä. Iho oli kesän ja syksyn oikein hyvässä kunnossa, ainoastaan selässä oli kuiva kohta. Nyt kun talvi tulee ja ilma on kuivahtanut, näkyy se heti myös ihossa. Neuvoisin kokeilemaan jotakin muuta rasvaa kuin mitä äippäpakkaus tarjoaa. Meillä on nyt ollut käytössä muutaman päivän ajan Lipolan niminen rasva, sitä ennen käytettiin Essexiä. Tuo Lipolan vaikuttaa ainakin paremmalta kuin Essex. Täällä Elleissäkin on muuten ollut hiljattain keskustelua atooppisesta ihosta ja siellä on kehuttu myös muita rasvoja. Etsipäs nuo keskustelut, jos saisit sieltä vähän vinkkiä ongelmaan. Tässä näin pikaisesti muutama sana. (Meilläkin oli muuten koliikkia.) Niin ja meillä on jätetty kylpeminen kokonaan pois, sen sijaan käy iltaisin suihkussa ja päälle kunnon rasvailu.

musta on myös kamalaa tuo imetyksen ""palvonta""! olet ap hyvä esimerkki siitä, että yrität viimeiseen saakka imettää, kun se sitten jostain syystä ei täysin onnistu (kerroit ettet pystynyt 6 kk täysimetykseen) - koet siitä valtavaa syyllisyyttä.
Nyt ensitöikseen syyllisyys pois!!!! ihan todella. 6 kk täysimettäjät kyllä osaavat puhua asiansa puolesta ja löytyy kaikenmaailman imetystukiryhmiä ja muita. mutta meitä, jotka eivät edes pyri 6 kk täysimetykseen on paljon! ei vaan uskalleta yleensä ""huudella"" kun saadaan heti sontaa niskaan... Minä olisin toki imettänyt pidempään (maitoa tuli 3 kk ja sitten se loppui kuin seinään), jos ""luoja olisi suonut"", mutta joka tapauksessa sosetta olisin alkanut antaa 3 kk iästä (hyi minua =) kuten esikoisellekin.
Esikoisen kohdalla jouduin myös lopettamaan imetyksen 3 kk iässä (mikähän vika minussa on ;) hän on nyt jo koulussa, eikä minkäänlaisia allergioita ole.

Teillä osa arkea on nyt sitten rasvailu. hyväksyt sen osana poikasi elämää, etkä etsi siihen syitä tai syyllisiä. ymmärrän toki, että v***ttaa. saahan niinkin tuntea.
Mä muuten luulen, että ei sellaista perhettä olekaan, kellä ei vauvan kanssa mitään ""murhetta"" olekaan. Toiset vaan ei pidä niitä onnelmina ja ihmiset suhtautuu asioihin yleensäkin eritavoin.

Kyllä meillä vauvankin kanssa nyt on kaikenlaista riittänyt, paitsi koliikkia. Mutta ajattele, se on kuitenkin niin pieni aika elämästä se vauva-aika. hetken päästä nuo taistelut on enää muisto vain!! mä muuten sanon usein tuon kuopuksen onnelmia ruotiessani, että toivottavasti on sit helppo murrosikä... =)

Sulle ""mamma"", luuletko ettemme yrittäneet tarjota pojallemme pulloa koliikki-itkujen aikaan? Ja maitoa tuli ja paljon silloin kun oli koliikkia. Olisin halunnut antaa pullosta kun jouduin karsimaan omaa ruokavaliotani kun mietittiin miksi itkee, olisi ollut 10000x helpompaa antaa pullosta. Ja haluaisin edelleen antaa välillä pullosta jotta pääsisin joskus käymään jossain ilman vauvaa. Mutta kun ei niin ei! Ja rintaraivarit on tulleet kuvioihin koliikki-itkujen jälkeen, tuskinpa johtuvat siitä että maitoa ei ole tarpeeksi jos vauva alkaa itkeä jo siinä vaiheessa kun hänet nostetaan rinnalle. Mutta tuostakaan huolimatta ei ole huolinut pulloa. Mitähän hyviä neuvoja seuraavaksi minulle annat!!

Yleensä jätän kokonaan huomiotta tämän kaltaiset viestit ja siirryn suoraan seuraavaan. Nyt vain alko sapettaa kun vastataan noin vaikket tiedä puoliakaan meidän asioistamme! Ja vastauksia toivoni tuohon atooppiseen ihottumaan lähinnä.

Niin, ja unohdin mainita että soseitakin olen antanut näin alkuun varovasti vain ja ainoastaan sen vuoksi ettei tulisi vatsanväänteitä tai muita vaivoja. Kuningatarsosetta annoin kerran puoli purkillista ja sen jälkeen otti mahasta selvästi.

Mutta kiva kuulla että on olemassa kohtalotovereita jotka OIKEASTI ymmärtäsivät heti mitä ajoin viestilläni takaa ja miltä minusta tuntuu.

Meillä oli vastaavaa tilannetta päällä.
Koliikkia tosin ei.
Ihottuma hävisi noin 7 kuukauden iässä kokonaan.
Tosin kasvukäyrä kerkesi sitä ennen jo putoamaan huolestuttavasti.
Joten meillä kyllä varmaan allergian kanssa podettiin nälkääkin, koska imeytymisoireita ei ainakaan ulosteessa vielä näkynyt.
Kypsäähän tuo, mutta ilmeisestikin kyseessä oli meillä jonkinlainen ""siedätyshoito"", koska enää eivät nuo äidinmaidossa selkeästi ärsyttäneet ruoka-ainejäämät aiheuta pojalle vaivoja. Vauva nyt 11 kk.
Jaksamista sinulle ap.
Ja lohtuna, että yleensähän tuon kaltainen allergia tosiaan häipyy olikos se nyt ennen 2 ikävuotta.
PS: Ei kai tuo mamma ny pahalla, itekin kyllä oon samoilla linjoilla hänen kanssansa. Saakutin imetysterroristmi tässä maassa. Hulluks meinasin tulla jossakin vaiheessa imetystä.
Eli tyhmänä vaan tissiä lapselleni tuputin, vaikka olis äijä tarvinnu varmaan jo ""pottua ja läskisoossia"" kasvuunsa.

Niin on täälläkin päässä atooppisesta ihottumasta kärsivä äiti ja nyt myös selvästi tyttökin, 5 kk. Ei siinä muuta auta kuin aamuin illoin rasvata, meillä on käytössä Lipolan ja Novalan. Jos kasvot punoittavat, niin silloin Ceralan. Myös mietoja kortisonivoiteita voi käyttää. Oikein hyvät sivut netissä on www.lastenlaakari.com. Siellä on hyvää tietoa atooppisen ihon hoitoon ja muihinkin vaivoihin.
Meidän neidillä iho meni ihan kamalaan kuntoon muutama viikko sitten. Soseita annettiin rajoitetusti ja mietin pääni puhki mikä voisi aiheuttaa ihottuman pahenemisen. Ja sitten yksi päivä syödessäni mandariinia tajusin, että ihan yhtä kauan kun olen kantanut mandariinia kaupasta kotiin, niin on tytölläkin ihottuma pahentunut, imetän siis vielä. Eli jätin ruokavaliostani sitrushedelmät kokonaan pois ja vaavin iho on taas paljon parempi. Ei vaan tullut heti mieleeni!

Meillä atooppiseen ihottumaan (joka ei ole kyllä kovin pahana) käytetään Lipolan-voidetta, joskus vaihdetaa Ceralan-voiteeseen, kun kuulema olisi hyvä vaihdella välillä. Lipolan on ollut todella hyvä voide.
Jos iho alkaa menemään lähestulkoon rikki, niin silloin käytetään sibicort-voidetta, jotta iho ei kutise ja aukea kokonaan.

Lastenlääkäri myös kehoitti atoopikoita välttämään tiettyjä ruoka-aineita esim. sitrushedelmät, porkkana, tomaatti, suklaa ja mansikat. Porkkanaa harva tulee ajatelleeksi allergisoivana, mutta ainakin meillä iho menee heti huonommaksi kun sitä annetaan.

Toivottavasti helpotti hieman että sait asiat purettua, vaikkakin ""vaan"" netissä. =) Yleensä se jo auttaa jaksamaan, että tunnustaa voimattomuutensa eikä yritä olla täydellinen äiti! (nimim. kokemusta on)

Sitä piti vain kommentoida, että sinähän olet saanut imettää paljon kauemmin kuin monet muut jotka sitä haluaisivat. Vapaaehtoinen pulloruokinnan aloittaminen vastasyntyneestä ei ole minusta mitenkään kehuttavaa (joskus siihen kai on ihan pätevät syyt) eikä pelkkä pullon antaminen ole erityisen kätevää (pullojen tiskaus, korvikkeen raahaaminen kaupasta ja joka paikkaan...). Eli jos _vaivattomuutta_ kaipaat niin pullo ei ole helpompaa...

Itse sain imettää 3 kk, joista puolet täysimetystä. Sitten maitoni loppui sairauden takia. Koliikkia meillä oli sekä rinta- että pulloaikana, joten tuskin olisit säästynyt siltä vaikka olisitte antaneet pulloa.

Joku jo kirjoitti että kaikilla varmasti on jotain ongelmia vauvojensa kanssa, mutta kaikki eivät pidä niitä ongelmina tai eivät kerro niistä ulkopuolisille. Allekirjoitan tämän väitteen! Ja voihan ystäväsi seuraava lapsi olla ""hankala tapaus"", kun teille taas tulee ""ongelmaton olli"". =)

Aha! Tuota, koliikkia voi olla vaikka pulloruokaa antaisitkin. Rintaraivareita tulee ihan samalla tavalla myös pullolle kuin tissille =)

Kun imetys voi pienessä määrin suojata allergioilta. Ei siis että imetys suojaa allergioilta vaan se voi olla mahdollista pieneltä osin.

Vähän katkeralta kuullostaa. Aika tasoissa tuo pullosta antamisen tai imetyksen ""vaivat"" ovat. Puolensa ja puolensa on molemmissa. Ainut missä ehkä pullosta antaminen helpottaa on, ettei ruokinta ole aina äidistä riippuvainen.

Mutta pulloista on taas aivan kohtuutonta työtä muutoin. Mutta tosiaan puolensa ja puolensa. Vaikka olisit pullosta antanut korviketta, se ei koliikkiin tietääkseni yhtään vaikuta.

Mutta niinkuin sanoit, ei tuo imetys tainnut tässä olla se pääasia, mikä risoo, vaan kaikkien asioiden yhteisumma.

Sinä todistit sen, että pahinpia kiihkoilijoita ovat nuo "" imetyksen vastustajat"". Antaisit vaan kaikkien kukkia vaan. Harvoin olen noíhin imetyshörhöihin törmännyt, muuta kuin vastustajien puheissa. Happamia, sanoin kettu pilajanmarjoista........

Nyt voi olla, että tulkitsen kirjoituksia väärin, mutta minusta mamman kirjoituksen tarkoituksena ei missään nimessä ollut parjata sinua, alkuperäistä, siitä, että et täysimettänyt tuota maagista 6 kk:n rajaa. Minusta kirjoitus oli nimenomaan osoitettu esim. sairaaloille (kuten oma kokemukseni kohta kertoo), joissa imetykselle laitetaan kaikki paino lapsesta ja imemishaluista riippumatta ja näin äidille luodaan suunnattomat paineet koko prosessista. Minulle, ensisynnyttäjälle, tästä asiasta tehtiin valtava show synnytysairaalasta, eräs hoitaja sanoikin, ettei minusta ikinä tulisi ""hyvää äitiä"", jos en täysimettäisi lasta ja että korvikkeet pilaisivat ""hyvän paketin"". Eli helvetin sairaalassa, joka jatkui kotiin saakka. Tyttömme sai valtavia rintaraivareita, yritin ja yritin imettää, kokeilin kaikkia keinoja ja kun ei siitä mitään tullut (ja maitoa tuli, voi luoja sitä tuli) aloin lypsämään ja annoin tärkeät maidot pullolla. Ajatella, että neuvolasta minua kehoitettiin tähän lypsyhommaan ryhtymään ja korviketta antamaan lisäksi =) Olet varmasti kasvattanut lapsesi tähän saakka upeasti, parhaalla mahdollisella äiteydellä ja tuntumalla. Et varmasti ole myöskään ainut, kenellä ongelmia on. Joku toinen ei ehkä halua kertoa ongelmista tai sitten heille joku sinulle iso ongelma ei ole ongelma lainkaan.

Imetysasiasta sen verran, että ehkä seuraavalla kerralla meilläkin menee kyseinen asia nappiin ja lapsi on sekä halukas että kykenevä nauttimaan luomutavarasta =) Nyt asiat menivät näin ja mitäpä sitä enää sen kummemmin asiaa miettimään.

Jokainen tulkitsee kirjoitukset tavallaan, omasta näkökulmastaan. Mutta mamman kirjoituksen otin enemmänkin huumorilla, rivien välistä luettavana pakinana, joka ei varmasti ollut tarkoitettu ""vi****luna"", minä en siitä saanut sellaista tekstiä tekemälläkään, en edes näin huonona päivänäni ;o)

Oikein mukavaa viikonloppua ja jaksamista ihottuma-asian kanssa. Aivan varmasti kaikki menee hyvin!

Piuku

Eikö muka kenenkään muun vauva ole saanut rintaraivareita pullolle!? Meillä oli osittaiimetys pitkään ja aivan samalla tavalla sai rintaraivareita pullolle. Pulloa myös heruteltiin kuten tissiä.

Ehkä johtuu siitä kun vauva sai molempia, niin pienestä lähtien. Ettei pahemmin huomannut eroa oliko arjolla pullo vai tissi =)

Tämä ei kyllä liity ihottumaan vaan imetykseen. Te joiden vauva ei suostu juomaan pullosta kokeilkaapa hörpytysmukia. Homma voi aluksi vaikuttaa sottuiselta, mutta kun syöttäjä tajuaa miten homma toimii niin sotkut jäävät pois. Nimimerkille kohtalotoverisi sanoisin, että sitä velliä on tarkoitus hörpyttää siitä lusikasta ei suinkaan kaataa suuhun, varmaan vellinkin anto onnistuisi hörpytysmukista.

Yhteistyössä