Tämä tilanne on toivoton !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En enään tiedä mitä tekisin !

Lapseni on mummon hoidossa työpäivieni ajan ja mummo syöttää lasta ihan liikaa, yksi päivä järkytyin kun huomasin, että lapseni maha ihan roikkuu olen monesti sanonut, että lapseni ei tarvitse aikuistenannoksia saatikka kahta lautasellista ruokaa ja pannaria jälkiruuaksi tai hetkenkuluttua kiisseliä+ lisäksi vielä välipalaaikana piparia ja pullaa !! Hedelmä ja pieni voileipä riittäisi, koska kohta tulemme taas kotiin ja syömme päivän toisen lämpimänaterian vai jätänkö sen antamatta ?

Mitä ihmettä tässä tilanteessa tekisitte ?

Mie en ymmärrä tuollasia isovanhempia, jotka ei yhtään kunnioita lapsen vanhemman toiveita ja kasvatusperiaatteita :kieh: Hirveen vaikea sieltä töistä käsin on vahtia mitä lapselle annetaan ruoaksi. Joihinkin ei auta kova sanominenkaan. Ootteko miten painokkaasti sanoneet asiasta?

Tietenkin ensin herää kysymys, onko kyseessä oma äitisi vai miehen äiti? JOs oma, niin eiku sanomaan vaan asiasta että sinä määräät mitä lapsi syö ja paljonko.
Jos miehesi äiti, niin täytyykin olla asiassa hiukan hienovaraisempi. Voisiko miehesi tulla tukemaan sinua siinä ja voisitte tuolloin yhdessä keskustella säännöistä ja ruoka-ajoista ja että mitä annetaan ja koska.
Hyväähän se mummo tarkoittaa takuulla. Ota huomioon, että hän on itse varmasti elänyt pula-aikana jolloin ruoka oli kortilla ja kaikki piti syödä mtä annettiin. Meillä on vähän sama ongelma mieheni vanhempien kanssa sikäli, että lapsi ei saisi jättää ruokaa lautaselle, kaikki olis syötävä jne. Olemme sanoneet lapsille, että kun olemme poissa, on isovanhempien säännöt, kun me olemme kotona me määräämme säännöt. Ja jos isovanhempi sanoo että syötävä on, niin jompi kumpi mies tai minä hihkasemme nopsaan, että EI TARVI SYÖDÄ. ovat jo sitten isovanhemmatkin oppineet, mutta kun se pula-aika aina unohduttaa asiat. =)

Kyllä olen sanonut PAINOKKAASTI ja nyt pyysin, että mieheni myös keskustelisi asiasta, koska lapsi ei kumminkaan vielä kuluta niin paljoa mitä syö !! Päiväkotiin en vie.

Siis.. lapsi ei kyllä syö enempää kuin jaksaa, jos ei nyt väkisin työnnetä ruokaa kurkusta alas (jossa tapauksessa olisin huolissani). Siis pitäisikö ap:n mielestä sitä rajoittaa jotenkin..?

Mutta ei kai se lapsi syö, jollei hällä ole nälkä?
Siis jos syö reiluja annoksia ruokaa, niin olettaisin hänellä olevan nälkä silloin.

Pipari ja pulla välipalana tuntuu jatkuvasti annettuna "pahalta", mutta kun noilla mummoilla on kai tapana yleensä vähän hemmotella... pitäähän sitä pullaa nyt...

Mutta siis en mie osaa muuta sanoa, kun että onko sit muuta mahdollisuutta hoitaa asia, kun viedä lapsi muualle hoitoon, tai sit vaan koittaa puhua ja selittää mummolle asiaa?

meil ainaki lapset syö tasan sen mitä syö ja ei kai se mummu väkisin sitä ruokaa alas kurkusta lykkää??haloo hei ei ykskää mun tuntemani lapsi syö yhtää sen enempää ku jaksaa ja väkisin ei kyl saa menemää jos ei maistu et oiskoha vika siin mitä annetaa??jos syö paljon herkkuja ni ihmekö jos maha roikkuu??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä olen sanonut PAINOKKAASTI ja nyt pyysin, että mieheni myös keskustelisi asiasta, koska lapsi ei kumminkaan vielä kuluta niin paljoa mitä syö !! Päiväkotiin en vie.

Teiän pitää istuttaa mummo kahvipöytään ja rautalangasta vääntämällä keskustella tää asia. Perustelet asian omasta näkökulmasta ja kysyt mummolta, että miksi hän näitä ohjeita haluaa tietentahtoen vastustaa. Kiusantekoa se on, jos sen jälkeen vielä tekee vasten teiän tahtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Siis.. lapsi ei kyllä syö enempää kuin jaksaa, jos ei nyt väkisin työnnetä ruokaa kurkusta alas (jossa tapauksessa olisin huolissani). Siis pitäisikö ap:n mielestä sitä rajoittaa jotenkin..?

Kyllä mä tiedän lapsia jotka syövät syömisen ilosta. Istuvat juhlissa alusta loppuun asti pöydässä ja puputtavat koko ajan jne.
Näillä lapsilla on paino-ongelma ja toinen on ihan jo lihava lapsi, pienempi hyvää vauhtia tulossa perässä..

Ilmeisesti tämä on sitten tottunut ahtamaan kaiken minkä eteensä saa ja venyyhän se vatsalaukkukin myös lapsella jos pitemmänaikaa on syöty isompia annoksia kuin on tarve ja lapsi syö AINA mummolassa lautasen tyhjäksi on siihen sitten laitettu lusikallinen tai kolme kauhallista !

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:

Kyllä mä tiedän lapsia jotka syövät syömisen ilosta. Istuvat juhlissa alusta loppuun asti pöydässä ja puputtavat koko ajan jne.
Näillä lapsilla on paino-ongelma ja toinen on ihan jo lihava lapsi, pienempi hyvää vauhtia tulossa perässä..

Aika harva lapsi kuitenkaan.. ja jos ruoka on normaalia kotiruokaa, en olisi silloinkaan huolissani, antaisin salaatteja yms. Toki herkut on sitten toinen juttu, niitä pitääkin rajoittaa. Käsitin aloituksesta, että kyseessä on ihan normaali, terve lapsi.

Ilmeisesti tämä on sitten tottunut ahtamaan kaiken minkä eteensä saa ja venyyhän se vatsalaukkukin myös lapsella jos pitemmänaikaa on syöty isompia annoksia kuin on tarve ja lapsi syö AINA mummolassa lautasen tyhjäksi on siihen sitten laitettu lusikallinen tai kolme kauhallista !

Meillä ainakin kasvuaikana syövät enemmän kuin normaalisti, jolloin tuntuu ettei lapsi kertakaikkiaan pysty syömään enempää. Mie en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi normaalin ruoan syöntiä pitäisi rajoittaa jotenkin, herkut eri juttu! Terveellinen ruoka ei vahingoita lasta, en tietenkään tiedä mitä se mummo syöttää lapselle. Onko painoa tullut liikaa vai..?

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:

Aika harva lapsi kuitenkaan.. ja jos ruoka on normaalia kotiruokaa, en olisi silloinkaan huolissani, antaisin salaatteja yms. Toki herkut on sitten toinen juttu, niitä pitääkin rajoittaa. Käsitin aloituksesta, että kyseessä on ihan normaali, terve lapsi.

Kyllä harva lapsi varmaan.. Mutta niitäkin löytyy. Esim mä muistan mun pikkuserkun kun oltiin muksuja, se ei tullut leikkimään vaan söi koko ajan. Sen äiti kielti sitä syömästä ni se pyysi mua hakemaan sille pipareita ym pöydästä. Ja minähän hain. On tänä päivänäkin tosi tosi lihava ja oli sitä jo lapsena.

Kyllä jotku lapset syö! Vaikka ei nälkä olisikaan. Jos siitä tehdään kiva ohjelmanumero ja lasta kehutaan että syö hyvin, niin kyllä löytyy runsaasti lapsia jotka syö itsensä lihavaksi! Meillä on yhdellä lapsella rajoitettu ruokailua, kun söi jo 3-vuotiaana kaksi isoa lautasellista ja napsi kaikki mahdolliset herkut mitkä näki, ja sen huomasi painossa. Isoveli taasen söi vaan sen hetken mitä malttoi istua tuolinreunalla keikkumassa ja sitten hilppasi taas leikkeihinsä, ja on aina ollut tosi laiha.

Niin ja ap, joko tekisin paperille annoskoot, tai sitten vaihtaisin hoitopaikkaa! EN antaisi lihottaa lastani vaikka miten muuten hoito sujuisi hyvin! Voisitko vaikka ehdottaa syömisen sijaan jotain liikunnallista tekemistä? Ei varmaan tekisi pahaa mummollekaan.

Meillä ainakin kasvuaikana syövät enemmän kuin normaalisti, jolloin tuntuu ettei lapsi kertakaikkiaan pysty syömään enempää. Mie en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi normaalin ruoan syöntiä pitäisi rajoittaa jotenkin, herkut eri juttu! Terveellinen ruoka ei vahingoita lasta, en tietenkään tiedä mitä se mummo syöttää lapselle. Onko painoa tullut liikaa vai..?

Painoa en ole mitannut, koska näen ihan silmilläni miten on pyöristynyt viimesyksystä, jotenkin "heräsin" vasta nyt koska selkeä muutos on tapahtunut. Lapseni on aina ollut ns. tukevarakenteinen eli ei siroa sorttia ja ei se vatsanpyöreys asiaa paranna.

En minä enään tiedä mitä tässä pitäisi rajoittaa, mutta jotain on rajoitettava !

Pistäkää mummu kahvipöytään ja lappakaa ruokaa sen massuun tupla-annos ja herkut päälle...josko sitten ymmärtäisi... :whistle: :D

..mutta oikeesti,jos asia ei mene perille, varmaan sitten veisin lapsen muualle päivähoitoon, vaikka olen itse aika vahvasti pienen lapsen päiväkotihoitoa tms vastaan.

Tällä mummolla on hyväsyömäsiä lapsenlapsia, ihan hoikkia. Ilo katsella kun vetelevät hyvin mutten kyllä yhtään enempää pysty syöttämään kun stoppi tulee milloin, joskus jää jopa toisesta annoksesta lautasellekin kun ei enää jaksa.
Normaalit väipalat mitä kotonakin. Karkkipäivä sattuu usein silloin olemaan kun ovat viikonlopulla yökylässä että ihan vanhempien luvalla.

En minä enään tiedä mitä tässä pitäisi rajoittaa, mutta jotain on rajoitettava !

Tai jos koittaisit lisätä liikkumista? Ehdotat vaikka, että lapsi ja mummo käyvät päivittäin kävelyillä, pulkkamäessä, uimassa... jossain? Ja oisko sulla itsellä mahdollisuutta laittaa lasta vaikka satujumppaan tai johonkin?
(En muista, oliko missään mainittu lapsen ikää... :ashamed: )

Kerron kokemuksesta että kyllä lapsi voi syödä liikaa. Lapsi voi syödä vaikkei sillä olisi nälkä. Lapsi voi syödä niin paljon että oksentaa jo ylimääräisen pois ja on valmis syömään heti lisää ja paljon. Ja on valmis jopa "taistelemaan" että saisi lisää ruokaa, > puree, repii ja raivoaa.
Ja tämä kokemus ei ole omasta lapsesta, mutta meillä asuneesta lapsesta. Juuri tuo käyttäytyminen pistikin hälyytyskellot soimaan ja haimme lapselle apua.

Kun tuo meidän vanhempi tyttö aloitti päiväkodin, söi hän siellä aluksi aivan kauheasti. Ruokaa, jälkiruokaa ja välipalaa, kaikkea pyysi aina lisää. Alkoi paisua, kun pullataikina ja oikein hölskyi ylensyönnistä. Juteltiin hoitotätien kanssa asiasta ja tultiin siihen tulokseen, että syöminen oli uutta ja ihmeellistä uudessa paikassa ja osittain myös ikävä saattoi olla taustalla. Sovittiin sitten, että rajoittavat jälkiruokien ja välipalan lisää antamista ja tilanne alkoi vähitellen tasoittua.

Mutta teidän tapauksessa mummolle täytyisi saada kyllä järkeä päähän etenkin herkkujen antamisessa, koska ei ole tosiaankaan lapsen terveyden kannalta hyvä jatkuva herkuttelu ja kärsiihän siinä jo hampaatkin. Tuskin he päivän aikana pesevät hampaita tai ottavat xylitol-pastillia happohyökkäyksen pysähdyttämiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Herqules:
Kun tuo meidän vanhempi tyttö aloitti päiväkodin, söi hän siellä aluksi aivan kauheasti. Ruokaa, jälkiruokaa ja välipalaa, kaikkea pyysi aina lisää. Alkoi paisua, kun pullataikina ja oikein hölskyi ylensyönnistä. Juteltiin hoitotätien kanssa asiasta ja tultiin siihen tulokseen, että syöminen oli uutta ja ihmeellistä uudessa paikassa ja osittain myös ikävä saattoi olla taustalla. Sovittiin sitten, että rajoittavat jälkiruokien ja välipalan lisää antamista ja tilanne alkoi vähitellen tasoittua.

Mutta teidän tapauksessa mummolle täytyisi saada kyllä järkeä päähän etenkin herkkujen antamisessa, koska ei ole tosiaankaan lapsen terveyden kannalta hyvä jatkuva herkuttelu ja kärsiihän siinä jo hampaatkin. Tuskin he päivän aikana pesevät hampaita tai ottavat xylitol-pastillia happohyökkäyksen pysähdyttämiseksi.

Varsinkaan pienen lapsen hampaita ei muuten edes suositella pestäväksi useasti päivässä. Ja tuo nykyajan vouhotus xylitopastilleista ja -purkista huvittaa mua. Mulla on varsin hyvät hampaat ja niin on ystävillänikin, eikä silloi napsittu xylitolia joka väliin. Samaa tulen noudattamaan oman lapseni kanssa.
Vähän OT...

...ollaan muuten Herqules samaa ikäluokkaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Kerron kokemuksesta että kyllä lapsi voi syödä liikaa. Lapsi voi syödä vaikkei sillä olisi nälkä. Lapsi voi syödä niin paljon että oksentaa jo ylimääräisen pois ja on valmis syömään heti lisää ja paljon. Ja on valmis jopa "taistelemaan" että saisi lisää ruokaa, > puree, repii ja raivoaa.
Ja tämä kokemus ei ole omasta lapsesta, mutta meillä asuneesta lapsesta. Juuri tuo käyttäytyminen pistikin hälyytyskellot soimaan ja haimme lapselle apua.

Onneksi tämä minun lapseni ei sentään tappele ruuasta jos jotakin positiivista edes ja sille kuka satujumppaa ehdotti, niin olin etsimässä tietoa netistä ja siksi en vähäänaikaan tähän ketjuun vastannut. Tulostin joidenkin jumppien (lasten) aikatauluja ja etsiä niistä parhaimman.

Kauhulla odoton tulevaa neuvolaa ja sitä kuinka saan satikutia tästä lapseni painoasiasta.

Yhteistyössä