L
Lähde: Hikipedia.
Vieras
Kehitysvammaisten vanhemmat (yleensä äidit(tästä eteenpäin myös: emot)) ovat täysin oma lajinsa. Emot muistuttavat rekkalesbofeministejä, mutta naisten oikeuksien sijaan he ajavat vammaisten ja erityisesti omien lastensa oikeuksia. He eivät itse ole välttämättä kehitysvammaisia, vaan pelkästään asennevammaisia. Kehitysvammaisten vanhemmilla on hyvin supistunut käsitys maailmasta. Ainoa asia mitä he osaavat tehdä on jälkikasvunsa sekä kehitysvammaisten etujen puolustaminen. He eivät siedä kritiikkiä (edes rakentavaa ja perusteltua sellaista) lapsestaan tai vammaisiin liittyvistä asioista. Seurauksena voi olla jopa useita tunteja kestävä saarna vammaisten oikeuksista. Emoille on tyypillistä se, että ne paapovat ja ylivarjelevat lapsosiaan. Kun olet tekemisissä kehitysvammaisten vanhempien kanssa, muista seuraavat asiat:
##Päästä hänen lapsensa aina ohitsesi jonoissa, tee tilaa (mutta älä liikaa koska se tarkottaisi sitä että pelkäät hänen lastaan)
##Älä puhu hänen lapsestaan, mutta huomioi hänet kuitenkin. Älä kuitenkaan huomioi häntä liikaa sillä se tarkoittaa että lapsi on mielestäsi poikkeava.
##Varo käyttämästä sanoja tai sanamuotoja, joista saattaa tulla mieleen kehitysvammaisuus. Näitä sanoja ovat: sairaus, poikkeuksellinen, tyhmä, vähemmän, aivot, älykäs, rajoitus, hölmö, tyhmä, kasvi, erikoinen, vihannes, lanttu, tyhmä, vatupassi, sammio, kaasu, maa, juures. Itse asiassa vältä kaikkia sanoja. Vältä myös puhumattomuutta, koska silloin emo voi luulla sinun välttelevän puheenaihetta.
##Jos vammainen tekee jotain väärää (vaikkapa liiskaa sinun lapsesi rakkaan lemmikki kissan pyörätuolilla), niin älä puutu asiaan. Älä ainakaan rankaise lasta, sillä emon mielestä lapsi ei tee ikinä mitään pahaa koska on sairas ja siksi lapsella on oikeus tehdä mitä vain (Vammainen on emon mielestä sairas vain silloin, kun sairaus tuo mukanaan etuuksia). Jos sairaus on rajoittava tekijä, niin silloin kehari on terve kuin pukki).
##Varo katsomasta vammaista oudolla tavalla emon läsnäollessa.
##Päästä hänen lapsensa aina ohitsesi jonoissa, tee tilaa (mutta älä liikaa koska se tarkottaisi sitä että pelkäät hänen lastaan)
##Älä puhu hänen lapsestaan, mutta huomioi hänet kuitenkin. Älä kuitenkaan huomioi häntä liikaa sillä se tarkoittaa että lapsi on mielestäsi poikkeava.
##Varo käyttämästä sanoja tai sanamuotoja, joista saattaa tulla mieleen kehitysvammaisuus. Näitä sanoja ovat: sairaus, poikkeuksellinen, tyhmä, vähemmän, aivot, älykäs, rajoitus, hölmö, tyhmä, kasvi, erikoinen, vihannes, lanttu, tyhmä, vatupassi, sammio, kaasu, maa, juures. Itse asiassa vältä kaikkia sanoja. Vältä myös puhumattomuutta, koska silloin emo voi luulla sinun välttelevän puheenaihetta.
##Jos vammainen tekee jotain väärää (vaikkapa liiskaa sinun lapsesi rakkaan lemmikki kissan pyörätuolilla), niin älä puutu asiaan. Älä ainakaan rankaise lasta, sillä emon mielestä lapsi ei tee ikinä mitään pahaa koska on sairas ja siksi lapsella on oikeus tehdä mitä vain (Vammainen on emon mielestä sairas vain silloin, kun sairaus tuo mukanaan etuuksia). Jos sairaus on rajoittava tekijä, niin silloin kehari on terve kuin pukki).
##Varo katsomasta vammaista oudolla tavalla emon läsnäollessa.