Tämä se oli todellista köyhän miehen ruokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä

Vieras
Torstaina meillä oli ruokana perunoita ja pinaattikastiketta, kastiketta jäi niin paljon, että perjantaina tein siitä pinaattikeittoa lisäämällä vain hiukan maitoa, no keittoa jäi sen verran yli, että tänään paistoin vielä lopusta ison kasan pinaattilettuja! Eipä kulunut montaa euroa rahaa kolmen päivän ruokiin:)

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
vaude..
siinä on taidot paikallaan...
voi ku mäkin osaisin tehdä jämistä hyvää ruokaa....

perunamuussista voi tehdä rieskaa, puurosta leipää. Itse just yksi päivä tein uunilohta ja kun tuli vähän liikaa kermaa niin tein siitä seuraavana päivänä pastaa ja lisäsin kermaa ja kalaa.

Yes, taloudellista sanon mä. :D Meilläkin käytetään jämät yleensä jos mahdollista jotenkin jatkettuna. Noin sitä säästää ruokakuluissa. Meillä ei tosin voi syödä nyt pinaattiruokia kun se on miehellä kielletyllä listalla syvälaskimotukoksen (eli veritulppa) hoidon takia. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
vaude..
siinä on taidot paikallaan...
voi ku mäkin osaisin tehdä jämistä hyvää ruokaa....

perunamuussista voi tehdä rieskaa, puurosta leipää. Itse just yksi päivä tein uunilohta ja kun tuli vähän liikaa kermaa niin tein siitä seuraavana päivänä pastaa ja lisäsin kermaa ja kalaa.

muusista voi myös tehdä perunalettuja, munaa vaan ja mausteita sekaan tai vaikka sitten kuivunutta juustoa silputtuna tai raastettuna.
Tuosta kalasta tuli mieleen että joskus tenavan synttäreillä jäi dippikastetta tähteeksi ja siksipä seuraavan päivän ruoka vaihtuikin kalaksi ja siinäpä olikin kalalle ihan hyvää kastiketta.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Ja jauhelihakastikkeen jämiin voi sekoittaa purkin valkoisia papuja tomaattiliemessä, raastettua porkkanaa ja mausteita ja tarjota riisin kanssa kevennettynä versiona chili con carnesta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
näin on,vaikka perunaa. pitäisikin pitkästä aikaa tehdä tuota joskus itselleen jos sattuisin yksin kotona olemaan kun kakkosen vuoksi meillä ei juuri munaruokia näy
Mä ajattelin kuun vaihteessa aloittaa "kituviikot". Eli pari viikkoa pyrkisi elämään niin säästeliäästi kuin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
näin on,vaikka perunaa. pitäisikin pitkästä aikaa tehdä tuota joskus itselleen jos sattuisin yksin kotona olemaan kun kakkosen vuoksi meillä ei juuri munaruokia näy
Mä ajattelin kuun vaihteessa aloittaa "kituviikot". Eli pari viikkoa pyrkisi elämään niin säästeliäästi kuin mahdollista.

joskus tulee jääkaapin ja pakasteen siivouspäivä pidettyä jos ei jostakin syystä ole käynyt kaupassa. Tuossa viime viikonloppuna tein perunalaatikkoa johon nakkelin viipaleperunaa ja suikaleperunaa valkosipulilla ja ilman ja jatkeeksi vielä vihanneksia jauhelihan lisäksi

joskus tulee jääkaapin ja pakasteen siivouspäivä pidettyä jos ei jostakin syystä ole käynyt kaupassa. Tuossa viime viikonloppuna tein perunalaatikkoa johon nakkelin viipaleperunaa ja suikaleperunaa valkosipulilla ja ilman ja jatkeeksi vielä vihanneksia jauhelihan lisäksi

:D Meillä pitäis nimenomaan tyhjentää pakastimia niin, että saatais kaikki mahtumaan tuohon toiseen ja toinen sulatettua ja kannettua tänne yläkertaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

:D Meillä pitäis nimenomaan tyhjentää pakastimia niin, että saatais kaikki mahtumaan tuohon toiseen ja toinen sulatettua ja kannettua tänne yläkertaan.

minun piti sulattaa tuo toinen pakastin ennen marja-aikaa, mutta jotenkin jäi ja nyt marjat täyttää toisen eikä toiveita ole ennen kuin pakkaset tulee.
Joskus sieltä sulattaessa tekee löytöjä-
Ja tuosta pakasteen pakkotyhjennyksestä tuli mieleen että kerran tuo toinen pakastin alkoi sulaa keskellä yötä eikä käynnistynyt ja niin sitten piti alkaa tyhjentää toiseen ja valmistaa herkästi pilaantuvaa äkkiä ruuaksi kun aamulla ei olisi oikein ennen töitä kaikkea ehtinyt.
vähän luovaa kokkausta
eli tuli tehtyä esim
joulutorttutaikinaan mansikkaleivoksia eli mansikka keskelle, vähän raesokeria ja munaa päälle
pinaattinyyttejä myös tein torttutaikinasta eli riisiä keitin pinaatin kanssa ja sitten sitä ja sekavihanneksia sinne sisälle
onneksi minulla ei koskaan ole raakaa lihaa pakkasessa eli sitä ongelmaa ei tullut mutta kalaa seuraavana päivänä syötiin

minun piti sulattaa tuo toinen pakastin ennen marja-aikaa, mutta jotenkin jäi ja nyt marjat täyttää toisen eikä toiveita ole ennen kuin pakkaset tulee.
Joskus sieltä sulattaessa tekee löytöjä-
Ja tuosta pakasteen pakkotyhjennyksestä tuli mieleen että kerran tuo toinen pakastin alkoi sulaa keskellä yötä eikä käynnistynyt ja niin sitten piti alkaa tyhjentää toiseen ja valmistaa herkästi pilaantuvaa äkkiä ruuaksi kun aamulla ei olisi oikein ennen töitä kaikkea ehtinyt.
vähän luovaa kokkausta
eli tuli tehtyä esim
joulutorttutaikinaan mansikkaleivoksia eli mansikka keskelle, vähän raesokeria ja munaa päälle
pinaattinyyttejä myös tein torttutaikinasta eli riisiä keitin pinaatin kanssa ja sitten sitä ja sekavihanneksia sinne sisälle
onneksi minulla ei koskaan ole raakaa lihaa pakkasessa eli sitä ongelmaa ei tullut mutta kalaa seuraavana päivänä syötiin
Pakastimen hajoaminen/oven auki jääminen taitaa olla meidän koirulin suurin unelma :D Mulla on yleensä aika paljonkin raakaa lihaa pakkasessa, kun kauppojen pakkauskoot on suuria ja perheessä vain yksi lihansyöjä.

Marjoja mullakin on eniten, mutta niiden pitäisi mahtua ihan hyvin tuohon toiseen pakastimeen. Muutenkin voitaisiin syödä "tsunamiarastoa" pienemmäksi, kahdelle en tarvitse tuollaista määrää hätävararuokaa. Saisi keittiön kaappeihin muutakin kuin ruokia.

Olen hyvin vähän seurannut bb:tä ja jäinkin yksi päivä miettimään, onko porukoilla siellä oikeasti vähän ruokaa vai ovatko vain avuttomia ruuanlaitossa. jääkaapin ovi käy koko ajan ja niistä syömisistä olisi kokannut koko porukalle mitä muutama naposteli kaapista.

Meilläkin tehdään usein noin,pinaattikeitosta tehdään pinaattiletut.
Muussin jämästä joko perunavelli(joka on lasten suosikki,itse en välitä),sämpylöihin,lettusiin...
Upotan lähes puuron kuin puuron sämpylöihin ja leipiin.
Kerran tein ohrariisipuuron jäännöksestäkin pannarin,ja hyvin teki kauppansa.