Olet kyllä kirjoituksessasi aivan oikeassa. Itse toimin aikoinaan ennen yliopisto opintoja sijaisena ns. hienostoalueen ala-asteella. Siellä todellakin oppi sen, että ns. hyvien perheiden lapset on niitä, joissa lapsella on hyvä ja turvallinen kasvupaikka.
Kuvaamasi empatian puute ei sinäänsä näy täällä palstalla, mutta muistan jostain lukeneeni lapsipsykiatrista, joka oli myös hyvin huolissaan empatiakyvyn puutteesta lapsilla. Hän ennusti, että tulevaisuudessa 10 - 15% ihmisistä on jonkin asteisa sosiopaatteja. Pelottava skenaario...![]()
Kaksi lapsiryhmää joista olen todella huolissani; ne lapset jotka eivät saa kotona mitään. Vanhemmat eivät jaksa ja he ovat vain rasite vanhemmille. Äiti istuu päivät koneella ja lapsi katsoo telkkaria (niinkuin meillä tällä hetkellä kun kuopus nukkuu) siis koko päivän. Saa huutoa, valitusta, riitoja ei ratkota kehittävästi ja rangaistus on ainoa opetustapa. Sitten toinen ryhmä on nämä rikkaiden perheiden lapset joiden vanhemmilla ura on nousukiidossa. Päiväkodissa vietetään 10h joka päivä ja iltaisinkin vanhemmat saattavat tehdä työjuttuja. Huonoa omaatuntoa paikkaillaan viikonloppuisin jolloin kierretään kaikenmaailman lintsit ja hoplopit ja ostetaan kaikki mahdollinen joita lapsi vaan keksiikin pyytää. Viikonlopun tai loman jälkeen lapsi on niin väsynyt että tulee päiväkotiin tai kouluun lepäämään ja syömään. Pitkän päiväkotipäivän jälkeen lapsi ei muuta kaipaisi kuin syliä ja hellyyttä, mutta vanhemmat vievät lapsen silloinkin kauppakeskukseen ja mussuttavat herkkuja pitkin iltaa, ihmetellen sitten miksei muksu suostu nukahtamaan kuin puolilta öin. (Katsokaapa ensi kerralla kauppakeskuksessa käydessänne esim klo 20 kuinka paljon lapsiperheitä siellä vielä onkaan)
Jari Sinkkonen puhui juuri tästä empatian puutoksesta nykylapsilla ja sanoi että se on hänen mielestään huolestuttavin asia. Ja samaa mieltä olen minäkin!