Tämä palsta on avannut mulle oven ihan uusiin maailmoihin... *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ehkä hieman pumpulissa kasvanut, mutta tajunnut tällaista elämää ihan oikeasti edes olevan mitä täältä palstalta saa joskus lukea! Huostaanottoja, lastensuojeluilmoituksia, lapsia monien, monien miesten kanssa, toimeentulotuella eläviä, jne, jne.

Tottakai meillä kaikilla on ollut elämässä surua ja murhetta, mutta ilmeisesti jo lapsuudenkodistani lähtien minulle suotu taloudellinen turva on melko lailla suojellut siltä elämän todelliselta laitapuolelta.

No ei tässä aloituksessa mitään sen ihmeempää pointtia ollut, kunhan vain ihmettelen kuinka moneen junaan meitä ihmisiä on. Tai ehkä tämä palsta antaa hieman vääristyneen kuvan ihmisten elämän kurjuudesta?

Minä olen myös huomannut yhtä jos toista tälle palstalle tulemisen jälkeen. Eniten yhkä yllätti se miten paljon naiset kiinnittävät huomiota toistensa ulkonäköön, painoon jne. Vähän sairasta omasta mielestäni.

Huostaanotot, tukielämiset ja lastensuojelujutut nyt ei mua lainkaan yllätä vaikkei henkilökohtaiseen elämään kuulukaan, mutta muuten tämä palsta on avannut uusia juttuja myös mun elämään. En ole ikinä todella ymmärtänyt kuinka tyhmiä ja uusavuttomia jotkut naiset oikeasti ovat ja kuinka moni oikeasti muodostaa mielipiteitä ihmisistä lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden perusteella.

[QUOTE="vieras";22278365]Olen ehkä hieman pumpulissa kasvanut, mutta tajunnut tällaista elämää ihan oikeasti edes olevan mitä täältä palstalta saa joskus lukea! Huostaanottoja, lastensuojeluilmoituksia, lapsia monien, monien miesten kanssa, toimeentulotuella eläviä, jne, jne.

Tottakai meillä kaikilla on ollut elämässä surua ja murhetta, mutta ilmeisesti jo lapsuudenkodistani lähtien minulle suotu taloudellinen turva on melko lailla suojellut siltä elämän todelliselta laitapuolelta.

No ei tässä aloituksessa mitään sen ihmeempää pointtia ollut, kunhan vain ihmettelen kuinka moneen junaan meitä ihmisiä on. Tai ehkä tämä palsta antaa hieman vääristyneen kuvan ihmisten elämän kurjuudesta?[/QUOTE]

Ite oon työskennellyt niin vähävaraisten kuin todella rikkaiden perheiden parissa. Olen toiminut sekä sosiaalityöntekijänä että nykyisin lastentarhanopena.
Ja kyllä niitä ongelmia on kummassakin tuloluokassa, ongelmat ilmenevät vain kovin erilailla. Köyhuudessä elävät sortuvat enemmän näihin radikaaleihin tekoihin joista saa lukea lööpeistä ja päivitellä surullista ihmiskohtaloa. Mutta sitten järkytymme kun ns.hyvästä perheestä tulee nuori ja tappaa ja ryöstää pariskunnan vaikkei olisi taloudellista tarvetta (niinkuin takavuosina oli nämä Heinojen surmaajat)
Yksi huolestuttavin piirre jonka olen nähnyt rikkaiden perheiden lapsissa on empatian puute ja todellinen kylmyys jo hyvin pienenä. Kun kaikki saadaan mitä ikinä keksitään pyytää, ei hetken kuluttua enää mikään tunnu miltään. Sitten kiksejä pitää hakea jostain ääri-extremestä niinkuin eräs poikaporukka kävi kerran viikossa hakkaamassa kehitysvammaista poikaa huvin vuoksi.
Empatian puute on suurin uhka lapselle ja jos näkee omassa lapsessaan sen ettei hän osaa ottaa muita huomioon, pitäisi hälytyskellojen soida ja kovaa!
Monissa köyhissä perheissä eletään kuitenkin aitoja tunteita, ollaan läsnä ja rakastetaan vaikkei rahaa olisikaan kamalasti!

Mulle on tämä palsta opettanut, miten suppeakatseisia ihmisiä onkaan olemassa. Ja antanut tirkistää erilaisiin perheisiin ja elämäntapoihin, kuten uskisten mielenliikkeisiin.

Minulle ei vielä elämässäni ole kovin nurjia kohtia osunut, siksi olen melkoisen tyytyväinen elämääni. Sen vuoksi minusta on ollut hienoa huomata, että moni, jolla on ollut suuria vaikeuksia tai suruja, pystyy silti olemaan valoisa ja onnellinenkin, iloinen ja toivoa elämäänsä hyvää ja olemaan toivomatta toisille pahaa, vaikka itsellä olisikin vastatuuli. Se on minulle ollut palstan opetus.

Ite oon työskennellyt niin vähävaraisten kuin todella rikkaiden perheiden parissa. Olen toiminut sekä sosiaalityöntekijänä että nykyisin lastentarhanopena.
Ja kyllä niitä ongelmia on kummassakin tuloluokassa, ongelmat ilmenevät vain kovin erilailla. Köyhuudessä elävät sortuvat enemmän näihin radikaaleihin tekoihin joista saa lukea lööpeistä ja päivitellä surullista ihmiskohtaloa. Mutta sitten järkytymme kun ns.hyvästä perheestä tulee nuori ja tappaa ja ryöstää pariskunnan vaikkei olisi taloudellista tarvetta (niinkuin takavuosina oli nämä Heinojen surmaajat)
Yksi huolestuttavin piirre jonka olen nähnyt rikkaiden perheiden lapsissa on empatian puute ja todellinen kylmyys jo hyvin pienenä. Kun kaikki saadaan mitä ikinä keksitään pyytää, ei hetken kuluttua enää mikään tunnu miltään. Sitten kiksejä pitää hakea jostain ääri-extremestä niinkuin eräs poikaporukka kävi kerran viikossa hakkaamassa kehitysvammaista poikaa huvin vuoksi.
Empatian puute on suurin uhka lapselle ja jos näkee omassa lapsessaan sen ettei hän osaa ottaa muita huomioon, pitäisi hälytyskellojen soida ja kovaa!
Monissa köyhissä perheissä eletään kuitenkin aitoja tunteita, ollaan läsnä ja rakastetaan vaikkei rahaa olisikaan kamalasti!

Olet kyllä kirjoituksessasi aivan oikeassa. Itse toimin aikoinaan ennen yliopisto opintoja sijaisena ns. hienostoalueen ala-asteella. Siellä todellakin oppi sen, että ns. hyvien perheiden lapset on niitä, joissa lapsella on hyvä ja turvallinen kasvupaikka.

Kuvaamasi empatian puute ei sinäänsä näy täällä palstalla, mutta muistan jostain lukeneeni lapsipsykiatrista, joka oli myös hyvin huolissaan empatiakyvyn puutteesta lapsilla. Hän ennusti, että tulevaisuudessa 10 - 15% ihmisistä on jonkin asteisa sosiopaatteja. Pelottava skenaario... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22278477:
Minä olen oppinut sekä kiinnittämään huomiota vastaani tuleviin lapsiin että tunnistamaan, onko heille reimatekkiä päällä vai ei.

Juu! Se oli ensimmäinen oppini, että ymmärsin hävetä seurakunnan päiväkerhossa, kun olin ymmärtämättömyyttäni ostanut esikoiselle lassien välikausihaalarin. :D

Kuvaamasi empatian puute ei sinäänsä näy täällä palstalla, mutta muistan jostain lukeneeni lapsipsykiatrista, joka oli myös hyvin huolissaan empatiakyvyn puutteesta lapsilla. Hän ennusti, että tulevaisuudessa 10 - 15% ihmisistä on jonkin asteisa sosiopaatteja. Pelottava skenaario... :(

Musta toi arvio on jopa alakanttiin, jo nyt.
Empatiakyvyn puute ei kuitenkaan ole varallisuudesta kiinni. Johan sen täältä palstalta näkee.

Kerrankin hyvä ja kunnon aloitus. Oikeasti fiksu ja hyvä mielipide. Komppaan kyllä kaikkia edeltäjiä. En itsekään tajua miksi tätä palstaa aina välillä käyn lukemassa (niin, olisikohan sitten sitä tirkistelynhalua koska kukapa täältä oikeasti apua pyytäisi) mutta päätä täällä saa puistella ihmisten kommenteille (kuvista puhumattakaan......)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22278506:
Olen monta kertaa todennut, miten hyvä juttu oli saada kasvattaa omat lapsensa ennen Kaksplussan Mitäs nyt? -palstaa :D

Samaa on minulle ovat sanoneet kaverini, jotka saivat lapsensa minua 10 vuotta nuorempana. Vakiotekti heiltä on minulle, että lopeta se palstailu, kun taas päivittelen jotain (palstan mukaan) tekemääni kardinaalimokaa lastenkasvatuksessa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22278506:
Olen monta kertaa todennut, miten hyvä juttu oli saada kasvattaa omat lapsensa ennen Kaksplussan Mitäs nyt? -palstaa :D

Niin, toi on muuten totta, että moni varmasti kokee tälläsen palstan kovin vaativaksi tekijäksi siinä lapsiperhe-elämässä. Siis kun on pieniä lapsia ja sit saa lukea kaikenlaista tekstiä miten pitäisi missäkin tilanteissa toimia, mitä lapselle pitäisi milloinkin syöttää, millaset vaatteet lapsella pitää olla talvella/kesällä ym ym. Kun on varmasti olemassa yks sun toinen joka oikeesti ottaa kaikki puheet/kirjotukset tosissaan ja ajattelee et niin täytyy toimia, ettei sitten vaan erotu porukasta, aika surullista :(

Musta toi arvio on jopa alakanttiin, jo nyt.
Empatiakyvyn puute ei kuitenkaan ole varallisuudesta kiinni. Johan sen täältä palstalta näkee.

Rivien välistä sen lastenpsykiatrin jutusta sai sellaisen käsityksen, että kyse olisi osittain juuri varallisuudesta siinä mielessä, että varallisuuden myötä riski itse asiassa kasvaa. Vähävaraisemmat joutuvat pakostakin suomaan lapsilleen niitä pettymiyksiä, kun kaikkea ei voi saada ja lapset oppivat jakamaan asioita enemmän.

Minunkin silmäni ovat auenneet palstailun aloitettuani, nimittäin sen suhteen kuinka lapsellisia ihan oikeasti aikuiset ihmiset voivat olla. :D

Peesi! Ihan sieltä 18-50v käsittämätöntä! Vauvalla tilanne oli vielä pahempi, vaikka keski-ikä kuulemma korkeampi...jutut kuitenkin vielä idioottimaisempia ja sitä ehdottomuutta mielettömästi enemmän...Ei kyllä heninen ikä seuraa ollenkaan :D

[QUOTE="aaa";22278551]Ei pidä paikkaansa missään nimessä! :D
Päinvastoin, mutta mieleipide on sullakin siis tähän ;)[/QUOTE]

Mun vastauksesta jäi tuo ;) -hymiö pois :D Pohjaan väitteeni ja "tieteellisen tutkimukseni" omaan käytökseeni 20-kymppisenä.

Yhteistyössä