Talvivauvojen äidit

Tulipa tässä mieleeni, että ostanko vauvalle toppahaalarin vai semmosen paksuhkon fleecehaalarin, jossa siis vuori? Laskettu aika on 28.12 ja mulla ei ole ennestään talvivauvaa, niin siksi mietin. Eikö tuo fleecehaalari riittäisi, kun vauva tulee kuitenkin olemaan vaunuissa hyvin topatussa lämpöpussissa ja makuupussejakin huushollista löytyy.
 
vieras
Fleese varmaan riittää kun ei ihan pienenä kuitenkaan kovilla pakkasilla voi viedä ulos. Helpompi pukea ja lapsellakin mukavammat olot kun ei ole niin tönkkö ja topattu. Näin aion itekin toimia, la 24.12 :)
 
vieras
Kyllä minusta fleece haalari on ihan riittävä, kun noin pieni tosiaan on ulkona enimmäkseen vaunuissa makuupussissa. Fleece on ihanan pehmoista ja just passeli vaunuhaalariksi.
 
Toppapuku. On minusta kuitenkin lämpöisempi kuin pelkkä fleece...
Meidän kuopus syntyi 29.12 ja vaikka ulos ei heti päästy, ei toppis ollut yhtään liian paksu makuupussinkaan sisällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
tottakai toppapuku. vai mitä aattelit pukea esim. kaupassa käyntiin 20 asteen pakkasella? itse ainakin olen pukenut toppapuvun.
Tuskin lähden -20 steen paukkupakkasella ihan pikkuvauvan kanssa ulos =) Ja kuten sanoin, vaunuissa on oma paksu lämpöpussi, jossa vetskari sitten, että saa suljettua koko matkan niin, että vaan vauvan pää jää näkyviin + makuupussejakin löytyy.
 
Miuski harmailee
Meillä oli viime talvena la 25.1. ja vauvalle oli varattuna toppahaalari. Hyvässä käytössä oli, vaikka ekan parin viikon aikana oli niin kovat pakkaset, että ei nenän nipukkaa voinut vauvalta ulos laittaa. Meillä ulkoillaan kuitenkin sen verran paljon isompien siskojen kanssa, että kunnon toppahaalari oli pakollinen. Meilläkin vaunuissa tuon lisäksi vielä lampaantalja ja peitto...
 
kipsutin
Meillä oli pojalla toppapuku viime talvena(syntyi 13.12).
Kun lähettiin ulkoileen niin puin sisävaatteiden päälle villapuvun+tumput ja villasukat, toppapuvun+toppatöppöset ja tumput, kypärämyssy ja pipo ja sitten vaunuihin missä oli kantopussissa ä.pakkauksen makuupussi ja joskus vielä fleecevilttikin päällä.
Eikä ikinä ollut hikinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
tottakai toppapuku. vai mitä aattelit pukea esim. kaupassa käyntiin 20 asteen pakkasella? itse ainakin olen pukenut toppapuvun.
Tuskin lähden -20 steen paukkupakkasella ihan pikkuvauvan kanssa ulos =) Ja kuten sanoin, vaunuissa on oma paksu lämpöpussi + makuupussejakin löytyy.
minulla syntyi tämä nuorin helmikuun alussa. ja toppapuvulla on ollut käyttöä jo pelkästään neuvola reissuja varten. mutta jokainen tyylillään, itse vaan puen kyllä aika lämpöisesti lapset. minun tuo 6kk ikäinen pitää tällaisilla keleillä tuollaista fleece pukua.
 
pohjosesta
Meillä täällä pohjoisessa 15-20-asteen (ja yli) pakkasia voi olla viikkoja tai jopa kuukausia, joten toppahaalari on ollut pakollinen varuste vauvalle. Sisällä ei ole voitu olla koko aikaa, joten vauvaa on joutunut viemään uloskin välillä, jo pelkillä kauppareissulla (autosta kauppaan ja takaisin) toppahaalari olisi ollut pakollinen. Etelä-Suomessa voi ehkä pärjäillä ilmankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Toppapuku. On minusta kuitenkin lämpöisempi kuin pelkkä fleece...
Meidän kuopus syntyi 29.12 ja vaikka ulos ei heti päästy, ei toppis ollut yhtään liian paksu makuupussinkaan sisällä.
tätä mieltä mäkin olisin, sit keväämmällä pärjää jo fleesellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
tottakai toppapuku. vai mitä aattelit pukea esim. kaupassa käyntiin 20 asteen pakkasella? itse ainakin olen pukenut toppapuvun.
Tuskin lähden -20 steen paukkupakkasella ihan pikkuvauvan kanssa ulos =) Ja kuten sanoin, vaunuissa on oma paksu lämpöpussi, jossa vetskari sitten, että saa suljettua koko matkan niin, että vaan vauvan pää jää näkyviin + makuupussejakin löytyy.
Joskus ei voi valita vaan on pakko lähteä ulkoilemaan -20 asteen pakkasella. Meillä aina ollut toppapuku lapsella. Mutta minä olinkin silloin yksinhuoltaja kahden koiran kanssa joita oli pakko ulkoiluttaa pakkasista riippumatta.
 
Kahden talvivauvan (19.12. ja 2.1. syntyneet) kokemuksella vastaan että fleecehaalari, sellainen hieman paksumpi siis, riittää mainiosti. Vauvahan on makuupussissa ja useimmissa vaunuissa on lämmin pehmeä kantokoppa tai lämpöpussi, sinne sisään kun laittaa toppahaalarissa olevan vauvan niin paistuuhan se pikkuinen!
Meidän vauvelit ulkoili fleece- tai teddyhaalareissa, kantokopan sisällä. Kopan pohjalla oli lampaantalja, ja tulipalopakkasella oli lisäksi viltti tai makuupussi käytössä. Toppahaalarit tuli käyttöön vasta sitten, kun vauvat jo istui vaunuissa, eli olivat tuolloin noin 10 kk ikäisiä (istui ne toki jo aiemmin, mutta silloin oli kesä) . Lämpöisinä pysyivät ilman toppaakin, joskus olivat jopa hikisiä.
 
Kaksi talvivauvaa on tullut hoidettua ja vaatetettua ja meillä on ollu molemmilla käytössä ihan äitiyspakkauksen toppapuku.

Meillä esikoinen on aina ollut varsinainen kylmäkalle, joten liikaa ei ole häntä pystynyt vaatettamaan ikinä. Kuopus taasen on toista maata, mutta häneltä olen jättänyt laittamatta toppapuvun alle villapuvun, jonka esikoiselle laitoin hänen olleessaan vauva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Kahden talvivauvan (19.12. ja 2.1. syntyneet) kokemuksella vastaan että fleecehaalari, sellainen hieman paksumpi siis, riittää mainiosti. Vauvahan on makuupussissa ja useimmissa vaunuissa on lämmin pehmeä kantokoppa tai lämpöpussi, sinne sisään kun laittaa toppahaalarissa olevan vauvan niin paistuuhan se pikkuinen!
Meidän vauvelit ulkoili fleece- tai teddyhaalareissa, kantokopan sisällä. Kopan pohjalla oli lampaantalja, ja tulipalopakkasella oli lisäksi viltti tai makuupussi käytössä. Toppahaalarit tuli käyttöön vasta sitten, kun vauvat jo istui vaunuissa, eli olivat tuolloin noin 10 kk ikäisiä (istui ne toki jo aiemmin, mutta silloin oli kesä) . Lämpöisinä pysyivät ilman toppaakin, joskus olivat jopa hikisiä.

Kiitos! :flower:
Kun puhuin fleecehaalarista, tarkoitin semmosta paksumpaa, jossa on vuori (on ikäänkuin pikkusen topattu) ja itsekin ajattelin sen riittävän, koska vauva tulee joka tapauksessa olemaan topatussa lämpöpussissa, joka siis todellakin pitää lämpöä + tarpeen tullessa makuupussissa siellä lämpöpussukassa + sitten tulee vielä jalkapeite vaunuihin. Ja toki asianmukaiset vaatteet siellä alla.

Kyse ei ole siitä, ettenkö voi ostaa toppapukua tai vaikka molempia, mutta tämä kysymys vaan tuli mieleen, kun ystäväni, joka on kahden talvivauvan äiti, kertoi, että heillä oli molemmat lapset läpi talven vaunuissa äitiyspakkauksen välikausihaalarin kanssa.
 
Meillä poika syntyi tammikuun lopussa, ja koko talvi pärjättiin äippäpakkauksen kevyttoppapuvulla. Sinne alle kun puki villavaatteet ja sujautti pikkuisen makuupussiin vaunujen kantokoppaan + jalkapeitteen päälle, niin hyvin tarkeni. Meillä oli kyllä toppahaalarikin hankittuna (pakkauksen puku oli niin ruma, että turhuuksissani hankin nätimmän), mutta eipä sille käyttöä ollut, kun poika oli varsin kuumaverinen tapaus alusta asti.
 

Yhteistyössä