Talvivauvan vaatehankinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toive81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

toive81

Jäsen
23.02.2008
960
0
16
Heippa!

Esikoista odotellaan ja olen aika ulalla mitä kaikkea kannattaa vauvalle ostaa ja kuinka monta kipaletta (bodyt,potkuhousut yms). Laskettu aikani on 4.1.2009 ja uskoisin vauvelin olevan syntyessään (jos on täysiaikainen) max 50cm pitkä. Eli laittakaa mitä nyt ainakin kannattaa ja minkä kokoisia vaatteita/muita kannattaa ostaa vastasyntyneelle ja kuinka paljon näen talviaikaan.

Asustelen tällä hetkellä ulkomailla enkä ole saanut päätöstä myönnetäänkö minulle Suomesta äippäpakkaus. Olen siis väliaikaisesti pois Suomesta ja mieheni mukana hänen työnsä vuoksi. Muutenkin saa laittaa vinkkejä minkä kokoista ja mitä kannattaa ostella kevättäkin ajatellen ja kuinka kauan esimerkiksi 56cm vaatteet vauvalle menevät. Suuri kiitos jo etukäteen vastanneille!!!

Olisi varmaan helpompaa neuvoa sua, jos tietäisi millasessa ympäristössä asut siellä ulkomailla! Vauvan vaatetarve on yksilöllistä, eli riippuu paljolti siitä, puklaileeko vauva kovasti. Muutenhan ne vaatteet eivät alkuun juuri likaannu. Sekin tietysti vaatemääriin vaikuttaa, miten innokas pyykkääjä olet!

Meidän vauva oli ns. helppo tapaus ja käytti vuorokaudessa yöpuvun + noin 3 bodyä ja 1-2 alaosaa. Kypärämyssyjä oli kolme vaunussa nukkumisia varten. Harsoja riitti hyvin 12 kpl. Katsele sitä vauvan kasvamista noista kasvukäyristä, joita netistä löytyy vaikka mistä. Meidän sälli oli 53cm syntyessään ja äitiyspakkauksen sisävaatteet jäivät pieniksi 3kkn iässä. En ostaisi niitä ihan pieniä vaatteita kuin pari kappaletta, koska isoja potkareita voi pienentää sukilla ja paitojen hihoja voi kääriä. Unipussi olisi aivan ehdoton hankinta - meillä sitä tajuttiin alkaa käyttää vasta 8kk iässä... Juu ja kantoliina on must!

Tosiaan asustelen maassa missä on lähes saman moinen talvi kuin etelä-suomessa eli ei varmaan hirmu kovia paukkupakkasia tule. Tosin asun nyt merenranta kaupungissa niin tuulisia päiviä voipi olla enempi mikä tekee sitten ilmankin koleammaksi. Kiitos Pinnasänky vinkeistä! Onko tuo unipussi sama kuin makuupussi. Kokematon kun olen... :ashamed:

Hei! Meille syntyy vauva täällä suomessa suurinpiirtein samoihin aikoihin kun teille. Olen hankkinut toppapuvun 62cm joka menee pitemälle kevääseen, ja laitokselta haettaessa, siihen olen hankkinut asuun sopivat myssyn ja tumput. Kevyt toppa-asu on kiva keväällä kun vauva täytyy pukea vielä lämpimästi mutta ei ihan toppapukuun kuitenkaan. Bodyja, housuja, potkareita, sukkahousuja, sukkia, myssyjä ja yöpukuja mulla on joka koossa 4-5kpl. On sellaisia mitkä menee kotona ja vähän parempia mitä käytän kyläillessä ja kaupoilla. Makuupussi vaunuihin ja pari vauvapeittoa tarvitset. Vaunuihin täytyy tuulisessa kaupungissa olla sade/tuuli suoja. Meillä ei lapset tykänny kantoliinasta, voit ehkä pyytää joltain tutulta lainaksi ennen kuin ostat omaksi, niin saat koittaa tykkääkö vauvasi olla liinassa. Unipussi löytyy myös meiltä ja oli vaunuissa keväällä ja syksyllä ihan jees mutta talvella käytin makuupussia. Yks vaihtoehto makuupussille on lämpöpussi joita myy lastetarvikeliikkeet. Tosin huuto.netistä saat näitä kaikkia hyväkuntoisina ja puolet halvemmalla, mutta ehkä lähetysongelmia saattaa tulla ulkomaille.
Jos synnytyssairaalasta ei saa vaatteita vauvalle sairaalaolo ajaksi niin sitten tarvitset niitä pieniä jonku verran enemmän ettei tarvi heti alkaa konetta pyörittään kun kotiudutte.
Tällasta tuli mulle mieleen.
Oikeen paljon onnea odotukseen :flower:

Kovasti puklailleiden lasten äitinä sanoisin että kyllä bodyja/paitoja (pienelle ilman muuta kaikki pitkähihaisia) saa olla vaikka kahdeksankin.. Jos käy niin ettei joka päivä voi pestä, niin ei pääse loppumaan.

Ohuet tumput/pikkusukat on käteviä kun pieni helposti raapii naamaansa. Siis sukat voi laittaa käsiinkin..

50-senttisiä en osta itse lapselle ollenkaan; 56-senttiset menee hyvin jos ei nyt ihan pikkuruinen vauva ole.

Mun mielestä puolipotkarit on olleet kätevämpiä kuin perinteiset potkarit. Ja bodyt parempia kuin paidat.

Ihan pienellä pitäisin myssyä päässä sisälläkin, siis sellaista ohutta puuvillapipoa tai narulakkia. Niitäkin saa siis olla muutama.

Meillä on harsoja varmaan 35 kun niitä oli edellisenkin kanssa pyykissä helposti 10-15 kerralla.

Plyyshipuvut on käteviä välipukuja. Samoin ihan ohut villa ja fleece. Niitänyt ei kovin montaa tarvi, pari varmaan riittää..

Makuupussi vaunuissa on hyvä. Kylmemmällä ilmalla sinne vaan toppahaalarin kanssa, lämpimämmällä kevyttoppiksen tai fleecen. Itsellä on mahdollisiapaukkupakkasia varten vielä lampaantalja vaunujen pohjalle. Ja sadesuoja on ehdoton tuulensyoja myös!

Unipussi on kuulemma liikkuvaiselle vauvalle hyvä yöaikaankin pinnasängyssä. Ei ole kokemuksia siitä =) Unipussi on siis sellainen tikattu pussukka johon vauva laitetaan, yläosa on kuin "liivi" ja alaosa umpinainen. Vauva pysyy "peiton alla" vaikka kääntyilisikin unissaan.

Toppahaalari ja -myssy ja -tumput sekä -töppöset täytyy toki olla. Kypärämyssyjä varmaan vähän maun mukaan.. Meillä on aina ollut mutta aika vähän niitä on tullut käytettyä.

Sensellaista =)

mulla on kans laskettuaika samana päivänä. eli 4.1.09 Ja olen itsekin tämän esikoisen kanssa miettinyt, että kuinka paljon niitä vaatteita tarvitaan, ja esim, miten paljon tarvitaan muitakin kuin bodeja ja noita potkareita, et kuin paljon tarvitaan college vaatteita, pitkähihaisia.

No varmaan joku kolme settiä/kokopukua collegeja riittää.. Varsinkin jos on olemassa joku ohut villahaalari esim toppa/kevyttoppapuvun alle.

Vauvan pikkupöksyjä mulla ei ole yhtään. (siis meillekin on vauva tulossa, joulukuun alussa on la)

Sukkia varmaan jotain max viidet oikeasti tarvii.

Mitä muuta vielä on jotain mikä ei ole bodyja tai potkareita? =) Tuo pitkähihaiset tarkoitti vissiin emmyllä nimen omaan noita collegeja? Lyhythihaisilla bodeilla ei talvivauva tee mitään (tää on mun käsitys kolmen lapsen äitinä).

Meillä on kaikki kolme lasta olleet kovia pulauttelijoita ja vähintään kolme vaatekertaa tai ainakin yläosaa (bodya) on menny päivässä pyykkiin. Eli jo kahdeksi päiväksi tarvis kuudet vaatteet jos joka päivä pyykkää. Bodyt ja puolipotkarit on käytössä helppoja jos ne vaan (äidin ;) ) silmää muuten miellyttää. Minusta puolipotkarit on yövaate/alusvaate ja siksi päälle laitan college (tai vastaavat) housut. Jos on kylmä ja vetoinen lattia niin saa olla puolipotkareiden ja bodyn päällä esim. velourhaalari, collegepuku tai vastaava. Lyhythihaisia bodyja olen käyttänyt talvella collegeasun ja velourhaalarin alla. Meillä on sen verran lämmin että kuuma tulis jos alle pitkähihaisen bodyn laittais.

Normaali vauvalle 56 senttiset menee kuukauden tai jopa kaksikin. Tässä on "yleinen" kokotaulukko. Riippuu tietysti paljon vauvan koosta, mut yleisesti ottaen menee kuin alla olevassa taulukossa.

Kokotaulukko 1
Ikä Koko
0-1 kk 50 cm
1-2 kk 56 cm
2-4 kk 62 cm
4-6 kk 68 cm
6-9 kk 74 cm
9-12 kk 80 cm
12-18 kk 86 cm

Yhteistyössä