Talvirenkaat vai ei talvirenkaita?

Mies oli vissiin eilen käynyt vaihdattamassa omaan autoonsa talvirenkaat ja kyseli nyt tänään multa, haluaisinko mä, että se vaihtaa mulle renkaat tänään. Mä en kyllä ollut osannut edes ajatella, että niitä vaihdettaisiin nyt - vasta pari viikkoa sitten ostin uudet kesärenkaat alle. Ja kun mun talvirenkaissa on nastat... Ei tuolla ainakaan vielä siltä näytä, että niitä tarvitsisi.

Millaisella aikataululla muut ovat ajatelleet ruveta renkaita vaihtelemaan?
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Sitten vaihdetaan kun näyttää siltä että talvi ois ees tuloillaan, nyt kun lämmintä +10 ja vettä sataa ei paljon jaksa talvirenkaita ajatellakaan...
niinpää. ja sitten kun ens viikolla, etelässäkin, on pakkasaamuja, niin se on sit tosi kiiva liukastella rekan keulaan, voi sitten pilvenreunalta katsella kun ensilumi sataa maahan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Sitten vaihdetaan kun näyttää siltä että talvi ois ees tuloillaan, nyt kun lämmintä +10 ja vettä sataa ei paljon jaksa talvirenkaita ajatellakaan...
Näin kun ajattelee, niin ei ihme että talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Eikun talvikiekot alle vaan, tuloillaanhan nuo huonot kelit on jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Näin kun ajattelee, niin ei ihme että talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Eikun talvikiekot alle vaan, tuloillaanhan nuo huonot kelit on jo.
Tähän aikaan vuodesta käy kyllä mielessä, että siitä kitkat ovat hyvät, että ne voi vaihtaa alle heti, kun fiilis iskee. Ei tarvitse edes sään näyttää kovin kehnolta. Nastarenkaiden kanssa ainakin mulla on vähän sellainen olo, että en mielelläni lähde kuivalle syysasvaltille niillä ropsuttamaan, jos ei ole mitään oireita ilman viilenemisestä.

Mutta joku taisi jo uhkailla, että ensi viikoksi on luvattu lunta etelään - mun täytynee siis huomenna tehdä vielä uusi tilannearvio.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mutta joku taisi jo uhkailla, että ensi viikoksi on luvattu lunta etelään - mun täytynee siis huomenna tehdä vielä uusi tilannearvio.
Niinhän ne on jo luvanneet lunta-räntää eteläänkin. Mitäpä sitä siis turhaan odottelemaan, varsinkin kun nyt on ihan kohtuuhyvä ilma puuhastella ulkona ja vaihtaa ne renkaat.

Onhan se vähän hullu tunne rapisella nastoilla kuivalla asfaltilla, mutta kovin montaa päivää/viikkoa ei sitä tartte kärsiä. Mieluummin kuukausi pöljää nastojen rapiselua kuin yksi ylläriaamu kesärenkailla.
 
jippu
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mutta joku taisi jo uhkailla, että ensi viikoksi on luvattu lunta etelään - mun täytynee siis huomenna tehdä vielä uusi tilannearvio.
Niinhän ne on jo luvanneet lunta-räntää eteläänkin. Mitäpä sitä siis turhaan odottelemaan, varsinkin kun nyt on ihan kohtuuhyvä ilma puuhastella ulkona ja vaihtaa ne renkaat.

Onhan se vähän hullu tunne rapisella nastoilla kuivalla asfaltilla, mutta kovin montaa päivää/viikkoa ei sitä tartte kärsiä. Mieluummin kuukausi pöljää nastojen rapiselua kuin yksi ylläriaamu kesärenkailla.
peesi tähän
 
Aamulla voi olla mustaa jäätä, varsinkin jos yöllä lämpötila käy pakkasen puolella. Eli jos täytyy aamulla aikaisin lähteä liikenteeseen, niin suosittelen kyllä talvirenkaiden vaihtoa. Ajattelin kysyä isännältä, josko se nyt viikonlopun aikana ne vaihtaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mutta joku taisi jo uhkailla, että ensi viikoksi on luvattu lunta etelään - mun täytynee siis huomenna tehdä vielä uusi tilannearvio.
Niinhän ne on jo luvanneet lunta-räntää eteläänkin. Mitäpä sitä siis turhaan odottelemaan, varsinkin kun nyt on ihan kohtuuhyvä ilma puuhastella ulkona ja vaihtaa ne renkaat.

Onhan se vähän hullu tunne rapisella nastoilla kuivalla asfaltilla, mutta kovin montaa päivää/viikkoa ei sitä tartte kärsiä. Mieluummin kuukausi pöljää nastojen rapiselua kuin yksi ylläriaamu kesärenkailla.
peesi tähän
Toi on totta. Mulla on onneksi tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne, että jos sää näyttää tosi kehnolta, voin jäädä etätöihin. Eli ihan pakko ei olisi niillä kesärenkailla lähteä loskaan ajelemaan (enkä mielelläni lähtis talvirenkaillakaan, koska yleensä talven ekana lumisadepäivänä kaikki on ihan pihalla ja mun 45 minuutin työmatka kestää parhaimmillaan 3 tuntia...).

Mutta joo. Ehkä mä sit huomenna pyydän miehen vaihtamaan ne mun renkaat. Eipä sitten tarvitse enää miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ei ole vaihdettu vielä, kun ei ole luntakaan.

nastat ei tykkä asfaltista,joten vasta kun sitä lunta tulee vaihdetaan


Ei se ole kiva aamulla kiireessä ja lumisateessakaan niitä renkaita alkaa vaihtamaan, joten parempi ne on vaihtaa ajoissa, jos pakkasta luvassa.

 
Ei ole vielä
Meillä kun on isännällä semmoinen työ, ettei tarvitse kellon kanssa lähteä, niin vaihtaa talvikiekot kummallekin sinä aamuna, kun niitä ensimmäisen kerran näyttää tarvitsevan.
Muuten vihdettaisiin heti, jos on luvattu lunta tai kunnon pakkasta. (Nyt vissiin jo lähipäiviksi on?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ei ole vaihdettu vielä, kun ei ole luntakaan.

nastat ei tykkä asfaltista,joten vasta kun sitä lunta tulee vaihdetaan


Ei se ole kiva aamulla kiireessä ja lumisateessakaan niitä renkaita alkaa vaihtamaan, joten parempi ne on vaihtaa ajoissa, jos pakkasta luvassa.
meillä ei ole kiiretä minnekään B)
minä sairaslomalla ja mies työtön, joten aikaa on.
Pitäähän munkäydä ens vikolla työpaikalal, mutta sinne ehtii vaikka hitaastikin ajamalla.
Meidän pitää muutenkin ens tilistä laittaa auton jarrut ja lämppäri kuntoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
meillä ei ole kiiretä minnekään B)
minä sairaslomalla ja mies työtön, joten aikaa on.
Pitäähän munkäydä ens vikolla työpaikalal, mutta sinne ehtii vaikka hitaastikin ajamalla.
Meidän pitää muutenkin ens tilistä laittaa auton jarrut ja lämppäri kuntoon.
toivottavasti ei ole paljoa tälläisiä kuskeja liikkeellä ensiliukkailla :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
meillä ei ole kiiretä minnekään B)
minä sairaslomalla ja mies työtön, joten aikaa on.
Pitäähän munkäydä ens vikolla työpaikalal, mutta sinne ehtii vaikka hitaastikin ajamalla.
Meidän pitää muutenkin ens tilistä laittaa auton jarrut ja lämppäri kuntoon.
toivottavasti ei ole paljoa tälläisiä kuskeja liikkeellä ensiliukkailla :|
Samaa mieltä :|
Meillä varmaan parin viikon sisällä vaihdetaan renkaat,koska se takaraja olikaan?
 

Yhteistyössä