Talviloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä 79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä 79

Vieras
Olen vakituisesta työsuhteesta vanhempainlomalla. viime kesänä pidin normaalin kesäloman (eli 24 pv) ja talvilomaksi jäi se 6 päivää. Mitenkäs asia nyt hoituu kun vanhempainlomani kestää yli talvilomakauden? Maksaako työnantaja jossain vaiheessa talvilomarahat? Entäs lomaltapaluu rahat, saanko niitä? Kuulun PAM:n ""alaisuuteen"", mutta omana liitona on ""Loimaan liitto"". Joten suoraan liitosta en asiaa saa kysyttyä. Eli oiskos jotain PAMilaista vastaamassa?
Myös kesälomahan on kertynyt normaalisti ja aionkin kesällä mennä pariksi kuukaudeksi töihin kun isä jää pitämään vanhempainloman 12 viimeistä päivää ja saa siis lisäksi 12 päivää vielä isyyslomaa. Jos ilmoitan, että tulen 2 kuukaudeksi töihin ennen hoitovapaata, tuleeko työnanatajan antaa loma tänä aikana? Ja saanko lomaltapaluurahat vaikka jäisin heti loman jälkeen hoitovapaalle? Ikävää pohtia, että miten saa kaikki rahat irti, mutta pakko on saada vähän edes säästöön, kun tuo hoitovapaan ajalta maksettava korvaus ei niin häävin suuri ole.. Työnantajan kanssa vähän kireät välit ja on yrittänyt aiemminkin kusettaa, joten haluaisin saada varmuuden, että mitä minun kuuluu saada.
Sekavaa tekstiä, mutta kiitos jos jaksoit lukea ja tupla kiitos, jos joku osaisi vastata.

Hmmm, tarkkaa tietoa ei minulla ole, mutta käsittääkseni työnantajan kanssa voi sopia, että ottaako lomana vai rahana. Jokatapauksessa maksettava on myös talvilomapalkka ja lomaltapaluurahat.
Oiskohan PAM:in sivuilla tietoa?

Itse pidin kesäloman juuri ennen äippäloman alkua. Talviloma ja kertyneet lomat sain rahana, koska määräaikainen työsopimukseni päättyi äippälomani aikana.

Vuosilomat kertyvät normaalisti äitiys- ja vanhempainvapaan aikana. Työnantajan kanssa sitten voi sopia milloin ne haluaa pitää eli haluaako ne rahana hoitovapaan aikana vai töihin palattua lomana.
Hoitovapaalla ei kerry yhtään lomapäivää eli jos pidät/saat rahana kaikki lomapäiväsi hoitovapaalla niin töihin palttua sinulle ei ole enää noita täysiä lomia!!

Mitä tarkoittaa tuo lomana vai rahana? Anteeksi tyhmyyteni.. Mutta normaalistihan saan loman ja rahat. Eli nyt kun en voi lomaa pitää, niin käsittääkseni saan vain rahat. Ja kyllä nyt niille rahoille on enemmän tarvetta kuin lomalle sitten myöhemmin.. Voi olla hyvinkin mahdollista, etten edes palaa tälle työnantajalle hoitovapaan jälkeen..

Öh, siis jos päätät pitää loman, niin tietysti saat siltä ajalta lomapalkan ja lomaltapaluurahat. Mutta voit myös mennä töihin ja saada lomapalkan+rahat pitämättä lomaasi. Työnantajan kanssa täytyy vain sopia, että valittu vaihtoehto sopii myös hänelle.

itselläni loppuu äippäloma kesäkuun alussa ja työnantajani laittaa siihen perään talviloma vk ja kesäloman. Sopi minulle niin näin tehdään. Olisin voinut myös saada talvilomarahat talvella, jos olisin tarvinnut, mutta mielummin sitten kesällä =)

Ei taida enää olla käytössä lomaltapaluurahaa..? Eli on lomaraha joka useissa yrityksissä maksetaan kahdessa erässä, vaikkapa elokuussa vaikka loma olisi kesken tai vasta alkamassa.

Muuten(kaan) en kyllä osaa sanoa mitään joka auttaisi.

Siis lomarahoista ei ole laissa säädetty vaan niistä sovitaan työehtosopimuksin, joita Suomessa on noin 150 kpl. Riippuu ihan siis alalla sovellettavasta tes:sta, maksetaanko vaikos eikö. PAMin hotelli- ja ravintola-alan sekä kaupanalan tes:sta lomarahat löytyypi kyllä.

AP:han kuuluu PAM-liittoon, tai johonkin vastaavaan ja kyseli just PAMilaisilta erityisesti. Turha sotkea muiden liittojen sopimuksia tai pelkän lain noudattajia tähän,ettei AP saa väärää kuvaa oikeuksistaan,vaan osaa vaatia sen,mikä hänelle kuuluu.

Löysin vanhan (2002) PAM:in kirjan, ja sen mukaan myös hoitovapaa lasketaan niihin ""poissaoloihin työnantajan luvalla"", jolloin myös lomaltapaluuraha tulee maksaa.

Nyt vain mietityttää, että otanko itse yhteyttä työnantajaan ja kyselen jo talvilomarahoja (koska käsittääkseni uusi laki tullut voimaan, joka estää lomien säästämisen?), koska tiedän, että hän yrittää ne minulta pimittää.. Pitää työntekijöitään tyhmänä. Maksoi ensimmäiset 10 kk alle Tes:in mukaista palkkaa ja kun menin hänelle asiasta puhumaan niin sanoi vain : ""ai niinkö, enpäs tuota tiennytkään.. Sopiiko että palkka nostetaan Tes:in mukaiseksi ensikuun alusta?"". Taidan odottaa maaliskuuhun, jolloin talviloma kausi loppuu.. Kiitos kaikille vastanneille, nämä lakiasiat on joskus todella kiemuraisia..

Yhteistyössä