Talvikoista tietävät! Kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensimmäiseni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensimmäiseni

Vieras
1. Oisko tämä duna tarpeeksi hyvä talvikolle?
PetNetstore - Jordy duna pikkujyrsij

2. Voisko duna tai terraario olla liian iso talvikolle? Missähän se raja menisi? Jostain luin, että saattavat alkaa puolustamaan reviiriään enemmän isommassa asumuksessaan.. onkohan näin?

3. Uros vai naaras? Miksi? Onko paljonkin eroja luonteessa? Onko esim. naaras lempeämpi, rauhallisempi, helpompi käsitellä vai toisinpäin?

4. Haisevatko urokset enemmän kuin naaraat?

5. Mitenkä hamsu tulisi ottaa käteen asumuksestaan? Voiko sen ottaa suoraan käteen sieltä vai pitääkö esim. muovilautasen tai vessapaperirullan avulla ottaa se ulos reviiriltään ja sitten vasta asumuksen ulkopuolella ottaa se käteen?

6. Ja kuinkahan kauan aikaa kuluu, että hamsusta voi sanoa että se on käsikesy?

7. Purevatko talvikot helposti? Mitenkä tätä voisi ennalta ehkäistä? Ei ainakaan saa jahistaa, mutta onko muuta mitä ei pidä talvikon kohdalla tehdä, ettei siitä tule äkästä?

Siinäpä taisivat kysymykset olla :) Paljon olen netistä tietoa lukenut, mutta kiva olisi ihan omakohtasista kokemuksista myöskin lukea. Varsinkin tuo uroksen haiseminen enemmän kuin naaraan väittämä kiinnostaa eritoten.

Ihan hyvän kokoiselta tuo duna vaikuttaa :) En ole ikinä kuullut että asumus voisi olla yli-iso?

Urokset ovat rauhallisempia eivätkä tuoksu juuri miltään (naarailla kiima vähän väliä, jännä haju). Eli minä ainakin kuullut päinvastoin että naaraat haisisivat enemmän kuin urokset. Meillä tosin ollut molempia eivätkä mun mielestä ole mitenkään pahalle haisseet kumpikaan sukupuoli :)

Ja talvikot eivät tosiaan helposti pure, meillä ainakaan juuri lainkaan. Kerran on vierasta lasta puraissut kun tunki kätensä dunan luukusta sisään ja säikäytti toisen...

Käsikesyksi meidän hamsut on tullut tyyliin viikossa. Helpoiten hamsun saa tosiaan nostettua lautasella tai vessapaperirullalla mutta ainakin tämä meidän nykyinen tallustelee suoraan kädelle kun käden dunaan laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ensimmäiseni;27857852:
PetNetstore - Jordy duna pikkujyrsij

2. Voisko duna tai terraario olla liian iso talvikolle? Missähän se raja menisi? Jostain luin, että saattavat alkaa puolustamaan reviiriään enemmän isommassa asumuksessaan.. onkohan näin?

3. Uros vai naaras? Miksi? Onko paljonkin eroja luonteessa? Onko esim. naaras lempeämpi, rauhallisempi, helpompi käsitellä vai toisinpäin?

5. Mitenkä hamsu tulisi ottaa käteen asumuksestaan? Voiko sen ottaa suoraan käteen sieltä vai pitääkö esim. muovilautasen tai vessapaperirullan avulla ottaa se ulos reviiriltään ja sitten vasta asumuksen ulkopuolella ottaa se käteen?

7. Purevatko talvikot helposti? Mitenkä tätä voisi ennalta ehkäistä? Ei ainakaan saa jahistaa, mutta onko muuta mitä ei pidä talvikon kohdalla tehdä, ettei siitä tule äkästä?

Siinäpä taisivat kysymykset olla :) Paljon olen netistä tietoa lukenut, mutta kiva olisi ihan omakohtasista kokemuksista myöskin lukea. Varsinkin tuo uroksen haiseminen enemmän kuin naaraan väittämä kiinnostaa eritoten.

Ei kauheesti kokemusta, mutta vastaan kuitenkin. Meillä ostettiin eka hamsteri syksyllä. Meillä iso terraario käytössä, en ole kuullut tuosta, että voisi olla liian iso, mutta ehkä se on mahdollista.

Meillä tyttöhamsteri. Valittiin naaras, koska 12v tyttö ilman muuta tahtoi naarapuolisen. Kyselin myös tuosta haisemisasiasta ja muutamasta eläinkaupasta sanottiin, että uros ehkä aavistuksen haisee enemmän, varsinkin jos talossa on muita eläimiä, jotka hamsteri haistaa, niin merkkailee enemmän.

Kesyydestä meille sanottiin, että urokset kesyyntyvät helpommin ja ovat rauhallisempia ja kiltimpiä.

Meillä ei tuo hamsteri ole edelleenkään käsikesy ja aika helposti saattaa näykkäistä. Hamsteria ei ole koskaan jahdattu tai väkisin yritetty ottaa käteen.
Olen itse ajatellut, että tuo terraario siinä mielessä huono, että hamsteri ei niin helposti saa sinne ihmisen hajua, ellei koko ajan ole käsiään sinne tukkimassa ja näin kesyyntyminen viivästyy.
Ehkä vähemmän tuo näykkii/puraisee, jos on esim. häkissä terran siivouksen aikana eli ehkä omassa asumuksessaan helpommin puolustaa reviiriään.

Meil tuota kokoluokkaa duna ja suosittelen kokemuksesta hivenen isompaa :) sinne on kivempi laitella juttui toisen viihdykkeeksi. TOki mulla talvikko (uros) on paljon vapaana omalla alueella jossa on tekemistä (valvotusti) ja saa purkaa näin energiaa. Kannattaa katsoa jyrsijäliiton ja ihan venäjänkääpöhamstereihin liittyviltä sivuilta vinkkejä .
Uros voi olla laiskempi tekeen pesää kuin naaras mutta nämäkin on ihan talvikko kohtaisia.

[QUOTE="saana";27858002]Ihan hyvän kokoiselta tuo duna vaikuttaa :) En ole ikinä kuullut että asumus voisi olla yli-iso?

Urokset ovat rauhallisempia eivätkä tuoksu juuri miltään (naarailla kiima vähän väliä, jännä haju). Eli minä ainakin kuullut päinvastoin että naaraat haisisivat enemmän kuin urokset. Meillä tosin ollut molempia eivätkä mun mielestä ole mitenkään pahalle haisseet kumpikaan sukupuoli :)

Ja talvikot eivät tosiaan helposti pure, meillä ainakaan juuri lainkaan. Kerran on vierasta lasta puraissut kun tunki kätensä dunan luukusta sisään ja säikäytti toisen...

Käsikesyksi meidän hamsut on tullut tyyliin viikossa. Helpoiten hamsun saa tosiaan nostettua lautasella tai vessapaperirullalla mutta ainakin tämä meidän nykyinen tallustelee suoraan kädelle kun käden dunaan laskee.[/QUOTE]

Ok. Kiitos vastauksestasi ja vaivannäöstäsi! :) Joten uskallanpa ehkä sittenkin ottaa sen uroksen, joka miellytti enemmän silmääni kuin naaras :)

näyttää ihan OK
en ole kuullut vastaavasta.

en ole huomannu eroja luonteissa. luonne tulee aika pitkälti sen mukaan miten kasvatat hamsun
en tiedä

itse sain hampaista kun yritin ottaa suoraa käteen, varmista että kädet ovat puhtaat ,jos haisevat herkuilta voi hamsu purasta. hamsn voi ottaa jollain muulla pois mutta myös kädellä,tämä lienee luonteesta kiinni. tulevat myös suoraan kädelle.

tämä rippunee hamsun luonteesta,miten sitä käsittelet ja kuinka usein. jotkut kesyyntyy viikossa,jotkut kuukaudessa, voit sanoa että hamsu on käsi kesy kun uskaltaa tulla itse kädellesi,vaikka herkun avulla.
älä herättele päivisin! älä ota hamsu niin kinni ettei se nää sun kättäs.onneks talvikoilla purenta on sen verran pieni että vähän vaan kirpaisee.kokemuksesta oppii niinkuin virheistäkin.

[QUOTE="vieras";27858038]Ei kauheesti kokemusta, mutta vastaan kuitenkin. Meillä ostettiin eka hamsteri syksyllä. Meillä iso terraario käytössä, en ole kuullut tuosta, että voisi olla liian iso, mutta ehkä se on mahdollista.

Meillä tyttöhamsteri. Valittiin naaras, koska 12v tyttö ilman muuta tahtoi naarapuolisen. Kyselin myös tuosta haisemisasiasta ja muutamasta eläinkaupasta sanottiin, että uros ehkä aavistuksen haisee enemmän, varsinkin jos talossa on muita eläimiä, jotka hamsteri haistaa, niin merkkailee enemmän.

Kesyydestä meille sanottiin, että urokset kesyyntyvät helpommin ja ovat rauhallisempia ja kiltimpiä.

Meillä ei tuo hamsteri ole edelleenkään käsikesy ja aika helposti saattaa näykkäistä. Hamsteria ei ole koskaan jahdattu tai väkisin yritetty ottaa käteen.
Olen itse ajatellut, että tuo terraario siinä mielessä huono, että hamsteri ei niin helposti saa sinne ihmisen hajua, ellei koko ajan ole käsiään sinne tukkimassa ja näin kesyyntyminen viivästyy.
Ehkä vähemmän tuo näykkii/puraisee, jos on esim. häkissä terran siivouksen aikana eli ehkä omassa asumuksessaan helpommin puolustaa reviiriään.[/QUOTE]

Meillä kyllä noita muitakin elukoita täällä asustelee... mikähän on sitten aavistuksen enemmän :P

Yhteistyössä