Talvikengät - gore-tex vai vuorelliset saappaat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekalle ostamassa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekalle ostamassa...

Vieras
Näin hellepäivänä tuli jostain syystä mieleen talvikengät. Lähipiirin perheissä tavallinen hankinta talveksi on goretex-kengät+Kuomat, mutta aloin miettiä noiden goretexien tarpeellisuutta nähtyäni Elloksen kuvastossa huopavuoriset saappaat...Eikös ne olisi loskakeleillä goretexejä paremmat?? Ensimmäinen kävelytalvi tulossa, siksi kyselen...
 
Meillä on karvavuoriset kumikengät, gore-texit ja pakkaskenkinä tepsuja tai muita villavuorisia.

Kumikengät on kyllä hyvät loskakelillä, mutta heti kun pärjää niin pistetään goretexit, kun tuntuu että ne kumpparit kuitenkin hiostaa. Itse en omaan jalkaan laita kumppareita kuin pakon edessä, joten en ole sitten laittanut lapsillekaan. Mutta sitten on olemassa niitäkin, jossa kumia on nilkkaan saakka. Millähän nimellä ne oikein on? Kumiteräsaappaat? Canadabootsit? Ne saattaisi olla kätevät. Esim. Sorelin mallit näyttää lämpimiltä ja mukavilta.
 
Meillä on karvavuoriset kumikengät, gore-texit ja pakkaskenkinä tepsuja tai muita villavuorisia.

Kumikengät on kyllä hyvät loskakelillä, mutta heti kun pärjää niin pistetään goretexit, kun tuntuu että ne kumpparit kuitenkin hiostaa. Itse en omaan jalkaan laita kumppareita kuin pakon edessä, joten en ole sitten laittanut lapsillekaan. Mutta sitten on olemassa niitäkin, jossa kumia on nilkkaan saakka. Millähän nimellä ne oikein on? Kumiteräsaappaat? Canadabootsit? Ne saattaisi olla kätevät. Esim. Sorelin mallit näyttää lämpimiltä ja mukavilta.

No juuri tuollaisia Sorel-saappaita katselin Elloksella. Elloksella on myös oma merkki, millä on vastaavat saappaat; alaosa kumia, yläosa vedenpitävää nailonia tms. Kun hintaeroa on useita kymppejä goretexeihin verrattuna, niin kieltämättä nuo houkuttavat aika lailla. 1,5v jalka kun kasvaa vauhdikkaasti...
 
Saappaiden käytännöllisyys riippuu paljon siitä miten lapsi liikkuu. Jos hän konttaa ja römyää maassa ja saapas hörppää varresta vettä, vuorellisen saappaan kuivaminen kestää päiviä. Tavallinen saapas + villasukka kuivaa päivässä.

Kyllä goretexkin kestää kuivaa, jos se läpimäräksi kastuu.

Paljon riippuu siitä miten lapsi ulkoilee, rattaissa kanssasi vai päiväkotiryhmän kanssa kaikissa keleissä.
 
Sorelit kuulemma ovat hyvät jalassa ja todella toimivat. Itse aion ostaa sellaiset sekä itselleni, että tytöille ensi talveksi. Kyllä luulen, ettei hukkaan mene jos tuollaiset saappaat ostat.
 
No juuri tuollaisia Sorel-saappaita katselin Elloksella. Elloksella on myös oma merkki, millä on vastaavat saappaat; alaosa kumia, yläosa vedenpitävää nailonia tms. Kun hintaeroa on useita kymppejä goretexeihin verrattuna, niin kieltämättä nuo houkuttavat aika lailla. 1,5v jalka kun kasvaa vauhdikkaasti...

No älä nyt ainakaan mitään elloksen kenkiä osta, halpoja feikkejä kotka eivät varmasti lämpöset ole. Jos meinaat että on ämpöset, joudut kyllä ostamaan ihan aidot kengät oli ne sitten kuomat tai sorelit, mulla on 7v lapsi ja ainuet kengät millä oikeasti on tarjennut, on kuomat, niiden lisäksi on sitten ollut muita kenkiä muille keleille, kuten coreja ja hienostelusaappaita.
 
[QUOTE="vieras";26792786]No älä nyt ainakaan mitään elloksen kenkiä osta, halpoja feikkejä kotka eivät varmasti lämpöset ole. Jos meinaat että on ämpöset, joudut kyllä ostamaan ihan aidot kengät oli ne sitten kuomat tai sorelit, mulla on 7v lapsi ja ainuet kengät millä oikeasti on tarjennut, on kuomat, niiden lisäksi on sitten ollut muita kenkiä muille keleille, kuten coreja ja hienostelusaappaita.[/QUOTE]

Kuomat ostan joka tapauksessa kylmille keleille, loskakelin kengät nyt on lähinnä hakusessa. Lapsi kävelee ja touhuaa hoidossa pihalla.
 
Jos ne on laadukkat, kevyet ja niissä on joustava pohja niin voi kai niitä harkitakin. Yleensä vaan nuo onntsi jäykkiä ja painavia, vaesinkinnjout halpismallit, Eikä ne kyllä nilkkaa tue lainkaan. Syksyllä, ainakin etläsuomess on potkään sellaista +5 keliä, sataa tai ei sada ja tuommoseen keliin ne goretexit on kyllä paremmat kuin hiostavat loskasaappaat. Tietysti voi käyttää kumppareita villasukan kanssq mutta silloin lapsi mne kyllä suuren osan syksyä kumppareissa.
 
[QUOTE="Vieras";26792804]Jos ne on laadukkat, kevyet ja niissä on joustava pohja niin voi kai niitä harkitakin. Yleensä vaan nuo onntsi jäykkiä ja painavia, vaesinkinnjout halpismallit, Eikä ne kyllä nilkkaa tue lainkaan. Syksyllä, ainakin etläsuomess on potkään sellaista +5 keliä, sataa tai ei sada ja tuommoseen keliin ne goretexit on kyllä paremmat kuin hiostavat loskasaappaat. Tietysti voi käyttää kumppareita villasukan kanssq mutta silloin lapsi mne kyllä suuren osan syksyä kumppareissa.[/QUOTE]

Asumme etelä-suomessa, ja lapsi on muutenkin melkoinen kuumakalle, niin ehkä ne goretexit sitten vaan on meille oikea valinta...
 
Näin hellepäivänä tuli jostain syystä mieleen talvikengät. Lähipiirin perheissä tavallinen hankinta talveksi on goretex-kengät+Kuomat, mutta aloin miettiä noiden goretexien tarpeellisuutta nähtyäni Elloksen kuvastossa huopavuoriset saappaat...Eikös ne olisi loskakeleillä goretexejä paremmat?? Ensimmäinen kävelytalvi tulossa, siksi kyselen...

Minä suosittelisin kaikkia kolmea. Meillä ei viime talvena (eka kävelytalvi) ollut niitä kumppareita, mentiin sohjokelit ja jäätävät sadekelit villasukilla ja talvikumisaappailla, ja niissä varpaat paleli sekä itsellä että pojalla. Gorekengät on mainiot pikkupakkasella kun lumi on märkää, kuomat / huopakengät taas paukkupakkasilla.

Suosittelen muuten ostamaan itsellesikin lämpimät Goretexit. Itse siunasin omia Eccojani jotka lopulta ostin, niissä varpaat pysy lämpiminä -20 asteessa ja toisaalta kuivana lätäköissäkin.
 
meillä oli joskus reiman tollaset missä alaosa muovia...olivat surkeimmat kengät mitä on ollu! ensiksi ne ei pitänyt ollenkaan, lapsen jalka oli joskus kuin uitettu vedessä niissä kengissä ja se remmikin hajosi! en suosittele!
toisaalta musta tuntuu onko viking gorejen laatu huonontunut...ei nekään meillä enää täysin vedenpitäviä ole ollu viime vuonna toisin kuin aiempina?
 
[QUOTE="vieras";26792816]Vikingin coret, kunnolliset nilkkaa tukevat kengät ja ne on sitten kunnon pakkasella kylmät.[/QUOTE]

Vikingin cOretexeissa on suuria eroja mallista riippuen, osassa(halvimmissa malleissa) on todella kova, muovinen pohja jolla pienen on mahdoton kävellä. Esim superfitim goretexit on minusta laadukkaamma, kvyemmät ja paremmat pieneen jalkaan.
 
Minä suosittelisin kaikkia kolmea. Meillä ei viime talvena (eka kävelytalvi) ollut niitä kumppareita, mentiin sohjokelit ja jäätävät sadekelit villasukilla ja talvikumisaappailla, ja niissä varpaat paleli sekä itsellä että pojalla. Gorekengät on mainiot pikkupakkasella kun lumi on märkää, kuomat / huopakengät taas paukkupakkasilla.

Suosittelen muuten ostamaan itsellesikin lämpimät Goretexit. Itse siunasin omia Eccojani jotka lopulta ostin, niissä varpaat pysy lämpiminä -20 asteessa ja toisaalta kuivana lätäköissäkin.

Mulla on itellä sellaiset crocsin saappaat, missä crocs-materiaalia alaosa ja varsi karvavuorista mokkaa :) ne on muuten iiiiihanat ja tosi kevyet, mutta varpaat kyllä jäätyy kunnon pakkasilla. Pitää laittaa harkintaan, kun tulee itsekin enemmän touhuttua pihalla ensi talvena :)
 
Mulla itselläni on ties kuinka monennet gore-texit käytössä. Jotenkin mulla menee se kalvo rikki niistä ja päästävät sitten vettä. Aion ensi talveksi hankkia tuollaiset kumiteräbootsit, niin luulisi jalat pysyvän kuivina ja lämpiminä.

Lapsille on ollut vikingin, trekstan, bundgaardin, superfitin ja mckinleyn kalvokenkiä. Eccossa ja superfitissä on lesti liian kapea meidän lapsille. McKinleyt kului puhki vajaassa talvessa, muut ovat kestäneet. Trekstassa muistaakseni oikea villavuori sisällä, ja ne onkin olleet mun mielestä todella hyvät. Vikingiltä on sitten niitä nilkkurimallisia ns. välikausikenkiä, jotka ovat olleet mainiot.
 

Yhteistyössä