Taloustilanne - budjetin teko yllätti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxxx"

Vieras
Meillä mies tienaa 73% meidän perheen tuloista vuoden aikana. Minä äitiyslomalla.

Suurin kuluerä on ruoka; 22,7%.
Laina vie 20,6% ja asunnon, omakotitalo, muut kulut 12,5%. Muihin vakuutuksiin menee n.4,5%.

Auto vie 7,55%.

Muuihin säännöllisiin menoihin menee 16,2 %. Näissä on mm. netti, tv-maksu, canal, hoitomaksu (vanhin hoidossa puolipäivää) , osamaksu (noin 200e/kk jonkun kuukauden vielä)ym ym.

Säästöön ja muihin satunnaisiin menoihin jäisi siten n.15-16%. Eli joku nelisen sataa. Missähän se on....ei ainakaan pussissa kauaa kestä. ;)

Eniten mua järkytti noi satunnaiset menot hui että! Aina olin ajatellut että ne on semmoinen pikkusumma, että vakuutukset laittaa tän talouden kuralle jne. Mut ne onkin noi ruoka ja säännölliset menot. Siitä siis tinkimään. Kaikille niille jotka tuskailee talouden kanssa, suosittelen laittamaan REHELLISESTI kaiken ylös.

[QUOTE="xxxx";23385456]Meillä mies tienaa 73% meidän perheen tuloista vuoden aikana. Minä äitiyslomalla.

Suurin kuluerä on ruoka; 22,7%.
Laina vie 20,6% ja asunnon, omakotitalo, muut kulut 12,5%. Muihin vakuutuksiin menee n.4,5%.

Auto vie 7,55%.

Muuihin säännöllisiin menoihin menee 16,2 %. Näissä on mm. netti, tv-maksu, canal, hoitomaksu (vanhin hoidossa puolipäivää) , osamaksu (noin 200e/kk jonkun kuukauden vielä)ym ym.

Säästöön ja muihin satunnaisiin menoihin jäisi siten n.15-16%. Eli joku nelisen sataa. Missähän se on....ei ainakaan pussissa kauaa kestä. ;)

Eniten mua järkytti noi satunnaiset menot hui että! Aina olin ajatellut että ne on semmoinen pikkusumma, että vakuutukset laittaa tän talouden kuralle jne. Mut ne onkin noi ruoka ja säännölliset menot. Siitä siis tinkimään. Kaikille niille jotka tuskailee talouden kanssa, suosittelen laittamaan REHELLISESTI kaiken ylös.[/QUOTE]

Tarkoitan että säännölliset muut menot yllätti

Me on tehty miehen kanssa tätä jo vuosien ajan. Aikoinaan kun kerroin miehelle(seurusteluaikana) tekeväni näin niin sanoi olevan turhaa kun kaikki menee, mutta kiinnostui ja alkoi tehdä itsekin. Nyt sillä on vähän kuin pakko tehdä tuota ja ymmärtää ja tietää mistä voi säästää ja mihin menee. On äidilleenkin neuvonut noita kun sillä on hankaluuksia kulujensa kanssa, mutta eipä se anoppi usko. Anoppi ostaa mm. jokaisen iltasanoman ja iltalehden ja sanoi, että se on tapa ollut jo vuosikausia, ei siitä pääse eroon. Tuo pelkästään jo aika iso kuluerä kuussa ja neuvottiin vähentämään sitä että riittää rahat niin eipä uskonut.
Ruokamenoista me tingitään ihan perusjutuissa eli tietyt tuotteet niitä halvimpia merkkejä ja sitten jos halutaan erikoista leipää tms. niin ostetaan sitten sitä. Lihoihin menee huomattava summa ja niitä ostetaan tarjouksesta ja lidlissä mm. on nämä halpoja ja usein tarjouksessa. Sitten meillä heitetään todella harvoin ruokaa pois. Kuivakoista appelsiineista saa ihanaa kiisseliä, mutta joku saattaisi heittää nämäkin pois. Ruisleivän jämät korputan usein huoneilmassa ja niistä tulee ihania kuivaleipiä. Ylikypsät tomaatit käy ruoanlaittoon(ei pilaantuneet, mutta ylikypsät). Poimin itse kesäisin aivan kaikki marjat ja sienet ja hilloihin, kiisseleihin, mehuihin ja piirakantäytteisiin käytän näitä. Jos ostaisin marjat kaupasta niin niihin menisi aika iso summa, koska syön niitä todella paljon ja nuo omapoimimat on puhtaita ja kotimaisia. Pensasmustikoita ostan ainoastaan kesäisin ja se on oikeastaan iso herkutteluerä niin hinnaltaan kuin kooltaankin(olen miehelle sanonut, että saman saisi kulumaan viikonlopun siidereihin ja mieluummin ostan silleä 20e:lla niitä mustikoita niin summa ei tunnu niin kamalalta).

[QUOTE="vieras";23385475]Ihan sama kuin laihduttamisen kanssa. Ei sitä tosiaan ennen ylöskirjoittamista tajua.[/QUOTE]

Ei sitä laihduttamistakaan tajua kaikki ilman apua vaikka vihkoa pitäisi. Kokemusta on miten ammattilainen kertoi millä olen tuhonnut laihikseni. Tämä siis kahdenkeskinen puhuminen ammattilaisen kanssa. Ainoa vika ruokavaliossani oli ärsyttävän pieni ja sellainen jota en ollut tajunnut ja kun sen tajusin niin johan auttoi. Ns. terveelliset juomani eli rasvaton maito ja tuoremehu tuhosivat laihikseni täysin kun join niitä liikaa päivän mittaan vaikka ei olisi ollut tarvis. Halusin vaan saada ympyrän mukaan kaikki vitamiinit. Tyhmä kun sitä on...

Ei meilläkään mitään isompaa tarvetta tuohon kulujen tarkkailuun olisi, mutta toiveissa ois olla hoitovapaalla semmoinen 10kk. Siksi täytyy vähän miettiä miten noi kulut menee.

Joka tapauksessa mitään en enää aio ostaa osamaksulla enkä tilaa mitään laskulla. No visalla vois (netistä tilaaminen siten turvallisempaa) ;) Tai pakkoko sitä on mitään netistä tilata.

[QUOTE="vieras";23385600]Ei sitä laihduttamistakaan tajua kaikki ilman apua vaikka vihkoa pitäisi. Kokemusta on miten ammattilainen kertoi millä olen tuhonnut laihikseni. Tämä siis kahdenkeskinen puhuminen ammattilaisen kanssa. Ainoa vika ruokavaliossani oli ärsyttävän pieni ja sellainen jota en ollut tajunnut ja kun sen tajusin niin johan auttoi. Ns. terveelliset juomani eli rasvaton maito ja tuoremehu tuhosivat laihikseni täysin kun join niitä liikaa päivän mittaan vaikka ei olisi ollut tarvis. Halusin vaan saada ympyrän mukaan kaikki vitamiinit. Tyhmä kun sitä on...[/QUOTE]

Kyllä maitoa ja tuoremehua pitää vuorokaudessa juoda aika paljon, että sillä yksinomaan laihari tuhotaan. Tai sitten muuten syöt jo päivittäisen tarpeesi täyteen eikä sinulla ole varattu juomiseen energiaa. Rasvaton maito on hyvä kalsiumin lähde ja vähärasvaisena se on hyvä vaihtoehto jos esim on kolesterolin kanssa ongelmia.

Yhteistyössä