Taloussanomien artikkeli on niin totta: Isä tekee työt, äiti hoitaa lapset!

PoolopaitainenBensaletku

Aktiivinen jäsen
06.07.2012
1 837
1
36
Kaakkois-Suomi
Kovinkaan moni pikkulapsi ei mene hoitoon kodin ulkopuolelle 9–10 kuukauden ikäisenä, kun vanhempainrahakausi ja mahdollinen isäkuukausi loppuu.

Sen sijaan valtaosa äideistä pitää ainakin jonkin verran hoitovapaata, jotta lapsi olisi hieman vanhempi päivähoitoon mennessään.

Näin isänpäivänä voikin kysyä, miksi isät eivät jää äitien sijasta hoitovapaalle hoitamaan lastaan kotihoidon tuella?

Kelan johtavalla tutkijalla Ulla Hämäläisellä on tähän vastauksia.

– Kun puhutaan kotihoidon tuesta, niin sen lakisääteinen taso on varsin alhainen. Jos kyseessä on kahden vanhemman kotitalous, käytännössä pienituloisempi on yleensä äiti. Perheen sisällä naisten tulot ovat usein merkittävästi pienempiä kuin miesten. Kotitalouden budjetin kannalta on helpompaa, että äiti on vanhemmista se, joka jää kotiin.

Tällä hetkellä Kelan maksama kotihoidontuki on pienimmillään 327,46 euroa kuukaudessa. Vähätuloisempi kotitalous voi saada tämän hoitorahan lisäksi hoitolisää. Jotkut kunnat maksavat myös kotihoidontuen kuntalisää, jonka suuruus vaihtelee kunnittain.

Hämäläisen mukaan toinen syy on isien niukkaan osuuteen se, että äideillä ei ole aina voimassaolevaa työsuhdetta, johon palata vanhempain vapaan jälkeen. Erilaisten arvioiden mukaan tällaisia äitejä olisi kotihoidontuen saajista jopa 40 prosenttia.

Isyysraha
kelpaa

Kotihoidon tuella kituuttamisen sijasta isiä kiinnostaa enemmän lapsen hoitaminen palkkatasoon sidotulla isyysrahakaudella.

Valtaosa isistä käyttää 18 päivän isyysvapaan, joka pidetään usein lapsen syntymän jälkeen. Viime vuonna noin joka neljäs isä piti myös räätälöidyn isäkuukauden. Isäkuukauden kesto on nykyään enimmillään 36 arkipäivää.

Kummalle tahansa vanhemmista tarkoitettua vanhempainvapaata (ilman isäkuukautta ja siihen liittyviä vanhempainrahapäiviä) käytti varsin harva isä.

Työnantajapuolen keskusjärjestön Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) asiantuntijan Anu Sajavaaran mukaan perheen tulonjako voi vaikuttaa kotihoidontuelle jäämiseen. Sen sijaan vanhempainrahan suhteen pelätään turhaankin sitä, että perheen tulot väistämättä vähenisivät, jos pienituloisempi vanhempi menisi töihin.

– Veroviraston sivulla on laskelmia, miten eri tulot vaikuttavat. Tässä mennään usein luulon, eikä tiedon mukaan. Kaikki eivät myöskään ymmärrä vanhempainvapaata yhteiseksi vapaaksi. Tähän pitäisi saada asennemuutosta, Sajavaara toteaa.

Myös asenteet ja jumiutuneet roolimallit esimerkiksi hoitovastuusta ja elatusvastuusta voivat vaikuttaa siihen, kumpi vanhemmista jää kotiin hoitamaan lasta. Äidit saattavat jopa omia perhevastuuta, eivätkä salli miesten jäädä kotiin.

– Usein äiti haluaa pitää jaettavan osuuden vapaista kokonaisuudessaan, ja isä suostuu äidin ehdotukseen asiaa sen enempää miettimättä, sanoo ekonomistien etujärjestö Sefen tasa-arvoasioista vastaava asiamies Kosti Hyyppä järjestön tiedotteessa.

Isille korvamerkityt perhe-etuudet selkiytyvät ensi vuonna. Hallitus on esittänyt isyysvapaan pituudeksi 54 arkipäivää.

Erillistä isäkuukautta ei enää olisi. Isyysvapaa ei myöskään enää olisi sidottu vanhempainrahakauteen, vaan sen voisi pitää milloin tahansa ennen lapsen kaksivuotissyntymäpäivää.

Yksi asia monesti unohtuu; naiset tekee paljon hoito- ja hoivatyötä myös ammatikseen. Jos ja kun kotonakin on sille hoivatyölle tarvetta mieluummin valitaan niiden "omien" hoivaaminen kuin vieraiden.

Onhan tuo totta osassa perheitä. Tosin nykyään kasvava osa perheistä on sellaisia, ettei ole päivänselvää, että isä on se joka tienaa enemmän ja siten vastaa pääosin perheen elannosta. Koko ajan on suurempi joukko hyvinansaitsevia naisia, jolloin perheissä voidaan aidosti valita, kumpi jää kotiin. Silloin voi rahan ja palkan lisäksi punnita muitakin asioita kuten että isäkin voi haluta äidin lisäksi muodostaa lastensa varhaislapsuudessa voimakkaan sidoksen lapsiinsa ja olla pidemmän jakson kotona kuten äitikin sai olla äitiyslomallaan.

Meillä mies halusi jäädä hoitamaan lasta kotiin. Ehkä jossain taustalla kaunis ajatus suhteen syventämisestä lapseen mutta kyllä ne realistiset syyt oli minun selvästi paremmat tulot ja miehen oma halu ottaa etäisyyttä tietyiltä osin kypsään työpaikkaansa. Ihan mieluusti olisin itsekin ollut kotona...

Meilläkin mies on ollut vuoden kotona lapsen kanssa ja minä töissä.
Meillä molemmat tienaa yhtä paljon ja kotitöitäkin tehdään molemmat.
Mies tekee vähintään yhtä paljon kuin minä perheen eteen asioita.
Tuo vuosi oli varsin opettavainen kummallekin, mieskin ymmärtää, mitä on olla kotona lapsen kanssa.
Mies oli toisen lapsen kanssa ja itse olin myöhemmin toisen lapsen kanssa, sillä välin toinen elätti perheen. Suosittelen, avaa molempien silmiä...

Äiti imettää. Meillä ainakaan imetystä lopeteta siihen mihin äitiysloma loppuu, vaan sitten kun sen aika on. Ja totta joo, voihan sitä pumppailla ja niin edelleen, mutta onhan se vaan yksinkertaisempaa jatkaa sitä kotona oloa. Äidille on yleensä muodostunut tuossa vaiheessa jo tietty rytmi, kuinka lapset ja koti hoidetaan pitkin päivää. Mies joutuisi luomaan tai opettelemaan tämän rytmin kotiin jäädessään. Muuten kannatan ehdottomasti tasa-arvoa ja isän oikeutta kotona oloon. Kukin perhe valitsee siten miten kokee helpommaksi.

Voipi olla aika yleistä.
Toisinkin voi olla.
Meidän perheessä kävi niin että minä äitinä hoidin lapsen ja kodin siihen 10kk ikään ja menin takaisin töihin ja lapsi tarhaan. Mies jatkoi sohvalla makailua ja minä jatkoin kodin + lapsen hoitoa sekä taloudellisen että muunkin vastuun kantoa , kunnes lopulta pistin sen loisen pihalle kyllästyttyäni siihen hyväksikäyttöön.

Mä en pidä mitenkään kummallisena, että perheen elintasoa lasketaan mieluummin tonnilla kuussa kuin kahdella tonnilla kuussa. Ja kuten tuossa on jo muut todenneet, niin kyllä niitä isiäkin jää hoitovapaalle, jos elintason kannalta ei ole merkitystä, kumpi vanhemmista on kotona ja kumpi töissä.

No meillä minä ainakin olin se ensisijainen lapsen haluaja ja nautin kotona olosta. Tottakai jäin äitiysloman jälkeen kotiinkin. Ei miehellä ole kiinnostanut kodin ja lastenhoito eikä hän osaakaan. Mies ei myöskään olisi käynyt lapsen kanssa missän kerhoissa tai perhekahviloissa kuten itse kävin.

Kyllä se on biologiaa se minkä vuoksi se äiti on yleensä se ensisijainen lasten hoitaja.

Yhteistyössä