Talousihmisiä paikalla? Kannattaisiko kikkaila verojen kanssa näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kikka Kolmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kikka Kolmonen

Vieras
Hei,

Minulla on noin 7 000 euroa kallista velkaa niskassani (korko on siis aika korkea) ja tällä hetkellä veroprosenttini on 23,5 prosenttia, kun sen oikeasti pitäisi olla noin 20 prosenttia.

Mitä jos pudotan hetkeksi veroprossan huomattavasti alemmas, vaikka 15 prosenttiin, jotta saan velan vauhdilla maksettua pois ja sen jälkeen varaudun mätkyihin ja nostan tietysti veroprosenttia jälleen.

Huono vai hyvä idea? Tuohan olisi korotonta "lainaa" ja erääntyy maksettavaksi joulukuussa 2014, niin velattomana (okei asuntolaina toki on) voisin hyvin säästää mätkyjä varten rahat takaisin.

...tosin mulla on vakkaripesti, josta säännöllinen tulo. Kuinkahan herkästi verottaja ihmettelee, jos pudotan prossaa ja ilmotan hetkeksi tulot alakanttiin...?

Mistäs se verottaja tietää, kuinka vakituinen sinun paikkasi on? Voihan olla vaikka vaihtamassa työpaikkaa ja sen myötä tippumassa pienemmille tuloille tai lyhentämässä työaikaa samassa vanhassa paikassa.

Verotuksessa vaikuttaa vaab lopputulos, joten tuskin ketäänhaittaisikaan. Itseasiassa, meillä on koulussa joku talousasiatuntia tälläostä "luottoa" suositellut....
Ainut, ketä sun verokorttivenkslaus saattaisi ihmetyttää, on palkanlaskija ;)

Kyllä tuo toimii juuri suunnitelmasi mukaan. Ota kuitenkin huomioon se, että loppupeleissä nuo nyt säästetyt veroeurot on kuitenkin maksettava tämän viimeistään 2014 mätkyinä. Lainasummasi on niin suuri, että et taida saada sitä kuitenkaan kuitattua näin nopeasti. Laske tarkkaan, että onko kikkailussa mitään järkeä.

Eipä taida onnistua tuo liian alhaiseksi ilmoittaminen. Verokorttihan on laskettu teityille tuloille ja veroprosenttia ei voi tuosta vaan itse alentaa, vaan se pitää laskettaa. Jos sitten tulot onkin ilmoitettua enemmän, niin ruvetaan ottamaan rajojen yläpuolelta lisäprosentin mukaan. Mutta lasketa nyt ihmeessä se oikea alempi prosentti, jos liian korkeaa menee. Veroprosenttiaan voi kyllä korottaa ihan omalla ilmoituksella.

Yhteistyössä