Taloudellinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilanne?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilanne?

Vieras
Mitenköhän on, kun tuolla adoptiopuolella oli puhetta lapsen aiheuttamista kuluista, niin onko teillä käsitystä, että minkä kokoisista summista on oikein kysymys? Olen tekemässä gradua, plussannut ihan pari päivää sitten ja tarkoitus olisi valmistua ennen vauvan syntymää. Miehellä on opiskelut pahasti kesken, mutta määräaikainen työpaikka, tosin hän on jäämässä osa-aikaiseksi, että voisi jatkaa opiskeluja. Jos mies jää osa-aikaiseksi ovat tulot esimerkiksi syksyllä noin 800 euroa kuussa, jos lasketaan saamani opintotuki mukaan. Synnytyksen jälkeen saisin sitä vanhempainrahaa (tai mitä se nyt onkaan) sen minimin eli olisiko 300 euroa kuussa ja lapsilisät päälle. Meillä on kerrostaloasunto, josta on lainaa 17000 euroa jäljellä, minulla opintolainaa 2000 euroa. Eli vuokramenoja ei ole, maksetaan vain vastiketta, mutta lainaa olisi tarkoitus alkaa lyhentämään 2006. Olin jotenkin ajatellut, että jos ostaa kaiken käytettynä ja varmasti sukulaiset ostelevat kaikenlaista, niin ei se mitenkään mahdotonta olisi selvitä tämmöisillä kuluilla. Voisihan mies tietenkin sitten ottaa opintolainaa ja nostaa tukea...Mitä luulette? Säästössä rahaa ei juurikaan ole.

Kulut vaihetelee tosiaan hirveästi sen mukaan, onko lapsi terve, onnistuuko imetys, ostaako tavarat uutena, mitä vaippoja käyttää, kuinka viimeisen päälle varusteltu haluaa olla vai pärjääkö vähemmällä jne. Itse kyllä yllätyin, miten vähän menoja loppujen lopuksi on ainakaan pikkuvauvalla.

Meillä kului alkuhankintoihin uutena (vaunut, turvakaukalo, hoitopöytä, pinnasänky) n. 700 e. Vaatteita oli äitiyspakkauksessa ja lainattiin sukulaisilta. Vaippoihin ei mene enää kuin pesukustannukset, koska kestovaipat ovat maksaneet itsensä takaisin (harsoja + kuoria uutena n. 160 e). Korvikkeeseen menee meillä n. 10 e/vko, soseisiin yms. ruokiin tosi vähän kun teen ne itse. Lääkärireissut ei julkisella puolella maksa hirveästi.

Kyllä te pärjäätte! Ethän sä koko loppuikääs opiskele, ja tarvittaessa lainanlyhennystä voi kai lykätä.

Kuluista en tiedä, ei kai suomessa kukaan nälkään kuole vaikka tiukkaa saattakin olla. Sen sijaan ehdotan, että yrittäisit hankkiutua (pätkä)töihin ainakin puoleksi vuodeksi, jolloin saisit ansiosidonnaisen äitiyskorvauksen. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän.

Olen menossa kesällä työharjoitteluun ja tarjoitus olisi etsiä saman alan töitä, vaikka kiireapulaisena, myös syksyllä. Tai sitten jotakin muuta. Lainanmaksua voisi tosiaan ehkä lykätä, koska korot ovat nyt niin alhaiset. Toisaalta asunnon arvo on noussut tänä aikana sen verran, että jos muutettaisiin pois keskustasta, niin saataisiin rivitalonpätkä asunnon myyntihinnalla ja velat samalla pois. Tästä samasta talosta myytiin jokin aika sitten samankokoinen asunto, että siitä vähän laskin sitä hintaa. Syksyllä kokeillaan varmaankin, jos menisi kaupaksi ihan ilman välittäjää. Ja kestovaippojen kannalla olen aivan ehdottomasti.

Olet ainakin tarkkaan jo laskenut. Omilla kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa paljon. Tilanteenne ei vaikuta mitenkään pahalta. Tietysti on ehkä asennoiduttava niin, ettei vuosikausiksi jää vauvan kanssa kotiin. Uskon, että varsinaisen ä-loma-ajan, jolloin vauva syö rintaa ja on muutenkin pieni, selviää hyvin vähillä kustannuksilla. Kaikkea saa käytettynä. Vaikka mulla olisi paljon rahaa, tuskin ostaisin vauvakamoja uutena - en näe siinä mitään järkeä.

Hyvin se menee. Kun nuo kulut riippuu ihan siitä ""paljonko"" ostelee vauvalle. Ja jos isovanhemmat asuvat lähellä ja ovat ostelevia ihmisiä, vauva saa lahjaksi vaatteita, leluja jne. Monet isovanhemmat ostavat myös ""vauvalle"" lahjaksi vaunut.

Tuttuni osti käytetyt vaunut 20 eurolla, hoitoalustan 5 eurolla. Kaukalon hän osti myöhemmin uutena 100 eurolla ja pinniksen ikeasta 49 eurolla. Äitiyspakkauksella selviää jo pitkälle, jos haluaa. Hän sai myös vaatteita, leluja jne paljon tutuilta. Hän myös ompeli itse kaikki vauvan ""liinavaatteet"".

Kun Halutessaan saa rahaa menemään aivan tolkuttomasti, jos ostaa 800 euron vaunut ja sitä rataa. Mutta tärkeimmät ja kalliimmat hankinnat ovat vaunut ja kaukalo. Sen jälkeen juuri tuo pinnasänky ja hoitoalusta tai hoitopöytä. Toki sitten tarvitsee ostaa amme ja muita hoitotarvikkeita ja vaippoja, mutta ne ovat kertaostoksena halvempia.

Mekin ostimme pinnasängyn vasta ½ vuoden jälkeen, kun vauva ei suostunut nukkumaan kuin meidän välissä. Alussa vauva nukkui Äp:n kopassa sen jälkeen aina perhepedissä tai vaunukopassa/matkasängyssä satunnaisesti. Pinnasänkyyn siirryttiin vasta 9kk iässä. Hoitopöytää emme myöskään käyttäneet vaan hoitoalustaa ja 4kk iässä vauva ei enää tasoille mahtunut ja siirryimme sängylle.

Yhteistyössä