Talopaketti ja kilpailutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neppi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neppi"

Vieras
Meillä aletaan rakentamaan omaa kotia. Valmistalopaketti olisi tarkoitus tilata,mutta mistä?
Oletteko rakentaneet viime vuosina valmistalopaketin?
Vertailitteko eri talopaketteja?
Mikä talopaketti voitti?

Musta on hirveän hankalaa koko rakentamisen aloittaminen. Ollaan ostamassa valmistalopakettia,mutta mitä pidempään keskustelemme edustajan kanssa sitä enemmän tulee esiin asioita jotka eivät sisälly talopaketin hintaan.

Meillä ei ole hirveästi budjettiin sopivia taloja. Joudutaan menemään aika pitkälti valmistajien halvimmilla malleilla.

Jos on joku joka on ottanut esim.sateeltasuojaan paketin ja tehnyt itse jatko rakentamisesta sopimuksen jonku urakoitsija porukan kanssa, tuliko paljon kalliimmaksi kun valmistalopaketti?

Jos budjetti on noin tiukka, niin on varmempaa mennä sillä valmistalolla. Sateelta suojaan paketissa voi tulla enemmän yllätyksiä matkaan.

Tietenkin kannattaa jutella ja selvittää kunnolla, mikä ei sisälly paketin hintaan! Yleensähän sitä sanotaan, että 40000€ pitää olla rahaa valmistalon lisäksi, että saa ne pakolliset luvat, liittymät, maatyöt ja talkoovoimin autokatoksen tehtyä. Tontti vielä tähän päälle.

Tontti on se tärkein valittava asia. Maatöissä voi tulla kymmenien tuhansien lisäkustannukset, jos pitää paaluttaa ja tehdä peruspakettia monimutkaisempi perustus.

Itse en siis ole valmistaloa rakentanut, vaan aika tavalla toisen äärilaidan :)

Sinuna varaisin talopaketin hinnan siihen budjettiin muiden kulujen päälle. Eli jos paketti maksaa 120 t€, kokonaisbudjetti voisi olla 240 t€.

Meillä ainakin meni näin, vaikka paljon itse tehtiin. Kuluja tuli sellaisiakin, mitä ei ensikertalaisena ollut edes tiennyt olevan olemassakaan. Pohjatyöt on kalliita, niihin meni puolet talopaketin hinnasta.

Ja kun ollaan omin voimin taloa tehty, voin sanoa että se on raskasta. Varsinkin vuorotyön päälle. Koko perhe ollaan vapaapäivinä aamusta iltaan oltu raksalla, lapsi ei ole paljon leikkipuistoissa aikaansa ehtinyt viettää tai vanhemmat istua sohvalla. Ota se huomioon kun mietit valmiusastetta, jolla talon tilaat. Kariutunut parisuhde saattaa olla halvemman paketin hinta..

Uusimmat

Yhteistyössä