talopaketin rakennuttaminen - paljonko kuluja lisäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kastelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maatöihin menevä summa riippuu täysin tontista. Kun jollain tontilla riittää että raavitaan pieni pintakerros pois, jossain toisessa täytyy paaluttaa tai jopa räjäytellä kalliota. Keskimäärin arvioisin menevän 30 000 euroa, mutta voi tosiaan heittää suuntaan tai toiseen reilusti. Liittymät + rakennuslupa maksaa yhteensä kymppitonnin suurinpiirtein. Vastaavan työnjohtajan yms. vastuuhenkilöiden palkkioihin uppoaa 5 000 - 10 000 €.

Jos pihan tekemiseen ei laske yhtään mitään, perustamisolosuhteet ei ole erityisen vaativat eikä autotallia rakenna, saattaisi asuttavaan kuntoon muuttovalmiin talopaketin saada 50 000 € + talopaketin hinta. Mutta usein varmasti se 100 000 € menee muihin kuluihin.

Muistelen, että silloin kun itse harkitsin avaimet käteen -taloa, niin löysin monista paikoista hinta-arvioiksi talopaketin hinta+tontti+50 000e=kokonaishinta. Tämä siis normaaliolosuhteissa, jos perustukset vaativat jotain erityistä, paalutukset tms. niin hinta paljon korkeampi.

Muuttovalmis Kastelli - Kastelli

Jos ottaa muuttovalmiin paketin, tuossa linkissä näkyy mitä siihen kuuluu ja mitä ei. Mitähän vois olettaa, että tulee vielä muuttovalmis-hintaan päälle kuluja (tontin hinta tietty, mutta paljonko vielä muuta)?

Kastellin muuttovalmis-talohinta pitää sisällään 70% kustannuksista ilman tontin hankintaa. Eli pitää lisätä tontti+varainsiirtoverot+30% muihin kuluihin (maatyöt, liittymät yms).

Siis perustuksethan ainakin kuuluu talopakettien hintoihin.

Mutta ihan tosissaanko muuttovalmiin talon hintaan pitää vielä lisätä 100 000e + tontin hinta jotta siitä saa asuttavan? :o Ei kai nyt sentään?

Yleensä perustukset ei todellkaan kuulu talopaketin hintaan. Kastellilla kuuluu, mutta heilläkään ei kuulu kuin ihan maanvarainen perustus. Jos tontin maa ei ole kantava (savea) tai on kalliota, niin perustukset ei kuulu hintaan. Jos pitää esim paaluttaa 25m teräspaaluja, se maksaa noin 25 000e 10mx12m talolle.

Kyllä tuo 100 000e kuullostaa hyvältä summalta. Maatyöt voi olla jo 50 000e. Kaverilla meni 900m2 kokoisen tontin maatöihin 90 000e.

Tietämättä täsmälleen mitä tarvitsee tehdä, esim mun rakennuttama talo pihan laittoon meni n1500€, tasainen piha johon tarvitsi vaan multaa ja nurmikon siementä + muutaman puun.

Sama kuin perustukset kalliopohjainen tasainen piha tarvitsi sorapedin ja tasoituksen, vertaa tätä paalutettavaan kohteeseen niin saattaa olla 30 000 hintaeroa.

Meillä meni talopaketin hinnasta vähän reilu 13% yli muiden hommien kustannukset, vastaavasti kaverilla meni yli 30%.

[QUOTE="MIes..";30323806]Tietämättä täsmälleen mitä tarvitsee tehdä, esim mun rakennuttama talo pihan laittoon meni n1500€, tasainen piha johon tarvitsi vaan multaa ja nurmikon siementä + muutaman puun.

Sama kuin perustukset kalliopohjainen tasainen piha tarvitsi sorapedin ja tasoituksen, vertaa tätä paalutettavaan kohteeseen niin saattaa olla 30 000 hintaeroa.

Meillä meni talopaketin hinnasta vähän reilu 13% yli muiden hommien kustannukset, vastaavasti kaverilla meni yli 30%.[/QUOTE]

Saako kysyä oliko sulla minkä kokoisesta talosta kyse? Itse olen haaveillut yhdestä todella pienestä valmistalosta, mutta pelkään että hinta kasvaisi niin suureksi ettei siihen olisi varaa. Mietin, että mahtaako maatyöt, valvojat yms. olla pienellekin talolle yhtä suuret kuin isomalle talolle, ei varmaan? Itsellä haaveissa sellainen noin 40 neliön talo siis.

Saako kysyä oliko sulla minkä kokoisesta talosta kyse? Itse olen haaveillut yhdestä todella pienestä valmistalosta, mutta pelkään että hinta kasvaisi niin suureksi ettei siihen olisi varaa. Mietin, että mahtaako maatyöt, valvojat yms. olla pienellekin talolle yhtä suuret kuin isomalle talolle, ei varmaan? Itsellä haaveissa sellainen noin 40 neliön talo siis.

150m2. Muiden töiden osuus riippuu ihan törkeän paljon paikasta jonne olet taloa rakentamassa, kukaan ei voi näkemättä kertoa mitään arvioita.. Kannattaa ottaa yhteyttä rakennusmestariin ja käydä tutkimassa paikkaa hänen kanssaan.

[QUOTE="Mies..";30323938]150m2. Muiden töiden osuus riippuu ihan törkeän paljon paikasta jonne olet taloa rakentamassa, kukaan ei voi näkemättä kertoa mitään arvioita.. Kannattaa ottaa yhteyttä rakennusmestariin ja käydä tutkimassa paikkaa hänen kanssaan.[/QUOTE]

Ok, niin iso. :D Kiitos vastauksesta, täytyy tosiaan selvitellä lisää näitä asioita. :)

Yhteistyössä