talon rakentaminen ja vastaava työnjohtaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakentaja,.,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rakentaja,.,

Vieras
kuinka usein teillä vastava työnjohtaja käy omakotitalotyömaalla? Entä kuinka usein olette itse yhteydessä häneen tai hän on teihin? Meidän sopimuksessa lukee käynti työmaalla 1-2krt viikossa. Oma vastaava työnjohtaja on käynyt koko kesän aikana työmaalla tasan kerran. Tätä ennen n. Parin viikon välein tai tarvittaessa erikseen pyydettäessä. Jos hänelle soittaa puhelimella ja sattuu saamaan kiinni niin hän huokailee puhelimeen kiireellisenä ja yrittää lopettaa puhelun sanomalla esim. "ei sulla sit varmaan muuta enää ollut" vaikka minulla olisi vielä kysymyksiä. Tämän takia en ole hänelle viittinyt edes soittaa moneen kuukauteen. Minuun päin hän ei ole yhteydessä muutakuin silloin kun hänen pitää toimittaa lasku minulle. Kannattaisiko hänelle sanoa että alkaa käymään työmaalla sopimuksen mukaisesti tai aletaan neuvottelemaan urakkapalkkion loppusummasta? Vai olisiko järkevämpää yrittää olla itse aktiivinen ja olla häneen säännöllisesti yhteydessä?

Vastaavan kuuluu käydä työmaalla pakollisten katselmuksien (pohja-, runko- jne) lisäksi tietysti sopimuksen mukaan. Jos näin ei tapahdu, niin tietysti kannattaa muistuttaa siitä, mitä on sovittu. Vaikka toisaalta, mitä siellä turhaan ravaa kahta kertaa viikossa, mikäli tälle ei ole mitään erityistä syytä. Jos vastaavan kanssa ei ole erikseen muuta sovittu (ja makseta myös!), hänellä ei ole mitään velvollisuutta toimia minkäänlaisena vastausautomaattina tai työnopastajana.

ok eli olenko ymmärtänyt vastaavan työnjohtajan tarkoituksen väärin? Eli vastaavan ei ole pakko neuvoa minua talon rakennusprojektiin liittyvissä kysymyksissä jos hän ei hyvää hyvyyttään tahdo? ymmärsin että juuri hän olisi se henkilö joka opastaisi asioissa joihin en ole saanut vastausta muualta. En siis todellakaan ole ollut mikään häirikkö joka jatkuvasti hänelle soittaisi ja kyselisi tyhmiä. Tuntuu että hän on aivan pihalla rakennusasioista ja monta asiaa on täytynyt itse selvittäå joihin hän ei ole osannut vastata tai on antanut virheellistä tietoa. Kaupunginrakennusvalvojakin haukkui hänet kun rakennuslupakuvista puuttui oleellista tietoa. jouduin ne lopulta itse kuviin tekemään kun hän totesi ettei osaa. Olenkin nyt viimekuukaudet yrittänyt selvitä selvitä omillani kun olen monesti todennut ettei hänestä ole juurikaan apua. Ehdottomasti koko rakennusprojektin turhin henkilö. 6000 e hinnalle kun olisi odottanut saavan jotain muutakin vastinetta kuin pelkät pakolliset viranomaiskatselmukset.

No kyllä teillä on erikoinen vastaava ja älytön hinta. Niitä tyyppejä ilmeisesti, jotka ovat sitä mieltä, että pelkästään heidän nimensä maksaa. Mutta, teidän tekemänne sopimushan sen määrää, mitä vastaavan pitäisi juuri teidän projektinne kohdalla tehdä. Ja jos sopimuksessa lukee käynti työmaalla 1-2 kertaa viikossa, niin silloin sen pitäisi mennä niin. Mä kyllä keskustelisin vakavasti tuon vastaavan kanssa tekemästänne sopimuksesta ja siitä, ettei hän ole toiminut, kuten siinä edellytetään.

Toimiiko teidän vastaavanne myös pääsuunnittelijananne? Meillä nimittäin pääsuunnittelija oli se, joka hoiti kaikki nuo lupakuvat kuntoon.

sama mies on vastaavana työnjohtajana ja pääsuunnittelijana. Olen hoitanut suurimman osan asioista itse kun en yksinkertaisesti edes tiedä mitkä asiat kuuluvat minulle ja mitä hänen tulisi tehdä viranomaiskatselmuksen lisäksi. Olisiko jollai yksinkertaista listaa jotka minimissään kuuluisivat hänelle?

sama mies on vastaavana työnjohtajana ja pääsuunnittelijana. Olen hoitanut suurimman osan asioista itse kun en yksinkertaisesti edes tiedä mitkä asiat kuuluvat minulle ja mitä hänen tulisi tehdä viranomaiskatselmuksen lisäksi. Olisiko jollai yksinkertaista listaa jotka minimissään kuuluisivat hänelle?

Toimisikohan tämä linkki tuollaiseen pdf-filuun:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNEaXNLzdO8XGqReZ5AGA90UK0_OtA&cad=rja

Yhteistyössä