Talon puolikkaan ostaminen

Hei
Onko kellään tietoa mitä kaikkea tulisi huomioida kun ostetaan omakotitalon puolikas?

Kyse on mieheni ja hänen entisen avopuolisen omistajamasta ja osittain rakenteille olevasta talosta.

Tarkoitus on ostaa puolet talosta eli lunastaa tuo entine avokki ulos.

Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, varainsiirto vero ainakin..

Kannattaako kauppa tehdä kiinteistövälityksen avulla vai omalla kauppakirjalla?
Lainhuudatus?...yms..
 
Jos pankki mukana kuviossa eli puolikasta käytetään vakuutena, pankki hoitaa silloin esim. lainhuudon, jota tarvitaan kiinnityksiä varten. Samoin pankki voi hoitaa paikalle kaupanvahvistajan, joka tarvitaan kiinteistökaupassa. Kauppakirjan voi tehdä itse, mutta teki itse tai teettää jollain, kannattaa sisältö- ja muotoseikkoihin paneutua, että tulee varmasti kaikki huomioitua. Jos pankkia ei tarvita mihinkään, niin kyllähän lainhuudonkin voi hoitaa itse maistraatissa. Uskoisin että ne osaa neuvoa siitäkin, kuka hoitaa kaupanvahvistuksia (notaari kai ihan virkansa puolestakin, en ole varma). Verottaja kyllä pitää huolen omastaan eli sinne menee tiedot automatic, mun mielestä.
 
Asia siis luultavammin hoitunee kaikin puolin pankin kanssa, koska niitten kanssa joudutaan uudet paperit tekemään lainasta ja sen siirtymisestä myös minun nimiini avopuolisoni kanssa.

Pitää tuota kauppasopimus asiaa miettiä, koska talolle pitää laskea käypä arvo minkä mukaan sitten varainsiirto vero menee...hemmetin kallista vääntäis tätä miten päin vaan...
 

Yhteistyössä