Talon osto ja mahdollinen puolison kuolema eli perintö- yms. asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaisko joku jeesata?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaisko joku jeesata?

Vieras
Olemme aviossa ja miehellä on aiemmasta liitosta kaksi lasta. Meillä on avioehto, jossa eron tullessa kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen. Ostimme talon, joka on puoliksi molempien. Pankista otimme noin 100 000e lainan molempien nimiin.

Kannattaako tehdä esim. testamentti siltä varalta jos jompikumpi kuolee? Miten käy talon ja lainan, jos mieheni sattuu kuolemaan? Ilmeisesti hänen lapsensa perisivät puolet, mutta minulle jäisi hallintaoikeus ja laina maksettavaksi. Pystyisinkö tuossa tilanteessa esimerkiksi myymään talon? Voiko testamentilla ohjata talosta miehen osuuden minulle vaikka onkin avioehto, vai kannattaako avioehtoa yksinkertaisesti muuttaa tuolta osin? Kannattaako meidän ottaa henkivakuutus (pariturva ) ja ohjata se kohdistumaan lainaan, ettei toiselle jäisi pahimman sattuessa liian raskasta velkataakkaa?

Lasten lakiosaa ei voi ohittaa millään testamentilla.

Tuolloin siis kävisi niin että sinä omistat puolet ja miehesi lapset puolet. Ja sinulla leskenä olisi asumisoikeus omana asuntona olevaan taloon. Toki tuosta lainastakin on silloin puolet ns. miehen lasten perintöosaa rasittamassa.

Ei, et sinä myy taloa yksin. Henkivakuutus on sinällään hyvä, edunsaajana sinä.

Suosittelen juristin puoleen kääntymistä

Niin ja äitini ja isäni teki lakimiehen avustuksella testamenti, jossa lukee että toisen kuollessa lapset eivät saa vaatia mitään ja me lapset sen myöskin allekirjoitimme. Omaisuutta on aika paljon.

Pitäisköhän tehdä sellainen hallintaoikeustestamentin ja omistusoikeustestamentin yhdistelmä? Voi kyllä olla, ettei sellaistakaan itse asiassa tarvittaisi, kun kyseessä on pariskunnan asumiseen käyttämä talo (plus sen sisältämä irtaimistokin), joten leski saisi siihen kyllä jäädä asumaan ja hallita sitä kuolemaansa asti ihan Perintökaaren mukaisestikin. Noiden testamenttien ansiosta voisi kyllä mennä sitten niin, että miehen lapset säästäisivät perintöveroissa. Tuosta myymisestä en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Niin ja äitini ja isäni teki lakimiehen avustuksella testamenti, jossa lukee että toisen kuollessa lapset eivät saa vaatia mitään ja me lapset sen myöskin allekirjoitimme. quote]

Tämä ap:n tapaus on melkoisen toisenlainen kuin Tuisku77:n mainitsema.

Ap:lle sanoisin, että ota yhteyttä lakimieheen, jolla on kokemusta testamenteista.

Mutta mitäs jos minä kuolen (olen siis lapseton), saako mieheni silloin minun osuuteni vai meneekö minun osuuteni sukulaisilleni, mikäli en testamenttaa osuuttani miehelleni? Voimmeko testamentata osuutemme toisillemme, vaikka meillä onkin avoioehto?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mut eikös teidän avioehto koske avioeroa? Sillä ei ole mitään merkitystä jos toinen kuolee, se ei ole sama kun ero. Jos sä kuolet niin aviomies/jos teillä on yhteisiä lapsia perii sun osuuden ilman testamenttia.

Aivan. Menen jo itsekin sekaisin näitten juttujen kanssa! :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mut eikös teidän avioehto koske avioeroa? Sillä ei ole mitään merkitystä jos toinen kuolee, se ei ole sama kun ero. Jos sä kuolet niin aviomies/jos teillä on yhteisiä lapsia perii sun osuuden ilman testamenttia.

Aivan. Menen jo itsekin sekaisin näitten juttujen kanssa! :D

Eikun avioehtoon voidaan laittaa semmoinen pykälä että ehto ei koske jos toinen kuolee.

Yhteistyössä