Taloa ostamassa, toinen ensiasunnon ostaja, toinen ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vie

Vieras
Voimmeko mieheni kanssa tehdä niin että hän (ensiasunnon ostaja) omistaa asunnosta 51% ja minä (ei ensiasunnon ostaja) 49% jolloin minun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa? toimiiko näin jollain prosenttikikkailulla?

Mun käsittääkseni sun on maksettava omasta osastas varainsiirtovero. Miehen ei tarvi maksaa, jos hän on ensimmäistä kertaa ostamassa asunto, josta omistaa oston jälkeen väh. 50%.

Miksi ette ostaisi asuntoa miehen nimiin, saisitte koko asunnon ensiasunnon ostajan eduilla? Meillä tehtiin niin että edellinen asuntomme oli mieheni nimissä( ensiasunto), ja nyt uusi asunto ostettiin minun nimiin, ensiasuntona. Tietysti jos ette ole naimisissa, niin sitten asia on monimutkaisempi, mutta jos olette aviopari niin silloin omaisuus ja asunto on joka tapauksessa yhteisiä ellei ole avioehtoa. Lainan voi sitten jakaa maksettavaksi miten haluaa, mutta kumoikin voi käyttää oman "ensiasuntokorttinsa" kerran.

Voittehan te jakaa omistusosuuden vaikka 90% miehelle ja 10% sulle. Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin yhteinenhän se joka tapauksessa on, EIkä puolisoiden yhteistä kotia saa koskaan esim myydä ilman toisen suostumusta (vaikak toinen ei olistaisi siitä virallisesti yhtään). Mutta varainsiirtoverosta sä et vapaudu jos omistat promillenkin sitä asunnosta.

Voimmeko mieheni kanssa tehdä niin että hän (ensiasunnon ostaja) omistaa asunnosta 51% ja minä (ei ensiasunnon ostaja) 49% jolloin minun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa? toimiiko näin jollain prosenttikikkailulla?

Miehesi ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Sinun pitää. Prosenteilla ei väliä. Sinun pitää maksaa ne omasta osuudestasi oli se mikä tahansa.

Miehesi PITÄÄ omistaa vähintään 50%, jotta hän saa hyödyn varainsiirtoverossa, mutta hän voi omistaa vaikka 100%.
Ja sinä joudut omasta osuudestasi varainsiirtoveron maksamaan (oli osuutesi sitten 50% tai 5%)
Jos haluatte maksimoida hyödyn, niin miehen kannattaa omistaa 100%

Yhteistyössä