Talo täynnä vieraita lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Kertokaa, oi kertokaa, mitä olette mieltä tilanteesta, johon meidän perhe tuntuu suistuneen. Meillä on ollut tapana, että tytön (10v.) kaverit ovat olleet meille tervetulleita, ja lapsen kavereita on ollut meillä myös yökylässä silloin tällöin. Jotenkin on alkanut kuluneen vuoden aikana tuntua siltä, että kaverien vanhemmat ilomielin kiikuttavat lapsensa meille yökyläilemaan viikonvaihteisin jo vähän kuin sukulaisiin. Mielellään ja usein, ja kun olen vieraanvarainen äiti, jonka on vaikeaa sanoa ei, on ollut hankalaa kieltääkin. Siispä: Kun lauantai tulee, petaan sänkyjä ja leivon lapsille ja keksin kaikkea kivaa, vaikka itse olen viikon töistä aivan uuvuksissa. Miksi muiden perheiden vanhemmat tekevät näin? Eivätkö he sanomatta huomaa, ettei vieras lapsi aina ole toivottu, eikä kaverin koti ole hoitopaikka?? Ja miten kierteestä pääsee irti???
Väsynyt

Lopetat sen passaamisen. Jos lapsen kaverit ovat jatkuvasti kylässä, niin ei niille mitään erityistä tarvitse järjestää tai leipoa, samaa se vieras voi syödä kuin mitä itsekin syötte. Tuon ikäinen lapsi osaa sitä paitsi itse järjestää sen pedin kaverilleen, joten lopetat hössötyksen, niin homma on sillä selvä.

Eikö asia voisi toimia välilä toisin päin? Teidän lapsi menisi vastavierailulle jonkun kaverin luo? Itse koen myös uuvuttavana lasten yökyläilyt, mutta onneksi he taas välillä ovat sitten itse muualla. Ja mitä ohjelmaa sinun pitää mukamas 10-vuotiaille järjestää? Eikös normaalit jutut, mitä keskenään puuhaavat, riitä?

Ihan ekana mä sinun asemassasi merkkaisin kalenteriin vierasvapaat viikonloput, joista ei jousteta. Vaikkapa joka toinen viikonloppu tai miten haluatkin. Perusteluksihan ei tarvita muu kuin se, että haluat olla oman porukan kesken etkä jaksa passata vieraita.

Pistäppäs tytön kaverin äiteelle viestiä että tänäviikonloppuna toisin päin, teidän tyttö heille yöksi :D
meillä tyttö käy kaverillaan useinkin yökylässä (saattaa olla 2kertaa/kk) mutta he itse pyytävät, ja monesti olen ehdottanutkin että meille voi heidän tyttö tulla, mutta kuulema helpompi näin päin, heillä saattaa tyttö ikävöidä niin että sitä sitten yöllä ajellaan hakemaan.

Ehdotat vanhemmille, että voisiko teidän tyttö mennä seuraavaksi heille. Näin. Varmaan joko suostuvat, tai sitten se saa heidät ajattelemaan, että olisiko se omassa tilanteessa aina mukavaa, ja lisäksi toimii pienenä vinkkinä, että sinäkään et aina jaksaisi passata.

Täytyyhän teidänkin saada joskus viettää viikonloppuja oman perheen kesken. Ja onhan se kivampi, jos vierailuissa vuorotellaan. Kannattaa lasten vanhemmille puhua asiasta, eiväthän hekään voi pitää itsestäänselvyytenä sitä, että sinä pyörität viikonloppuisia Kids Clubia omassa kotona, väsyneenä viikon töiden jälkeen.

Päätätkö sinä teidän perheen asioista vai joku muu? Jos sinulla on sananvaltaa (pitäisi olla!) niin opettelet vain sanomaan kauniisti ei silloin kun haluat(te) viettää aikaa rauhassa. Et voi vaatia toisia ottamaan sinun lastasi yöksi, jokaisella täytyy olla mahdollisuus päättää oman perheen asioista, myös siis sinulla. Ja miksi ihmeessa passaat lapsia? Eiköhän ne joskus keksisi ihan omia leikkejä ja perheen normiruoat riittäisi.

Kiitos! Hyvää puhetta, heti auttoi! On vain niin, että toisaalta pelkään loukkaavani muiden perheiden äitejä, jos kiellän. Tänä päivänä äideillä on kovin herkkä hipiä. Olen kai vain odottanut, että itse huomaavat sen, ettei ole mitään järkeä aina tuoda lapsia muiden koteihin...

[QUOTE="väsynyt";23537391]Kiitos! Hyvää puhetta, heti auttoi! On vain niin, että toisaalta pelkään loukkaavani muiden perheiden äitejä, jos kiellän. Tänä päivänä äideillä on kovin herkkä hipiä. Olen kai vain odottanut, että itse huomaavat sen, ettei ole mitään järkeä aina tuoda lapsia muiden koteihin...[/QUOTE]

Tottakai he antavat lastensa tulla teille kun lapset viihtyvät niin hyvin. Itsekin saattaisin antaa, en tosin joka viikko, mutta aika usein kuitenkin. Jos siis luulisin että toiselle perheelle se on ok. Kyllä meillä niin me itse kuin lasten kavereidenkin vanhemmat sanovat jos jollekin ei voi mennä yökylään. Meillä ovat ehkä muita harvemmin kun on aika pienet tilat. Ei siitä kenenkään pitäisi loukkaantua. Eikä sitä sen enempää tarvitse selitellä kuin toteaa vaan että on nyt muita suunnitelmia

[QUOTE="väsynyt";23537391]Kiitos! Hyvää puhetta, heti auttoi! On vain niin, että toisaalta pelkään loukkaavani muiden perheiden äitejä, jos kiellän. Tänä päivänä äideillä on kovin herkkä hipiä. Olen kai vain odottanut, että itse huomaavat sen, ettei ole mitään järkeä aina tuoda lapsia muiden koteihin...[/QUOTE]

No voi hyvänen aika. Jos joku loukkaantuu siitä, että lapsi ei saa mennä jatkuvasti toiseen perheeseen yökylään, niin antaa loukkantua. Tiesitkö, ettei sinun tarvitse miellyttää kaikkia? Sinä olet sinä, sinulle tärkeintä PITÄISI OLLA oma ja oman perheen hyvinvointi, ei se että lasten kavereiden äidit tykkää sinusta. Nyt nainen ryhdistäydyt ja laitat saman tien tekstarit näiden kavereiden äideille, että tänä viikonloppuna teille ei oteta vieraita vastaan.

Jos yhden perheen lapsi on teillä vaikkapa kerran kuussa ja jonkun toisen perheen samoin jne. niin sinulle asia näyttäytyy hallitsemattomana yökyläilyvirtana, mutta jos sille kyläilevän lapsen yksittäiselle perheelle vainn siltä, että lapsi kyläilee teillä harvakseltaan.

Tuollainen joka toinen viikonloppu -systeemi voisi olla hyvä. Se on helppo perustella lapselle ja hänen kavereilleen, ja helppo muistaa ja toteuttaakin.

Miksi sä noin isoille petaat ja keksit kivaa?
meille saa aina tulla lasten kaverit (nyt 11 ja 129)mutta itse ne sänkynsä petaa ja viihteensä keksii. Mä pääsen vaan helpommalla, kun ovat omissa oloissaan kavereiden kanssa ja saadaan miehen kanssa rauhassa löhötä sohvalla telkkua kattomassa aivot narikassa, kun lapset on omissa touhuissaan kavereiden kanssa omissa huoneissaan.

Ihanaa, että annat lasten kavereiden tulla kylään. Samalla pysyy yhteys lapsen kaveripiiriin. Siksipä kannattaakin sopia kyläilyvapaista ennen kuin väsyt niin, että kiellät kaiken kyläilyn. Asiasta voi tosiaan vain ilmoittaa, ilman selityksiä tai anteeksipyyntöjä. Tänä viikonloppuna ei sovi ja sillä hyvä.

Miksi sä noin isoille petaat ja keksit kivaa?
meille saa aina tulla lasten kaverit (nyt 11 ja 129)mutta itse ne sänkynsä petaa ja viihteensä keksii. Mä pääsen vaan helpommalla, kun ovat omissa oloissaan kavereiden kanssa ja saadaan miehen kanssa rauhassa löhötä sohvalla telkkua kattomassa aivot narikassa, kun lapset on omissa touhuissaan kavereiden kanssa omissa huoneissaan.

Aika vanha lapsi sulla, 129!

Eikö jumaliste nykyaikana ihmiset enää ajattele omilla aivoillaan, kun joka ikisestä asiasta pitää erikseen sanoa. Eikö sen vertaa älytä, että se oma ihana kullanmuru ei voi olla joka helvetin viikonloppu sillä samalla kaverilla yökylässä. Ei se välttämättä kaikkien muiden mielestä automaattisesti ole maailmankaikkeuden suloisin ja hellyttävin mussukka se teidän ikioma pikku Jessicaolivia. Ihan käsittämättömän urpoa sakkia nämä nykyäidit kyllä. Sitten vielä suututaan, kun joku uskaltaa vähän vastaan sanoa :headwall:

Eipä kannata odotella, että itse huomaisivat. Meillä olisi myös koululaisilla kavereita yötä joka viikonloppu jos vaan annettaisiin, mutta meille yövieraat ovat tervetulleita n kerran kuussa. Useimmat vanhemmat mieluiten antavat lapsensa tulla meille yöksi, mutta eivät ole halukkaita ottamaan omaan kotiinsa ylimääräisiä. Tämä ei sinänsä minua haittaa.

En myöskään järjestä mitään erityistä ohjelmaa. Popcornia voin tehdä kattilallisen.

Alotapa siitä omasta lapsestai. Siis sanot lapsellesi, että nyt meille ei tule ketään yöksi viikonloppuna, eli et saa pyytää ketään. En usko että ne kaverit ovat tulossa ihan vain omasta ideastaan saati vanhempien ideasta, vaan sinun lapsesi heidät pyytää yöksi.

Yhteistyössä