Tälle professorille nostan kyllä hattua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Professorin raju väite: Kilpailu pahaksi lapselle | Perhe | Iltalehti.fi

Niin painavaa asiaa, että ihan unohdin hengittää. :flower: :flower:

Muutimme itse Suomesta Ruotsiin ihan siitä syystä, että lapsemme eivät tarvitsisi kasvaa kilpailuhenkisessä ja suorituskeskeisessä Suomessa.
Tässä asiassa on huomattava ero Suomen ja Ruotsin välillä.
Ja huomattava ero on myös suomalaisten ja ruotsalaisten itsetunnoissa.
On Suomi meille silti rakas ja suomalaisetkin ihania ihmisiä.

:flower:

Se nyt on Suomessakin ihan vanhemmista kiinni, viekö lapsia kilpailuihin. Jos tuo oli oikea syy eikä aloitus ollut provo, niin ihmettelen kyllä vanhempia. Suomessa moni lapsi ei harrasta järjestettyä urheilua ja siten eivät kilpaile

[QUOTE="vieras";25048538]Se nyt on Suomessakin ihan vanhemmista kiinni, viekö lapsia kilpailuihin. Jos tuo oli oikea syy eikä aloitus ollut provo, niin ihmettelen kyllä vanhempia. Suomessa moni lapsi ei harrasta järjestettyä urheilua ja siten eivät kilpaile[/QUOTE]

Kilpailussa ei ole kyse pelkästään urheilusta, vaan semmosesta asenneilmapiiristä, että vertaillaan.

mites sitten ton vastakohta, jossa ei aseteta lapselle mitään rajoja. Lapselta kun se onnistuu "itse". Minkäslaiset stressikeroimet niillä lapsilla on, kun joutuvat kestämään pettymyksiä myöhemmin elämässään?

Se kultainen keskitie...

[QUOTE="Entä";25048593]mites sitten ton vastakohta, jossa ei aseteta lapselle mitään rajoja. Lapselta kun se onnistuu "itse". Minkäslaiset stressikeroimet niillä lapsilla on, kun joutuvat kestämään pettymyksiä myöhemmin elämässään?

Se kultainen keskitie...[/QUOTE]

Mä en ymmärrä miten rajojen asettaminen liittyy kilpailuttamiseen ja kilpailun ilmapiiriin mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25048602:
Mä en ymmärrä miten rajojen asettaminen liittyy kilpailuttamiseen ja kilpailun ilmapiiriin mitenkään.

No siten, että tossa artikkelissa ne kilpailuttavat vanhemmat perusteli sitä kilpailuttamista, sillä että lapset oppii sen epäonnistumisen kautta tulevan stressin kautta kestämään epäonnistumisia ja stressiä.. Ja näinhän ei tutkijan mukaan ole.

Ja ihan samalla tavalla mä väitän, että rajattomuus ei anna lapsille ikinä kokemuksia epäonnistumisista, eikä lapselle kehity keinoja hallita epämukavia tunteitaan. On vanhemman tehtävä tehdä välillä "ikäviä" päätöksiä ja pettymyksiä. Silloin lapsella on myöhemmin elämässä keinoja hallita tunteitaan.

En voi edes kuvitella minkälaiselta, vaikka kaverisuhteet, tuntuu lapselle, joka ei ole koskaan pettynyt missään tai kuullut toisen kieltävän asioita.

Että sitä se, kultainen keskitie..

Yhteistyössä