talkki vai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rasva?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rasva?

Vieras
Mitenkäs on? Sairaalassa opettivat, että joka vaipanvaihdon yhteydessä pitäisi rasvata reilusti. Mutta täällä olen huomannut monen jättäneen kokonaan rasvaamatta tai laittaneen talkkia. Jotenkin vaisto sanoisi ettei liika rasvaaminenkaan ole hyväksi, mutta eikös se peppu pitäisi mieluummin pitää rasvattuna kuin antaa liikaa kuivua...vai miten?
Tällä hetkellä pojan iho hyvä (3vko), rasvaan aina vaipanvaihdon yhteydessä. Olisiko ehkä parempi jättää välillä rasvaamatta? Lähteekö kakki yhtä helposti irti rasvaamattomasta pepusta? Sairaalassa aluksi sanoivat myös, että joka syötön välillä vaipanvaihto...lähtiessäni sanoi kuitenkin yksi kätilö ettei aina tarvitsisi vaihtaa jos ei haise tai yöaikaan jottei vauva liikaa heräisi. Nyt olen tätä jälkimmäistä harrastanut ja yöt menneet (6-7 tuntia) yhdellä vaipalla.
Ihan pihalla näissä jutuissa kun neuvolastakin saa aina eri ohjeita. Kertokaa hyvät kokeneemmat äidit mikä teidän ratkaisunne on ollut ja miksi?! Entä iltakylvyn jälkeen onko parempi laittaa talkkia vai rasvaa?

Hei,

Mun mielestä ihan turha rasvailla peppua jos iho kerran on hyvä. Aika ihmeelliset ohjeet olet sairaalasta saanut, vai oliko alkuun erityisiä iho-ongelmia. Meillä vauvan iho hilsehti alkuun kauttaaltaan, silti sain ohjeet nimen omaan välttää turhaa rasvailua. Iho äkkiä tottuu tohon rasvaan ja vaatii sitä jatkossakin. Parempi mieluummin antaa välillä ilmakylpyjä. Itse laitan ihan satunnaisesti talkkia/sinnkipastaa jos peppu punoittaa ja ilmakylpyjä otetaan pidempään aamuisin.
Vauvan löysä maitokakka lähtee kyllä tuoreena ihan vedellä huuhtaisemalla. Itse vaihdan vauvalle yöllä vaipan vain jos tulee kakat, mitä tietysti ton ikäisenä useimmiten syötön yhteydessä käy. Nykyajan vaipat on niin pintakuivia että pisut voivat olla vaipassa vaikka koko yön.

Meidän vauvan pylly punoitti aluksi aikalailla ja saimme sen rauhoittumaan talkilla. Sittemmin on ollut tapana pyllypesun jälkeen laittaa talkkia pikkasen ja se sitten taputella vanulapulla eli ei tule paksua kerrosta. Tämä tietenkin huolellisen kuivaamisen jälkeen. On pysynyt iho tosi hyvässä kunnossa. Vauva myös kylpee öljykylvyssä.

Kestovaippailijana on vauvan pylly pysynyt hienossa kunnossa.

laitat vain jos punoittaa!! aivan turhaa. käytin aluksi talkkia taipeisiin, kun hautuivat, nyt iltaisin vähän rasvaa peppuun (8kk) vaipan olen kyllä vaihtanut tiheämmin, koska itseäni inhottaa ajatus märästä vaipasta, jos lapsi joutuu olemaan.
ja meillä ei viihdytäkkään enää jos vaippa on ""märkä"" ja unia ei jatketa ennenkuin on kuivat housut ;)

juu, ihan turha on reilusti rasvata, jos ei kerran mitään ongelmaa ihossa. varmaan vanhoja ohjeita, et 'pissa ei polttais ihoa'. nykyään on niin hyvät vaipat, ettei varmaan ärsytä ihoa, eli myös rasvat ovat turhia. jos punoittaa, voi sipaista vähän rasvaa ja muistaa ilmakylvyt! talkkia käytimme kun lapsi oli tukevammassa äidinmaito-kunnossa, ja poimuja oli paljon. nyttemmin en käytä sitäkään.

Mun käsittääkseni ""nykyajan"" käytäntö ja suositus on se, että rasvataan/talkitaan vain jos on tarvetta, eli iho punoittaa tai kuivuu. Muuten ei.

Meillä ollaan pärjätty yksivuotiaaksi asti ilman talkkia ja rasvaa olen laittanut vain pari kertaa. Kestovaipoissa iho saa hengittää ja pysyy hyvänä vähemmälläkin puunaamisella :-) Kuivaksi lapsi ei sentään ole vielä oppinut ;-)

Meille EI sanottu sairaalassa, että joka kerta rasvaus. Vain tarvittaessa. Toiset vauvat ei tarvi rasvausta koskaan (meidän poika) ja toiset koko ajan (meidän tyttö). Maalaisjärkeä!!

Meille annettiin sairaalasta ohjeeksi laittaa rasvaa vain vesipesun (=kakkaamisen) jälkeen, eli jos pyyhkii vain kosteuspyyhkeellä ei rasvaa tarvita. Sit kun rupee syömään kiinteitä, kakka kovettuu, eikä tarvii enää pestä pyllyä niin usein eikä sit rasvatakaan.
Aluks me käytettiin talkin sijasta perunajauhoja ""poimuihin"", sillä ne punotti helposti, vaikka ois kuinka hyvin pyyhkiny kuiviksi. Sinkkiä sisältävä rasva on myös hyvä ärtyneelle iholle ja sillä saa omatkin finnit kuriin! ;)

Joku täällä jo mainitsikin, et kestovaipoilla pysyy pyllyn iho hyvänä. Mulla on 8,5kk poika, kestoiltu ollaan alusta asti ja tosi hyvänä pysynyt iho! Kertavaippoja jos käyttää esim. kyläillessä, niin heti punottaa... (tosin ei enää niin paljoo kuin nuorempana)
Kylvyssä on käytetty Sebamethin Baby öljyä, eikä olla pahemmin muita rasvoja tarvittu.

Hei

En lukenut noita muita vastauksia. Vastasyntyneillä yleensä käsistä tai muualtakin lähtee ihoa, mikä ei välttämättä johdu ihon kuivumisesta vaan iho ns.kuoriutuu. Meillä vauvalla käsistä lähti nahkaa, yhden kerran ne rasvasin, mutta päätin että ei kannata ruveta turhaan rasvalla läträämään, vaan antaa ihon alkaa itse tuottamaan tarvittava ""rasvaus"". Nyt talvipakkasilla on poskiin jouduttu ulkoilun ja pesun jälkeen laittamaan rasvaa ne on olleet aika kuivat, muuten muualle kehoon ei olla laitettu.

Talkkina käy sitten hyvin perunajauhot ja jos taivekohdat punoittaa tai hautuu, niinkuin meillä vauvalla (jolla makkaroita löytyy) niin ihan hyvä sinne sitä talkkia perunajauhoa on sujauttaa hieman.

Kertaakaan en ole poikani 3 kk pyllyä rasvannut, mutta talkkia laitan silloin tällöin jalkamakkaroiden poimuihin : ) Tervettä ihoa on turha rasvata, päteen sekä lapsiin että aikuisiin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä