Taksikyyti esikouluun, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taxillako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taxillako

Vieras
Te keiden lapset kulkevat taksilla eskariin, niin miten on homma toiminut?
Millaiset perusteet teillä oli saada taksikyyti?
Miten toimii taksikyyti, jos lapsi on päivähoidossa esikoulun lisäksi, saako kyydin aamulla päivähoitoon (esikoulu samoissa tiloissa päivähoidon kanssa)?

Siinäpä muutama minua askarruttanut kysymys :(

Meillä esikoinen kulki viime vuoden taksilla eskariin. Itse olin kotona hoitovapaalla ja lapsi siis vain eskariajan 8.30-12.30 päiväkodissa. Taksi haki aamulla ja toi iltapäivällä kotipihaan. Meiltä matkaa 15 km eskariin. Ja hyvin homma pelasi.

Käsittääkseni taksikyydin saa jos eskarilainen on vain eskarissa (4h päivä), ei siis tarvitse muuta hoitoa ja matkaa eskariin tulee yli 3km. Näin ainakin meillä. Tietysti poikkeustapauksissa voi olla mahdollisuus sopia muuta, mutta...

Mä tungen parilla kysymyksellä tähän samaan ketjuu,......meillä piti laittaa eskaripaikaks kaksi kohdetta. Mitä jos ei pääse tuohon ykkös vaihtoehtoon joka olisi tuossa lähellä vaan joutuu kakkosvaihtoehtoon joka on kauempana ja kilometrimäärä oikeuttaisi taksiin. Kuitenkin papereissa lukee että taksiin oikeutettu eskarin pitää olla lähin?
Entäs jos menee yksityiseen eskariin niin saako siihen taksikuljetuksen? Ei vissiin.....vai?

Kiitos vastauksesta, lisäkysymyksistä ja pohdinnoista!
Itse olen aivan "pyörryksissä" tämän eskarikyydityksen kanssa :(
Meillä matkaa eskariin tulisi reilu 4km, mutta eräs neuvontapalvelun työntekijä tänään minulle kertoi että taksimatkat voi kulkea vain eskariaikana :/
Pienempi lapseni käy päivähoidossa aivan vastakkaisessa suunnassa ja minä töissä kolmannessa suunnassa. Autoa minulla ei ole ja matkaan menisi julkisilla kaikenkaikkiaan (pysähdykset ja odotukset mukaanluettuna) 2h aamulla + 2h iltapäivällä.

nimimerkille "tax" en valitettavasti osaa sanoa mitään neuvoja, koska olet itse aivan "ulalla" tämän asian suhteen..varsinkin, kun ei edes kaupungin palveluneuvonnasta osattu asiaan vastata.

Noo..oikeastaan oli joku erikoislupa, syyslukukauden kuljetin itse mutta kevätkaudella sairastuin ja työkavereiden yllätyksenä olivat järkännyt eskarikyydityksen jollaintavalla..olivat kauhistuneet ku kuljetin tyttöä :)

Ihania ihmisiä ja ihania yllätyksiä <3

Yksityiseen eskariin tuskin taksikyytiä saa. AP: jos teiltä päin menee eskarilaisia taksilla niin voi olla että taksikyydin saisit jos itse maksaisit sen, jos siis osaavat joustaa ja omaavat yhtään maalaisjärkeä. Meidän kunnassa jotkut ovat itse maksaneet kyytiä, muistaakseni euro jotain/suunta vai päivä. Mutta tämä vain siinä tapauksessa että taksissa on tilaa, ilmaiseen kyytiin oikeutetut ovat etusijalla. Jos eskaripaikka ei järjesty lähimmästä eskarista niin mun mielestä silloin pitäis olla oikeutettu kyytiin jos kriteerit täyttyy, vaikkei olisikaan lähin. Ellei itse ehdottomasti halua sinne kauemmas.

[QUOTE="tax";25675418]Mä tungen parilla kysymyksellä tähän samaan ketjuu,......meillä piti laittaa eskaripaikaks kaksi kohdetta. Mitä jos ei pääse tuohon ykkös vaihtoehtoon joka olisi tuossa lähellä vaan joutuu kakkosvaihtoehtoon joka on kauempana ja kilometrimäärä oikeuttaisi taksiin. Kuitenkin papereissa lukee että taksiin oikeutettu eskarin pitää olla lähin?
Entäs jos menee yksityiseen eskariin niin saako siihen taksikuljetuksen? Ei vissiin.....vai?[/QUOTE]

Jos ette pääse ykkösvaihtoehtoon saatte taksikyydin esiopetusaikaan kakkospaikkaan. Esiopetusajan ulkopuolella tapahtuvaan päivähoitoon ei taksilla kuskata.

Yksityiseen eskariin ei luonnollisestikaan kunta kuljeta lapsia...

Kiitos vastauksesta, lisäkysymyksistä ja pohdinnoista!
Itse olen aivan "pyörryksissä" tämän eskarikyydityksen kanssa :(
Meillä matkaa eskariin tulisi reilu 4km, mutta eräs neuvontapalvelun työntekijä tänään minulle kertoi että taksimatkat voi kulkea vain eskariaikana :/
Pienempi lapseni käy päivähoidossa aivan vastakkaisessa suunnassa ja minä töissä kolmannessa suunnassa. Autoa minulla ei ole ja matkaan menisi julkisilla kaikenkaikkiaan (pysähdykset ja odotukset mukaanluettuna) 2h aamulla + 2h iltapäivällä.

nimimerkille "tax" en valitettavasti osaa sanoa mitään neuvoja, koska olet itse aivan "ulalla" tämän asian suhteen..varsinkin, kun ei edes kaupungin palveluneuvonnasta osattu asiaan vastata.

Onko esiopetus sitten muualla kuin päiväkodissa?
Jos on päiväkodissa sinun pitänee hakea molemmat lapsesi samaan päiväkotiin hoitoon.

J

Meillä saa eskariin kuljetuksen jos matka yli 3 km (se on kuntakohtainen) mutta jos myös hoidossa, ennen ja jälkeen eskarin niin silloin ei kyytiä saa, eli vanhemmat vievät/hakevat. Ja meillä eskarilainen ei kulje taksilla vaan koulubussilla ja kävelee matkan bussipysäkille, n. 700 m.

Laki menee näin, mut on kunnan omia juttuja jotka voi olla ns helpompia mut tää on vähimmäis vaatimus

Perusopetuslaki (21.8.1998/628) 32 §:

”Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.
Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas lukuvuoden alkaessa on täyttänyt 13 vuotta tai jos oppilas saa 17 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisopetusta, saa koulumatka kestää enintään 3 tuntia.
Jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Kuljetusta odottavalle oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan.”

[QUOTE="amalia";25675619]Onko esiopetus sitten muualla kuin päiväkodissa?
Jos on päiväkodissa sinun pitänee hakea molemmat lapsesi samaan päiväkotiin hoitoon.

J[/QUOTE]

Jossain eskariopetusta on myös koulun yhteydessä. Meidän pienellä kylällä ei ole päiväkotia, niin eskari on pienen kyläkoulun yhteydessä.

[QUOTE="vieras";25675656]Jossain eskariopetusta on myös koulun yhteydessä. Meidän pienellä kylällä ei ole päiväkotia, niin eskari on pienen kyläkoulun yhteydessä.[/QUOTE]

Siksi kysyinkin ap:ltä...

voi valopää.

Nimenomaan, kuten "vieras" jo mainitsikin, että eskari ei ole päiväkodin yhteydessä.
Tietenkin minä yrittäisin saada lapset samaan päiväkotiin ja olisi ihanteellista jos tuossa päiväkodissa olisi myös eskarimahdollisuun. Aina ei kuitenkaan mene kuten elokuvissa, vaan lapsia ei saa samaan hoitopaikkaan vaikka miten haluaisi.

Meidän tilanteessa vanhemman lapsen lähin esikoulu on koulun yhteydessä ja siellä järjestetään myös esikouluajan ulkopuolinen päivähoto. Tuo hoito on vain eskarilaisille ja nuorempi lapseni sitten on kunnallisessa päivähoitopaikassa, joka sijaitsee 8,5 km päässä sisaruksensa esikoulusta.

Meillä on kulkenut, riitti että on erityislapsi ja hoito olisi tarvittaessa järjestynyt koululla, meillä tosin kulki vain eskariajat.
Kuljetuksetkin olisi hoituneet tuonne hoitoajoinkin.

Tuota olen kyllä miettinyt, että jos maksaisi itse sen taksikyydin edes aamuisin, onko kellään siitä kokemusta?
Voiko se olla ihan ok, että lähetän lapseni päivähoitoon/eskariin (koulun yhteydessä) taksilla, miten menee vastuut yms. Ajatuksena toisaalta kauhistuttaa koko tämä taksikuvio :(

[QUOTE="vieras";25677127]Meillä on kulkenut, riitti että on erityislapsi ja hoito olisi tarvittaessa järjestynyt koululla, meillä tosin kulki vain eskariajat.
Kuljetuksetkin olisi hoituneet tuonne hoitoajoinkin.[/QUOTE]

Tuosta olen tietoinen, että erityislapsille kyyti esikouluun onnistuu kunnan/kaupungin järjestämänä, mutta lapseni ei ole erityislapsi, joten emme ole oikeutettuja kyseiseen palveluun.

Yhteistyössä