Takin vuoren ompelu???Samalla lailla kun päällinenkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aPUA KAIPAILEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aPUA KAIPAILEN

Vieras
En ole ikinä tehnyt takkia,mutta nyt koitan ylittää itseni ja ommella. Leikattuna tuossa jo valmiina vuori ja päällinen. Malli on yksinkertainen suora vähän samantyylinen kun punainen norsun takki.

Mietin tuossa nyt vaan että kuinka ompelen sen vuoren ja vetoketjun.

Päällisen ompelen vaan hihat kiinni ja hupun sekä sivusaumat.Ja vuori tietty samalla lailla,mutta kuinka vetoketju että se jäisi sinne vuoren ja takin väliin?Ompelenko sen eka siihen vuoreen kiinni ja sitten takista ja vuoresta oikeat puolet vastakkain?

Mites sitten kun laitan oikeat puolet vastakkain niin voinko ommella hihansuun kans kiinni?siis sen mistä käsi tulee se pyöreä aukko? Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan?:)
Ja kun takin laittaa oikeaan asentoon niin se hiha jää hyvin? Ajattelin vielä sitten tikata takin ympäriinsä reunasta?

http://www.headoverheels.fi/?p=97
Perusohje tuossa. Itse olen ommellut vuorin samalla lailla kuin päällisenkin, kiinnittänyt sitten kaula-aukkoon, hihoihin, vetoketjuun ja lopuksi helman (johon jättänyt kääntöaukon). En muista olenko juuri tuossa järjestyksessä, mutta helman aina viimeisenä tehnyt. Vetoketjun olen kiinnittänyt vuoriin jonka jälkeen ommellut päälliseen kummatkin. Olen tehnyt samaan tapaan talvitakkeja tikkivuorella sekä ohuempia kesätakkeja. Tekemisestä on vaan jo vuosia että en kaikkia niksejä enää muista.

Ompelet vuorin kuin päällisenkin. Ompele vetoketju kiinni vuoriin ja sitten päällinen siihen kiinni oikeat puolet vastakkain.
HUOM! Älä vaan kokeile ommella sitä hihansuuta noin kuin kerroit. Silloin et saa kättä läpi sieltä. Eli tee näin: Laita vuori ja päällinen kuin olisivat valmiissa vaatteessa, taita niistä saumanvarat sinne väliin ja laita kiinni parila nuppineulalla. Käännä nurjalle puolelle ja ompele se sieltä kiinni, mutta ei ympyränä. En osaa selittää paremmin, kun en mieti miten sen selittäisi jollekin kun teen vaan...Kääntöaukon voi jättää helmaan ja sitten kun on kääntänyt takin valmiiksi niin helman voi vielä lopuksi tikata jos niin haluat.
T: Vaatturi

Yhteistyössä