Takan suojuksesta

  • Viestiketjun aloittaja Tekla
  • Ensimmäinen viesti
Tekla
Elikkäs ollaan ostamassa asunto jossa on takka, muttei mitään suojaa saatavilla lasiluukkuun.Valmistajalta olen kysynyt,mutta niitä ei siis tehdä. Luukku lämpenee tulikuumaksi. Miten olette muut ratkaisseet "ongelman"? Ei jaksaisi/kerkeisi alvariinsa olla kytiksellä ettei polta sormiaan.
-Kiitti-
 
vuolukivitakka
mami5: Oon kyllä pikkasen erimieltä siinä, että luukkua ei kannata suojata. Meillä on sama pulma edessä ja ehdottomasti lasi suojataan koska se kuumenee ihan tulikuumaksi..eli jos lapsi siihen käden laittaa niin on ihan varmasti vesikelloilla käsi..ja sitä en tosiaan lapselleni halua. Varmaan se siitä oppis, mutta menee jo vähän liian pitkälle. Ei paras keino ollenkaan.. Joku suoja siihen on hankittava, että ei edes sitä yhtä kertaa tarvitse tk:seen viedä. Jotakin verkkoa on siihen suunniteltu..kattoo nyt mitä se mies keksii.
 
suojata kannattaa
Avotakassa on se ero että tuli on tavallaan lähempänä ja lapsi näkee sen paremmin. Lasi on ihan nokinen ja tuli näyttää olevan suojassa. Hämää lastakin.. Avotakkaan kun käden pistää niin kuumuuden tuntee kauempaakin liekkejä. Lasiluukkuun koskee niin se on kerrasta kuuma heti.
 
SannaA
Hmm...taas oppii jotain uutta! Itse en meinaan edes miettinyt mitään takan luukun suojausta. Meillä ainakin takka lämpenee niin, että kyllä sen lämmön tuntee varsin hyvin ilman, että työntää nenän kiinni luukkuun eikä siihen kovin lähelle kärsi mennä edes lämmittelemään.
Mä luotan vahtimiseen ja tytön rauhalliseen tempperamenttiin...
 
Pive
Meillä vuolukivitakka lasiluukulla. Lämmitämme takkaa vasta lapsen nukkuessa ja takkavälineet ja puut pitää säilyttää piilossa, sillä muuten lapsi tonkii niitä koko ajan.
Nyt 1v4kk poika osaa avata takkaluukun (on osannut jo pitkään) ja välillä laitoimme sen nippusiteellä kiinni luukussa olevasta saranan reiästä (Nunnauuni) kesän ajaksi, mutta nyt on vain vahdittava. Hän on saanut myös arinan säätötangon kierrettyä irti ja paukuttanut sillä vuolukivilaatasta (takan edessä)paloja pois, sillä välin kun olin vessassa.
 
niina
Alkuperäinen kirjoittaja Pive:
Meillä vuolukivitakka lasiluukulla. Lämmitämme takkaa vasta lapsen nukkuessa ja takkavälineet ja puut pitää säilyttää piilossa, sillä muuten lapsi tonkii niitä koko ajan.
Nyt 1v4kk poika osaa avata takkaluukun (on osannut jo pitkään) ja välillä laitoimme sen nippusiteellä kiinni luukussa olevasta saranan reiästä (Nunnauuni) kesän ajaksi, mutta nyt on vain vahdittava. Hän on saanut myös arinan säätötangon kierrettyä irti ja paukuttanut sillä vuolukivilaatasta (takan edessä)paloja pois, sillä välin kun olin vessassa.
 
Ap
Kiitti vastauksista. Itse kyllä ajattelin luukun suojata, koska nykysen huushollin sähköuunin luukussa on tyttö polttanut pariin kertaan kämmenensä hurjille rakkuloille. Eikä ole oppinut siitä vieläkään mitään... Mutta koitan keksiä jotain ja kai se järki kasvaa noiden pienienkin päähän ajan kanssa.
 
Sinna
Hmm.. täytyy kommentoida, sillä ei ole tullut mieleenkään, että tulisijoja pitäisi suojata jotenkin. Meillä puulämmitys (2 takkaa + puuhella, kaikki kovassa käytössä kylminä aikoina) sekä kaksi tenavaa. Kummallekin opetettu kättä uunin kylkeä lähelle ohjaten, että poppaa ja tulee pipi jos koskee. Mitään ei ole sattunut! Jos kielletään, eikä lapsi tiedä, mistä kyse, niin varmasti kiinnostaa, mutta pienikin ymmärtää kun neuvoo ja näyttää.
 
Pive
Sinnalle: lapset on niin erilaisia. Arvaa vaan, kuinka monta kertaa on lapselle näytetty ja selitetty, että on kuuma ei saa koskea ja annettu tunnustella kuuma kivipintaa, mutta vilkas poikamme ei kieltoja usko ja on tutkija tyyppiä eli kaikkea "teknistä" pitää vääntää, kääntää, kokeilla, rämpätä jne.
 
wilma
meillä esikoinen poltti sormensa pari kertaa lapsena mutta sitten oppi että ei saa koskea kun tulee pipi.kuopukselle ollaan opetettu että ei saa koskea ja hoettu"poppaa" ei ole kertaakaan koskenu vaan kiertää takan aina kaukaa:)
 
k
meillä toimii toi poppa, vaikka uunin ollessa kylmä käy leikkimässä luukulla (tulikiven takassa luukun saa lukittua yläreunassa olevasta saranan paikasta (kätisyyden vaihtoa varten) poranterä oli juuri passelin kokoinen) yhdessä ollaan sytytetty tuli ja katseltu ja samalla neuvottu. muuten oikea täystuhotermiitti.
 
mama
kannattaa suojata,meillä poika seitsemän kuisena poltti kätensä patterissa kun nousi sitä vasten seisomaan ja kädet oli paketissa pitkälti kolmatta viikkoa.Niin aiheuttaa nopeasti polttavan kuuma syvät palovammat pieniin kätösiin:(
 
k
meillä takka ja hella joilla talo pääasiassa lämpeää ja kammottaa jo etukäteen vauvan (nyt 5 kk) liikkeelle lähtö. En kyllä oikein keksi miten noihin jotkut suojukset sais. aion varoitella ja kieltää ahkerasti mutta jotenkin aavistelen että tämäkin asia opitaan kantapään kautta.
 
kikka
meilläkään ei ole takassa suojusta. likka on oikea rämäpää, jonka pitää kaikki kokeilla. mutta joku itsesuojeluvaisto sillä on pakko olla. ei ole vielä itseään takassa polttanut. kun takassa on tuli, kulkee ohi varovasti ja hokee "poppa, poppa". me kyllä jätetään yleensä ne uloimmat luukut auki siksi aikaa kun takassa tuli palaa - voi olla, että näin se "polte" hohkaa jo niin kauas ettei lähemmäs tee edes mieli mennä. olisko tuo muuten teillä mahdollista ? ne luukut saattaa hämätä kiinni ollessaan...
 
millaS
meillä kans tulikivi-takka. Ja ongelmana se että poika avaa kylmää luukkua ja tuhkat lentää lattialle.
kuumaan takkaan ei koske, eikä ole siihen koskaan koskenutkaan, tietää että on kuumaa. Ollaan sivusta kokeiltu alussa ja kerrottu, että kuumaa on jne...
 
tiarella
Tätä takkaluukun suojausasiaa olen itse ihmetellyt pitkään: suojalaitteita on kehitetty yhteen jos toiseenkin paikkaan, portaisiin on portteja, pöydänkulmaan voi liimata pehmusteen suojaamaan pientä päätä kopsahduksilta jne. Vaan takka joka seisoo monesti keskellä huushollia, on talviaikaan (ainakin meillä) päivittäin käytössä, lasiluukku lämpenee monisata-asteiseksi ja on todella vaarallinen - eikä mitään suojausmahdollisuutta! Suojuksia ei tunnu olevan saatavilla mistään, olen kahlannut läpi uunivalmistajien nettisivut, kysynyt muurarilta, rakennustarkastajalta ja vaikka keltä. Saunankiuaskin on varmaan paremmin suojattu.

Suojuksen voisi tietty teettää jossain nyrkkipajassa, mutta ihme ettei tämmöistä ole joku insinööri osannut kehittää valmiiksi tuotteeksi ja miettiä kiinnitykset sun muut, ettei jokaisen tarvitsisi miettiä asiaa ihan alusta asti itse. Takkoja lasiluukuin tai ilman on varmaan ainakin kaikissa uusissa omakotitaloissa (joissa monesti on pieniä lapsiakin), joten markkinarakoa varmasti löytyisi. Todella tarkkana saa pienen kanssa olla, ei voi luottaa että osaa varoa vaikka asiasta onkin varoiteltu ja kädellä kokeilutettu silloin, kun luukku ei vielä ihan tulikuuma ole ollut...
 
suojata kannattaa
Sinna, puuhallesta en tiedä, mutta meillä ei lapsi ainakaan yksin ole saunassa. Eli koko ajan olen vieressä löylyissä ja pystyn katsomaan että ei mene kiuasta liian lähelle. Näin ollen kiuasta ei meillä tarvitse alkaa suojaamaan. Tuskin muillakaan pienet lapset käy yksinään saunassa. Isommat jo älyää kiukaan olevan kuuma ilman että asiasta tarvitsee sanoa.Takka kun on keskellä olohuonetta niin hankala vahtia kokoajan jos itse käy esim toisessa huoneessa ja lapsi on liikkuvainen.
 
Sinna
Juu, ei sauno tenavat päineen... ( = Meillä iso ulkosauna, jossa löyly- ja pesutila samassa, ja lapset läträävät useimmiten lattiatasossa aikuisten istuessa lauteilla, joten eivät juurikaan vieressä istu. Täytynee olla tyytyväinen, kun ovat oppineet pienestä varomaan, sillä suojaus olisi hankalaa.
 
Pive
Nyt se sitten tapahtui ja poika lätkäisi kätensä takan kuumaan lasiluulluun lauantai-iltana. Onneksi mies oli vieressä ja sai muutamassa sekunnissa pojan käden kylmän vesihanan alle. Poika huusi 5min suoraa huutoa, mutta onneksi ei käynyt pahasti. Vain sormen päät vähän punoitti ja tuo kylmä vesi auttoi kyllä. Lisäksi laitoin Bepanthenia.

Luulenpa, että nyt muistaa seuraavalla kerralla, vaikka kyllä tuon tapauksen jälkeenkin käveli monta kertaa ihan 40cm päästä takkaluulusta ihan kuin kokeillakseen, että kuumaa on!
 

Yhteistyössä